Udogodnienia dla pasażerów

Wstecz

Zielona fala dla pojazdów komunikacji miejskiej

Zielona fala dla tramwajów

Na 145 z ponad 250 skrzyżowań w Warszawie, przez które przejeżdżają tramwaje, jest tramwajowa zielona fala. To prawie 60 procent. System wykrywa nadjeżdżające wagony i przełącza sygnalizację na skrzyżowaniu tak, by tramwaj - podjeżdżając do niego - nie czekał na zmianę świateł. Korzyści są oczywiste – pasażerowie spędzają mniej czasu w podróży.

 

Oszczędności dla pasażerów

Priorytet dla tramwaju na kolejnych skrzyżowaniach oznacza skrócenie czasu przejazdu. Wyraźne oszczędności widać już na kilku liniach. Na przykład linia 17 z Tarchomina dociera teraz na Służewiec o dziesięć minut wcześniej, a 41 z Żerania Wschodniego - o dziewięć minut. Przejazd przez Bródno do Dworca Wileńskiego na Pradze skrócił się zaś o trzy minuty, a prędkość wzrosła o 15 procent. Bardzo popularna linia 2 z Nowodworów do metra Młociny jedzie krócej o 5 minut, co oznacza skrócenie czasu przejazdu aż o jedną czwartą.

 

Korzyści dla środowiska

Za sprawą redukcji zużycia energii, priorytety dla tramwajów to także większa korzyść dla środowiska. Przeprowadzone badanie wykazało, że po wyłączeniu priorytetu na ul. Marymonckiej zużycie energii przez tramwaje wzrosło na tym konkretnym odcinku trasy o 13 proc.

 

Bezpieczeństwo i pozostali użytkownicy dróg

Dzięki zastosowaniu priorytetów, tramwaje pokonują odległości pomiędzy poszczególnymi przystankami szybciej, jednak ten wzrost prędkości podczas przejazdu nie odbywa się kosztem bezpieczeństwa. Algorytmy uwzględniają również ruch aut osobowych i autobusów.

 

Plany

Cały czas rozwijamy system priorytetów, który docelowo ma objąć wszystkie warszawskie skrzyżowania z torowiskami i sygnalizacją świetlną. Na koniec roku 2021 planujemy objąć zieloną falą dla tramwajów minimum 75 proc. takich skrzyżowań. Te dodatkowe usprawnienia mają objąć:

  1. ciąg ul. Marszałkowskiej – część południowa (3 skrzyżowania),

  2. ciąg ul. Waszyngtona – rondo Wiatraczna – Grochowska wschodnia (11 skrzyżowań),

  3. ciąg ulic Grójeckiej i al. Krakowskiej – 20 skrzyżowań,

  4. ciąg ulic Towarowej i Okopowej – 10 skrzyżowań,

  5. ciąg ul. Wolskiej – 7 skrzyżowań,

  6. ciąg ul. Powstańców Śląskich – al. Reymonta (od pętli Nowe Bemowo w kierunku północnym) – 6 skrzyżowań,

  7. ciąg ul. Prostej – 3 skrzyżowania, dotychczas bez priorytetu.

Z kolei w roku 2022 priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90 proc. skrzyżowań z sygnalizacją świetlną.

 

Najważniejsze liczby:

  1. 145 – liczba skrzyżowań w Warszawie z priorytetem dla tramwajów (58 proc. wszystkich z torowiskiem i sygnalizacją świetlną),

  2. 75 proc. - tyle skrzyżowań w Warszawie z priorytetem dla tramwajów do końca roku 2021,

  3. 90 proc. - tyle skrzyżowań w Warszawie z priorytetem dla tramwajów do końca roku 2022,

  4. 45 – kolejnych skrzyżowań z priorytetami dla tramwajów do końca roku 2021, nawet o 24 proc. - o tyle skracają czas przyjazdu priorytety dla tramwajów [trasa Nowodwory – Metro Młociny],

  5. 3 minuty – o tyle szybciej tramwaj pokonuje średnio trasę dzięki „zielonej fali”,

  6. 1 dzień życia rocznie odzyskują nasi pasażerowie dzięki priorytetom.

