Postępowanie w sytuacjach zagrożeń

Wstecz

Transport publiczny

Nie zapominajmy o epidemii

Bezpieczeństwo pasażerów Warszawskiego Transportu Publicznego, zwłaszcza w czasie epidemii koronawirusa, jest priorytetem dla m.st. Warszawy. Od samego początku podejmujemy aktywne działania edukacyjne, niestety w ostatnim czasie odnotowujemy coraz częstsze przypadki nieprzestrzegania obostrzeń.

Przestrzeganie wprowadzonych na czas epidemii zakazów i nakazów, szczególnie odnoszących się do zasad poruszania się środkami komunikacji publicznej, to gwarancja bezpieczeństwa dla pasażerów, kierowców czy kontrolerów.

Do tej pory Zarząd Transportu Miejskiego przeprowadził szereg akcji informacyjnych w formie plakatów wywieszanych w pojazdach jak i na wiatach przystankowych, spotów wyświetlanych na ekranach monitorów znajdujących się w pojazdach czy informacji głosowych przypominających o obowiązku zakrywania ust i nosa. Niestety, pomimo aktywnych działań edukacyjnych i informacyjnych odnotowujemy coraz częstsze przypadki niestosowania się pasażerów do obowiązujących w tym zakresie obostrzeń.

Apelujemy o rozszerzenie kontroli

W związku z niepojącym trendem, zwróciliśmy się do Policji z prośbą o rozszerzenie kontroli obowiązku zakrywania ust i nosa przez pasażerów korzystających z pojazdów WTP.

Przypominamy też, że od samego początku wprowadziliśmy procedury bezpieczeństwa dla kontrolerów biletów w zakresie postepowania z pasażerem niestosującym się do obowiązku zasłaniania ust i nosa w pojazdach komunikacji miejskiej. Wydzieliliśmy też specjalne strefy bezpieczeństwa oddzielające kierowców i motorniczych od pasażerów. 

Wszystkie aktualne i wcześniej prowadzone działania mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa pracowników i użytkowników komunikacji miejskiej w Warszawie.

 

Promy wracają na Wisłę

Od 4 lipca promy Warszawskich Linii Turystycznych połączą brzegi Wisły w trzech miejscach.

  • Słonka – będzie pływała pomiędzy Cyplem Czerniakowskim a Saską Kępą i zabierała na pokład 25 osób,

  • Pliszka – będzie pływała wzdłuż mostu Poniatowskiego do Stadionu PGE Narodowego i zabierała na pokład 25 osób,

  • Wilga – będzie pływała pomiędzy Podzamczem-Fontannami a ZOO i zabierała na pokład 50 osób.

 

W lipcu i sierpniu będą pływały codziennie, a we wrześniu w weekendy. Na prom można zabrać rower. Przeprawy Słonką, Pliszką i Wilgą są bezpłatne.

Komunikacja w czasie epidemii

Od 1 czerwca zmienia się limit pasażerów w środkach transportu publicznego. Autobusem, metrem czy tramwajem będzie mogło jeździć równocześnie więcej osób.

W pojazdach będzie mogło znajdować się tyle osób, ile wynosi 100 % liczby miejsc siedzących (tak jak obecnie) lub tyle, ile wynosi 50% liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących (w tym przypadku jednak połowa miejsc siedzących musi pozostać wolna).

Przykład Jeżeli w autobusie jest 30 miejsc siedzących i 70 stojących (czyli w sumie 100), to równocześnie może nim jechać 50 osób. Przy czym połowa miejsc siedzących musi pozostać wolna. Do tej pory do takiego autobusu mogło wejść 30 osób.

W pojazdach i na przystankach eksponowane są plakaty informacyjne dotyczące konieczności zachowania odstępów. W komunikacji miejskiej będzie wyświetlany spot informujący o konieczności zachowaniu odstępu, nierozmawianiu przez telefon, planowaniu podróży, aby była jak najkrótsza. Opracowywane są również plakaty z informacją, jaką liczbę pasażerów może zabrać dany pojazd, które zostaną umieszczone przy wejściach do pojazdów.

Na ulice Warszawy wyjeżdża maksimum pojazdów, przy uwzględnieniu częściowej absencji kierowców i motorniczych. W pierwszej kolejności staramy się zapewnić realizację wszystkich kursów porannych i realizowanych w godzinach szczytów komunikacyjnych.

Rozkład jazdy

Zmiany w funkcjonowaniu Kolei Mazowieckich

Zostają wprowadzone dodatkowe zmiany w kursowaniu pociągów Kolei Mazowieckich – rozkład jazdy zbliżony do obowiązującego w soboty, niedziele i święta. Pozostanie jednak większość pociągów przyspieszonych, tak by umożliwić podróż do pracy i powrót do domu.

Część kas biletowych KM została zamknięta, w związku z tym zachęcamy do zakupu biletów za pośrednictwem kanałów bezgotówkowych, np. za pośrednictwem telefonu komórkowego czy przez Internet.

