Postępowanie w sytuacjach zagrożeń

Wstecz

Seniorzy. System wsparcia

Druga dawka przypominająca dla osób które ukończyły 60 lat

Od dnia 22 lipca 2022 roku można się szczepić drugą dawką przypominającą przeciw COVID-19 u osób, które ukończyły 60 lat oraz osób, które ukończyły 12 lat i mają wskazania do szczepienia w związku z zaburzeniami odporności.

Drugą dawkę przypominającą szczepienia mogą przyjąć osoby, które otrzymały pierwszą dawkę przypominającą. Przed podaniem drugiej dawki przypominającej należy zachować odstęp co najmniej 4. miesięcy od podania pierwszej dawki przypominającej.

W pierwszej kolejności szczepienia powinny dotyczyć osób, u których od podania pierwszej dawki przypominającej minęło więcej niż 6 miesięcy.

W drugim szczepieniu przypominającym stosowane są wyłącznie szczepionki mRNA:
 

  • Comirnaty (Pfizer-BioNTech) w pełnej dawce (0,3 ml),

  • Spikevax (Moderna) w połowie dawki (50 μg - 0,25 ml).

Do podania drugiej dawki przypominającej zaleca się ten sam preparat mRNA Comirnaty (Pfizer-BioNTech) lub Spikevax (Moderna), którym zrealizowano pierwszą dawkę przypominającą.

Skróceniu ulega z 5 miesięcy do 3 miesięcy dotychczas wymagany minimalny odstęp podania pierwszej dawki przypominającej od zakończenia podstawowego schematu szczepienia.

Czwarta dawka dla seniorów 80+

Od 20 kwietnia 2022 roku osoby w wieku 80+ mogą przyjąć drugą dawkę przypominającą szczepienia przeciw COVID-19.

Osoby, które skończyły 80 lat i są po pełnym szczepieniu podstawowym i pierwszej dawce przypominającej, mogą umówić się na drugą dawkę przypominającą po upływie 5 miesięcy od pierwszej dawki przypominającej.

W szczepieniu przypominającym stosowane są wyłącznie szczepionki mRNA: Comirnaty (Pfizer) lub Spikevax (Moderna). Ministerstwo Zdrowia zaleca szczepienie tym samym preparatem, który był podany danej osobie przy pierwszym szczepieniu przypominającym.

Swoje skierowanie na szczepienie drugą dawką przypominającą znajdziesz na swoim Internetowym Koncie Pacjenta oraz w aplikacji mojeIKP.

Na szczepienie można się umówić:

Jeśli w ramach pierwszego szczepienia przypominającego otrzymałeś/aś preparat Nuvaxovid (Novavax) lub  szczepionkę jednodawkową Johson&Johnson, to nie możesz przyjąć drugiej dawki przypominającej, więc nie otrzymasz skierowania.

22 295 00 85 – ważny numer dla zapisanych na szczepienie

Narodowy Fundusz Zdrowia apeluje do seniorów o odbieranie połączeń przychodzących z numeru 22 295 00 85. Jest to numer automatyczny, który przekazuje informacje o tym, że szczepienie odbędzie się w innym punkcie, niż było to podane podczas rejestracji. Data i godzina pozostaje bez zmian.

Komunikat zaczyna się od zdania: "Tu Infolinia Narodowego Programu Szczepień. UWAGA! Przekazujemy ważną informację…", po którym podana zostaje informacja na temat nowego adresu punktu szczepień. Adres odczytany zostanie dwukrotnie. Informacja zostanie przesłana także smsem na dzień przed planowanym szczepieniem.

22 295 00 85 to numer automatyczny, nie należy na niego oddzwaniać. Jeśli osoba zapisana na szczepienie nie odbierze połączenia dwukrotnie, będą do niej dzwonić konsultanci NFZ.

Transport na szczepienia dla niesamodzielnych seniorów 70+

Transport na szczepienia przeciw COVID-19 dla osób powyżej 70. roku życia organizowany jest dla osób, które mają obiektywne i niemożliwe do przezwyciężenia we własnym zakresie trudności w samodzielnym dotarciu z miejsca zamieszkania do najbliższego punktu szczepień. Osoby niesamodzielne, niezamożne i samotne mogą skontaktować się w sprawie transportu z dzielnicowym zespołem „Warszawa Wspiera”. Pracownik dzielnicowego zespołu wsparcia zweryfikuje możliwości udzielenia pomocy w tym zakresie poprzez m.in współpracę z OPS i przekaże zlecenie np. straży pożarnej. 

