null Karta Ucznia

Komu przysługuje Karta Ucznia

Karta Ucznia to Warszawska Karta Miejska uprawniająca do bezpłatnych przejazdów na obszarze 1. i 2. strefy biletowej warszawskiej komunikacji miejskiej w okresie nauki w szkole podstawowej. Dzięki niej można więc podróżować także autobusami linii strefowych, Szybką Koleją Miejską – poza granicami Warszawy, linii lokalnych „L” oraz – w ramach oferty „Wspólny bilet ZTM-KM-WKD” – pociągami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej na obszarze obowiązywania wspólnego biletu. Dzięki temu uczniowie mogą bezpłatnie poruszać się po aglomeracji warszawskiej, nie tylko w drodze do szkoły.

Karta Ucznia przysługuje:

  1. uczniom szkół podstawowych działających na terenie m.st. Warszawy, a także uczniom szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej działających na terenie m.st. Warszawy
  2. uczniom szkół podstawowych zamieszkującym na terenie m.st. Warszawy, a także uczniom szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej zamieszkującym na terenie m.st. Warszawy.

Oznacza to, że do bezpłatnych przejazdów na podstawie Karty Ucznia, uprawnieni są zarówno uczniowie warszawskich szkół, jak i uczniowie mieszkający w Warszawie dojeżdżający do szkół poza granicami Warszawy.

Dla dzieci, które mieszkają na terenie Warszawy, a uczęszczają do szkół poza miastem, uprawnienia wgrywane są na bieżący rok szkolny, na podstawie ważnej legitymacji szkolnej z wpisanym numerem PESEL i adresem zamieszkania, a w przypadku braku legitymacji z powyższymi danymi, konieczne jest przedłożenie zaświadczenia ze szkoły potwierdzające naukę w danym roku szkolnym, wraz z podanym adresem zamieszkania ucznia oraz numerem PESEL.

Na jaki okres wygrywane jest uprawnienie

Uprawnienie przysługuje na czas nauki w szkole podstawowej, jest wgrywane na maksymalnie 8 lat.

Jak złożyć wniosek

Wnioski o wyrobienie lub przedłużenie uprawnień można składać:

Wniosek o wydanie Spersonalizowanej Warszawskiej Karty Miejskiej SWKM 

Jak otrzymać Kartę Ucznia

Wyrobić kartę bądź przedłużyć jej ważność można w kilku krokach:

  • wejdź na stronę internetową, której adres otrzymałeś/aś ze szkoły (pod warunkiem, że dana szkoła ma z ZTM podpisaną umowę w zakresie przetwarzania danych osobowych w projekcie realizacyjnym Karty Ucznia) i wybierz wniosek o przedłużenie bądź wyrobienie Karty Ucznia. Wypełnij wymagane pola, dodaj zdjęcie i wyślij wniosek. Na adres e-mail otrzymasz potwierdzenie złożenia wniosku, a później informację o rozpatrzeniu wniosku.

Przygotuj: numer obecnej Karty Ucznia (w przypadku wnioskowania o jej przedłużenie) oraz zdjęcie dziecka.
*Zdjęcie powinno być legitymacyjne, wykonane w orientacji pionowej na jednolitym, jasnym tle. Upewnij się, czy jest ono w odpowiednim formacie – JPG lub PNG, w minimalnej rozdzielczości 200 × 259 pikseli, a wielkość pliku nie przekracza 2 MB. Zdjęcie powinno być aktualne i wykonane w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

Po wyrobieniu, Karta przekazywana jest do szkoły, a o możliwości jej odbioru informuje pracownik placówki.

  • złóż wypełniony wniosek w formie papierowej w szkole dziecka (pod warunkiem, że dana szkoła ma z ZTM podpisaną umowę w zakresie przetwarzania danych osobowych w projekcie realizacyjnym Karty Ucznia) wraz ze zdjęciem legitymacyjnym w rozmiarze 3,5 × 4,5 cm.

Pobierz: Wniosek o wydanie Spersonalizowanej Warszawskiej Karty Miejskiej SWKM

Po wyrobieniu, Karta przekazywana jest do szkoły, a o możliwości jej odbioru informuje pracownik placówki.

Przygotuj:

  • zdjęcie dziecka

  • ważną legitymacją szkolną z wpisanym numerem PESEL, a w przypadku braku legitymacji – z zaświadczeniem wydanym przesz szkołę, zawierającym:

  • adres miejsca zamieszkania ucznia,  

  • informację o uczęszczaniu dziecka do szkoły w określonym roku szkolnym 

  • numer PESEL

  • dokument potwierdzający tożsamość dziecka, a w przypadku uczniów obcokrajowców, którzy nie posiadają dokumentu potwierdzającego tożsamość, należy okazać dokument potwierdzający nadanie numeru PESEL.

Pobierz: Wniosek o wydanie Spersonalizowanej Warszawskiej Karty Miejskiej SWKM

Jako sposób odbioru karty możesz wskazać dowolny stacjonarny POP lub wybrać wysyłkę karty na wskazany we wniosku adres zamieszkania.

