Odszkodowania
null Odszkodowanie za nieruchomość objętą tzw. dekretem warszawskim
Jeśli jesteś właścicielem nieruchomości objętej tzw. dekretem warszawskim lub jego spadkobiercą, to tutaj dowiesz się, jak wnioskować o odszkodowanie za tę nieruchomość.
Krok po kroku
- Wypełnij wniosek o ustalenie odszkodowania za nieruchomość objętą działaniem tzw. dekretu warszawskiego.
- W sekcji Miejsce złożenia i odbioru sprawdź, gdzie i w jaki sposób możesz złożyć wniosek.
- Dołącz wymagane dokumenty.
- Złóż wniosek i dokumenty w wybrany sposób.
- Po zakończeniu postępowania przekażemy Ci decyzję z rozstrzygnięciem sprawy.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o ustalenie odszkodowania za nieruchomość objętą działaniem tzw. dekretu warszawskiego.
- Dokumenty, które potwierdzają prawo własności do nieruchomości (zaświadczenia hipoteczne, akty notarialne, odpisy z ksiąg wieczystych).
- Postanowienia sądu o nabyciu praw do spadku lub akty notarialne poświadczenia dziedziczenia – jeżeli wnioskodawcami są następcy prawni byłych właścicieli.
- Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa, musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez:
- notariusza lub
- adwokata albo radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub
- upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
Nie musisz płacić za złożenie wniosku.
Możliwe dodatkowe opłaty:
5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony.
Opłatę skarbową możesz zrobić:
- w dowolnej kasie urzędu,
- bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.,
- przelewem na rachunek bankowy.
Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX w sprawie XXX.
Miejsce złożenia i odbioru
Wniosek możesz złożyć:
- Osobiście:
- w punkcie obsługi interesantów Biura Spraw Dekretowych przy ul. L. Kruczkowskiego 2 (parter);
- w wydziale obsługi mieszkańców w Twoim urzędzie dzielnicy;
- w kancelarii ogólnej urzędu, Al. Jerozolimskie 44 (parter).
- Pocztą na adres: Biuro Spraw Dekretowych Urząd m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00‑024 Warszawa, z powołaniem się na numer sprawy (jeśli taki został już nadany).
- Elektronicznie – przez ePUAP lub e-Doręczenia.
Składam wniosek osobiście:
- Pobierz i wypełnij wniosek. Podpisz go.
- Dołącz wszystkie wymagane dokumenty.
- Złóż dokumenty w wybranym przez siebie miejscu.
- Po zakończeniu postępowania przekażemy Ci decyzję z rozstrzygnięciem sprawy.
Składam wniosek przez internet:
Aby skorzystać z tej opcji musisz mieć profil zaufany lub podpis kwalifikowany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.
- Wejdź na stronę www.gov.pl, zaloguj się.
- Wybierz sposób złożenia dokumentów – przez skrzynkę ePUAP lub e-Doręczeń.
- Przygotuj wniosek, dołącz wymagane dokumenty i wyślij je.
E-doręczenie to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Jeśli chcesz skorzystać z tego systemu, musisz złożyć wniosek o założenie ADE. Więcej o tym dowiesz się ze strony https://www.gov.pl/web/e-doreczenia.
Jak będziemy przekazywać Ci pisma w sprawie:
Pisma w sprawie przekażemy Ci na adres korespondencyjny podany we wniosku (pocztą), przez ePUAP, przez e-Doręczenia. Możesz też odebrać je osobiście w punkcie obsługi interesantów Biura Spraw Dekretowych przy ul. L. Kruczkowskiego 2.
Termin odpowiedzi
Twoją sprawę rozpatrzymy w terminie:
- do 1 miesiąca od momentu wszczęcia postępowania – w przypadku sprawy, w której musimy przeprowadzić postępowanie wyjaśniające;
- do 2 miesięcy – w przypadku, gdy sprawa jest szczególnie skomplikowana.
Do tych terminów nie wliczamy:
- terminów przewidzianych w przepisach na realizację określonych czynności,
- okresów zawieszenia postępowania,
- okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo przyczyn niezależnych od organu.
Powiadomimy Cię o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie. Podamy też przyczyny oraz nowy termin. To samo dotyczy opóźnień z przyczyn niezależnych od nas.
Tryb odwoławczy
Od decyzji możesz odwołać się w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie złóż do Wojewody Mazowieckiego, za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy.
Jeśli Twój wniosek otrzymaliśmy po 1 czerwca 2017 r., to możesz zrzec się prawa do wniesienia odwołania w terminie 14 dni od daty doręczenie decyzji. Aby to zrobić, złóż nam oświadczenie, że się go zrzekasz. W dniu, w którym ostatnia ze stron postępowania zrzeknie się prawa do wniesienia odwołania, decyzja staje się ostateczna, prawomocna i nie będzie można jej już zaskarżyć do sądu.
Uwagi
- Jeśli były właściciel lub jego następcy prawni złożyli wniosek o zwrot nieruchomości, to wniosek o odszkodowanie rozpatrzymy po zakończeniu postępowania prowadzonego w sprawie zwrotu nieruchomości.
- Jeśli spełnione są wszystkie wymienione przesłanki, to zanim wydamy decyzję, musi powstać operat szacunkowy, który określi wysokość odszkodowania. W budżecie m.st. Warszawy muszą też zostać zabezpieczone środki finansowe na wypłatę tego odszkodowania.
- Aby ustalić dokładne położenie nieruchomości, zlecamy uprawnionemu geodecie sporządzenie mapy z zaznaczoną nieruchomością hipoteczną oraz granicami aktualnych działek ewidencyjnych.
Podstawa prawna
Wersja 2.0 z 15.04.2025 r.