Postępowanie w sytuacjach zagrożeń

Wstecz

Seniorzy. System wsparcia

22 295 00 85 – ważny numer dla zapisanych na szczepienie

Narodowy Fundusz Zdrowia apeluje do seniorów o odbieranie połączeń przychodzących z numeru 22 295 00 85. Jest to numer automatyczny, który przekazuje informacje o tym, że szczepienie odbędzie się w innym punkcie, niż było to podane podczas rejestracji. Data i godzina pozostaje bez zmian.

Komunikat zaczyna się od zdania: "Tu Infolinia Narodowego Programu Szczepień. UWAGA! Przekazujemy ważną informację…", po którym podana zostaje informacja na temat nowego adresu punktu szczepień. Adres odczytany zostanie dwukrotnie. Informacja zostanie przesłana także smsem na dzień przed planowanym szczepieniem.

22 295 00 85 to numer automatyczny, nie należy na niego oddzwaniać. Jeśli osoba zapisana na szczepienie nie odbierze połączenia dwukrotnie, będą do niej dzwonić konsultanci NFZ.

Transport na szczepienia dla niesamodzielnych seniorów 70+

Transport na szczepienia przeciw COVID-19 dla osób powyżej 70. roku życia organizowany będzie dla osób, które mają obiektywne i niemożliwe do przezwyciężenia we własnym zakresie trudności w samodzielnym dotarciu z miejsca zamieszkania do najbliższego punktu szczepień. Osoby niesamodzielne, niezamożne i samotne mogą skontaktować się w sprawie transportu z dzielnicowym zespołem „Warszawa Wspiera”. Pracownik dzielnicowego zespołu wsparcia zweryfikuje możliwości udzielenia pomocy w tym zakresie poprzez m.in współpracę z OPS i przekaże zlecenie np. straży pożarnej. 

 

Kontakt z Zespołami:

 

Dzielnica

Kontakt do Zespołu

Adres e-mail

Bemowo

22 48 71 300

bemowo.wsparcie@um.warszawa.pl

Białołęka

723 247 819

bialoleka.wsparcie@um.warszawa.pl

Bielany

22 443 47 03

bielany.wsparcie@um.warszawa.pl

Mokotów

22 443 67 71

mokotow.wsparcie@um.warszawa.pl

Ochota

22 578 35 40

ochota.wsparcie@um.warszawa.pl

Praga-Południe

22 44 35 228, 22 44 35 300

praga-poludnie.wsparcie@um.warszawa.pl

Praga-Północ

22 44 38 099

praga-polnoc.wsparcie@um.warszawa.pl

Rembertów

572 726 721

rembertow.wsparcie@um.warszawa.pl 

Śródmieście

22 277 41 73

srodmiescie.wsparcie@um.warszawa.pl

Targówek

22 32 55 487

targowek.wsparcie@um.warszawa.pl

Ursus

22 277 34 77

ursus.wsparcie@um.warszawa.pl

Ursynów

22 443 73 95

ursynow.wsparcie@um.warszawa.pl

Wawer

22 443 69 14

wawer.wsparcie@um.warszawa.pl

Wesoła

22 44 34 086

wesola.wsparcie@um.warszawa.pl

Wilanów

22 443 49 55, 22 443 49 58

wilanow.wsparcie@um.warszawa.pl

Włochy

22 44 34 498

wlochy.wsparcie@um.warszawa.pl

Wola

22 325 66 44

wola.wsparcie@um.warszawa.pl

Żoliborz

22 443 90 00

zoliborz.wsparcie@um.warszawa.pl

Wspieramy naszych seniorów

Warszawa aktywnie pomaga seniorom w trudnych czasach pandemii. Osoby starsze mogą liczyć na wsparcie psychologiczne, pomoc w zakupie leków i żywności czy specjalny program szczepień na grypę.  

