- Baza wiedzy
-
/
Transport i drogownictwo
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- / Transport publiczny
- / Udogodnienia dla pasażerów
Udogodnienia dla pasażerów
null Buspasy w Warszawie
Informacje ogólne
W Warszawie jest obecnie ponad 68,5 km wydzielonych pasów dla komunikacji miejskiej. Dodatkowo niektóre odcinki ulic (np. Górczewska na odcinku Grodkowska – Krępowieckiego czy Św. Wincentego na odcinku Matki Teresy z Kalkuty - Niwa) są dostępne wyłącznie lub przede wszystkim dla autobusów (łącznie ponad 2,6 km). Ponadto autobusy na niektórych fragmentach poruszają się wspólnym torowiskiem tramwajowo-autobusowym - tak jest w al. Solidarności i na ulicy 11 Listopada (łącznie 5,7 km).
Najdłuższa trasa buspasu to ciąg ulic Radzymińska – al. „Solidarności” od ul. Krynoliny do gen. W. Andersa (klasyczny buspas do ul. Targowej, dalej torowisko tramwajowo-autobusowe). Ma on w sumie 7775 m. Najkrótszy ma z kolei zaledwie 95 m. Został wytyczony na ul. Targowej, na odcinku od ul. Zamoyskiego do Mackiewicza.
Wraz z rozwojem sieci warszawskich buspasów zwiększyła się także liczba pojazdów, które mogą z nich korzystać. Mogły z nich korzystać pojazdy Warszawskiego Transportu Publicznego i Miejskiego Transportu Osób Niepełnosprawnych oraz taksówki. Od 2020 roku mogą nimi także jeździć karetki oraz motocykle (ale tylko na tych specjalnie oznaczonych buspasach, choć docelowo będzie to dotyczyło wszystkich).
Ponad połowa buspasów obowiązuje całodobowo przez cały tydzień.
Pozostałe funkcjonują zazwyczaj w godzinach szczytu komunikacyjnego w dni robocze.
Informacja o zasadach poruszania się po buspasie jest umieszczona na oznakowaniu pionowym i tabliczkach.
Buspas na Modlińskiej
Od 20 grudnia 2023 r. funkcjonuje buspas na ul. Modlińskiej między ulicami Alkuzyjną i Elektronową. Ma długość ok. 7 km.
Buspas na Puławskiej
Od 30 września 2022 r. funkcjonuje buspas na ul. Puławskiej, który powstał po obu stronach ul. Puławskiej między granicą miasta a ul. rtm. W. Pileckiego. Jego odcinek liczy 10 km. Z buspasów korzystać mogą też karetki, pojazdy miejskiego transportu osób niepełnosprawnych, motocykle i taksówki.
Buspas na Trasie Łazienkowskiej najbardziej efektywny w stolicy
Od wielu lat wydzielony pas dla komunikacji miejskiej jest na Trasie Łazienkowskiej (6,7 km na odcinku Ostrobramska - Grójecka oraz 7,2 km na odcinku Szczęśliwicka - Kanał Gocławski).
Dzięki niemu autobusy, przewożące pasażerów przez Wisłę i dalej w różne rejony Warszawy pokonują swoje trasy dużo szybciej. W szczytach komunikacyjnych pomiędzy przystankami Saska a pl. Na Rozdrożu przejeżdża, w jednym kierunku, ponad 60 pojazdów WTP na godzinę czyli autobus jedzie częściej niż co minutę. Poza szczytami i w weekendy tempo spada nieznacznie – z buspasa korzysta 40 autobusów na godzinę, czyli pasażerowie mogą wsiąść na przystankach Trasy Łazienkowskiej częściej niż co dwie minuty.
W szczycie komunikacyjnym, zarówno porannym jak i południowym, w obie strony podróżuje około 10 tysięcy osób w ciągu godziny. W ciągu doby jest to ponad 55 tysięcy pasażerów, którzy wiedzą, że tu nie utkną w korku.
Autobusy przyspieszone, dzięki buspasowi, przejeżdżają ten odcinek średnio w ok. 5 minut. Jest to możliwe nawet w godzinach szczytu komunikacyjnego, gdy wymiana pasażerów na przystankach może trwać dłużej niż w innych porach dnia.
Buspas na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Od 30 sierpnia 2021 roku funkcjonuje buspas na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r., między ulicami Szczęśliwicką a Grójecką (o łącznej długości 1,3 km). Po jego wyznaczeniu zmieniła się organizacja ruchu i zlikwidowane zostały trzy lewoskręty. Z ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. nie można już skręcić w lewo w Białobrzeską (dopuszczony jest tylko lewoskręt dla autobusów od strony ulicy Grójeckiej, trasa linii 521 się nie zmieniła), a także w Szczęśliwicką, od strony Grójeckiej. Lewoskręt w ulicę Szczęśliwicką został tu zachowany tylko dla jadących od strony Alej Jerozolimskich.
