W Warszawie jest obecnie ponad 68,5 km wydzielonych pasów dla komunikacji miejskiej. Dodatkowo niektóre odcinki ulic (np. Górczewska na odcinku Grodkowska – Krępowieckiego czy Św. Wincentego na odcinku Matki Teresy z Kalkuty - Niwa) są dostępne wyłącznie lub przede wszystkim dla autobusów (łącznie ponad 2,6 km). Ponadto autobusy na niektórych fragmentach poruszają się wspólnym torowiskiem tramwajowo-autobusowym - tak jest w al. Solidarności i na ulicy 11 Listopada (łącznie 5,7 km).
Najdłuższa trasa buspasu to ciąg ulic Radzymińska – al. „Solidarności” od ul. Krynoliny do gen. W. Andersa (klasyczny buspas do ul. Targowej, dalej torowisko tramwajowo-autobusowe). Ma on w sumie 7775 m. Najkrótszy ma z kolei zaledwie 95 m. Został wytyczony na ul. Targowej, na odcinku od ul. Zamoyskiego do Mackiewicza.
Wraz z rozwojem sieci warszawskich buspasów zwiększyła się także liczba pojazdów, które mogą z nich korzystać. Mogły z nich korzystać pojazdy Warszawskiego Transportu Publicznego i Miejskiego Transportu Osób Niepełnosprawnych oraz taksówki. Od 2020 roku mogą nimi także jeździć karetki oraz motocykle (ale tylko na tych specjalnie oznaczonych buspasach, choć docelowo będzie to dotyczyło wszystkich).
Ponad połowa buspasów obowiązuje całodobowo przez cały tydzień.
Pozostałe funkcjonują zazwyczaj w godzinach szczytu komunikacyjnego w dni robocze.
Informacja o zasadach poruszania się po buspasie jest umieszczona na oznakowaniu pionowym i tabliczkach.