- Knowledge base
-
/
Społeczeństwo obywatelskie
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- Transport i drogownictwo
- / Budżet obywatelski
null Budżet obywatelski na 2027 r.
Dzięki budżetowi obywatelskiemu mieszkańcy decydują o tym, co powstanie w najbliższej okolicy, w kilku dzielnicach lub w całej Warszawie.
Harmonogram
-
Zgłaszanie projektów – od 1 grudnia 2025 do 13 stycznia 2026
-
Ocena projektów – od 14 stycznia 2026 do 15 kwietnia 2026
-
Odwołania – od 15 kwietnia 2026 do 20 maja 2026
-
Przygotowanie do głosowania – od 21 maja 2026 do 31 maja 2026
-
Głosowanie na projekty – od 1 czerwca 2026 do 15 czerwca 2026
-
Ustalanie wyników głosowania – od 16 czerwca 2026 do 1 lipca 2026
-
Wyniki głosowania – 1 lipca 2026
-
Realizacje – 2027
Zgłoś swój pomysł do budżetu obywatelskiego
Do 13 stycznia 2026 r. możesz zgłaszać projekty do 13. edycji budżetu obywatelskiego.
Jak zgłosić projekt
- przez internet na stronie bo.um.warszawa.pl lub
- papierowo, dostarczając formularz do urzędu dzielnicy. Papierowy formularz możesz złożyć osobiście lub wysłać listownie z dopiskiem „Budżet obywatelski”. Pamiętaj, że formularz musi dotrzeć do urzędu najpóźniej 13 stycznia 2026 r. Pamiętaj, że decyduje data wpływu, a nie data wysłania.
Wzór formularza
Wydrukowany wzór formularza zgłoszenia projektu możesz otrzymać w urzędzie dzielnicy. Możesz go też pobrać ze strony Dokumenty i formularze - Dokumenty i formularze - Budżet obywatelski w Warszawie i samodzielnie wydrukować.
Spotkania informacyjne i dyżury w dzielnicach
Od 1 grudnia 2025 r. do 13 stycznia 2026 r. w dzielnicach odbędą się dyżury i konsultacje dla mieszkańców, organizowane przez koordynatorów budżetu obywatelskiego. Udział w spotkaniu to sposób na rozwianie wątpliwości i uzyskanie wskazówek, dotyczących zgłaszania pomysłów.
Z myślą o osobach, które nie mogą dotrzeć na stacjonarne, zaplanowane są konsultacje telefoniczne i mailowe z koordynatorami budżetu oraz pracownikami merytorycznymi.
Miejski Maraton Pisania Projektów
Wydarzenie odbędzie się w sobotę 10 stycznia 2026 r., w godz. 10:00–14:00 w Centrum Kreatywności Targowa, przy ul. Targowej 56.
Pytania i odpowiedzi
Kto może składać projekty?
Każda osoba mieszkająca w Warszawie może zgłosić swój pomysł. Nie trzeba być zameldowanym, ani pełnoletnim.
Osoby, które mają już 13 lat, mogą zgłosić projekt samodzielnie. Osoby, które mają mniej niż 13 lat, mogą zgłosić projekt za zgodą rodzica lub opiekuna prawnego.
Jakie informacje muszę podać przy zgłaszaniu projektu?
- Formularz zawiera pola, dzięki którym możesz dokładnie i w łatwy sposób opisać swój pomysł. Zgłoszenie projektu powinno zawierać co najmniej:
- Nazwę projektu, która jest sformułowana w sposób informujący o jego treści
- Skrócony opis projektu zawierający najważniejsze informacje o projekcie
- Pełen opis projektu, obejmujący m.in. zasady korzystania z projektu przez mieszkańców po jego realizacji
- Wskazanie poziomu projektu – lokalnego, dzielnicowego lub miejskiego
- Wskazanie jednej kategorii tematycznej projektu
- Szacunkowy koszt realizacji projektu, obejmujący koszt wykonania, koszt oznakowania, że jest to realizacja w ramach budżetu obywatelskiego i koszt eksploatacji w roku utrzymania
- Dane kontaktowe – imię, nazwisko, adres zamieszkania, a także numer telefonu lub adres mailowy
- Skan lub wyraźne zdjęcie listy poparcia dla projektu. Lista poparcia powinna zawierać nazwę projektu, imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz podpis co najmniej:
- 5 mieszkańców obszaru, którego projekt dotyczy, popierających projekt na poziomie lokalnym,
- 10 mieszkańców dzielnicy, w której zgłaszany jest projekt na poziomie dzielnicowym, popierających projekt na tym poziomie,
- 15 mieszkańców m.st. Warszawy popierających projekt na poziomie miejskim
Czy mogę zgłosić więcej niż jeden projekt?
Tak. Możesz zgłosić dowolną liczbę projektów. Możesz je zgłaszać w jednej lub w różnych dzielnicach. Mogą to być projekty lokalne, dzielnicowe i miejskie.
Mieszkam w innej dzielnicy niż ta, w której chcę zgłosić projekt. Czy mogę to zrobić?
Tak. Nie musisz mieszkać w dzielnicy, w której chcesz zgłosić projekt. Projekt może dotyczyć innej dzielnicy np. takiej, w której pracujesz lub spędzasz czas wolny.
Czy mogę zgłosić projekt bez podawania imienia i nazwiska?
Nie. Przy zgłoszeniu projektu musisz podać swoje dane osobowe. W budżecie obywatelskim nie możesz zgłaszać projektów anonimowo. Możesz jednak zdecydować, że Twoje dane nie będą widoczne dla wszystkich. Wystarczy, że zaznaczysz odpowiednie pole na formularzu podczas zgłaszania projektu.
Czy mogę zgłosić projekt jako przedstawiciel instytucji lub organizacji?
Nie. Projekt możesz zgłosić wyłącznie jako osoba fizyczna.
Czy mogę podpisać się na liście osób popierających mój projekt?
Nie. Autorzy i współautorzy projektów nie mogą podpisywać się na liście osób popierających projekt, który zgłaszają. Do podpisania się na liście osób popierających projekt musisz przekonać inne osoby.
Czy projekt może poprzeć osoba niepełnoletnia?
Tak. Osoby niepełnoletnie jak najbardziej mogą popierać projekty na listach poparcia. Warto jednak zaznaczyć, że nie w każdym przypadku możliwe będzie samodzielne złożenie podpisu. W imieniu wszystkich osób poniżej 18 roku życia mogą podpisać się opiekunowie prawni, jednak osoby, które ukończyły 13 lat, mogą zrobić to także samodzielnie. Dane na liście poparcia w każdym przypadku powinny dotyczyć osoby, w imieniu której podpis jest składany.