Postępowanie w sytuacjach zagrożeń

Wstecz

Najnowsze informacje

 

Flaga Federacji Rosyjskiej

Flaga Wielkiej Brytanii

 

 

Aktualne zasady

 

Maseczki

Od 28 marca 2022 roku został zniesiony obowiązek noszenia maseczek.

W aptekach i placówkach leczniczych nadal obowiązują maseczki.

 

Zasady kwarantanny i izolacji

Od 28 marca 2022 roku został zniesiony obowiązek izolacji i kwarantanny.

 

Granice i ruch międzynarodowy

Od 28 marca zostaje zniesiony obowiązek odbycia kwarantanny po przekroczeniu granicy

Od dnia 28 marca 2022 r. na podstawie przepisów Rozporządzenia  Rady Ministrów z dnia 25 marca 2022 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. poz 673) zniesione zostają wszelkie ograniczenia w podróżowaniu do Rzeczypospolitej Polskiej, co oznacza, że nie ma już obowiązku:

  • legitymowania się podczas przekraczania granicy certyfikatami szczepienia,

  • wykonywania testów w kierunku SARS-CoV-2,

  • odbywania tzw. kwarantanny przyjazdowej.

 

Transport publiczny

Obecnie w pojazdach komunikacji miejskiej nie obowiązują ograniczenia w związku z epidemią koronawirusa. Obowiązek noszenia maseczek został zniesiony również w pojazdach komunikacji miejskiej. 

Edukacja

Od 21 lutego 2022 roku wszyscy uczniowie wrócili do nauki stacjonarnej.

Obsługa klientów Urzędu m.st. Warszawy

Od 16 maja 2022 roku zostały zniesione ograniczenia obsługi klientów Urzędu m.st. Warszawy (w tym urzędów dzielnic) .

 

Urzędu Stanu Cywilnego

Od 16 maja 2022 roku bezpośrednia obsługa klientów będzie świadczona łącznie w 11 lokalizacjach Urzędu Stanu Cywilnego m.st. Warszawy, w ktorych nie obowiązuje rejonizacja.

Działające Urzędy Stanu Cywilnego:

  1. Falęcka 10 (Mokotów)

  2. Grochowska 274 (Praga-Południe)

  3. ks. I. Kłopotowskiego 1/3 (Praga-Północ)

  4. gen. W. Andersa 5 (Śródmieście)

  5. L. Kondratowicza 20 (Targówek)

  6. Czerwca 1976 r. nr 1 (Ursus)

  7. Komisji Edukacji Narodowej 61 (Ursynów)

  8. Włókiennicza 54 (Wawer)

  9. S. Żeromskiego 29 (Bielany)

można załatwić w szczególności sprawy dotyczące:

  • wydania odpisu aktu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu),

  • zgłoszenia urodzenia,

  • uznania ojcostwa,

  • zgłoszenia zgonu,

  • złożenia dokumentów do zawarcia związku małżeńskiego przed kierownikiem USC lub wyznaniowego.

W lokalizacjach:

T. Chałubińskiego 8 (Sekcja Obrotu Zagranicznego) – przyjmowane są wnioski dot. wpisania zagranicznych aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego,

M. Flisa 6 (Wydział Archiwalnych Ksiąg Stanu Cywilnego) – można załatwić m.in. sprawy związane z dokonywaniem zmian w aktach stanu cywilnego na podstawie decyzji, protokołów, oświadczeń i orzeczeń sądowych.

Sprawy dotyczące zmiany imion i nazwisk można załatwić wyłącznie w siedzibie przy ul. Andersa 5.

Koronawirus - ważne numery telefonów

800 190 590 - telefoniczna Informacja Pacjenta  – czynna całą dobę, numer dla osób dzwoniących z zagranicy: (+48) 22 125 66 00. Z infolinią można również skontaktować się przez czat, e-mail, tłumacza migowego więcej informacji tutaj (otwarcie linku w nowym oknie).

48 22 25 00 115 - infolinia do kontaktu z inspekcją sanitarną w sprawie koronawirusa. Infolinia czynna jest całą dobę.