Pomagamy we wszystkich dzielnicach

Przypomnijmy. Warszawa we współpracy z organizacjami pozarządowymi i dzielnicami już w marcu stworzyła system adresowany do osób starszych i potrzebujących (przebywających w dobrowolnej izolacji).

We wszystkich dzielnicach miasta działają dzielnicowe zespoły „Warszawa Wspiera”, które składają się z pracowników urzędów dzielnic, Ośrodków Pomocy Społecznej oraz lokalnych organizacji pozarządowych i ich wolontariuszy (łącznie ponad 580 osób). Wyposażeni w niezbędne środki ochrony osobistej docierają do seniorów oraz osób potrzebujących, dla których np. robią zakupy żywności, leków na receptę, środków higienicznych czy wynoszą śmieci. Zapewniają także wsparcie psychologiczne.

Systemem „Warszawa wspiera” jest obecnie objętych ponad 800 osób, a z pomocy skorzystało łącznie już ponad 1,8 tys. mieszkańców.

Zobacz więcej informacji o dzielnicowych zespołach „Warszawa Wspiera” (otwarcie w nowym oknie)

 

Pomoc OPS i darmowe posiłki

Dzielnicowe Ośrodki Pomocy Społecznej udzielają wsparcia osobom potrzebującym, w tym osobom starszym, samotnym, z niepełnosprawnościami – m.in. pomoc psychologiczna, w zakresie wykupienia leków i wyrzucania odpadów komunalnych. Skorzystało z niej już blisko 30 tys. osób.

Ośrodki we współpracy z dzielnicowymi zespołami „Warszawa Wspiera” dostarczają darmowe posiłki dla potrzebujących seniorów. Z tej formy pomocy mogą skorzystać również inne osoby i rodziny wymagające wsparcia.

Infolinia i korpus wsparcia dla seniorów

Powstał system wsparcia dla osób starszych w czasie pandemii. W jego ramach uruchomiono specjalną, bezpłatną infolinię dla seniorów (22 505 11 11). Osoby starsze mogą poprosić o pomoc w czynnościach, które wymagają wyjścia z domu.

Dane kontaktowe zgłaszającego się seniora będą przekazywane do ośrodka pomocy społecznej, który skontaktuje się z osobą zainteresowaną. We wsparcie seniorów będą zaangażowani wolontariusze i organizacje pozarządowe, a także Ochotnicza Straż Pożarna, Wojska Obrony Terytorialnej i harcerze.

 

Jak pomagać?

Jeśli chcesz pomagać potrzebującym osobom starszym, zgłoś się:

  • Zadzwoń na infolinię.

  • Wypełnij ankietę dostępną na stronie internetowej "Wspieraj seniora" (otwarcie w nowym oknie)

  • Przyjdź do ośrodka pomocy społecznej – ich lista znajduje się na stronie internetowej "Koronawirus: informacje i zalecenia" (otwarcie w nowym oknie)

 

Jak skorzystać ze wsparcia?

Korzystanie z infolinii, a także udzielenie pomocy, np. zrobienie i dostarczenie zakupów jest bezpłatne. Senior korzystający ze wsparcia w ramach Korpusu pokrywa jedynie koszty ewentualnych zakupów.

Pomoc skierowana jest do osób powyżej 70. roku życia. W szczególnych przypadkach wsparcie otrzymają też młodsi seniorzy. Realizacja usługi w postaci dostarczenia zakupów nie przysługuje jednak osobie, która korzysta z usług opiekuńczych.

Warszawa Wspiera

W Warszawie powołano już zespoły „Warszawa wspiera”. Docierają one do seniorów oraz osób potrzebujących, dla których będą robić np. zakupy żywności, leków, środków higienicznych.

