Drogi publiczne
null Warszawskie Badanie Ruchu
W okresie 1 października – 30 listopada 2024 r. na terenie gmin metropolii warszawskiej oraz w okresie 5 marca – 30 kwietnia 2025 r. na obszarze Warszawy, przeprowadzone zostaną kompleksowe badania ruchu. Przez ten czas zebrane zostaną informacje o sposobach podróżowania mieszkańców metropolii, a także dane o ruchu pojazdów.
Cel badania
Chcemy dowiedzieć się jak, dokąd i czym przemieszczają się mieszkańcy metropolii warszawskiej, oraz jakie natężenie ruchu występuje w kluczowych punktach sieci transportowej. Te informacje umożliwią nam zaplanowanie optymalnych rozwiązań transportowych na przyszłość.
Ostatnie tak kompleksowe badania ruchu wykonane były wiosną 2015 roku. Na przestrzeni lat nastąpiły znaczne przemiany ekonomiczne i społeczne, a system transportowy w Warszawie i metropolii mocno się rozwinął. Powstały nowe drogi, nowe stacje metra, czy trasy tramwajowe.
Wszystkie te elementy mogły znacznie wpłynąć na zachowania komunikacyjne mieszkańców. Analiza wyników badań umożliwi m.in. aktualizację matematycznego modelu ruchu, który służy jako narzędzie do planowania optymalnych rozwiązań transportowych na przyszłość.
Czym jest matematyczny model ruchu?
Jest to matematyczny odpowiednik układu sieci drogowej i połączeń komunikacji zbiorowej oraz zjawisk, które w tej sieci zachodzą. Taki model pozwala na przygotowywanie różnego rodzaju analiz i prognoz ruchu w opracowaniach, planach i projektach dotyczących rozwoju systemu komunikacyjnego. Za pomocą modelu można np. sprawdzić jak będą wykorzystywane planowane drogi lub linie tramwajowe, jakie ich trasy będą najlepsze, a także jak dana inwestycja wpłynie na czasy podróżowania, ruch na innych ulicach i liczbę pasażerów w innych środkach komunikacji. Model pokazuje też jak zachowają się kierowcy po zamknięciu jakiejś drogi na czas remontu i którędy można poprowadzić objazdy. Pozwala także na ocenę jak są wykorzystywane nowe trasy, ale również jak rozkładałby się ruch drogowy gdyby takiej inwestycji nie było.
Gdzie i kiedy będą prowadzone badania?
Tegoroczne badanie zostanie wykonane w dwóch etapach i obejmie znacznie większy obszar niż w poprzedniej edycji. Oprócz mieszkańców samej Warszawy, o zachowania transportowe zapytamy również mieszkańców 52 gmin metropolii warszawskiej, które są silnie powiązane transportowo ze stolicą.
Badaniem objęte zostaną następujące gminy: Nowy Dwór Mazowiecki, Czosnów, Pomiechówek, Zakroczym, Legionowo, Jabłonna, Nieporęt, Serock, Wieliszew, Wołomin, Kobyłka, Marki, Radzymin, Ząbki, Zielonka, Klembów, Tłuszcz, Halinów, Sulejówek, Mińsk Mazowiecki gmina miejska, Mińsk Mazowiecki gmina wiejska, Dębe Wielkie, Otwock, Celestynów, Józefów, Karczew, Wiązowna, Kołbiel, Piaseczno, Góra Kalwaria, Konstancin-Jeziorna, Lesznowola, Prażmów, Tarczyn, Pruszków, Brwinów, Michałowice, Nadarzyn, Piastów, Raszyn, Grodzisk Mazowiecki, Milanówek, Podkowa Leśna, Ożarów Mazowiecki, Błonie, Izabelin, Leszno, Łomianki, Stare Babice, Jaktorów, Leoncin, Kampinos.
W okresie 1 października – 30 listopada 2024 r. ankieterzy przeprowadzą prawie 19 tysięcy wywiadów z mieszkankami i mieszkańcami 52 podwarszawskich gmin. W tym samym okresie ankieterów będzie można spotkać również na stacjach kolejowych w obszarze badania. Będą oni pytać pasażerów m.in. o źródło i cel odbywanej podróży.
W okresie 5 marca – 30 kwietnia 2025 r. ankieterzy skupią się na badaniu zachowań transportowych niemal 20 tysięcy warszawianek i warszawiaków. Oprócz wizyt w losowo wybranych lokalach mieszkalnych ankieterzy pojawią się również na wybranych parkingach typu Park&Ride.
Badanie ankietowe
Jak będzie wyglądać badanie ankietowe?
