Ta strona używa cookies. Dowiedz się więcej o celu ich stosowania - przeczytaj naszą politykę prywatności.

Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Zapoznaj się z polityką prywatnościZamknij

Przejdź do komentarzy

Aktualności

« Wstecz

112 – numer, który ratuje życie

11 lutego obchodzony jest w Europie jako Dzień Numeru Alarmowego 112. Stworzono go po to, aby z każdego miejsca naszego kontynentu przez całą dobę móc wezwać pomoc, gdy zagrożone jest życie nasze lub innych.

Numer powinniśmy wykręcać tylko w przypadku, gdy potrzebujemy pomocy w sytuacji realnego niebezpieczeństwa utraty zdrowia czy życia. Niestety przepis ten jest często łamany i to nie tylko u nas, ale w całej Europie.

Wdrażanie numeru 112 w Europie rozpoczęło się na mocy dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 7 marca 2002 r., a od 2008 roku jest to numer ratunkowy obowiązujący na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej. W sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, osoby przebywające na terenie dowolnego kraju Unii mają możliwość połączenia się z operatorem bezpłatnego numeru 112 oraz uzyskać pomoc. Operatorzy numeru alarmowego muszą władać co najmniej jednym językiem obcym.

112 to wołanie o pomoc

Według danych warszawskiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR) mieszczącego się przy ul. Młynarskiej 43/45, nadal największym problemem są połączenia bezzasadne. Z roku na rok jest ich trochę mniej, ale nadal stanowią  ¾ połączeń (w 2013 roku, kiedy CPR w Warszawie zaczęło funkcjonować, takich  połączeń było 75%, w roku 2016 - 71%).

Fałszywe połączenia to w większości pomyłki, zabawy dzieci telefonami, zapytania niezwiązane z ratownictwem, próby zamawiania usług (np. cateringowych) i przypadkowe uruchomienia telefonów. Połączenia te zajmują czas operatorów i blokują linię, która staje się niedostępna w sytuacji realnego zagrożenia życia lub zdrowia osoby potrzebującej pomocy.

Jeden rok, milion połączeń

W 2016 roku 70 operatorów Centrum Powiadamiania Ratunkowego przy Młynarskiej przyjęło 1 079 849 połączeń, z czego 266 430 przekazało służbom - w największej części do policji (w następnej kolejności do Pogotowia Ratunkowego i Straży Pożarnej). Operatorzy przyjmują średnio 2 950 połączeń na dobę, najwięcej zgłoszeń wpływa między godz. 15 a 19. Poprawił się średni czas oczekiwania na połączenie z operatorem i wynosi 8 sekund.

Jak działa CPR?

W Polsce jest 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Znajdują się w każdym mieście wojewódzkim oraz dodatkowo w Radomiu. Podstawowym założeniem systemu jest jak najszybsze odebranie połączenia i powiadomienie służb udzielających pomocy. W przypadku, gdy osoba przebywająca na terenie danego województwa łączy się z numerem 112 i nie może uzyskać połączenia z centrum na tym terenie, zgłoszenie jest przekazywane do innego ośrodka zgodnie z tzw. regułą zastępowalności. Operator, który odbierze zgłoszenie ustala lokalizację zdarzenia oraz przekazuje informacje do odpowiednich służb.

System informatyczny działający w centrach pozwala na identyfikację numeru telefonu zgłaszającego. System dodatkowo wyświetla dane osoby, na którą telefon jest zarejestrowany oraz  prezentuje na mapie aktualną lokalizację telefonu. Pomaga to nie tylko w udzieleniu pomocy w sytuacji, gdy ktoś nie potrafi podać dokładnej lokalizacji (np. dziecko lub w przypadku wypadku samochodowego poza terenem zabudowanym), ale również ułatwia identyfikowanie fałszywych zgłoszeń, w przypadku, gdy zgłaszający podaje nieprawdziwą lokalizację.

Spot promujący numer 112 będzie emitowany w stołecznej komunikacji od 6 do 12 lutego.

Tu możesz zgłosić nam swoje pomysły i sugestie

Złóż wniosek / zgłoś uwagi
 
         Projekt „Utworzenie Centrum Komunikacji
              z Mieszkańcami w m.st. Warszawie"

Kontakt 24/7

Aby skontaktować się z nami telefonicznie bądź wysłać fax wybierz numer 19115. Niektórzy operatorzy sieci komórkowych mogą mieć indywidualne warunki dotyczące obsługi pięciocyfrowych numerów specjalnych jakim jest nasz nr 19 115. W razie problemów prosimy o kontakt ze swoim operatorem sieci komórkowej. Telefon / Fax 19115 *

Aby zgłosić awarię / interwencję za pośrednictwem strony WWW wypełnij formularz) Portal Samoobsługowy WWW

Aplikacja mobilna umożliwiająca kontakt za pośrednictwem urządzeń mobilnych dla platform Android, IOS, Windows Phone Mobile Aplikacja mobilna

Wyślij do Nas E-mail E-mail

Nasi konsultanci są do dyspozycji on-line na chacie. Czat

 Warszawski System Powiadomień

Tłumacz języka migowego

koszt połączenia z nr 19115 zgodnie z taryfą operatora
osoby dzwoniącej

WSP

Aplikacja mobilna

Pobierz aplikację na Androida                

Wypełnij wniosek 500+

Zarezerwuj wizytę w urzędzie

Rządowa strona dla obywateli

Nieskradzione.pl