Wpisanie do rejestru wyborców.
Krok po kroku
Mieszkasz w Warszawie, ale nie masz tutaj meldunku? A może mieszkasz tu na co dzień, ale jesteś obywatelem innego kraju Unii Europejskiej? Jeśli chcesz głosować w Warszawie – złóż wniosek o wpisanie do rejestru wyborców.
PRZEZ INTERNET
Jeśli chcesz złożyć formularz przez ePUAP — potrzebujesz profilu zaufanego (eGo). Pozwala on potwierdzić twoją tożsamość. Chodzi o to, by nikt nie mógł się pod ciebie podszyć. Sprawdź, jak założyć profil zaufany.
Sprawdź jak założyć tymczasowy profil zaufany (można go założyć bez wychodzenia z domu, jest ważny 3 miesiące).
WPISZ SIĘ DO REJESTRU WYBORCÓW (aktywny przycisk przekierowujący nas na stronę logowania do ePUAP).
W URZĘDZIE
- Pobierz, wydrukuj i wypełnij wniosek o wpisanie do rejestru wyborców (patrz: Pliki do pobrania).
- Wypełniony wniosek wraz z załącznikami złóż osobiście w Delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w Dzielnicy m.st. Warszawy właściwej ze względu na miejsce zamieszkiwania a w przypadku braku miejsca zamieszkania ze względu na miejsce stałego przebywania.
- Decyzję możesz odebrać osobiście lub zostanie ona wysłana pod adres zamieszkania wskazany we wniosku.
Więcej o wyborach: www.wybory.um.warszawa.pl
Wymagane Dokumenty
- Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców (patrz: Pliki do pobrania).
- Pisemna deklaracja, w której wnioskodawca podaje swoje imiona, nazwisko, obywatelstwo i adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość (+ kserokopia tego dokumentu).
- Dokument potwierdzający fakt zamieszkania w Warszawie. Przykładowe dokumenty potwierdzające to:
- oświadczenia właściciela lokalu,
- umowa najmu/użyczenia lokalu,
- jeśli płacisz podatki w Warszawie – pierwsza strona zeznania podatkowego PIT z potwierdzeniem złożenia go w Urzędzie Skarbowym (pieczątka wpływu do US lub potwierdzenie nadania na poczcie lub Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) - jeśli złożyłeś PIT przez Internet),
- rachunek za media (gaz, prąd, internet, telefon, telewizję kablową itp.) wystawiony na Twoje dane i adres lokalu w Warszawie, w którym mieszkasz,
- umowa na media (gaz, prąd, internet, telefon, telewizję kablową itp.) zawarta z Tobą i zawierająca adres lokalu w Warszawie, w którym mieszkasz,
- umowa lub rachunek na usługę nie związaną bezpośrednio z lokalem np. abonament na telefon komórkowy, zawierający Twoje dane oraz adres lokalu w Warszawie, w którym mieszkasz,
- jeśli jesteś właścicielem lokalu, ale nie jesteś w nim zameldowany możesz:
- przedstawić akt własności – jeśli jest to lokal spółdzielczy własnościowy lub gdy lokal nie ma założonej księgi wieczystej lub też gdy trwa postepowanie o wpis do Rejestru Ksiąg Wieczystych;
- jeśli lokal ma założoną księgę wieczystą to wystarczy, że poinformujesz urzędnika, że jesteś właścicielem lokalu. Jeśli podasz numer księgi wieczystej znacznie ułatwi to urzędnikowi wyszukiwanie lokalu w Elektronicznych Księgach Wieczystych.
Prezydent m.st. Warszawy przed wydaniem decyzji jest zobowiązany sprawdzić czy osoba wnosząca wniosek o wpisanie do rejestru wyborców spełnia warunki stałego zamieszkania na obszarze Warszawy.
Opłaty
Brak.
Miejsce złożenia i odbioru
Jednostka odpowiedzialna
Termin odpowiedzi
5 dni od daty złożenia wniosku.
Tryb odwoławczy
Od decyzji w sprawie odmowy wpisania do rejestru wyborców przysługuje prawo wniesienia skargi do właściwego miejscowo sądu rejonowego. Skargę wnosi się za pośrednictwem wójta, w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji.
Uwagi
- Wymienione wyżej wymagane dokumenty składają :
- osoby stale zamieszkałe na obszarze dzielnicy nie posiadające zameldowania na pobyt stały,
- osoby nigdzie nie zamieszkałe przebywające na obszarze dzielnicy,
- osoby stale zamieszkałe na obszarze dzielnicy pod innym adresem niż adres ich stałego zameldowania,
- obywatele państw członkowskich Unii Europejskiej nie będący obywatelami polskimi, stale zamieszkujący na terenie dzielnicy.
Obywatele UE są zobowiązani do złożenia wniosku o skreślenie z rejestru wyborców, w przypadku opuszczenia miejsca zamieszkania na terenie dzielnicy.
- Wniosek można złożyć w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Sprawdź jak to zrobić.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2020 r. poz. 256).
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2019 r. poz. 684 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lipca 2011 r. w sprawie rejestru wyborców oraz trybu przekazywania przez Rzeczpospolitą Polską innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych zawartych w tym rejestrze (Dz.U. z 2017 r. poz. 1316 ze zm.).
Pliki do pobrania:
-
AO-07-08 Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców (otwiera nowe okno)
-
AO-07-08 Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców (edytowalny) (otwiera nowe okno)
-
AO-07-08 pisemna deklaracja - informacje do rejestru wyborców (otwiera nowe okno)
-
AO-07-08 Wniosek o skreślenie z rejestru wyborców (otwiera nowe okno)
-
AO-07-08 Wniosek o skreślenie z rejestru wyborców (edytowalny) (otwiera nowe okno)
-
AO-07-08 oświadczenie właściciela o zamieszkiwaniu (otwiera nowe okno)
-
AO-07-08 pisemna deklaracja - informacje do rejestru wyborców (edytowalna) (otwiera nowe okno)