Do odwołania zostaje wprowadzone ograniczenie funkcjonowania Punktu Rzeczy Znalezionych – przedmioty znalezione trafią do Punktu, jednak ich wydawanie zostaje czasowo zawieszone.

Ze względu na wyznaczenie tzw. stref 0 w pociągach KM prosi podróżnych o niekierowanie się na początek i na koniec składów – ze względów bezpieczeństwa zostały one wyłączone z użytku podróżnych.

Aktualny rozkład jazdy

 

Linie L wracają na trasy

Od 1 lipca będzie więcej połączeń liniami lokalnymi L - ponownie wyjadą na swoje trasy autobusy zawieszonych linii, kilka innych będzie kursowało częściej.  

W gminie Lesznowola autobusy linii L-1 i L-3 ponownie będą kursowały w niedziele. 

Będą też zmiany w gminie Nieporęt, gdzie przybędzie kursów. W soboty jeździć będą autobusy L-8. Zmienią się także rozkłady jazdy linii L31 i L33

Spore zmiany będą w powiecie wołomińskim. W Kobyłce wróci pełna liczba kursów linii L26 i L27. W Zielonce ponownie wyjadą autobusy czasowo zawieszonej linii L44. W gminie Wołomin autobusy linii L35, L36, L37 i L38 jeżdżą teraz w dni powszednie w godzinach szczytów komunikacyjnych. Ograniczenie to przestanie obowiązywać 1 lipca i autobusy wyjadą na trasy według podstawowych rozkładów jazdy. 

Podobnie w powiecie legionowskim. Tu autobusy linii L34, L41 i L49 jeżdżą teraz według rozkładu sobotniego. Od początku lipca, od poniedziałku do piątku, pasażerów zabiorą częściej, według rozkładu jazdy dnia powszedniego. 

Warszawa uruchomiła mobilne Punkty Obsługi Pasażerów

Zarząd Transportu Miejskiego przygotował kolejne ułatwienie dla pasażerów. Żeby załatwić swoje sprawy, nie trzeba już przyjeżdżać do Punktu Obsługi Pasażerów. To POP przyjedzie do nas. 

Po ulicach Warszawy jeżdżą wyjątkowe autobusy. Zostały w nich urządzone Punkty Obsługi Pasażerów. Do końca wakacji dwa mobilne POP-y będą podjeżdżały na pętle przy dużych osiedlach. 

Pasażerowie załatwią tu swoje najpilniejsze sprawy: wyrobią spersonalizowaną Warszawską Kartę Miejską, zakodują bilet długookresowy, w tym z oferty Warszawa+ i dla dużych rodzin, „odwieszą” bilet i przekodują niewykorzystaną część biletu, wgrają uprawnienia Karty Warszawiaka i Karty Młodego Warszawiaka oraz je przedłużą. W mobilnym POP-ie można płacić wyłącznie kartami płatniczymi.

Oznaczone banerami autobusy w dni powszednie będą:

  • 30-31 lipca i 3 sierpnia: pętla Os. Derby oraz P+R Al. Krakowska

  • 4-6 sierpnia: pętla Szczęśliwice oraz przystanek Rondo „Radosława” 02 (w kierunku pl. Grunwaldzkiego).

  • 7 sierpnia: pętle Szczęśliwice oraz Wiatraczna

  • 10 sierpnia: pętle Wiatraczna oraz Gocław.

Punkty będą czynne w godzinach 10.00-19.00. Godziny pracy mobilnych POP-ów mogą się zmienić.

Zawieś bilet komunikacji miejskiej

Pasażerowie, którzy zrezygnowali z podróży komunikacją publiczną, mogą drogą elektroniczną zawiesić biletu długookresowego w czasie zagrożenia epidemicznego.


Strona, na której można złożyć wniosek, jest dostępna jest pod adresem http://zawieswkm.wtp.waw.pl Wystarczy podać numer karty, na której zakodowany jest bilet; można też pobrać potwierdzenie złożenia wniosku.

Zawiesić można bilety 30- i 90-dniowe, ważne w dowolnej strefie biletowej, także Bilety Metropolitalne. Pasażer nie otrzyma zwrotu pieniędzy, będzie mógł natomiast przekodować niewykorzystany czas ważności biletu na inny termin, także za pomocą strony internetowej, w dowolnie wybranym przez siebie terminie. Przekodowywany okres ważności będzie się liczył od dnia złożenia wniosku przez internet. Zawieszeni i odwieszenia ważności biletu można dokonać tylko raz.

Pasażerowie, którzy chcą otrzymać zwrot pieniędzy za niewykorzystany okres ważności biletów powinni zgłosić się bezpośrednio do POP – w czasie trwania biletu. Zwrot wymaga zmiany zapisu na Warszawskiej Karcie Miejskiej, co można zrobić tylko w Punktach Obsługi Pasażerów.

