null Dotacje dla mieszkańców na budowę urządzeń do zatrzymania wód opadowych i roztopowych

Możesz uzyskać dotację jeśli:

  • planujesz inwestycję, która polega na budowie urządzeń służących do zatrzymania i wykorzystania wód opadowych i roztopowych w miejscu ich powstania, 
  • Twoja nieruchomość jest położona na terenie Warszawy.

Kwoty dotacji:

  1. do 80% rzeczywistych kosztów realizacji inwestycji, ale nie więcej niż:
    1. 4 000 zł – dla osób fizycznych oraz osób fizycznych, które prowadzą działalność gospodarczą;
    2. 10 000 zł – dla pozostałych podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych;
  2. do 80% rzeczywistych kosztów realizacji inwestycji dla jednostek sektora finansów publicznych, które są gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

Wniosek na realizację inwestycji w 2026 r. możesz złożyć od 1 września 2025 r. do 31 marca 2026 r. 
[!] Data złożenia wniosku o udzielenie dotacji, to data faktycznego wpływu wniosku do Urzędu m.st. Warszawy.

Krok po kroku

  1. Wypełnij wniosek o udzielenie dotacji na realizację inwestycji.
    [!] Wnioskodawcą może być tylko podmiot (w tym osoba fizyczna) lub jednostka, która ma udokumentowane prawo do dysponowania nieruchomością w celu realizacji inwestycji.
  2. Podpisz wniosek i dołącz do niego wymagane dokumenty.
  3. Wniosek i niezbędne dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru. 
    [!] Jeśli wniosek będzie niekompletny, powiadomimy Cię o tym telefonicznie, mejlowo lub listownie. 
  4. Jeśli pozytywnie rozpatrzymy Twój wniosek, zaprosimy Cię na podpisanie umowy. Zabierz ze sobą dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport).
  5. Po podpisaniu umowy o udzielenie dotacji możesz zacząć realizować inwestycję.
  6. Wybierz wykonawcę inwestycji lub zrealizuj ją samodzielnie. 
    [!] Pieniądze z dotacji przekażemy po zakończeniu prac i rozliczeniu dotacji.
  7. Po zrealizowaniu inwestycji złóż rozliczenie dotacji w urzędzie. Druk rozliczenia jest załącznikiem do umowy o udzielenie dotacji. Załącz wymagane dokumenty.
  8. Po zaakceptowaniu rozliczenia, dotację przekażemy na wskazany przez Ciebie rachunek bankowy. 

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek (docx, 41 kB) na realizację inwestycji, które polegają na budowie urządzeń służących do zatrzymania i wykorzystania wód opadowych i roztopowych w miejscu ich powstania.
  2. Zgoda właściciela lub współwłaścicieli (docx, 17,3 kB) nieruchomości na realizację inwestycji, która jest przedmiotem wniosku o udzielenie dotacji, jeśli nie realizuje jej właściciel.
  3. Pełnomocnictwo (docx, 22 kB) – jeśli wnioskodawcę reprezentuje pełnomocnik, który w imieniu wnioskodawcy ma np. złożyć wniosek o udzielenie dotacji, zawrzeć umowę o udzielenie dotacji, złożyć rozliczenie dotacji, odebrać kwotę przyznanej dotacji po zakończeniu realizacji inwestycji.

Dodatkowe dokumenty, które musisz złożyć jeśli jesteś osobą, która prowadzi działalność gospodarczą, jesteś przedsiębiorcą lub osobą, która prowadzi działalność w sektorze rolnym lub rybołówstwa:

  1. Informacja o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
    Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą, jesteś przedsiębiorcą lub prowadzisz działalność w sektorze rolnym składasz informację o takiej pomocy uzyskanej w okresie minionych 3 lat.
    Jeśli prowadzisz działalność w sektorze rybołówstwa składasz informację o takiej pomocy uzyskanej w roku, w którym ubiegasz się o pomoc oraz w ciągu 2 lat podatkowych, które go poprzedzają. 
    Informacja musi przybrać jedną z trzech form:
    1. kopie wszystkich zaświadczeń o takiej pomocy,
    2. oświadczenie o wielkości takiej pomocy,
    3. oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy.
  2. Wypełniony formularz z informacjami przedstawianymi przez wnioskodawców, którzy ubiegają się o pomoc de minimis formularz pomocy de minimis (xlsx, 62 kB) – osoby prowadzące działalność gospodarczą i przedsiębiorcy. 
  3. Wypełniony formularz z informacjami przedstawianymi przez wnioskodawców, którzy ubiegają się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie formularz pomocy de minimis (docx, 14 kB).

