Drogi publiczne
null Zimowe oczyszczanie m.st. Warszawy - odśnieżanie
Drogi
Drogi, którymi kursują autobusy komunikacji miejskiej odśnieża Zarząd Oczyszczania Miasta (ZOM). Zimą ulice sprzątają firmy wyłonione w przetargach.
Ulice o kategorii gminnej odśnieżają urzędy dzielnic.
Ulice wewnętrzne, osiedlowe odśnieżają administratorzy, spółdzielnie mieszkaniowe, właściciele i zarządcy nieruchomości.
Most Grota-Roweckiego, most Południowy im. Anny Jagiellonki, trasę S8, kładki i inne obiekty inżynieryjne wzdłuż trasy S2, S8, S17 odśnieża Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Tereny w dzielnicy Śródmieście, w tym obszar Starego Miasta odśnieża Zarząd Terenów Publicznych (ZTP).
Chodniki
-
Tereny dla pieszych, nieprzylegające bezpośrednio do nieruchomości: chodniki, schody, kładki – w pasach dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych odśnieża Zarząd Oczyszczania Miasta.
-
Chodniki wzdłuż ulic o kategorii gminnej odśnieżają urzędy dzielnic.
-
Chodniki przylegające do nieruchomości odśnieżają administratorzy, spółdzielnie mieszkaniowe, właściciele i zarządcy nieruchomości.
-
Tereny w dzielnicy Śródmieście, w tym obszar Starego Miasta odśnieża Zarząd Terenów Publicznych.
-
Zarząd Praskich Terenów Publicznych (ZPTP) na wybranych terenach dzielnicy Praga-Północ.
Alejki w wielu parkach oczyszczane są na zlecenie Zarządu Zieleni m.st. Warszawy (w trosce o roślinność ZZW nie używa soli, używa piasku lub mieszanki mineralnej).
Wykaz ulic na terenie dzielnicy Śródmieście, administrowanych przez Zarząd Terenów Publicznych.
Wykaz obiektów na terenie Pragi Północ administrowanych przez ZPTP.
Bulwary Wiślane
Po każdych opadach śniegu, w trosce o bezpieczeństwo spacerujących Bulwary Wiślane są odśnieżane przez Zarząd Zieleni m.st. Warszawy.
Odśnieżana jest promenada, wjazdy, schody, zejścia na bulwary oraz odcinki łączące promenadę z okolicznymi chodnikami.
Ścieżki rowerowe
Zarząd Oczyszczania Miasta odśnieża najpopularniejsze korytarze rowerowe wzdłuż dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych oraz pasy rowerowe umieszczone w jezdniach. Trasy, które są objęte odśnieżaniem oraz technologia prac, zostały ustalone we współpracy z Zarządem Dróg Miejskich.
Wyszukiwarka odśnieżanych tras dostępna jest na stronie Zarządu Oczyszczania Miasta.
Zasady odśnieżania i posypywania dróg rowerowych:
-
opady śniegu – śnieg jest odgarniany, ścieżki są posypywane solą
-
zagrożenie gołoledzią – ścieżki są posypywane solą
-
przy braku opadów śniegu – co 2 tygodnie ścieżki są zamiatane.
Do sprzątania są używane małe mechaniczne pługi, które przyspieszają odśnieżanie. Prace są realizowane również przy wykorzystaniu szufli.
Ścieżki rowerowe sprzątają firmy wyłonione w przetargach. Wykaz firm dostępny jest na stronie Zarządu Oczyszczania Miasta.
Czystością dróg dla rowerów zajmują się również inni zarządcy:
-
wzdłuż dróg o kategorii gminnej - urzędy dzielnic
-
przy drogach ekspresowych – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Miejsca parkingowe SPPN
Miejsca parkingowe w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) w pasach dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych odśnieża Zarząd Oczyszczania Miasta.
Miejsca parkingowe w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) w pasach dróg o kategorii gminnej odśnieżają urzędy dzielnic.
