null Veturilo

Veturilo to sieć wypożyczalni miejskich rowerów dostępnych dla każdego, kto chce poruszać się rowerem po mieście. Nazwa systemu została wybrana w głosowaniu mieszkańców i oznacza w języku Esperanto "środek transportu".

Sezon 2024 trwa od 1 marca do 30 listopada.

Nowe Veturilo 3.0

Od 2023 roku rowery wypożyczamy wyłącznie za pomocą aplikacji.

Słupy informacyjne zamiast stacji

Każda stacja jest wyraźnie oznaczona – jej początek wyznacza słup informacyjny, dodatkowo każdy stojak w rzędzie jest oznakowany za pomocą wielojęzycznej naklejki. Estetyczny i minimalistyczny słup w warstwie graficznej nawiązuje do symboli stolicy oraz kolorystyki rowerów Veturilo. Są na nim umieszczone informacje (po polsku i angielsku) o podstawowych zasadach działania systemu, zapisach regulaminu itd.

Z kolei naklejka pozwola na pierwszy rzut oka odróżnić stojaki związane ściśle z rowerem Veturilo od pozostałych. To ważne, ponieważ stacje Veturilo mają formę standardowych stojaków rowerowych w kształcie “odwróconej litery U” – bez wyróżniającego ich dotąd elektrozamka.

Aplikacja zamiast elektrozamka

Zamiast elektrozamków jest blokada typu „o-lock”, która  jest wbudowana w tylne koło każdego roweru oraz odbiornik GPS. Zamek ten posiada również funkcję umożliwiającą bezpieczny postój bez kończenia wypożyczenia. Czas trwania postoju wliczany jest do czasu wypożyczenia.

Rower za pomocą aplikacji możesz wypożyczyć na dwa sposoby:

  • skanując kod QR danego roweru

  • klikając "Wypożycz rower" w aplikacji i wpisując jego numer

Aplikacja jest do pobrania na stronie: https://veturilo.waw.pl/.

Wypożyczenie roweru

Uruchom aplikację, a następnie zeskanuj kod QR znajdujący się na rowerze lub wpisz numer roweru. Kliknij "Wypożycz rower" i gotowe. Blokada O-lock znajdująca się na tylnym kole otworzy się automatycznie.

Zwrot roweru

Wystarczy zamknąć blokadę O-lock znajdującą się na tylnym kole, rower zwróci się automatycznie.

Miejsca zwrotów rowerów

Nowe Veturilo wprowadza również nowe pojęcie “strefy zwrotu”. To dodatkowe punkty, oprócz stacji, w których będzie można zakończyć wypożyczenie. Takich punktów na start będzie ok. półtora tysiąca. Ich siatka została opracowana w oparciu o wybrane publiczne parkingi rowerowe. Mają zapewnić większą elastyczność w korzystaniu z usługi i jednoczesne zachowanie porządku.

To takie same stojaki jak te, przy których już od ponad roku można zostawiać hulajnogi elektryczne. One również oznakowane są wielojęzyczną naklejką – z symbolem roweru i hulajnogi. Kolejne istniejące stojaki są sukcesywnie oznaczane w ten sposób. Naklejki pojawiają się też na części nowych parkingów. Dodatkowych możliwości parkingowych dla użytkowniczek i użytkowników Veturilo cały czas będzie więc przybywać.

Strefy i stacje będą od siebie wyraźnie odróżnione w aplikacji mobilnej Veturilo. A przede wszystkim: przy strefach nie ma charakterystycznego słupa.

W odróżnieniu od poprzednich edycji Veturilo teraz rowery elektryczne będzie można zostawiać w dowolnej stacji.

Dochodzą nowości: możliwość pozostawienia roweru poza stacją (w strefie zwrotu) za dodatkową opłatą oraz bonusy finansowe za „odprowadzenie” roweru do stacji:

  • Zakończenie wypożyczenia w strefie zwrotu – opłata dodatkowa 15 zł
  • Zakończenie wypożyczenia w stacji, jeśli rower został wypożyczony w strefie zwrotu – dodatkowe +5 zł na konto użytkownika

Kary za porzucenie roweru

Pozostawienie roweru „na mieście” – poza stacją oraz poza strefą zwrotu – to kara, której wysokość zaczyna się od 20 zł. Wypożyczenie, którego początek i koniec będą w rejonie stacji nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami lub bonusami.

Rodzaje rowerów

Dostępnych jest 3000 sztuk rowerów. W tym 300 elektrycznych i 30 tandemów. 