Po zrealizowaniu inwestycji złóż rozliczenie dotacji w Biurze Ochrony Środowiska:

  1. Wypełniony i podpisany druk rozliczenia (załącznik do umowy o udzielenie dotacji).
  2. Dokument, który potwierdza wykonanie inwestycji ze wskazaniem adresu inwestycji, na który dotacja została przyznana oraz opisem kosztów zainstalowanych urządzeń, wbudowanych materiałów i wykonanych robót (o ile koszty te nie zostaną wyszczególnione na fakturze). Może to być np. kopia protokołu odbioru wykonanej inwestycji podpisanego przez wykonawcę i przez Ciebie, albo Twoje oświadczenie o samodzielnym wykonaniu inwestycji.
  3. Oryginał faktury lub rachunku wystawionego na Ciebie. Dokument zwrócimy Ci po zaakceptowaniu rozliczenia.
  4. Zdjęcia, które przedstawiają poszczególne etapy realizacji inwestycji (przed realizacją, w trakcie realizacji i po zakończeniu realizacji).

Jeśli chcesz sprawdzić, jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną (PDF, 498 kB).

Opłaty

Nie musisz płacić za złożenie wniosku.
Możliwe opłaty dodatkowe:

  • 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.

Zwolnieni z opłaty skarbowej są:

  • małżonkowie, wstępni, zstępni lub rodzeństwo,
  • organizacje pożytku publicznego, jeżeli składają wniosek o dokonanie czynności urzędowej wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i wolontariacie,
  • osoby, które przy składaniu dokumentu pełnomocnictwa lub prokury, albo jego odpisu, wypisu lub kopii, przedstawią zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa.

Opłaty skarbowe możesz zrobić:

  • w dowolnej kasie urzędu,
  • bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.
  • przelewem na konto. 

Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu: 
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co płacisz np. opłata skarbowa za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX.

Miejsce złożenia i odbioru

Wniosek możesz złożyć:

Składam wniosek w urzędzie

  1. Pobierz i wypełnij wniosek o udzielenie dotacji na realizację inwestycji polegających na budowie urządzeń służących do zatrzymania i wykorzystania wód opadowych i roztopowych w miejscu ich powstania.
  2. Podpisz wniosek.
  3. Dołącz do wniosku wymagane dokumenty.
  4. Złóż wniosek w wybranej siedzibie urzędu lub wyślij go pocztą na adres korespondencyjny urzędu.

Miejsce odbioru umowy i złożenia rozliczenia:
Umowę o udzielenie dotacji podpiszesz w Wydziale Opiniowania Wniosków Ekologicznych w Biurze Ochrony Środowiska – pl. Bankowy 2 (Błękitny Wieżowiec) – pracownik urzędu umówi się z Tobą na spotkanie. 
Rozliczenie dotacji możesz złożyć: 

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

Umowy o udzielenie dotacji podpisywane są zgodnie z kolejnością złożenia wniosku. Podpisywanie umów rozpoczniemy w I kwartale roku, na który zaplanowano realizację inwestycji.

Tryb odwoławczy

W tej sprawie nie możesz złożyć odwołania.

Uwagi

  1. Wniosek możesz złożyć od 1 września roku poprzedzającego planowany rok realizacji inwestycji do 31 marca roku, w którym planujesz inwestycję. 
  2. Realizacja inwestycji nie może zostać rozpoczęta przed zawarciem umowy o udzielenie dotacji. Najpierw podpisz z nami umowę o udzielenie dotacji. Dopiero potem możesz zacząć realizować inwestycję i ponosić wydatki.
  3. Inwestycja musi być zrealizowana i rozliczona w roku, na który dotacja została przyznana. Termin zakończenia realizacji inwestycji i złożenia rozliczenia wpiszemy w umowie o udzielenie dotacji.
    [!] Data złożenia rozliczenia dotacji, to data faktycznego wpływu rozliczenia do Biura Ochrony Środowiska.
  4. W formularzu wniosku wpisz wybrany przez Ciebie numer rachunku bankowego, na który po zakończeniu i rozliczeniu inwestycji przekażemy dotację. 
  5. Dotację przekażemy na wskazany we wniosku rachunek bankowy, w ciągu 21 dni od zaakceptowania rozliczenia przez Biuro Ochrony Środowiska.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 21.08.2025 r.

Did not find the information?