- Baza wiedzy
-
/
Sprawy obywatelskie
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- Transport i drogownictwo
- / Zameldowanie/wymeldowanie
Zameldowanie/wymeldowanie
null E-meldunek
Sejm uchwalił ustawę, która utrzymała obowiązek meldunkowy i wprowadziła od 1 stycznia 2018 r. możliwość meldunku przez internet.
E-meldunek umożliwia zameldowanie na pobyt stały, jak i czasowy, przemeldowanie, a także zameldowanie/przemeldowanie niepełnoletniego dziecka oraz – jako pełnomocnik – innej osoby.
Jak to zrobić?
Na stronie www.obywatel.gov.pl wybierz odpowiednią usługę (meldunek) i potwierdzić swoją tożsamość Profilem Zaufanym (eGO).
Kolejny krok to wybranie opcji – zaznaczenie, czy chodzi o zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, zameldowanie dziecka, czy może skorzystanie z pełnomocnictwa do zameldowania innej osoby.
Wymagane dokumenty
Pamiętaj o przygotowaniu odpowiednich dokumentów.
Przydać się mogą m.in.:
-
skany dokumentów potwierdzających tytuł prawny do lokalu,
-
oświadczenia właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, potwierdzające pobyt w lokalu.
W przypadku, gdy meldujesz siebie, dane personalne zostaną automatycznie zaciągnięte do odpowiednich rubryk.
Automatyczna wysyłka do urzędu
Wniosek o zameldowanie wysyłasz online do właściwego miejscowo urzędu (odpowiedniego dla miejsca zameldowania stałego/czasowego) – zostanie on automatycznie wybrany na podstawie wprowadzonego nowego adresu zameldowania.
Czas realizacji
Jeśli dołączono wszystkie potrzebne dokumenty - urzędnik dokona zameldowania od razu po otrzymaniu zgłoszenia.
Jeśli dołączono do formularza odwzorowania cyfrowe dokumentów - urzędnik może poprosić o ich oryginały i dokona zameldowania dopiero po wyjaśnieniu wszystkich wątpliwości.
Zaświadczenia o zameldowaniu
Zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały - jest wydawane bezpłatnie bez konieczności wnioskowania.
Zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy jest płatne 17 zł. Trzeba złożyć wniosek i zaznaczyć odpowiednie pole. Do wyboru masz kilka sposobów odbioru zaświadczenia - odbiór osobisty w urzędzie, tradycyjna przesyłka pocztowa lub przesłana na skrzynkę ePUAP - wersja elektroniczna.
Czy wymeldowując się przez EPUAP jest możliwość uzyskania zaświadczenia o zameldowaniu. Czy jest ono płatne?
Tak, dokonując wymeldowania można otrzymać zaświadczenie. Trzeba złożyć wniosek i zapłacić 17 zł.