Zielona fala dla autobusów

Priorytety w sygnalizacji świetlnej dla tramwajów i autobusów to szybsza podróż Warszawskim Transportem Publicznym. Sygnalizacja na skrzyżowaniach „widzi” pojazdy WTP i ułatwia im przejazd. Takie rozwiązania są w stolicy wprowadzane na buspasach, w tym na najdłuższym w Warszawie, na ul. Radzymińskiej. W planach są kolejne ulice.

Przyszłość komunikacji miejskiej należy do takich systemów. Dzięki nim możliwe jest nie tylko skrócenie czasu przejazdu, ale także poprawa punktualności. Spóźnionemu autobusowi będzie można pomóc dzięki „zielonej fali”, a jadący przed czasem dłużej postoi na czerwonym świetle. W przyszłości system uwzględni nie tylko czas, ale i to, ilu pasażerów podróżuje w konkretnym autobusie.

 

Zielona fala na Radzymińskiej

System priorytetów dla autobusów na ulicy Radzymińskiej działa dwa miesiące. W tym czasie algorytmy były dopracowywane, a rozkłady jazdy – czasy przejazdu między przystankami – zostały pod koniec marca dostosowane do nowych, lepszych warunków kursowania. Praktyka potwierdziła założenia projektu: uprzywilejowanie komunikacji publicznej przekłada się na szybszy przejazd ulicą Radzymińską, co z pewnością odczuli pasażerowie,

Algorytmy dbają nie tylko o płynny przejazd prosto ulicą Radzymińska, ale również ułatwiają skręt na skrzyżowaniach z Gorzykowską, Trocką czy Jórskiego. Odległość pomiędzy przystankami pojazdy pokonują teraz w minutę.

 

Zyskują pasażerowie

Czas przejazdu autobusów skrócił się nawet o kilkadziesiąt procent. Najbardziej uprzywilejowane relacje, czyli od ulicy Tarnogórskiej do przystanku Bieżuńska w porannym szczycie komunikacyjnym oraz od stacji Metro Trocka do Tarnogórskiej w szczycie popołudniowym, autobusy pokonują odpowiednio o 34,8 proc. (dwie minuty) i 25,1 proc. (półtorej minuty) szybciej. Najwięcej zyskują linie przyspieszone, gdy ruch na ulicy Radzymińskiej jest mniejszy. Możliwe jest wtedy przejechanie odcinka, na którym działa system, nawet o połowę szybciej.

 

Jak to działa

Do sterowania priorytetem wykorzystywane są systemy, w które autobusy już są wyposażone - wysyłają one różne dane, np. swoją pozycję, prędkość, numer linii, liczbę pasażerów. Przygotowana w ZTM aplikacja zbiera dostępne dane z pojazdów, analizuje warunki ruchu na drodze i przekazuje odpowiednie informacje dla systemu sygnalizacji świetlnej, a stąd do sterownika na konkretnym skrzyżowaniu. Wszystko to dzieje się w czasie rzeczywistym.

Priorytet dla autobusów pojawił się testowo już w styczniu tego roku na ulicy Puławskiej, dla skrzyżowań z al. Lotników i ul. Niedźwiedzią oraz na Wale Miedzeszyńskim – przy Przewodowej i Ogórkowej. Pod koniec lutego algorytmy zaczęły regulować ruch również na pięciu skrzyżowaniach ulicy Radzymińskiej – z Gorzykowską, Trocką, gen. T. Rozwadowskiego, Z. Jórskiego i Tarnogórską.

 

Co dalej?

Im więcej skrzyżowań zostanie objętych systemem zapewniającym uprzywilejowanie komunikacji miejskiej, im więcej system będzie „widział”, tym sprawniej będzie działał. Dlatego już na etapie projektowania nowych buspasów od razu planowane jest objęcie ich priorytetem. Tak będzie np. na ulicy Modlińskiej, gdzie system obejmie dziesięć skrzyżowań, ale też na ulicach odtwarzanych po budowie metra: Górczewskiej i L. Kondratowicza. Już wkrótce algorytmy będą pomagały nocnym autobusom wyjeżdżać z pętli przy Dworcu Centralnym.


Nie znalazłeś informacji?