null Totem warszawski - jak trafić na zielone światło

Urządzenia podpowiadają rowerzystom jak jechać, aby trafić na zielone światło.

Pierwszy prototypowy egzemplarz został zamontowany w zeszłym roku na ul. Okopowej przy skrzyżowaniu z ul. Anielewicza. Wcześniej odbyły się też jego testy w warunkach fabrycznych. Przed wdrożeniem systemu na szeroką skalę pracownicy Siemens Mobility oraz przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich monitorowali urządzenie i kalibrowali je, w taki sposób by jak najlepiej służyło rowerzystom.

Totemy stoją na 6 popularnych trasach rowerowych:

  • Czerniakowska,

  • Świętokrzyska,

  • Wybrzeże Gdańskie,

  • Powsińska-Wiertnicza-Przyczółkowa,

  • Okopowa –Towarowa,

  • Dwernickiego -Szaserów.

 

ZDM

Jak to działa?

Zainstalowany w totemie radar mierzy prędkość rowerzysty i przesyła ją do sterownika sygnalizacji świetlnej. Sterownik analizuje te informacje i ustala, czy możliwy jest przejazd przez skrzyżowanie bez zatrzymania. Następnie sterownik zwrotnie przesyła tę informację do totemu z instrukcją dla rowerzysty. Komunikat jest wyświetlany w formie jednego z czterech znaków w kształcie „warszawskiej syrenki”:

  • „Możesz zwolnić” – Na przejeździe rowerowym jest aktualnie nadawany sygnał czerwony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli zwolni, przejedzie płynnie na zielonym.

  • „Utrzymaj tempo” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta przejedzie płynnie przez skrzyżowanie.

  • „Możesz przyspieszyć” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli przyspieszy, przejedzie płynnie na zielonym.

  • „Nie przejedziesz” – Niezależnie od prędkości jazdy, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu.

Nie znalazłeś informacji?