Przystanki komunikacji miejskiej
Zimą Zarząd Oczyszczania Miasta dba, żeby przystanki były odśnieżone. Ekipy porządkowe obsługują 4,5 tys. przystanków autobusowych i tramwajowych oraz pętle. To, jak sprzątane są przystanki, zależy od pogody. Jeśli:
-
pada śnieg - ekipy zgarniają go z przystanków i posypują oczyszczoną nawierzchnię piaskiem,
-
jest zagrożenie gołoledzią - posypują przystanki piaskiem,
-
jest oblodzenie - skuwają lód i posypują przystanek piaskiem,
-
nie pada - zamiatają przystanki.
Jeśli występują zimowe warunki pogodowe, aż 23% przystanków, tych najbardziej popularnych, oczyszczanych jest w pierwszej kolejności. Bez względu na pogodę ekipy porządkowe codziennie usuwają śmieci z przystankowych koszy.
Okolice stacji metra
Odśnieżanie chodników prowadzących do metra (oprócz stacji Wilanowska, Szwedzka, Zacisze), zlokalizowanych w pasach dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych zleca Zarząd Oczyszczania Miasta.
Odcinek chodnika poza pasem jednej z ww. dróg, prowadzący np. z głębi osiedla w kierunku stacji metra, powinien być odśnieżany przez zarządcę, na którego terenie znajduje się chodnik (tj. przez urząd dzielnicy, administratora nieruchomości, spółdzielnię mieszkaniową, właściciela lub zarządcę nieruchomości).
Perony kolejowe
Za odśnieżanie peronów stacji kolejowych odpowiedzialne są PKP Polskie Linie Kolejowe.
Znaki drogowe
Znaki drogowe odśnieża Zarząd Dróg Miejskich.
Sople i zalegający śnieg na dachach
Usuwanie sopli i śniegu z dachów należy do obowiązków administratorów, spółdzielni mieszkaniowych, właścicieli i zarządców nieruchomości.
Sople na mostach i wiaduktach
Usuwanie sopli zwisających z obiektów inżynierii drogowej: mostów i wiaduktów należy do obowiązków Zarządu Dróg Miejskich.
Skrzynie z piaskiem
Za skrzynie rozstawione w pasach drogowych dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych odpowiada Zarząd Oczyszczania Miasta.
Za skrzynie rozstawione na przystankach odpowiada Zarząd Oczyszczania Miasta.
Za skrzynie ustawione w pasach dróg gminnych odpowiadają urzędy dzielnic.
Za skrzynie rozstawiane na osiedlach odpowiadają zarządcy tych terenów (ZGN-y, spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe).
Mieszkańcy mogą zgłaszać korekty ustawienia skrzyń (np. blokujących chodnik) do MCK Warszawa 19115, zgłoszenia będą przekazywane do właściwych jednostek, urzędów dzielnic.
Ograniczenie używania soli
Środki, którymi można posypywać zimą ulice i chodniki, wskazał minister środowiska (Dz. U. Nr 92, poz. 880 oraz Nr 113, poz. 954 i Nr 130, poz. 1087).
Każdy zarządca terenu decyduje indywidualnie, jakiego środka z wymienionych w rozporządzeniu, używa do likwidowania śliskości. Na jezdniach Zarząd Oczyszczania Miasta stosuje m.in. chlorek sodu z 20% solanką (dzięki czemu używa mniej soli), przy niższych temperaturach mieszankę chlorku sodu z chlorkiem wapnia oraz kruszywo, które stosuje się na nieutwardzonych drogach bez odwodnienia.
Warszawa od wielu zim stara się ograniczać używanie soli i innych substancji chemicznych. Na chodnikach i przystankach, które podlegają Zarządowi Oczyszczania Miasta, wykonawcy używają piasku. ZOM apeluje też do innych zarządców terenów i właścicieli nieruchomości o jak najczęstsze stosowanie tego preparatu, jako skutecznego i bezpiecznego dla środowiska. Piasek jest przyjazny dla psich łap, które wyjątkowo źle znoszą kontakt z solą, ale też dla obuwia czy roślinności.
Co stosować na drogach?
Zimą priorytetem służb miejskich jest łagodzenie skutków zjawisk pogodowych i ich wpływu na życie miasta. Żeby zrobić to szybko i skutecznie, Zarząd Oczyszczania Miasta na ulicach używa środków innych niż piasek.
