- Baza wiedzy
-
/
Społeczeństwo obywatelskie
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- Transport i drogownictwo
- / Budżet obywatelski
Budżet obywatelski
null Budżet obywatelski na 2026 r.
Dzięki budżetowi obywatelskiemu mieszkańcy decydują o tym, na co przeznaczyć część budżetu Warszawy.
Zmiany od 2025 roku
17 października 2024 roku Rada m.st. Warszawy zmieniła zasady budżetu obywatelskiego.
-
Obszary lokalne
Największą zmianą w budżecie obywatelskim jest wyznaczenie w dzielnicach obszarów lokalnych, złożonych z jednego większego osiedla lub kilku mniejszych. Środki na projekty o wymiarze lokalnym zostały wydzielone z dzielnicowej puli.
Budżet obywatelski obejmie projekty:
-
miejskie (20 procent środków),
-
dzielnicowe (30 procent środków),
-
lokalne (50 procent środków).
-
Mniej podpisów przy zgłaszaniu projektów
Do zgłoszenia pomysłu na poziomie lokalnym wymagane jest 5 podpisów, na poziomie dzielnicy 10, a na poziomie miejskim 15.
- Głosowanie 3 x 5
Głosować można na maksymalnie 5 projektów na poziomie lokalnym, 5 projektów na poziomie dzielnicowym i 5 na poziomie miejskim.
- Termin głosowania
Termin głosowania został przesunięty z drugiej, na pierwszą połowę czerwca.
Harmonogram
-
7 stycznia 2025 r. do 21 stycznia 2025 r. – zgłaszanie projektów
-
22 stycznia do 15 kwietnia 2025 r. – ocena projektów
-
od 1 do 15 czerwca 2025 r. – głosowanie
-
1 lipca 2025 r. – wyniki.
Ocena zgłoszonych projektów
1330 spośród 2200 projektów zgłoszonych do 12. edycji budżetu obywatelskiego trafi pod głosowanie mieszkańców.
Wszystkie projekty zgłoszone do budżetu obywatelskiego podlegały ocenie zgodnie z kryteriami określonymi w uchwale Rady m.st. Warszawy.
Te pomysły, które spełniły kryteria formalne, trafiły do oceny merytorycznej polegającej na sprawdzeniu możliwości ich realizacji. Oceniana była m.in. zgodność z obowiązującymi przepisami prawa, możliwość realizacji we wskazanej lokalizacji i w ciągu jednego roku budżetowego, a także szacunkowy koszt realizacji projektu.
Jeżeli w trakcie weryfikacji okazało się, że projekt wymaga zmian, aby mógł być poddany pod głosowanie, pracownicy urzędu kontaktowali się z ich autorami – przedstawiali proponowany zakres zmian i wyjaśniali, z czego wynika konieczność ich wprowadzenia. Projektodawcy mogli się odnieść do tych propozycji i np. zaproponować swoje zmiany. Jeżeli nie udało się osiągnąć porozumienia w kwestii wprowadzenia zmian, pomysł został oceniony negatywnie.
Spośród 2200 przesłanych propozycji, pod głosowanie trafi co najmniej – 77 projektów miejskich, 415 dzielnicowych i 838 lokalnych.
Autorzy pomysłów ocenionych negatywnie mogą odwołać się od tej decyzji do 20 kwietnia.
Statusy projektów (stan na 15 kwietnia 2025 r.):
-
Projekty ocenione pozytywnie: 1330 – w tym 77 miejskich, 415 dzielnicowych, 838 lokalnych
-
Projekty ocenione negatywnie: 735 – w tym 86 miejskich, 134 dzielnicowych, 515 lokalnych
-
Projekty wycofane przez autora: 135 – w tym 19 miejskich, 31 dzielnicowych, 85 lokalnych
Wyniki oceny wszystkich projektów wraz z uzasadnieniami zostały opublikowane na stronie budżetu obywatelskiego.
Odwołania od niedopuszczenia projektu pod głosowanie
W przypadku zastrzeżeń co do negatywnego wyniku oceny projektu, autor może złożyć odwołanie wraz z uzasadnieniem. Może to zrobić wyłącznie w określonym terminie do 20 kwietnia.
Odwołanie można złożyć:
-
internetowo, poprzez stronę budżetu obywatelskiego,
-
tradycyjnie (w urzędzie dzielnicy lub za pośrednictwem kancelarii ogólnej Urzędu m.st. Warszawy przy Al. Jerozolimskie 44).
Zgłoszenia będą rozpatrywane do 20 maja.