Buspas na ul. Dolina Służewiecka i al. Sikorskiego
Od 10 stycznia 2022 r. funkcjonuje buspas w ciągu ul. Dolina Służewiecka i al. Sikorskiego. Powstał na odcinku od skrzyżowania z ul. Nowoursynowską do ul. Jana III Sobieskiego.
Buspas na Głębockiej i św. Wincentego
26 lipca 2024 roku rozpoczęly się prace. Nowy buspas pomoże pasażerom autobusów jadących ze wschodniej Białołęki w szybkim i wygodnym dotarciu do stacji metra "Kondratowicza". Wykonawca na zrealizowanie zadania będzie miał 160 dni. W tym 120 dni przewidziane jest na zasadniczą część robót, zaś pozostałe 40 dni na prace wykończeniowe poza jezdnią.
Od ronda przy drodze ekspresowej S8 do skrzyżowania z ul. L. Kondratowicza zostanie wyznaczony buspas. Pasy dla autobusów powstaną w obu kierunkach, by ułatwić pasażerom komunikacji miejskiej podróż także z metra w kierunku Białołęki. Po zachodniej stronie ciągu ulic Głębockiej i św. Wincentego buspas powstanie od przystanku autobusowego „CH Targówek 03” do ul. L. Kondratowicza. Natomiast po stronie wschodniej buspas zacznie się za skrzyżowaniem z ulicami Przy Grodzisku i Malborskiej, a zakończy na wysokości przystanku „CH Targówek 03”. Na tych odcinkach, tam gdzie dziś jest jeden pas, zostanie poszerzona jezdnia.
Samochody elektryczne na buspasach
Dopuszczony jest ruch pojazdów elektrycznych po pasach dla autobusów. Przywilej ten wynika z Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Obowiązuje do 1 stycznia 2026 r.
Zarządca drogi może uzależnić poruszanie się pojazdów elektrycznych po wyznaczonych pasach ruchu dla autobusów od liczby osób poruszających się tymi pojazdami. Rada m.st. Warszawy nie podjęła takiej Uchwały.
Pojazdy hybrydowe czyli posiadające zarówno silnik spalinowy i elektryczny nie mogą poruszać się po buspasach.
Pojazdy elektryczne a pojazdy hybrydowe
Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych tylko pojazdy 100% elektryczne zwolnione są od wnoszenia opłat za postój w SPPN.
Motocykle na buspasach
Prezydent Warszawy podjął decyzję o dopuszczeniu ruchu motocykli po buspasach. Zmiany w oznakowaniu zostaną wprowadzone na wszystkich stałych buspasach w stolicy.
Pilotaż projektu trwał dwa sezony – od maja 2018 r. do października 2019 r. W tym czasie motocykliści mogli poruszać się po buspasie na ul. Radzymińskiej i al. Solidarności (na odcinku od ul. Krynoliny do H. Rzeszotarskiej) oraz na Trasie Łazienkowskiej (od Alej Jerozolimskich po al. Stanów Zjednoczonych/Ostrobramską).
Pozytywne wyniki pozwoliły podjąć decyzję o działaniach na szerszą skalę oraz utrzymaniu organizacji ruchu wprowadzonej na potrzeby pilotażu. W najbliższym czasie rozpoczniemy wytyczanie nowego buspasa na kolejnym fragmencie ul. Radzymińskiej na odcinku Trocka – Młodzieńcza. Oznacza to, że autobusy komunikacji miejskiej oraz motocykliści będą mogli szybko, wygodnie i bezpiecznie przejechać przez całą długość ul. Radzymińskiej.
Na znakach pionowych pojawił się dodatkowy napis „MOTOCYKLE” –oprócz wymienionych BUS, TAXI i MTON. Obecnie przygotowywane są projekty organizacji ruchu, które po zaopiniowaniu przez Policję będą wdrażane na ulicach Warszawy.
Zgodnie z przepisami Prawa o ruchu drogowym, motocykliści będą mogli poruszać się po buspasach, jedynie tam, gdzie dopuszczać to już będą znaki drogowe. Poruszanie się po buspasach, gdzie organizacja ruchu nie została jeszcze wprowadzona stanowić będzie wykroczenie drogowe.
W przyszłości wszystkie projektowane, stałe buspasy będą dopuszczały poruszanie się po nich także motocykli.
Transport niepełnosprawnych na buspasach
Tylko pojazdy Miejskiego Transportu Osób Niepełnosprawnych – MTON mogą poruszać się po buspasach. Są to pojazdy świadczące usługi transportowe osób niepełnosprawnych na podstawie umowy z miastem.
Informacja o zasadach poruszania się po buspasie jest umieszczona na oznakowaniu pionowym i tabliczkach.