22 295 00 85 - ważny numer dla zapisanych na szczepienie - Narodowy Fundusz Zdrowia apeluje do seniorów o odbieranie połączeń przychodzących z numeru 22 295 00 85. Jest to numer automatyczny, który przekazuje informacje o tym, że szczepienie odbędzie się w innym punkcie, niż było to podane podczas rejestracji. Data i godzina pozostaje bez zmian.

Komunikat zaczyna się od zdania: "Tu Infolinia Narodowego Programu Szczepień. UWAGA, przekazujemy ważną informację…", po którym podana zostaje informacja na temat nowego adresu punktu szczepień. Adres odczytany zostanie dwukrotnie. Informacja zostanie przesłana także smsem na dzień przed planowanym szczepieniem.

22 295 00 85 to numer automatyczny, nie należy na niego oddzwaniać. Jeśli osoba zapisana na szczepienie nie odbierze połączenia dwukrotnie, będą do niej dzwonić konsultanci NFZ.

Zasady testowania w kierunku koronawirusa

Od 1 kwietnia 2022 roku zmieniły się zasady zlecania i wykonywania testów na koronawirusa.

O skierowaniu pacjenta na test w kierunku koronawirusa zdecyduje lekarz, na podstawie oceny stanu zdrowia, w tym objawów, które mogą wskazywać na COVID-19.

Test antygenowy

Jeśli lekarz POZ zdecyduje się wykonać test pacjentowi z niepokojącym objawami, to będzie to szybki test antygenowy. Wynik testu jest znany po kilku lub kilkunastu minutach. Test będzie bezpłatny dla pacjenta.

Test PCR

Test PCR będzie mógł zlecić lekarz przed przyjęciem do szpitala, jeśli uzna to za konieczne. Test PCR będzie stosowany w przypadku ostatecznego potwierdzenia lub wykluczenia czy objawy infekcji dróg oddechowych, z którymi pacjent pojawił się w szpitalu, są wywołane koronawirusem.

Samoizolacja

W przypadku pozytywnego wyniku testu w kierunku SARS-CoV-2 lekarz zaleca samoizolację (zwolnienie lekarskie) do czasu ustąpienia objawów. Dokładnie tak, jak przy każdej chorobie zakaźnej, np. grypie.

Długość zwolnienia zależy od lekarza (zalecane minimum 7 dni), w zależności od stanu pacjenta, czynników ryzyka ciężkiego przebiegu choroby COVID-19 (np. brak szczepienia przeciw COVID-19, zaawansowany wiek, choroby przewlekłe m.in. cukrzyca) oraz wysokiego zagrożenia wystąpienia powikłań.

Pulsoksymetry

Od 23 czerwca 2022 roku Domowa Opieka Medyczna nie wysyła już pulsoksymetrów chorym na COVID-19.

W ramach Domowej Opieki Medycznej pacjent z COVID-19 mógł otrzymać na czas izolacji pulsoksymetr. Do programu był kwalifikowany automatycznie lub kierował go lekarz podstawowej opieki zdrowotnej. Następnie listonosz dostarczał urządzenie.

Pacjent ściągał darmową aplikację PulscoCare, która pomagała mu monitorować poziom saturacji (natlenienia) oraz puls. Urządzenie łączyło się z aplikacją za pośrednictwem bluetooth i automatycznie zapisywało pomiary pacjenta w aplikacji. Dane można było również wprowadzić ręcznie w aplikacji lub przez stronę internetową po samodzielnym odczytaniu z wyświetlacza pulsoksymetru. Osoby bez dostępu do Internetu mogły zgłaszać wyniki pomiarów na automatycznej infolinii.

Jeśli Twoje wyniki wskazywały na pogorszenie stanu zdrowia, Centrum Kontaktu DOM, działające całodobowo, kontaktowało się z Tobą, żeby zweryfikować pomiary, umówić teleporadę lekarską lub psychologiczną, a w przypadkach zagrożenia życia polecić wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Od 23 czerwca nie można już otrzymać urządzenia. 


Nie znalazłeś informacji?