 

Kontakt z Zespołami:

 

Dzielnica

Kontakt do Zespołu

Adres e-mail

Bemowo

22 48 71 300

bemowo.wsparcie@um.warszawa.pl

Białołęka

723 247 819

bialoleka.wsparcie@um.warszawa.pl

Bielany

22 443 47 03

bielany.wsparcie@um.warszawa.pl

Mokotów

22 443 67 71

mokotow.wsparcie@um.warszawa.pl

Ochota

22 578 35 40

ochota.wsparcie@um.warszawa.pl

Praga-Południe

22 44 35 228, 22 44 35 300

praga-poludnie.wsparcie@um.warszawa.pl

Praga-Północ

22 44 38 099

praga-polnoc.wsparcie@um.warszawa.pl

Rembertów

572 726 721

rembertow.wsparcie@um.warszawa.pl 

Śródmieście

22 277 41 73

srodmiescie.wsparcie@um.warszawa.pl

Targówek

22 32 55 487

targowek.wsparcie@um.warszawa.pl

Ursus

22 277 34 77

ursus.wsparcie@um.warszawa.pl

Ursynów

22 443 73 95

ursynow.wsparcie@um.warszawa.pl

Wawer

22 443 69 14

wawer.wsparcie@um.warszawa.pl

Wesoła

22 44 34 086

wesola.wsparcie@um.warszawa.pl

Wilanów

22 443 49 55, 22 443 49 58

wilanow.wsparcie@um.warszawa.pl

Włochy

22 44 34 498

wlochy.wsparcie@um.warszawa.pl

Wola

22 325 66 44

wola.wsparcie@um.warszawa.pl

Żoliborz

22 443 90 00

zoliborz.wsparcie@um.warszawa.pl

Dzielnicowe zespoły „Warszawa Wspiera”

Warszawa we współpracy z organizacjami pozarządowymi i dzielnicami stworzyła system adresowany do osób starszych i potrzebujących.

We wszystkich dzielnicach miasta działają dzielnicowe zespoły „Warszawa Wspiera”, które składają się z pracowników urzędów dzielnic, Ośrodków Pomocy Społecznej oraz lokalnych organizacji pozarządowych i ich wolontariuszy.

Zobacz więcej informacji o dzielnicowych zespołach „Warszawa Wspiera” (otwarcie w nowym oknie).

Pomoc OPS

Dzielnicowe Ośrodki Pomocy Społecznej udzielają wsparcia osobom potrzebującym, w tym osobom starszym, samotnym, z niepełnosprawnościami – m.in. pomoc psychologiczną.

Ośrodki Pomocy Społecznej (otwarcie w nowym oknie).

Infolinia i korpus wsparcia dla seniorów

Powstał system wsparcia dla osób starszych w czasie pandemii. W jego ramach uruchomiono specjalną, bezpłatną infolinię dla seniorów - 22 505 11 11. Osoby starsze mogą poprosić o pomoc w czynnościach, które wymagają wyjścia z domu.

Dane kontaktowe zgłaszającego się seniora będą przekazywane do ośrodka pomocy społecznej, który skontaktuje się z osobą zainteresowaną. We wsparcie seniorów będą zaangażowani wolontariusze i organizacje pozarządowe, a także Ochotnicza Straż Pożarna, Wojska Obrony Terytorialnej i harcerze.

 

Jak pomagać?

Jeśli chcesz pomagać potrzebującym osobom starszym, zgłoś się:

  1. Zadzwoń na infolinię.

  2. Wypełnij ankietę dostępną na stronie internetowej "Wspieraj seniora" (otwarcie w nowym oknie)

  3. Przyjdź do ośrodka pomocy społecznej – ich lista znajduje się na stronie internetowej "Koronawirus: informacje i zalecenia" (otwarcie w nowym oknie)

 

Jak skorzystać ze wsparcia?

Korzystanie z infolinii, a także udzielenie pomocy, np. zrobienie i dostarczenie zakupów jest bezpłatne. Senior korzystający ze wsparcia w ramach Korpusu pokrywa jedynie koszty ewentualnych zakupów.

Pomoc skierowana jest do osób powyżej 70. roku życia. W szczególnych przypadkach wsparcie otrzymają też młodsi seniorzy. Realizacja usługi w postaci dostarczenia zakupów nie przysługuje jednak osobie, która korzysta z usług opiekuńczych.

Telefon zaufania Fundacji "Znajdź Pomoc"

Czujesz stres wywołany sytuacją związaną z koronawirusem?

Odczuwasz niepokój, niepewność, poczucie zagrożenia, dezinformacji?

Martwi Cię izolacja społeczna, problem z dostępem do codziennych produktów, masz trudności finansowe? Czujesz przygnębienie, masz obniżony nastrój, nietypowe myśli?