Wybierając opcję wysyłki karty na wskazany adres podczas wypełniania wniosku musisz wybrać termin spotkania online z pracownikiem ZTM. Spotkanie odbywa się za pośrednictwem aplikacji MS Teams. Po wysłaniu wniosku otrzymasz maila z prośbą o potwierdzenie wybranego terminu. Po kliknięciu w link potwierdzający dany termin, otrzymasz maila z linkiem do spotkania online. Na spotkaniu pracownik potwierdza dane osobowe Ucznia oraz podstawę nadania uprawnień (legitymację szkolną).

Na spotkanie w e-POP oraz wizytę w POP przygotuj:

  • ważną legitymacją szkolną z wpisanym numerem PESEL, a w przypadku braku legitymacji – z zaświadczeniem wydanym przesz szkołę, zawierającym:
  • adres zamieszkania ucznia,  

  • informację o uczęszczaniu dziecka do szkoły w określonym roku szkolnym, 

  • numer PESEL,

  • dokument potwierdzający tożsamość dziecka, a w przypadku uczniów obcokrajowców, którzy nie posiadają dokumentu potwierdzającego tożsamość, należy okazać dokument potwierdzający nadanie numeru PESEL.

Wyrobiona Karta Ucznia będzie wysłana na wskazany we wniosku adres zamieszkania za pośrednictwem operatora Poczta Polska.

Wybierając odbiór karty w dowolnym Punkcie Obsługi Pasażerów, po zaakceptowaniu wniosku przez pracownika ZTM, otrzymasz maila z informacją, że wniosek został przyjęty i należy udać się do dowolnego POP w celu odbioru Karty.

Kartę Ucznia w POP otrzymasz od razu, po pozytywnej weryfikacji danych przez pracownika Punktu.

Ważność karty ucznia

Ważność karty możesz sprawdzić w kasowniku, bramce metra lub na stronie https://sprawdzkarte.wtp.waw.pl/.

Który wniosek należy wypełnić aby uzyskać Kartę Ucznia?

Wypełnij wniosek o wydanie spersonalizowanej Warszawskiej Karty Miejskiej:

Wniosek o wydanie Spersonalizowanej Warszawskiej Karty Miejskiej SWKM

Jak wyrobić Kartę Ucznia dla dzieci uczących się w szkołach poza Warszawą

W tym celu należy:

  • zgłosić się do wybranego Punktu Obsługi Pasażerów wraz z: 

  • aktualnym zdjęciem ucznia,

  • ważną legitymacją szkolną (na której wskazany jest adres zamieszkania ucznia i numer PESEL) lub

  • zaświadczeniem wydanym przez szkołę (z podanym adresem miejsca zamieszkania ucznia oraz informacją o uczęszczaniu dziecka do szkoły w określonym roku szkolnym oraz numerem PESEL) i dokumentem potwierdzającym tożsamość dziecka lub dokumentem potwierdzającym nadanie numeru PESEL.

  • umówić się na spotkanie w Elektronicznym Punkcie Obsługi Pasażerów (e-POP) (wypełniając wcześniej wniosek on-line) oraz przygotować do wglądu:

  • ważną legitymacją szkolną (na której wskazany jest adres zamieszkania ucznia i numer PESEL) lub

  • zaświadczenie wydane przez szkołę (z podanym adresem miejsca zamieszkania ucznia oraz informacją o uczęszczaniu dziecka do szkoły w określonym roku szkolnym oraz numerem PESEL) i dokumentem potwierdzającym tożsamość dziecka lub dokumentem potwierdzającym nadanie numeru PESEL.

Duplikat Karty Ucznia

W przypadku konieczności wydania kolejnej karty (zagubienie, kradzież, uszkodzenie mechaniczne, brak czytelności Karty, zmiana danych osobowych) duplikat wydaje się bezpośrednio w Punktach Obsługi Pasażerów oraz w Elektronicznym Punkcie Obsługi Pasażerów (e-POP) po uiszczeniu opłaty dodatkowej w wysokości 14 zł. 

Odstąpienie od opłaty możliwe jest w sytuacji zmiany danych osobowych lub utraty czytelności karty pod warunkiem, że minęły 2 lata od złożenia wniosku o jej wydanie oraz zwrotu do ZTM poprzedniej karty lub stwierdzenia przez pracownika ZTM uszkodzenia powstałego z winy producenta.

Duplikaty Kart Ucznia w POP i e-POP wydawane są na takich samych zasadach, jak wydanie pierwszej Karty Ucznia.

E-hologram

Na wniosku o wydanie Spersonalizowanej Warszawskiej Karty Miejskiej składanym za pośrednictwem szkoły należy wpisać „e-hologram”. Na tej podstawie uprawnienie zostanie przekodowane. W przypadku wnioskowania o Kartę Ucznia w POP, należy wypełnić wniosek o wydanie uprawnień Karty Młodego Warszawiaka.

