null Zielone tablice i profesjonalne dowody rejestracyjne

Profesjonalna rejestracja

Profesjonalna rejestracja to nazwa nowego sposobu nadawania uprawnień do poruszania się pojazdom po drogach. Ułatwi organizację jazd testowych, etapowe konstruowanie pojazdów, a nawet prowadzenie badań nad nowymi rozwiązaniami. Wchodzące od 11 lipca 2019 roku w życie zmiany to efekt nowelizacji Prawa o Ruchu Drogowym.

 

Profesjonalnie, czyli łatwiej

Przed 11 lipca 2019 r. dealer motoryzacyjny, czy producent samochodów, który posiadał kilka, kilkanaście, czy kilkadziesiąt aut, każdy z pojazdów musiał zarejestrować oddzielnie. Tym samym do każdej z maszyn musieli wyrobić dowód rejestracyjny i tablice. To samo musiały robić np. instytuty badawcze.

Od 11 lipca 2019 r. wystarczy, że w swoim urzędzie złożą wniosek o zostanie podmiotem uprawnionym do profesjonalnej rejestracji. Na tej podstawie otrzymają jeden dowód rejestracyjny i jedne tablice (chyba, że chcą więcej). W praktyce oznacza to, że na tych samych numerach będą mogli testować wiele pojazdów.

 

Co różni te tzw. profesjonalne tablice od tych, które mamy w swoich autach?

Znaki wytłoczone na profesjonalnej tablicy rejestracyjnej składają się z wyróżnika województwa, wyróżnika powiatu i numeru, który rozdzielony został literą „P”. Najbardziej zauważalną różnicą będzie kolor cyfr i liter. Te nie będą czarne, a właśnie zielone.

 

Dzięki CEPiK

Profesjonalna rejestracja pojazdów ułatwi pracę naukowcom i inżynierom z instytutów badawczych oraz sprzedawcom nowych samochodów, którzy oferują klientom jazdy testowe. Dotychczas każde z testowych aut musiało być oddzielnie zarejestrowane. A to oznaczało nie tylko złożenie wielu wniosków, ale również wniesienie opłaty za każdy z samochodów.

Profesjonalna rejestracja jest możliwa dzięki rozszerzeniu funkcjonalności bazy CEPiK, czyli Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, a dokładniej jednej z jej części – Centralnej Ewidencji Pojazdów. To na tej bazie oparte są też popularnie e-usługi – np. Historia Pojazdu, czy Bezpieczny Autobus.

 

Jak to będzie działało w praktyce?

Producent, dystrybutor albo jednostka badawcza w swoim urzędzie złoży wniosek o zostanie podmiotem uprawnionym do profesjonalnej rejestracji. Poda w nim m.in. liczbę potrzebnych kompletów tablic rejestracyjnych, które zamierza wykorzystać oraz liczbę blankietów profesjonalnego dowodu rejestracyjnego dla każdego kompletu tablic. Na tej podstawie urząd wyda decyzję o profesjonalnej rejestracji, a wraz z nią zalegalizowane tablice rejestracyjne i blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych.

Później wystarczy zadbać o ubezpieczenie pojazdu, przyczepić tablice rejestracyjne, wypełnić blankiet dowodu rejestracyjnego, zarejestrować w wykazie planowaną godzinę przeprowadzenia jazdy testowej i wyruszyć na ulice. – A jeśli klient salonu motoryzacyjnego będzie chciał przetestować kolejny pojazd, to wystarczy przenieść tablicę, powtórzyć minimalne formalności – dodaje szef MC.

 

O tym trzeba pamiętać

  • Decyzja o profesjonalnej rejestracji jest ważna przez rok.

  • Profesjonalny dowód rejestracyjny jest ważny przez 30 dni lub – w przypadku jednostek badawczych - 6 miesięcy.

  • Podczas kontroli profesjonalny dowód rejestracyjny należy okazać organowi kontroli ruchu drogowego.

  • Należy na bieżąco prowadzić wykaz jazd testowych.

  • Gdy tablice rejestracyjne, wypełnione i niewypełnione blankiety profesjonalnego dowodu rejestracyjnego przestaną być ważne – trzeba je będzie rozliczyć.

 

Urząd wydający decyzję o profesjonalnej rejestracji pobiera opłaty:

  • Za wydanie decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów – 100 zł.

  • Za blankiet profesjonalnego dowodu rejestracyjnego – 10 zł.

 

Za wydanie tablic rejestracyjnych:

  • kompletu profesjonalnych tablic samochodowych – 80 zł,

  • profesjonalnej tablicy motocyklowej – 40 zł,

  • profesjonalnej tablicy motorowerowej – 30 zł.

  •  Za wydanie znaku legalizacyjnego na profesjonalne tablice rejestracyjne – 12,50 zł.

Link do artykułu (otwarcie w nowym oknie).

Tablice dla pojazdów elektrycznych i wodorowych (zielone)

Od 1 stycznia 2020 roku wszystkie nowo rejestrowane auta elektryczne i wodorowe mają nowy wzór tablic rejestracyjnych z zielonym tłem zamiast białego.

Kolor liter i cyfr nie uległ zmianie i pozostał czarny.

Pojazdy ekologiczne otrzymają dwa wzory znaków legalizacyjnych:

  • pojazd elektryczny - znak legalizacyjny z czerwoną obwódką,

  • pojazd wodorowy - znak legalizacyjny z żółta obwódką.

Dzięki nowym tablicom pojazdy łatwiej będzie zidentyfikować np. na buspasach.

 

Czy należy wymieniać tablice rejestracyjne?

Nie ma konieczności wymiany tablic rejestracyjnych.

 

Czy przy wymianie tablic zmieniają się numery?

Numery umieszczone na tablicy pozostają bez zmian.

                                                                                                                              

Nie znalazłeś informacji?