Pojazdy komunikacji miejskiej

Wstecz

Tramwaj do Wilanowa

Umowa na budowę podpisana

To najważniejsza inwestycja tramwajowa w Warszawie. Za niecałe dwa lata mieszkańcy stolicy pokonają trasę z Wilanowa do Śródmieścia w niecałe 30 minut.

– Zgodnie z zapowiedziami znaleźliśmy dodatkowe środki na tą ważną inwestycję. Na ostatniej sesji radni przyznali 200 mln zł na dokapitalizowanie spółki i można było podpisać umowę na budowę tramwaju do Wilanowa. Nowa trasa pozwoli mieszkańcom tej dzielnicy szybko i wygodnie dotrzeć do centrum po zielonych torach a wzdłuż trasy pojawi się aż 488 drzew. Koszt budowy to ponad 685 mln zł. ale otrzymamy do niej dofinansowanie unijne. Przyjazna Warszawa to łatwo dostępny transport publiczny, dlatego będziemy sukcesywnie rozbudowywać sieć tramwajową w stolicy. Pracujemy już nad dokumentacją dotyczącą tramwaju wzdłuż Pola Mokotowskiego i Modlińskiej oraz projektami budowlanymi trasy na Gocław i Zieloną Białołękę – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Jaki będzie tramwaj do Wilanowa?

Nowa trasa o długości 7,5 km rozpocznie się przy skrzyżowaniu ul. Puławskiej i Goworka. Przebudowa obejmie również istniejący odcinek trasy tramwajowej od ulicy Rakowieckiej do Placu Unii Lubelskiej. Liczącą aż 22 metry różnicę poziomów w kierunku dolnego Mokotowa tramwaj pokona ulicą Goworka i Spacerową. Następnie linia będzie przebiegać prosto, ulicami Belwederską i Sobieskiego, w kierunku Miasteczka Wilanów. Terminal końcowy przeznaczony dla dwukierunkowych tramwajów znajdzie się u zbiegu al. Rzeczypospolitej i Branickiego.

Przystanki na nowej trasie będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i zostaną wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne z rozkładem jazdy (tablice podłączone do satelitarnego systemu wyliczającego on-line czas przejazdu tramwajów). W sumie powstanie aż 31 przystanków. Na całej trasie będzie działał system zielonej fali, dzięki któremu tramwaje nie będą musiały czekać przed skrzyżowaniami na zielone światło. W ramach projektu zostaną zbudowane trzy nowe podstacje trakcyjne, w tym pierwsza w Warszawie podstacja podziemna. Ich zadaniem będzie zapewnienie tramwajom energii elektrycznej.

Czas przejazdu

Nowa trasa oznacza sporą oszczędność czasu dla tych mieszkańców Wilanowa, którzy dojeżdżają do centrum Warszawy. Przejazd tramwajem z tej dzielnicy do stacji metra Centrum wyniesie około 30 minut. Dla porównania – kierowcy na pokonanie tej samej trasy w godzinach szczytu obecnie muszą przeznaczyć nawet 45 minut!

Terminy

Wykonawca – firma Budimex będzie miała 22 miesiące na zbudowanie trasy w podstawowym zakresie, czyli od Puławskiej za skrzyżowanie z ulicą Św. Bonifacego.

W opcji, na które Tramwaje Warszawskie mogą się zdecydować w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy, jest doprowadzenie całej trasy do Wilanowa, do skrzyżowania z ulicą Branickiego. Na budowę tras w opcji wykonawca będzie miał łącznie 21 miesięcy.

W połowie marca rada miasta st. Warszawy zdecydowała o dokapitalizowaniu Tramwajów Warszawskich kwotą 200 mln zł, która będzie wykorzystana na budowę tramwaju do Wilanowa. Łączna cena inwestycji to 685,424 mln zł.

Zielone tory

Podczas budowy trasy tramwajowej do Wilanowa zastosowana zostanie technologia zielonych torów. Nowe torowisko na długości 5 km zostanie obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która jest odporna na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania.