W jaki sposób można przedłużyć ważność e-hologramu?

Najszybciej i najprościej bez konieczności wizyty w Punkcie Obsługi Pasażerów można to zrobić w stacjonarnych oraz mobilnych automatach biletowych, dotyczy to jednak tylko osób które miały już wcześniej wgrany e-hologram. Szczegóły znajdziesz tutaj.

Zmiana szkoły przez dziecko

W przypadku zmiany szkoły przez dziecko, dyrektor szkoły zgłasza do ZTM informację o skreśleniu dziecka z listy uczniów, na podstawie tego dotychczasowa karta z uprawnieniami zostanie zablokowana. O nową Kartę Ucznia należy wnioskować w nowej szkole.

Zakres obowiązywania uprawnień

Uprawnienie obowiązuje w całej komunikacji miejskiej organizowanej przez ZTM, w strefie 1. i 2., również w pociągach w ramach „Wspólnego Biletu” a także w liniach lokalnych typu „L”.

Legitymacja szkolna podczas kontroli biletów nie jest wymagana

Uczeń podczas kontroli biletów nie musi okazywać legitymacji szkolnej. Zgodnie z obowiązującą Uchwałą dowodem uprawnień jest spersonalizowana Warszawska Karta Miejska wydana przez Zarząd Transportu Miejskiego.

Uprawnienie w okresie wakacyjnym

Karta ucznia uprawnia do bezpłatnych przejazdów również w okresie wakacji.

Dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności

Rodzice decydują, z której ulgi skorzysta dziecko.

W przypadku uczniów szkół podstawowych działających na terenie m.st. Warszawy, a także uczniów szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej działających na terenie m.st. Warszawy ze stwierdzoną niepełnosprawnością można wnioskować o Kartę Ucznia lub pozostać przy dotychczasowych uprawnieniach.

Należy przy tym pamiętać, że na podstawie orzeczenia o niepełnosprawności i dodatkowo okazanej legitymacji szkolnej, opiekun towarzyszący w podróży dziecku niepełnosprawnemu posiada uprawnienia do bezpłatnych przejazdów.

Dzieci posiadające kartę dla „trójki dzieci”

W momencie otrzymania Karty Ucznia, można dokonać zwrotu posiadanego aktualnie biletu długookresowego w każdym Punkcie Obsługi Pasażerów.

Jeśli któreś z dzieci ukończy naukę w szkole podstawowej nadal można wnioskować o wydanie uprawnień do biletu rocznego dla dziecka z rodziny posiadającej 3 dzieci na dotychczasowych zasadach.

Dzieci posiadające kartę dla „rodzin wielodzietnych”

Rodzice sami decydują, z której ulgi skorzysta dziecko.

W przypadku uczniów szkół podstawowych działających na terenie m.st. Warszawy można wnioskować o wydanie Karty Ucznia.

Jeśli któreś z dzieci ukończyło naukę w szkole podstawowej nadal można wnioskować o wydanie uprawnień dla dzieci z rodzin wielodzietnych posiadających czworo i więcej dzieci.

Dzieci uczęszczające do zerówek

Dzieci, które rozpoczną uczęszczanie do zerówek mają przyznane bezpłatne przejazdy do 30 września w roku kalendarzowym, w którym kończą 7 lat, w związku z tym nie przysługuje im karta ucznia.

Rodzice „zerówkowiczów”, którzy od 1 września będą uczniami 1 klasy szkoły podstawowej proszeni są o wypełnienie wniosku, do którego należy dołączyć aktualne zdjęcie o wymiarach 3,5 x 4,5 cm (zdjęcie powinno być podpisane imieniem i nazwiskiem oraz numerem PESEL). Zdjęcia zostaną zwrócone. Wypełniony wniosek oraz zdjęcie należy dostarczyć do Szkoły. Po wyrobieniu Karty Ucznia, ZTM przekaże karty bezpośrednio do szkoły.

Wnioski o Kartę Ucznia można składać drogą elektroniczną, za pośrednictwem dedykowanego linku, który jest przekazywany przez szkołę, jak również w tradycyjnej formie papierowej w szkole, bezpośrednio w Punktach Obsługi Pasażerów oraz poprzez Elektroniczny Punkt Obsługi Pasażerów (e-POP).

Otrzymałem link od szkoły do wypełnienia wniosku, gdzie odbieram kartę

W przypadku złożenia wniosku o Kartę Ucznia o dostarczeniu i możliwości odbioru karty zostanie Pan poinformowany przez pracownika Szkoły.

Przy akceptacji wniosku wyświetla się komunikat:

"Wniosek został zaakceptowany. Zapraszamy wraz z dokumentem tożsamości ze zdjęciem po odbiór karty do dowolnego Punktu Obsługi Pasażerów.

W przypadku złożenia wniosku o Kartę Ucznia o dostarczeniu i możliwości odbioru karty zostanie Pani/Pan poinformowana/y przez pracownika Szkoły.

Nie znalazłeś informacji?