Lokalizacje stacji

Wykaz stacji dostępny jest na stronie https://veturilo.waw.pl/mapa-stacji/ (otwarcie w nowym oknie).

Integracja - Veturilo w podwarszawskich miejscowościach

Warszawski Rower Publiczny stał się kompatybilny z systemami w czterech ościennych miastach:

  • Marki (KołoMarki),

  • Otwock (Otwocki Rower Miejski),

  • Piaseczno (Piaseczyński Rower Miejski),

  • Pruszków (Pruszkowski Rower Miejski).

Jak to działa

Na stacjach Veturilo można oddać pojazd każdego z kompatybilnych systemów, a warszawskie rowery bez problemu zwrócimy w każdej z tych miejscowości. Wszystkie jednoślady są wyraźnie oznaczone marką „swojego” miasta. Przy wypożyczaniu obowiązuje taryfa właściwa dla systemu, z którego pochodzi konkretny rower.

Szczegóły określone są w regulaminie Veturilo.

Mapka przedstawiająca cztery dołączone miejscowości

Zmiana została wsprowadzona od 30 października 2023 roku.

Komunikat dotyczący kont użytkowników

Uzytkownicy, którzy w terminie do 31 maja 2023 roku nie podjęli decyzji o migracji danych mogą mieć nieaktywne konto. 

W związku z wdrożeniem w życie na wiosnę 2023 r. nowej odsłony Veturilo, czyli Warszawskiego Roweru Publicznego, użytkownicy mieli do wyboru trzy opcje – przypisanie dotychczasowego konta tylko wyłącznie do korzystania z rowerów Veturilo w Warszawie, przeznaczenie go do korzystania ze wszystkich systemów rowerowych firmy Nextbike (w tym z systemu Veturilo) lub całkowite zamknięcie konta i  związana z tym konieczność jego pełnego rozliczenia tj. otrzymanie zwrotu wpłaconych środków lub obowiązek uregulowania ewentualnych zaległości wobec operatora.

Termin na aktywację lub zamknięcie konta minął z końcem maja 2023 r. Zgromadzone środki osób, które dotychczas nie podjęły żadnej decyzji są jednak całkowicie bezpieczne. Obecnie możliwe jest już jedynie wystąpienie o zwrot środków. Osoby zainteresowane dalszym korzystaniem z Veturilo powinny niezależnie od tego założyć nowe konto.

JAK WYSTĄPIĆ O ZWROT ŚRODKÓW

W kwestii zwrotu nierozliczonych środków ze starej edycji systemu Veturilo (tzn. konta zmigrowane w latach 2021, 2022 lub 2023) należy kontaktować się z Zarządem Dróg Miejskich w Warszawie. Środki te będą zwracane po przesłaniu do ZDM w wypełnionego w całości i poprawnymi danymi krótkiego formularza, który pobrać można u dołu strony. Formularz trzeba następnie przekazać do ZDM w jeden z następujących sposobów:

Na rozpatrzenie sprawy urząd ma standardowo do 30 dni.

Formularz dostępny jest na dole tej strony:

https://zdm.waw.pl/aktualnosci/informacja-o-rozliczaniu-w-zdm-srodkow-z-kont-veturilo/

Ważne

Rozliczenie środków z ZDM dotyczy tylko i wyłącznie kont użytkowników, które zostały zmigrowane w latach 2021, 2022 lub 2023 do m.st. Warszawa (Veturilo-ZDM) lub w przypadku jeżeli konto w Veturilo zostało założone w latach 2021-2023, ale migracja nie została dokonana do 31.05.2023 roku.

W przypadku gdy konto zostało zmigrowane do Nextbike lub utworzone w aplikacji Nextbike o zwrot środków należy się zgłosić bezpośrednio do Operatora (https://veturilo.waw.pl/contact/).

Wszystkie inne sprawy takie jak np. zgłaszanie uszkodzeń rowerów, składanie reklamacji czy innego rodzaju zapytania i uwagi związane z aktywnym kontem użytkownika należy kierować bezpośrednio do firmy Nextbike.

Przydatne informacje

Najczęściej zadawane pytania https://veturilo.waw.pl/faq/.

Użytkownik może wypożyczyć jenocześnie do czterech rowerów.

Warszawski Rower Publiczny (WRP) w latach 2023-2028

Warszawa podpisała umowę na obsługę systemu roweru miejskiego Veturilo w latach 2023-2028.

Do ogłoszonego w połowie maja 2022 roku przetargu stanęła jedna firma – Nextbike GZM. Wykonawca spełnił rygorystyczne wymagania przedstawione w postępowaniu, dlatego Zarząd Dróg Miejskich zdecydował o podpisaniu z nią umowy na utrzymanie systemu w latach 2023-2028.