Doświadczenie - nie tylko Warszawy, ale i wielu europejskich aglomeracji – oraz opinie ekspertów wskazują, że sól działa szybko i skutecznie. Jest to istotne w kontekście bezpieczeństwa kierowców i pieszych oraz zachowania przejezdnych dróg. Posypywanie jezdni piaskiem niestety nie daje tak dobrego rezultatu w tak krótkim czasie. Piasek nie działa również skutecznie w sytuacji zagrożenia oblodzeniem.
Wysoki standard zimowego utrzymania stołecznych ulic wynika również z rodzaju używanych pojazdów w komunikacji zbiorowej. Obecnie po Warszawie kursują tysiące nowoczesnych i komfortowych niskopodwoziowych autobusów, z napędem na tylną oś, jednocześnie sterowanych automatyczną skrzynią biegów. Poruszanie się tego typu pojazdów po śliskiej jezdni jest utrudnione.
Zarząd Terenów Publicznych nie stosuje soli
Zarząd Terenów Publicznych, w trosce o przyrodę, zabytki, psie łapy oraz obuwie mieszkańców od wielu lat, na znacznej części administrowanych terenów, nie stosuje soli oraz innych środków chemicznych, a jedynie piasek w celu zabezpieczenia nawierzchni przed śliskością.
Zabezpieczanie nawierzchni przed śliskością przy użyciu piasku realizowane jest na terenie całego Starego i Nowego Miasta oraz Mariensztatu, na znacznej części ulic Muranowa i Powiśla oraz części terenów znajdujących się w ścisłym centrum miasta.
W kolejnych latach planujemy, po konsultacjach ze wspólnotami mieszkaniowymi oraz innymi podmiotami, których siedziby sąsiadują z naszymi terenami, jeszcze bardziej ograniczyć powierzchnie terenów, na których stosowana będzie sól oraz inne środki chemiczne.
Centrum Dowodzenia ZOM
Centrum Dowodzenia Zarządu Oczyszczania Miasta działa przez całą dobę, czuwa i monitoruje czystość stolicy.
Praca Centrum jest intensywna nie tylko zimą. Tam spływają informacje o nagłym zaśmieceniu jezdni czy przystanków. Takie zgłoszenia wpływają od kontrolerów ZOM, a także innych służb – Straży Pożarnej, Policji, Straży Miejskiej i Stołecznego Centrum Bezpieczeństwa. Na sygnał z ZOM do działań wyjeżdża Pogotowie Porządkowe, które usuwa np. pozostałości po kolizjach czy wycieki olejów i paliw.
Monitoring pogody
Zarząd Oczyszczania Miasta podczas sezonu zimowego szczególną uwagę zwraca na pogodę –całodobowo analizuje prognozy oraz dane ze stacji meteorologicznych - w Warszawie jest ich 18. Podają dane m.in. o wilgotności powietrza, temperaturze i opadach. Do Centrum Dowodzenia docierają też bezpośrednie informacje od kontrolerów ZOM, którzy przez całą dobę sprawdzają w terenie stan nawierzchni jezdni. Dzięki analizie zebranych informacji ZOM jest w stanie zareagować z odpowiednim wyprzedzeniem i zdecydować o liczbie pojazdów, które powinny wyjechać na ulice.
Opady śniegu nie zawsze oznaczają konieczność działania na wszystkich drogach - zdarza się, że potrzebne jest posypywanie jedynie mostów, wiaduktów i stromych ulic, gdzie ryzyko powstawania gołoledzi jest większe.
Kontrola w czasie rzeczywistym
W Centrum Dowodzenia ZOM sprawdza również jak przebiegają prowadzone prace. Pługi i posypywarki, a także zamiatarki i zmywarki wyposażone są w system GPS. Dzięki temu w czasie rzeczywistym wiadomo, gdzie są pojazdy, z jaką prędkością się poruszają i czy zraszają jezdnię lub odgarniają śnieg. Te informacje – wraz z danymi od kontrolerów ZOM obecnych na miejscu prac – pozwalają na bieżąco kontrolować jakość sprzątania Warszawy.
Pytania
Kiedy wyjeżdżają pługi?