Ankieterzy będą odwiedzać losowo wybrane lokale mieszkalne w celu przeprowadzenia wywiadu ze wszystkimi członkami gospodarstwa domowego, którzy skończyli przynajmniej 6 lat.
Przedmiotem wywiadu będą wszystkie podróże odbyte w dniu poprzedzającym wizytę ankietera (lub w czwartek w przypadku wywiadów prowadzonych w sobotę). Badanie jest dobrowolne i anonimowe, a wizyty ankieterów odbywać się będą od środy do soboty.
Ankieterzy zapytają między innymi:
- o podstawowe, kluczowe dla badania informacje na temat gospodarstwa domowego
- o cele podróży
- o wykorzystane środki transportu
- o godziny rozpoczęcia i zakończenia podróży
Pomóż ankieterowi wypełnić kwestionariusz, odpowiadając na jego pytania.
Uwaga! Ankieterzy z agencji badawczej PBS Sp. z o.o. realizującej badania, będą wyposażeni w identyfikatory z imieniem i nazwiskiem oraz list dokładniej wyjaśniający cel badania podpisany przez Sekretarza m.st. Warszawy. Bez obaw zaproś ankietera do domu i opowiedz mu o swoich codziennych podróżach.
Oprócz badań ankietowych w gospodarstwach domowych mieszkańców badania obejmą również:
-
pomiary natężenia ruchu samochodowego,
-
pomiary liczby pasażerów w autobusach i tramwajach,
-
pomiary liczby pasażerów w pociągach,
-
pomiary liczby wsiadających i wysiadających na przystankach i stacjach kolejowych,
-
badania ankietowe pasażerów na przystankach i stacjach kolejowych,
-
pomiary ruchu związanego z wielkopowierzchniowymi obiektami handlowymi,
-
pomiary ruchu związanego z wybranymi osiedlami mieszkaniowymi w Warszawie,
-
pomiary ruchu i badanie ankietowe na wybranych parkingach Park&Ride w Warszawie.
Wykonawca badania
Warszawskie Badanie Ruchu 2024 wykona wybrane w przetargu konsorcjum: instytut badawczy PBS (lider) i Via Vistula. Za WBR 2024 miasto zapłaci łącznie 8 191 800 zł.
Realizacja badania jest jednym z działań wynikających z Planu zrównoważonej mobilności miejskiej dla metropolii warszawskiej 2030+ (SUMP).
Dodatkowe pytania
Czy podane przeze mnie dane będą bezpieczne?
Firma, która realizuje badanie (PBS Sp. z o.o.), posiada certyfikat Programu Kontroli Jakości Pracy Ankieterów, który gwarantuje, że badanie zostanie wykonane rzetelnie i zgodnie z surowymi normami jakości obowiązującymi w badaniach rynku i opinii. Sposób przetwarzania przez agencję danych zebranych podczas badań został zweryfikowany i gwarantuje właściwe i bezpieczne ich przetwarzanie.
Dlaczego nie mierzymy ruchu pieszego i rowerowego?
Pomiary ruchu co do zasady wykonywane będą w godzinach szczytu podróży związanych z pracą, czy miejscem nauki oraz w najważniejszych z punktu widzenia ruchu samochodowego oraz pasażerskiego punktach układu drogowego. Pomiary ruchu pieszego i rowerowego na potrzeby budowy modelu ruchu rządzą się zupełnie innymi prawami i wymagają wyznaczenia zupełnie innego zestawu punktów pomiarowych, a także przeprowadzenia badań w innym okresie w roku, aby możliwe było zbadanie okresów szczytu natężenia ruchu. Takie dedykowane badania będą wykonywane w ramach innych zamówień.
Dlaczego nie badamy wszystkich gmin w metropolii?
Do przeprowadzenia badania wskazane zostały gminy o największej liczbie mieszkańców i o najsilniejszych powiązaniach transportowych z m.st. Warszawa. Ze względu na stosunkowo niewielką liczbę mieszkańców poszczególnych gmin niemożliwe było wyznaczenie obszarów o podobnej charakterystyce transportowej i wystarczająco dużej próbie mieszkańców. W modelu ruchu aglomeracji warszawskiej zostaną jednak uwzględnione wszystkie gminy metropolii, a niezbędne do budowy modelu dane zostaną pobrane z krajowego modelu ruchu. Ponadto objęcie badaniem wszystkich gmin znacznie zwiększyłoby koszty badania.
Za przygotowanie Warszawskiego Badania Ruchu 2024/2025 odpowiada Wydział Polityki Mobilności w Biurze Architektury i Planowania Przestrzennego przy współpracy z Biurem Funduszy Europejskich i Polityki Rozwoju.