Jednym z najważniejszych kryteriów w postępowaniu było bieżące usuwanie usterek oraz cykliczne przeglądy. Firma Nextbike zapewniła, że zepsute jednoślady będzie naprawiać w ciągu 12 godzin od momentu pojawienia się ich na liście zgłoszeń, zaś usuwać usterki w ramach podstawowych przeglądów okresowych proponuje co 30 dni. Co ważne, 10 proc. rowerowej floty mają stanowić coraz popularniejsze elektryki. Rowery tego typu znacząco ułatwiają poruszanie się pod górę. Sprawdzą się również na dłuższych dystansach.

Warszawiacy wskazali kierunek zmian

Nowe Veturilo ma spełniać oczekiwania najbardziej wymagających użytkowników. Podczas tworzenia opisu zamówienia brany był pod uwagę głos mieszkańców, którzy wzięli udział w konsultacjach społecznych w 2019 r. Po ogłoszeniu przetargu do ZDM wpłynęło ponad 200 pytań od firm zainteresowanych udziałem w postępowaniu. Pytano w nich o szczegóły funkcjonowania roweru publicznego na najbliższych sześć lat.

Podczas konsultacji wiele osób apelowało o rezygnację z dotychczasowych stojaków z elektrozamkiem. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, Warszawa zdecydowała o zupełnie nowej konstrukcji stacji. Elektrozamki znikną ze stojaków, a ich funkcję przejmie unieruchamiająca rower blokada na koło oraz odbiornik GPS. Będzie w nie wyposażony każdy rower. Moduł GPS będzie też wbudowany w stacje, co pozwoli wyznaczyć „obszar stacji”, w którym należy zwrócić rower.

Każdy z punktów wypożyczeń będzie teraz składać się ze zwykłych stojaków o kształcie tzw. „odwróconego U”. Te pozwalają na stabilne oparcie ramy roweru. Stojaków będzie tyle, ile rowerów, czyli minimum 3 tys. Wszystkie stojaki będą własnością miasta. Dzięki temu będą mogły służyć rowerzystkom i rowerzystom również poza sezonem Veturilo.

Ważną nowością będzie całkowita rezygnacja z terminali komputerowych stanowiących dziś jedną z form rejestracji w systemie, wypożyczania i zwrotu rowerów. Takie urządzenia są drogie w eksploatacji, przydatne tylko dla niewielkiej części użytkowników – od lat ponad 90 proc. wszystkich wypożyczeń odbywa się za pomocą wielojęzycznej aplikacji mobilnej. Sama aplikacja, ale też strona internetowa, również zostaną objęte zmianami. Będą one zaprojektowane od podstaw zgodnie z najnowszymi trendami. Alternatywą dla korzystania z aplikacji będzie Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115, z którym usługa Veturilo będzie zintegrowana. Miejsce terminali zajmą proste totemy informacyjne, w pięciu językach, ustawione przy stacjach.

Zupełnie nowe rowery

Rowery dostarczone przez operatora będą zupełnie nowe. Zgodnie z umową mają być to standardowe rowery miejskie wyposażone w bagażnik i duże koła. Będę cechować się wysoką wytrzymałością na zużycie i zwiększoną odpornością na zniszczenia, w tym dokonywane przez wandali. Liczba ruchomych i łatwych do odkręcania części zostanie zredukowana do minimum.

Nowe Veturilo ma liczyć w wersji maksymalnej do 5,5 tys. rowerów. Warto jednak zaznaczyć, że ta liczba nie uwzględnia stacji sponsorskich, które w nowym systemie będą znacznie łatwiejsze i tańsze do postawienia z uwagi na obniżone koszty infrastruktury. Dzięki zaimplementowaniu geolokalizacji, wyznaczenie nowej stacji będzie wymagało jedynie wkopania kilku stojaków i wyznaczenia w systemie – po współrzędnych geograficznych – kolejnej strefy zwrotu/pobierania rowerów. Możliwe będzie też ustawienie stacji tymczasowych (na 48 godzin) przy okazji wydarzeń sportowych lub kulturalnych. Zgodnie z zapisami umowy Warszawa będzie mogła ustanowić maksymalnie dziesięć takich stacji w roku.