Zwrot za bilety Kolei Mazowieckich

Podróżni, którzy rezygnują z przejazdów pociągami Kolei Mazowieckich, mogą dokonać zwrotu biletów okresowych imiennych (tygodniowych, dwutygodniowych, miesięcznych i kwartalnych):

  • całkowicie niewykorzystanych;
  • częściowo niewykorzystanych, proporcjonalnie do liczby dni niewykorzystanych,
  • bez potrącenia odstępnego.

Szczegółowe informacje 

Działanie Punktów Obsługi Pasażerów

Punkty Obsługi Pasażera ZTM mają nowe godziny otwarcia.

W Punktach Obsługi Pasażera ZTM można załatwić sprawy związane z wydawaniem abonamentów mieszkańca (wyrobienie abonamentu mieszkańca uprawniającego do parkowania w pobliżu miejsca zamieszkania, dokonanie opłaty za wydanie abonamentu gotówką lub kartą). Można też złożyć reklamacje (w formie pisemnej) dotyczące opłat dodatkowych za brak opłaty parkingowej (reklamacje są następnie przekazywane do rozpatrzenia przez ZDM).

W Punkcie Obsługi Pasażera nie ma możliwości dokonania opłaty skarbowej w przypadku czynności związanych z wyrobieniem abonamentu na podstawie pełnomocnictwa. Opłatę taką można dokonać np. poprzez przelew internetowy na nr konta : 54 1030 1508 0000 0005 5003 6045.

Godziny pracy POP-ów 

 

Rowery Veturilo znów dostępne

Od środy, 6 maja, znów będzie można korzystać z miejskich rowerów Veturilo. Warszawa uruchamia wypożyczalnie publicznych jednośladów od razu po zdjęciu rządowych ograniczeń. Wcześniej apelował o to Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Od środy, 6 maja jednoślady w systemie Warszawskiego Roweru Publicznego Veturilo znów będą mogły być wypożyczane. Elementy systemu Veturilo będą dezynfekowane. Podobnie jak miało to miejsce przed wprowadzeniem rządowego ograniczenia, operator Veturilo – firma Nextbike Polska – w ramach prac serwisowych i relokowania jednośladów, specjalnymi preparatami będzie czyścił kierownice, siodełka, linki z kodem, a także ekrany dotykowe w terminalach stacji. Jednocześnie zachęcamy użytkowników Veturilo do prowadzenia rowerów w rękawiczkach.

Bezpieczeństwo w komunikacji miejskiej

ZTM zwrócił się do wszystkich operatorów komunikacji miejskiej o zwiększenie nadzoru nad służbami sprzątającymi oraz podjął decyzję o używaniu środków dezynfekcyjnych przy czyszczeniu powierzchni, z którymi pasażerowie mają najczęściej na bezpośredni kontakt – kasowniki, poręcze, przyciski.

Na monitorach w komunikacji miejskiej prezentowane są rekomendacje Ministerstwa Zdrowia, w jaki sposób chronić się przed wirusem oraz jak postępować, gdy istnieje podejrzenie zakażenia.

Przyciski do otwierania drzwi w pojazdach komunikacji miejskiej zostały wyłączone – wszystkie drzwi otwierają się automatycznie. Wszystkie przystanki „na żądanie” zostały czasowo zmienione na stałe – nie ma konieczności naciskania guzika „stop”. Wszystkie autobusy dzienne zatrzymują się na każdym przystanku obowiązującym dla danej linii. W autobusach nocnych, w przypadku, gdy w pojeździe nie ma pasażerów oraz gdy na przystanku nie oczekuje żaden pasażer, kierowca nie musi się zatrzymywać i otwierać drzwi.

Ze względu na konieczność zachowania bezpieczeństwa sanitarnego w stołecznych autobusach i tramwajach wprowadzone zostały strefy wydzielone. Znajdują się one z przodu pojazdu i pasażerowie mają bezwzględny zakaz ich przekraczania. Zakazane jest także korzystanie przez pasażerów z pierwszych drzwi w pojeździe. Podobne zasady dotyczące stref wydzielonych wprowadzono w stołecznych tramwajach.

Aby zminimalizować ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa, na skrzyżowaniach, na których przyciski nadal są jedyną metodą wykrycia pieszego zostały przestawione, a przyciski wyłączone. Pieszy nie będzie musi naciskać żółtych przycisków. Zielone światło dla pieszych zapali się automatycznie, w każdym cyklu.

Oprócz uruchomienia zielonego światła, żółte przyciski służą również osobom niewidomym – jako sygnalizacja dźwiękowa i wibracyjna, a także dotykowa mapa przejścia dla pieszych. W związku z tym same przyciski nie zostały zdemontowane ani zaklejone. Zasłonięte zostały natomiast tabliczki i naklejki informujące o konieczności naciskania przycisku.


Nie znalazłeś informacji?