Warszawa zapewnia niezbędną pomoc, w tym wsparcie psychologiczne. Pomocą w ramach systemu „Warszawa Wspiera” są również objęte osoby przebywające na kwarantannie. Projekt jest realizowany we wszystkich dzielnicach – za koordynację działań odpowiadają dzielnicowe zespoły „Warszawa Wspiera”, które składają się z pracowników urzędów dzielnic, Ośrodków Pomocy Społecznej oraz lokalnych organizacji pozarządowych i ich wolontariuszy. Osoby są wyposażone w niezbędne środki ochrony osobistej.

Telefon zaufania Fundacji "Znajdź Pomoc"

Czujesz stres wywołany sytuacją związaną z koronawirusem?

Odczuwasz niepokój, niepewność, poczucie zagrożenia, dezinformacji?

Martwi Cię izolacja społeczna, problem z dostępem do codziennych produktów, masz trudności finansowe? Czujesz przygnębienie, masz obniżony nastrój, nietypowe myśli?

ZADZWOŃ DO NAS! 800 220 280

DLA KOGO JEST NASZ TELEFON?

Dla wszystkich osób, które odczuwają psychiczne skutki pandemii, m.in.:

  • osób samotnych

  • seniorów

  • osób, które utraciły źródło utrzymania

  • osób, które straciły kogoś bliskiego

  • osób, które nie wiedzą jak sobie radzić w zaistniałej sytuacji

  • pracowników służb zdrowia

Oferujemy wsparcie psychologiczne:

  • bezpłatnie

  • na terenie całego kraju

  • bez wychodzenia z domu

Infolinia działa od poniedziałku do piątku w godzinach: 17:00-20:00

Partnerami Telefonu Zaufania są: Orange Polska i Fundacja CAN-PACK.

Zachęcamy do zapoznania się z całą ofertą wsparcia psychologicznego (otwarcie w nowym oknie)

Telefon zaufania dla osób starszych

Pod numer telefonu zaufania 22 635 09 54, mogą zadzwonić osoby starsze, samotne, potrzebujące wsparcia psychologicznego.

Uruchomienie numeru ma przeciwdziałać izolacji społecznej osób starszych, a jednocześnie pełnić funkcję informacyjną i doradczą. Telefon zaufania prowadzi Stowarzyszenie mali bracia Ubogich. 

Pomoc dla powstańców

Muzeum Powstania Warszawskiego uruchomiło specjalne dyżury telefoniczne, których celem jest informowanie powstańców o aktualnych zaleceniach sanitarno-epidemiologicznych oraz apelowanie o pozostanie w domach.

Wolontariusze Muzeum utrzymują kontakt z powstańcami, aby wiedzieć czy potrzebują oni wsparcia i – w razie potrzeby – przekazują informacje odpowiednim osobom i służbom.

Dom Wsparcia dla Powstańców Warszawskich przy ul. Nowolipie 22 został zamknięty do odwołania. Opiekę nad powstańcami, którzy do niego przychodzili, sprawują pracownicy i wolontariusze Stowarzyszenia Monopol Warszawski, czyli operatora placówki. Pomoc polega na rozwożeniu do domów powstańców obiadów i kanapek. Opiekunowie pytają także o zdrowie i mierzą bezdotykowym termometrem temperaturę. Zbierają zamówienia i realizują zakupy dla powstańców. 

Przydatne telefony:

  • zamówienia na obiady, listy zakupów i leków – 572 817 999;

  • zgłoszenia powstańców do przychodni, zapotrzebowanie na recepty, wizyty lekarskie – 797 768 702 ;

  • wolontariat, kontakt dla partnerów oferujących pomoc – 572 817 999.

Warszawa wspiera ofiary przemocy domowej

Konieczność pozostawania w domu zwiększa ryzyko wystąpienia agresywnych zachowań i przemocy wobec członków rodziny. Stolica nieprzerwanie świadczy pomoc ofiarom przemocy.

Na stronie internetowej Urzędu Miasta (otwarcie w nowym oknie) można znaleźć aktualne informacje o funkcjonowaniu instytucji pomocowych: numerach telefonów zaufania, bezpłatnej pomocy prawnej, wsparciu psychologicznym, miejscach pomocy w najbliższej okolicy. W związku z epidemią koronawirusa, placówki funkcjonują z zachowaniem odpowiednich procedur sanitarnych.