Rdzeń systemu będzie stanowiło 3 tys. rowerów przypisanych do 300 stacji na terenie całej Warszawy. Oprócz tego powróci możliwość finansowania nowych wypożyczalni bezpośrednio przez urzędy dzielnic, co funkcjonowało w poprzednich latach. Konstrukcja nowej umowy zapewnia Warszawie opcję dokupienia do 2,5 tys. rowerów, czy to w ramach „stacji dzielnicowych”, czy to w wyniku decyzji miasta.

Jak się zarejestrować

Aby skorzystać z wypożyczalni należy zarejestrować się na stronie veturilo.waw.pl i wpłacić opłatę początkową: 10 zł.

Rower można wypożyczyć za pomocą aplikacji mobilnej.

Opłaty

Pierwsze 20 minut jazdy jest za darmo, zaś przejazd krótszy niż godzina kosztuje złotówkę. Druga godzina jazdy kosztuje 3 zł, trzecia – 5 zł, a czwarta i każda kolejna – 7 zł. Powyższy cennik nie dotyczy rowerów elektrycznych. 

Wypożyczenie rowerów ze wspomaganiem elektrycznym – cennik:

  • 1-20 minut – 0 zł
  • 21-60 minut – 6 zł
  • Druga i każda następna godzina – 14 zł

W odróżnieniu od poprzednich edycji Veturilo teraz rowery elektryczne będzie można zostawiać w dowolnej stacji.

Możliwość pozostawienia roweru poza stacją (w strefie zwrotu) za dodatkową opłatą oraz bonusy finansowe za „odprowadzenie” roweru do stacji:

  • Zakończenie wypożyczenia w strefie zwrotu – opłata dodatkowa 15 zł
  • Zakończenie wypożyczenia w stacji, jeśli rower został wypożyczony w strefie zwrotu – dodatkowe +5 zł na konto użytkownika

Pozostawienie roweru „na mieście” – poza stacją oraz poza strefą zwrotu – to kara, której wysokość zaczyna się od 20 zł. Wypożyczenie, którego początek i koniec będą w rejonie stacji nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami lub bonusami.

Cennik dostępny jest na stronie (otwiera się w nowym oknie).

Regulamin

Regulamin dostępny jest na stronie (otwiera się w nowym oknie).

Reklamacje i uwagi

Reklamacje oraz uwagi na temat funkcjonowania systemu należy kierować do operatora na adres ck@veturilo.waw.pl lub pod numerem telefonu 19115.

Propozycje zmian lub uwagi co do działalności operatora prosimy zgłaszać na adres veturilo@zdm.waw.pl.

Kontakt

Czynne całodobowo

tel.: 19 115
(koszt połączenia zgodny z taryfami operatorów)

Poza sezonem: od poniedziałku do piątku w godzinach: 8.00-16.00:
tel.: +48 22 244 13 13

Reklamacje i zapytania
e-mail: ck@veturilo.waw.pl

Sprzedaż powierzchni reklamowej na rowerach
tel.: +48 512 314 353
e-mail: reklama@nextbike.pl

Stacje sponsorskie
tel.: + 48 690 855 170
e-mail: inwestycje@nextbike.pl

Systemy rowerów miejskich dla samorządów
tel.: +48 695 655 049
e-mail: samorzady@nextbike.pl

Biuro
tel.: +48 22 208 99 90
e-mail: biuro@nextbike.pl

Kontakt dla mediów
Rzecznik prasowy

tel.: +48 696 003 711
e-mail: media@nextbike.pl

Nextbike Polska S.A. w restrukturyzacji
ul. Przasnyska 6B, 01-756 Warszawa
KRS 0000362899
NIP: 895-198-10-07
REGON: 021336152

Adres korespondencyjny
Nextbike Polska S.A w restrukturyzacji
ul. Przasnyska 6B, 01-756 Warszawa

Więcej informacji

Więcej informacji na stronie Veturilo.

Pytania

Pytania Veturilo (otwiera nowe okno) 

Czy firmę Veturilo obowiązują jakieś standardy w zakresie naprawy rowerów?

Wewnętrzne procedury dotyczące jakości techniki napraw rowerów.

Czy umowa z miastem zakłada jakieś terminy, jeśli chodzi o zabieranie uszkodzonych rowerów?

Każdy rower podlega okresowym przeglądom technicznym, które powinny zostać wykonane po zaistnieniu określonych warunków. Umowa z miastem definiuje, że taki rower powinien zostać wyłączony dla użytkowników w ciągu maksymalnie 24h od zaistnienia któregoś z warunków a następnie zostać zabrany na przegląd lub przegląd powinien zostać wykonany na miejscu w ciągu maksymalnie 24h. 

Nie znalazłeś informacji?