Tramwajarze przykładali wagę do zieleni w projekcie tramwaju do Wilanowa. Niektóre rozwiązania nigdy nie były wcześniej stosowane podczas budowy tras tramwajowych. Na części peronów pojawią się drzewa – będą to lipy. Przy torach – lipy i platany, w węższych miejscach zostaną zasadzone specjalnie formowane drzewa. Łącznie wzdłuż trasy tramwaju do Wilanowa zostanie posadzonych 488 drzew. Parametry drzew będą zgodne ze standardami kształtowania zieleni Warszawy.

Tory, zajezdni i tramwaje

Budowa trasy tramwajowej stanowi część projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach POIiŚ 2014 – 2020. W jego skład wchodzi także zakup 50 nowych tramwajów niskopodłogowych, budowa zajezdni na Annopolu i montaż tablic z informacją pasażerską na przystankach. Oficjalna nazwa projektu to: Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą. Jego łączny koszt wynosi 1 mld 190 mln zł, przy dofinansowaniu unijnym w wysokości 555 mln zł.

Tramwajowe inwestycje w stolicy

Budowa tramwaju do Wilanowa to tylko część programu inwestycji tramwajowych dla Warszawy.

Na początku miesiąca rozpoczęła się budowa tramwaju na Kasprzaka – nowej trasy tramwajowej, która połączy nowe osiedla na Woli z centrum. Tramwajarze podpisali umowę na studium techniczne potrzebne do budowy tramwaju przy ul. Modlińskiej i ogłosili przetarg na zaprojektowanie tramwaju wzdłuż Pola Mokotowskiego.

We wrześniu ubiegłego roku ruszył tramwaj do Winnicy na Białołęce. Tramwaje Warszawskie już przekazały wykonawcy teren pod budowę nowej zajezdni na Annopolu. Pierwsze ze 123 nowo zamówionych tramwajów Hyundai już wożą warszawiaków.

Trwają prace nad projektami budowlanymi kolejnych tras tramwajowych – między innymi trasy na Gocław. Trwa również pozyskiwanie decyzji środowiskowych na budowę tras na Zieloną Białołękę i na al. Wilanowskiej.

 

Zobacz jak przebiegnie nowa trasa – od Dworca Zachodniego do Pola Mokotowskiego - film.   

Zobacz jak przebiegnie nowa trasa – od Pola Mokotowskiego do Wilanowa - film

 

Tramwaje Warszawskie

Tramwaj na ul. Gagarina

Dla trasy do Wilanowa zaplanowano odnogę wzdłuż ulicy Gagarina aż do Czerniakowskiej – jest to oddzielna inwestycja prowadzona przez Tramwaje Warszawskie i Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Na tym odcinku tramwaje skończą bieg na terminalu dla tramwajów dwukierunkowych.

Pierwsze prace zaplanowano w maju 2022 roku po przejęciu placu budowy przez wykonawcę i przygotowaniu terenu.

Zaczną się one od zmiany organizacji ruchu, przygotowania tymczasowych przejazdów przez pas zieleni i ogrodzenia terenu. Na ulicy Gagarina powstanie zielone torowisko o długości ponad 1 km między Czerniakowską i Belwederską. Prace budowlane rozpoczną się od budowy kolektora. Jest to inwestycja prowadzona przez Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji.

Budowa torów tramwajowych rozpocznie się jeszcze w tym samym roku, po przebudowie sieci ciepłowniczej oraz zbudowaniu kolektora ściekowego, który znajdzie się pod północną jezdnią Gagarina. Przy ul. Czerniakowskiej znajdzie się terminal końcowy z peronem tramwajowym, a przy Belwederskiej tory połączą się z trasą do Wilanowa.

Podczas budowy tramwaju na Gagarina zostaną przebudowane także chodniki i powstanie droga dla rowerów po północnej stronie ulicy.

Tramwaje Warszawskie


Nie znalazłeś informacji?