Posypywarki i pługi wyjeżdżają zawsze wtedy, kiedy jest taka potrzeba. Przez całą dobę ZOM sprawdza szereg danych:
-
informacje od kontrolerów, którzy w terenie sprawdzają stan nawierzchni ulic,
-
dane ze stacji meteorologicznych - dostępne na stronie internetowej
-
często aktualizowane prognozy pogody.
ZOM ogłasza akcję na jezdniach na przykład, gdy:
-
jest zagrożenie śliskością i gołoledzią
-
zbliżają się opady śniegu
-
pada śnieg
-
jest duża wilgotność, a temperatura zbliża się do 0°C.
Czy pługi zaczynają odśnieżać ulice dopiero, kiedy przestanie padać?
Każda decyzja o akcji zależy od tego, jakie są aktualne warunki pogodowe i stan dróg.
Jeśli spodziewane są duże opady śniegu, posypywarki często wyjeżdżają jeszcze zanim zacznie padać. Dzięki temu można zapobiec niebezpiecznemu przymarzaniu śniegu.
Przy wielogodzinnych i intensywnych opadach śniegu trudno jest uzyskać w pełni odśnieżone jezdnie, dlatego pługi i posypywarki działają do skutku.
Często zdarza się, że posypywarki działają wtedy, kiedy nie pada śnieg. Na przykład przy dużej wilgotności powietrza i temperaturach w okolicy 0°C ulice mogą robić się śliskie. Wtedy dla bezpieczeństwa konieczna jest akcja posypywania.
Może się również zdarzyć, że pomimo opadów śniegu posypywarki nie wyjadą. Dzieje się tak w momencie, gdy nawierzchnie ulic mają temperaturę dodatnią. Padający śnieg od razu się roztapia i nie ma potrzeby wyjazdu posypywarek.
Dlaczego posypywarka jechała z podniesionym pługiem?
Mogło tak być z kilku powodów:
-
posypywarka jechała z bazy do punktu, z którego zaczyna posypywać trasę
-
pojazd wracał po akcji do bazy
-
pługoposypywarka brała udział w akcji posypywania ulic, a nie płużenia.
Płużenie jezdni jest zazwyczaj realizowane przy większych opadach śniegu i kilkucentymetrowej warstwie błota pośniegowego na jezdniach.
Dlaczego jechały aż trzy pługi naraz?
Jeżeli pługoposypywarki jechały całą szerokością jezdni, to brały udział w akcji płużenia i dzięki takiemu ustawieniu usuwały śnieg z całej szerokości jezdni. Warto, aby kierowcy pamiętali, by nie rozrywać zestawów pługów i nie wjeżdżać między pojazdy. Jest to niebezpieczne, ale także utrudnia uzyskanie efektu prawidłowo odśnieżonej jezdni.
Jeżeli pługoposypywarki nie jechały w szyku, prawdopodobnie wyjechały na akcję lub wracały z niej do bazy.
Dlaczego zimą na ulicach używana jest sól?
Zarząd Oczyszczania Miasta odpowiada za te ulice, którymi jeździ komunikacja miejska, przewożąca codziennie setki tysięcy pasażerów. Chlorek sodu to skuteczny, szybko działający i ekonomiczny środek. Posypywanie piaskiem ulic niestety nie daje tak dobrego rezultatu w tak krótkim czasie. Ponadto używanie piasku generuje po zakończeniu sezonu zimowego dodatkowe koszty sprzątania z ulic tysięcy ton piasku oraz wpływa niekorzystnie na drożność sieci wodno-kanalizacyjnej. Szacuje się, że jedno posypanie jezdni chlorkiem sodu zastępuje trzykrotne posypanie środkami takimi jak piasek czy kruszywo.
Niektóre warszawskie dzielnice na wybranych ulicach bądź ich odcinkach zrezygnowały z używania chlorku sodu. Dotyczyło to jednak tylko dróg o kategorii gminnej, którymi nie kursują miejskie autobusy. I ta zasada nie dotyczy trudnych warunków zimowych czy zagrożenia wystąpienia gołoledzi.
Chodniki podlegające ZOM posypywane są przede wszystkim piaskiem, mimo że rozporządzenie ministra środowiska dopuszcza stosowanie soli również na chodnikach. Apelujemy do innych zarządców chodników, aby w trosce o miejską roślinność, ale też mieszkańców i ich psy, stosowali na chodnikach piasek.