Strona jest również przetłumaczona na język angielski. Informacje na temat pomocy dostępnej w stolicy można również uzyskać pod numerem telefonu Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19 115 – czynnego całą dobę, siedem dni w tygodniu.

Wsparcie organizacji pozarządowych

Organizacje pozarządowe zajmujące się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie udzielają konsultacji przez telefon oraz z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość. Informacje, dotyczące oferty pomocowej realizowanej przez NGO, dostępne są na stronie na stronie internetowej Urzędu Miasta (otwarcie w nowym oknie).

Działalność Ośrodków Pomocy Społecznej

Pracownicy socjalni, asystenci rodzin czy psychologowie z warszawskich ośrodków pomocy społecznej monitorują sytuację członków rodzin, w których dochodziło do przemocy, np. kontaktując się z nimi telefonicznie. OPS zapewniają dyżury specjalistów oraz konsultacje i wsparcie psychologiczne dla osób doświadczających przemocy domowej.

Miejsca schronienia dla osób doświadczających przemocy w rodzinie

Obecnie możliwe są przyjęcia do:

  • Warszawskiego Ośrodka Interwencji Kryzysowej (WOIK), ul. 6 Sierpnia 1/5, tel. 514 202 619 (czynny całodobowo). WOIK wprowadził procedurę, która dotyczy pracowników ośrodka i osób, korzystających z usług jednostki. Osoby te są na bieżąco informowane o zaleceniach, a opuszczanie hostelu jest ograniczone wyłącznie do załatwienia spraw życiowych (np. zakup żywności, wyjście i powrót z pracy).

  • Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie (SOW), adres utajniony, tel. 22 828 38 26, telefon interwencyjny: 600 07 07-17 (czynny całodobowo). Placówka prowadzona jest przez organizację pozarządową Fundację Centrum Praw Kobiet. W ośrodku odbywają się przyjęcia interwencyjne – w takim przypadku nowo przyjęte podopieczne są objęte 14-dniową kwarantanną w wydzielonych odrębnych pomieszczeniach placówki.

  • Uzyskanie schronienia możliwe jest również w Ośrodku Wsparcia dla Kobiet z Małoletnimi Dziećmi i Kobiet w Ciąży „Etezja”, ul. Chlubna 9A/9D, tel. 604 930 292 (czynny całodobowo). Jednostka przyjmuje nowe osoby. Osoby przyjmowane do ośrodka muszą uzupełnić ankietę dotyczącą m.in. stanu zdrowia i kontaktu z osobą podejrzaną o zakażenie koronawirusem.

Zachęcamy do pomocy w rozpowszechnianiu specjalnego plakatu informacyjnego. Można to zrobić elektronicznie lub też drukować i umieszczać w przestrzeni publicznej, np. w widocznym miejscu w sklepach. Pobierz plakat (otwarcie w nowym oknie).

Osoby bezdomne podczas epidemii

 

Wprowadziliśmy dodatkowe zalecenia epidemiologiczne zmniejszające ryzyko zachorowania na COVID-19. Dotyczą one funkcjonowania schronisk, noclegowni, łaźni i jadłodajni.

W Mobilnym Punkcie Poradnictwa Mobilny Punkt Poradnictwa osoby w kryzysie bezdomności mogą  skorzystać z aktywnego poradnictwa i wsparcia psychologicznego, otrzymać ciepły napój i drobną przekąskę, a także się ogrzać.

Autobus zapewnia transport pomiędzy warszawskimi punktami pomocowymi zajmującymi się problemem bezdomności (ogrzewalnie, jadłodajnie, łaźnie, punkty medyczne, punkty poradnictwa).