ZADZWOŃ DO NAS! 800 220 280

DLA KOGO JEST NASZ TELEFON?

Dla wszystkich osób, które odczuwają psychiczne skutki pandemii, m.in.:

  1. osób samotnych

  2. seniorów

  3. osób, które utraciły źródło utrzymania

  4. osób, które straciły kogoś bliskiego

  5. osób, które nie wiedzą jak sobie radzić w zaistniałej sytuacji

  6. pracowników służb zdrowia

Oferujemy wsparcie psychologiczne:

  1. bezpłatnie

  2. na terenie całego kraju

  3. bez wychodzenia z domu

Infolinia działa od poniedziałku do piątku w godzinach: 17:00-20:00

Partnerami Telefonu Zaufania są: Orange Polska i Fundacja CAN-PACK.

Zachęcamy do zapoznania się z całą ofertą wsparcia psychologicznego (otwarcie w nowym oknie)

Telefon zaufania dla osób starszych

Pod numer telefonu zaufania 22 635 09 54, mogą zadzwonić osoby starsze, samotne, potrzebujące wsparcia psychologicznego.

Uruchomienie numeru ma przeciwdziałać izolacji społecznej osób starszych, a jednocześnie pełnić funkcję informacyjną i doradczą. Telefon zaufania prowadzi Stowarzyszenie mali bracia Ubogich. 

Warszawa wspiera ofiary przemocy domowej

Na stronie internetowej Urzędu Miasta (otwarcie w nowym oknie) można znaleźć aktualne informacje o funkcjonowaniu instytucji pomocowych: numerach telefonów zaufania, bezpłatnej pomocy prawnej, wsparciu psychologicznym, miejscach pomocy w najbliższej okolicy. W związku z epidemią koronawirusa, placówki funkcjonują z zachowaniem odpowiednich procedur sanitarnych.

Strona jest również przetłumaczona na język angielski. Informacje na temat pomocy dostępnej w stolicy można również uzyskać pod numerem telefonu Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19 115 – czynnego całą dobę, siedem dni w tygodniu.

Wsparcie organizacji pozarządowych

Organizacje pozarządowe zajmujące się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie udzielają konsultacji przez telefon oraz z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość. Informacje, dotyczące oferty pomocowej realizowanej przez NGO, dostępne są na stronie na stronie internetowej Urzędu Miasta (otwarcie w nowym oknie).

Działalność Ośrodków Pomocy Społecznej

Pracownicy socjalni, asystenci rodzin czy psychologowie z warszawskich ośrodków pomocy społecznej monitorują sytuację członków rodzin, w których dochodziło do przemocy, np. kontaktując się z nimi telefonicznie. OPS zapewniają dyżury specjalistów oraz konsultacje i wsparcie psychologiczne dla osób doświadczających przemocy domowej.

Miejsca schronienia dla osób doświadczających przemocy w rodzinie

Obecnie możliwe są przyjęcia do:

  1. Warszawskiego Ośrodka Interwencji Kryzysowej (WOIK), ul. 6 Sierpnia 1/5, tel. 514 202 619 (czynny całodobowo). WOIK wprowadził procedurę, która dotyczy pracowników ośrodka i osób, korzystających z usług jednostki. Osoby te są na bieżąco informowane o zaleceniach, a opuszczanie hostelu jest ograniczone wyłącznie do załatwienia spraw życiowych (np. zakup żywności, wyjście i powrót z pracy).

  2. Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie (SOW), adres utajniony, tel. 22 828 38 26, telefon interwencyjny: 600 07 07-17 (czynny całodobowo). Placówka prowadzona jest przez organizację pozarządową Fundację Centrum Praw Kobiet. W ośrodku odbywają się przyjęcia interwencyjne – w takim przypadku nowo przyjęte podopieczne są objęte 14-dniową kwarantanną w wydzielonych odrębnych pomieszczeniach placówki.

  3. Uzyskanie schronienia możliwe jest również w Ośrodku Wsparcia dla Kobiet z Małoletnimi Dziećmi i Kobiet w Ciąży „Etezja”, ul. Chlubna 9A/9D, tel. 604 930 292 (czynny całodobowo). Jednostka przyjmuje nowe osoby. Osoby przyjmowane do ośrodka muszą uzupełnić ankietę dotyczącą m.in. stanu zdrowia i kontaktu z osobą podejrzaną o zakażenie koronawirusem.

Zachęcamy do pomocy w rozpowszechnianiu specjalnego plakatu informacyjnego. Można to zrobić elektronicznie lub też drukować i umieszczać w przestrzeni publicznej, np. w widocznym miejscu w sklepach. Pobierz plakat (otwarcie w nowym oknie).


Nie znalazłeś informacji?