Polityka przestrzenna i planowanie miejscowe

null Most pieszo-rowerowy

Most pieszo-rowerowy został otwarty 28.03.2024 r. Prace przy budowie mostu rozpoczęły się w styczniu 2022 roku. 

Iluminacja, która zdobi most będzie czynna do 5 maja br.

Lokalizacja mostu

Most znajduje się na wysokości ul. Karowej na lewym brzegu i ul. Okrzei na prawym brzegu między mostem Śląsko-Dąbrowskim, a mostem Świętokrzyskim.

Nowy most łączy Śródmieście z Pragą. Piesi spacerem mogą pokonać przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą nią w 2 minuty. 

Konstrukcja mostu

Nowy obiekt rozciąga się na długość 452 m i pod tym względem stał się jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie – dłuższej o 127 metrów od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna i w najwęższym punkcie wynosi 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m.

Jednopoziomowy most wspiera się na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa poszerza się na dwie rampy, które zostały przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Most został wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje kolor kortenu. Taki materiał i powłoka są odpowiednie ze względu na dużą wilgotność nad rzeką.

Most poza funkcją komunikacyjną, ma także walory rekreacyjne. W dwóch miejscach linia konstrukcji przeprawy załamuje się. W tych „zagięciach” konstrukcja jest znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki na Wisłę i Warszawę, a zwłaszcza jej zabytkowe centrum – wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Dlatego specjalnie z myślą o osobach chcących odpocząć konstrukcja została wyposażona w drewniane siedziska. Brak ruchu samochodowego i piękna panorama miasta pozwolą spacerowiczom i rowerzystom na chwilę relaksu.

Wykonawca i projekt

Most pieszo-rowerowy został zaprojektowany przez warszawską pracownię Schuessler Plan, na podstawie pracy magisterskiej Małgorzaty Dembowskiej, napisanej pod kierunkiem prof. Ewy Kuryłowicz na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.

Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex.

Warszawski Południk Zerowy

Na moście pieszo-rowerowym został oznaczony Warszawski Południk Zerowy. Południk Warszawski przechodzi dokładnie pomiędzy drugim a trzecim filarem mostu (licząc od praskiej strony). W tym miejscu znajduje się także wschodni kraniec metalowej konstrukcji nad strefą wypoczynkową.

Południk został oznaczony w jako namalowana czerwona linia. 

Długość geodezyjna Warszawskiego Południka obecnie wynosi 21°01’39,25697″ E. 

Strona internetowa

Nie znalazłeś informacji?