To, czym można likwidować zimową śliskość na ulicach i chodnikach, a także jej zapobiegać, określają ogólnokrajowe przepisy, tj. Rozporządzenia Ministra Środowiska z 27.10.2005 r. „w sprawie rodzajów i warunków stosowania środków, jakie mogą być używane na drogach publicznych oraz ulicach i placach” (Dz. U. Nr 92, poz. 880 oraz nr 113, poz. 954 i nr 130, poz. 1087).
Każdy zarządca sam decyduje, czym posypuje podlegające mu tereny.
Dlaczego śnieg nie jest tylko odgarniany?
Samo odgarnianie śniegu z nawierzchni nie jest skutecznym sposobem likwidowania śliskości na jezdniach i chodnikach. Żeby ulice były przejezdne, a także dla bezpieczeństwa, konieczne jest posypanie nawierzchni solą, który rozpuści śnieg i ewentualny lód, jaki może się pod nim znajdować. W przypadku gołoledzi oraz zamarzania wilgoci przy przejściach temperatur przez 0°C, konieczne jest używanie środków, które likwidują śliskość.
Jak szybko powinny jeździć pługoposypywarki?
Sprzęt odśnieżający ulice podlegające ZOM powinien wykonywać odśnieżanie z takimi prędkościami, które gwarantują prawidłową realizację pracy. Dla posypywania i płużenia ulic prędkość ta wynosi do 30 km/h.
Jeśli mieszkańcy zauważą, że sprzęt jedzie z większą prędkością, mogą zgłaszać nam takie sytuacje poprzez Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115. Pługi i pługoposypywarki wyposażone są w system GPS, ZOM, może więc sprawdzić, która firma realizowała prace i odpowiednio zareagować.
Dlaczego posypywarki jeżdżą, skoro nie padał śnieg?
Decyzja o wyjeździe pługoposypywarek zapada po analizie szeregu danych, w tym:
-
informacji od kontrolerów, którzy w terenie sprawdzają stan nawierzchni ulic
-
danych ze stacji meteorologicznych – dostępne na stronie internetowej
-
często aktualizowanych prognoz pogody.
Często zdarza się, że posypywarki działają, chociaż nie pada śnieg. Jednak przy dużej wilgotności powietrza i temperaturach w okolicy 0°C ulice mogą robić się śliskie. Wtedy dla bezpieczeństwa konieczna jest akcja posypywania. W takich warunkach ZOM najczęściej wysyła posypywarki na niebezpieczne odcinki, czyli mosty, wiadukty, estakady, ulice spadkowe, które ze względu na konstrukcję w pierwszej kolejności są narażone na wystąpienie zjawiska śliskości.
Dlaczego mimo padającego śniegu nie widać posypywarek?
Może się zdarzyć, że pomimo opadów śniegu posypywarki nie działają. Dzieje się tak wtedy, gdy nawierzchnie ulic mają dodatnią temperaturę. Wtedy posypywanie ulic jest zbędne, bo śnieg się topi.
Gdzie można zgłosić nieprawidłowo odśnieżony chodnik lub ulicę?
Takie zgłoszenia najlepiej przekazać do Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115 – przez aplikację, stronę internetową, czat lub telefon.
Jak wyglądają kontrole śliskości?
Kontrolerzy Zarządu Oczyszczania Miasta w terenie sprawdzają rzeczywisty stan jezdni i chodników. Aby takie kontrole przeprowadzić jak najsprawniej, do poruszania się po mieście używają samochodów służbowych.
Czy prace zimowego oczyszczania ulic są realizowane zgodnie z zasadą odśnieżania w pierwszej kolejności konkretnych ulic pod kątem utrzymania przejezdności miasta?
Mosty, wiadukty czy strome ulice to miejsca, gdzie ze względu na ich konstrukcję czy położenie śliskość może tworzyć się szybciej, dlatego ZOM zabezpiecza je w pierwszej kolejności. Jednocześnie cały czas monitorowany jest stan pozostałych ulic, i jeśli zaistnieją takie okoliczności, to zakres działań posypywarek jest poszerzany.