W zespole MPP pracują streetworkerzy bezdomności, a także psycholodzy i psychoterapeuci. Punkt na zlecenie miasta i przy wsparciu ZTM i Miejskich Zakładów Autobusowych prowadzą organizacje pozarządowe: Stowarzyszenie Pomocy i Interwencji Społecznej oraz Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta – Koło Warszawa-Praga, Mokotowskie Hospicjum Świętego Krzyża, Stowarzyszenie Monar. Wcześniej zaangażowana była również Fortoir - Fundacja dla Wielu.

W okresie marzec - sierpień zespół MPP wspierała też stołeczna straż miejska. Wówczas autobus był objazdowym punktem wydawania paczek, maseczek, a także mobilnym punktem informującym o aktualnej sytuacji epidemicznej i obowiązujących obostrzeniach. Więcej informacji, w tym aktualna trasa autobusu, na profilu Mobilnego Punktu Poradnictwa na Facebooku (otwarcie w nowym oknie).

Jadłodajnie dla bezdomnych 

Jadłodajnie, które wydają posiłki dla osób w kryzysie bezdomności, działają tak, aby ograniczać ryzyko epidemiologiczne. Jadłodajnia św. Ryszarda Pampuri przy ul. Sapieżyńskiej oraz jadłodajnia Braci Mniejszych Kapucynów przy ul. Miodowej wydają ciepłe posiłki oraz paczki.

Jadłodajnie: Caritas AW przy ul. Żytniej 1 oraz Caritas DWP przy ul. Grochowskiej wydają ciepłe posiłki i wpuszczają osoby małymi grupami. Tak samo działa jadłodajnia Alter Ego przy ul. Wiślanej.

Apelujemy o przekazywanie żywności organizacjom pomagającym osobom bezdomnym.

Osoby, które chcą przekazać prowiant, który można włożyć do paczek (np. konserwy, chleb czy inne produkty nadające się do spożycia bez obróbki termicznej) prosimy o kontakt ze Stowarzyszeniem Pomocy i Interwencji Społecznej na adres mailowy: acacko@spiis.pl. Do organizacji mogą się zgłaszać również osoby, które chciałyby być wolontariuszami w Mobilnym Punkcie Poradnictwa.

Łaźnie, noclegownie i ogrzewalnia dla osób w kryzysie bezdomności

Sukcesywnie tworzymy nowe miejsca, z których mogą korzystać osoby doświadczające kryzysu bezdomności. W tym celu od lipca 2019 r. przy ul. Grochowskiej 111/113 działa placówka, w której znajdują się łaźnia, ogrzewalnia oraz jadłodajnia. Punkt prowadzi na zlecenie miasta Caritas Diecezji Warszawsko-Praskiej. W 2020 r. powstały dwie placówki: buforowa przy ul. Wóycickiego oraz noclegownia przy ul. Kaczorowej na Białołęce.

Placówka na Białołęce została otwarta w kwietniu 2020 r. Planowane jest rozszerzenie zakresu udzielanej przez nią pomocy i uruchomienie w placówce ogólnodostępnej łaźni dla osób bezdomnych. Planujemy również utworzenie nowych łaźni dostępnych dla osób bezdomnych w kolejnych dzielnicach Warszawy.

W dalszym ciągu na terenie Warszawy funkcjonują:

  • łaźnia przy ulicy Żytniej 1A na Woli, gdzie działa również schronisko dla osób bezdomnych oraz jadłodajnia;

  • mobilna łaźnia prowadzona na zlecenie miasta, która zmienia miejsce usadowienia dwa razy w roku, obecnie znajduje się przy ulicy Żwirki i Wigury 34 na Ochocie;

  • punkt sanitarny prowadzony przy wsparciu finansowym Warszawy przez jadłodajnię Św. Ryszarda Pampuri przy ulicy Sapieżyńskiej 3 w Śródmieściu;  

  • noclegownia przy ul. Polskiej 33 z dostępem do sanitariatów.


Nie znalazłeś informacji?