null Wydanie decyzji określającej zakres i rodzaj niezbędnych badań archeologicznych

Jeśli planujesz inwestycję na terenie, na którym występują zabytki archeologiczne to najprawdopodobniej będzie trzeba wykonać badania archeologiczne. Ich zakres i rodzaj może Ci określić konserwator zabytków. Podczas postępowania konserwator oceni zagrożenie inwestycji dla zabytków i wskaże jakie badania musisz zaplanować.

Krok po kroku

  1. Wypełnij wniosek o wydanie decyzji określającej zakres i rodzaj niezbędnych badań archeologicznych. Podpisz go.
  2. Dołącz wszystkie wymagane dokumenty. 
  3. Wniosek i niezbędne dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
  4. Zapłać opłatę skarbową.
  5. Rozpatrzymy Twój wniosek i wydamy decyzję określającą zakres i rodzaj niezbędnych badań archeologicznych lub stwierdzimy, że badania nie są konieczne.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o wydanie decyzji określającej zakres i rodzaj niezbędnych badań archeologicznych.
  2. Projekt zagospodarowania terenu inwestycji lub mapa do celów projektowych z lokalizacją inwestycji oraz opis prac ziemnych.
  3. Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona przez:
    • notariusza lub
    • adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub
    • upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.

Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale lub jako uwierzytelnioną kopię. Jeśli chcesz złożyć zwykłą kserokopię dokumentu, pokaż pracownikowi urzędu jego oryginał. Pracownik urzędu potwierdzi wtedy zgodność kopii dokumentu z przedstawionym oryginałem za dodatkową opłatą.
Jeśli chcesz sprawdzić, jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą klauzulę informacyjną.

Opłaty

Nie musisz płacić za złożenie wniosku i wydanie decyzji.

Możliwe dodatkowe opłaty:

  • 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
  • 5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie pobierzemy tej opłaty.

Opłaty skarbowe możesz zrobić:

  • w dowolnej kasie urzędu,
  • bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.
  • przelewem na konto. 

Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu: 
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co płacisz np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX.

Miejsce złożenia i odbioru

  1. Przez internet: 
    • na stronie www.gov.pl – przez skrzynkę ePUAP lub e-Doręczenia 
  2. Osobiście w urzędzie:
    • w kancelarii w holu głównym Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków Urzędu m.st. Warszawy, ul. Nowy Świat 18/20.
    • w kancelarii ogólnej urzędu – Al. Jerozolimskie 44.
  3. Pocztą na adres: Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków Urzędu m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa 

Składam wniosek przez internet
Aby skorzystać z tej opcji, musisz mieć profil zaufany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.

  1. Wejdź na stronę www.gov.pl, zaloguj się.
  2. Wybierz sposób złożenia dokumentów – przez  skrzynkę ePUAP lub e-Doręczeń.
  3. Przygotuj wniosek i dołącz wymagane dokumenty i wyślij je. 

[!] E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Jeśli chcesz skorzystać z tego systemu, musisz złożyć wniosek o założenie adresu do doręczeń elektronicznych (ADE). Więcej o tym dowiesz się ze strony https://www.gov.pl/web/e-doreczenia.
Składam wniosek osobiście w urzędzie

  1. Pobierz i wypełnij wniosek. 
  2. Podpisz wniosek.
  3. Dołącz do wniosku wymagane dokumenty.
  4. Złóż wniosek w wybranej siedzibie urzędu lub wyślij go pocztą na adres korespondencyjny urzędu.

Jak będziemy przekazywać Ci pisma w sprawie 

  1. Pisma w sprawie przekażemy Ci na adres korespondencyjny, który podasz we wniosku – pocztą, przez ePUAP lub system e-Doręczeń na Twój adres do doręczeń elektronicznych (ADE).
  2. Pisma w sprawie możesz też odebrać osobiście w urzędzie, w którym złożysz wniosek. Zanim to zrobisz – skontaktuj się i umów z pracownikiem urzędu.

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

Na twój wniosek odpowiemy w ciągu:

  • 1 miesiąca lub 
  • 2 miesięcy, jeśli sprawa będzie szczególnie skomplikowana. 

Terminy te liczymy od dnia wszczęcia postępowania, czyli od dnia w którym dostaniemy Twój wniosek wraz z kompletem dokumentów.

Tryb odwoławczy

Po otrzymaniu decyzji możesz odwołać się od niej do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy w Biurze Stołecznego Konserwatora Zabytków. Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Nie musisz płacić za złożenie odwołania.

Uwagi

  1. Ta decyzja nie uprawnia Cię jeszcze do prowadzenia badań. Aby przeprowadzić badania musisz uzyskać odrębne pozwolenie.
  2. Jeśli Twój wniosek nie będzie kompletny, wezwiemy Cię do uzupełnienia wniosku. Gdy nie uzupełnisz dokumentów we wskazanym terminie, wniosek pozostawimy bez rozpatrzenia. Aby uzyskać decyzję, konieczne będzie złożenie nowego wniosku. 

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 4.07.2025 r.

Nie znalazłeś informacji?