- Knowledge base
-
/
Środowisko i zwierzęta
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Transport i drogownictwo
-
/
Dofinansowanie do inwestycji ochrony środowiska
- Lasy miejskie
- Pozostałe zadania z zakresu ochrony środowiska
- Przyjmowanie informacji o wyrobach zawierających azbest
- Zadania z zakresu gospodarki leśnej
- Zadania z zakresu gospodarki łowieckiej
- Zadania z zakresu gospodarki odpadami
- Zadania z zakresu prawa geologicznego i górniczego
- Zadania z zakresu prawa ochrony środowiska
- Zadania z zakresu prawa wodnego
- Zadania z zakresu rybactwa śródlądowego
- Zieleń miejska
- Zwierzęta w mieście
null Dotacje dla mieszkańców na modernizację kotłowni
Możesz uzyskać dotację na modernizację kotłowni, jeśli:
- masz nieruchomość w Warszawie i jej głównym źródłem ciepła jest:
- kocioł gazowy, eksploatowany minimum 10 lat lub z otwartą komorą spalania,
- kocioł lub palenisko na paliwo stałe klasy 3, 4 lub 5,
- kocioł na olej opałowy.
- zlikwidujesz stare źródło ciepła i zastąpisz je:
- pompą ciepła powietrze-woda (możesz wybrać jedną dodatkową instalację: panele fotowoltaiczne, turbiny wiatrowe albo kolektory słoneczne),
- gruntową pompą ciepła (możesz wybrać jedną dodatkową instalację: panele fotowoltaiczne, turbiny wiatrowe albo kolektory słoneczne),
- indywidualnym węzłem cieplnym (ciepło sieciowe),
- źródłem ciepła zasilanym energią elektryczną (możesz wybrać jedną dodatkową instalację: panele fotowoltaiczne, turbiny wiatrowe albo kolektory słoneczne).
Możesz uzyskać też dodatkową kwotę na magazyn energii, jeśli wykonasz instalację fotowoltaiczną albo instalację turbin wiatrowych.
Wnioski przyjmujemy od 1 stycznia do 31 marca 2025 r. na realizację inwestycji w 2025 r.
[!] Najpierw podpisz z nami umowę o udzielenie dotacji. Dopiero potem możesz zacząć realizować inwestycję i ponosić wydatki.
Kwoty dotacji:
Krok po kroku
- Wypełnij wniosek o udzielenie dotacji na realizację inwestycji polegających na modernizacji kotłowni w nieruchomościach, które są ogrzewane źródłami ciepła na paliwo stałe, olej opałowy lub paliwo gazowe.
- Podpisz wniosek i dołącz do niego wszystkie wymagane dokumenty.
- Wszystkie niezbędne dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
- Jeśli pozytywnie rozpatrzymy Twój wniosek, zaprosimy Cię na podpisanie umowy o udzielenie dotacji. Po podpisaniu umowy możesz zacząć realizować inwestycję i ponosić wydatki.
- Wybierz wykonawcę inwestycji. Pamiętaj, że pieniądze z dotacji przekażemy po zakończeniu prac i całego procesu.
- Po zrealizowaniu inwestycji złóż rozliczenie dotacji w urzędzie. Druk rozliczenia jest załącznikiem do umowy o udzielenie dotacji.
- Po akceptacji rozliczenia, dotację przekażemy na wskazany przez Ciebie rachunek bankowy.
Wymagane dokumenty
- Fotografia źródeł ciepła na paliwo stałe, olej opałowy lub paliwo gazowe, które są przeznaczone do trwałej likwidacji.
- Dokument, który potwierdza, że kocioł na paliwo gazowe eksploatowany jest minimum 10 lat lub ma otwartą komorę spalania.
[!] Dokument musi być wystawiony przez osobę z odpowiednimi uprawnieniami m.in. w zakresie instalacji i urządzeń cieplnych, gazowych. Powinien zawierać informacje o roku produkcji i danych technicznych kotła na paliwo gazowe.
[!] Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą (w tym działalność gospodarczą w sektorze rolnym lub rybołówstwa) bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania, to musisz złożyć dodatkowe dokumenty. Pełną listę tych dokumentów znajdziesz w sekcji Pliki do pobrania. - Pełnomocnictwo – jeśli wnioskodawcę reprezentuje pełnomocnik.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
Nie musisz płacić za złożenie wniosku.
Możliwe dodatkowe opłaty
17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
Z opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa zwolnieni są:
- małżonkowie, wstępni (rodzice, dziadkowie), zstępni (dzieci, wnuki) lub rodzeństwo;
- organizacje pożytku publicznego, jeżeli składają wniosek o dokonanie czynności urzędowej wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i wolontariacie;
- osoby, które przedstawią zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa.
Opłatę skarbową możesz zapłacić:
- w dowolnej kasie urzędu,
- przelewem na rachunek bankowy: Urząd m.st. Warszawy, Centrum Obsługi Podatnika
Numer rachunku: 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co płacisz, np. Opłata skarbowa za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXX.
Miejsce złożenia i odbioru
Wniosek możesz złożyć:
- za pośrednictwem miejskiego portalu e-usług Moja Warszawa, korzystając z profilu zaufanego,
- za pośrednictwem platformy ePUAP lub e-Doręczenia,
- osobiście w urzędzie:
- w wydziale obsługi mieszkańców w dowolnym urzędzie dzielnicy,
- w Kancelarii ogólnej urzędu, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa,
- pocztą na adres: Biuro Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej Urzędu m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa.
Składam wniosek przez internet
Aby skorzystać z tej opcji musisz mieć profil zaufany lub podpis kwalifikowany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.
- Wejdź na miejski portal e-usług Moja Warszawa i zaloguj się.
- Wybierz odpowiedni wniosek o dofinansowanie i wypełnij go.
- Do wniosku dołącz wymagane załączniki.
- Złóż wniosek.
- Na portalu Moja Warszawa otrzymasz potwierdzenie złożenia wniosku.
[!] e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Jeśli chcesz skorzystać z tego systemu, musisz złożyć wniosek o założenie adresu do doręczeń elektronicznych (ADE). Więcej o tym dowiesz się ze strony https://www.gov.pl/web/e-doreczenia.
Miejsce odbioru umowy i złożenia rozliczenia:
Umowę o udzielenie dotacji możesz podpisać w Wydziale Dotacji w Biurze Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej (pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa). Tam też możesz złożyć rozliczenie dotacji.
Termin odpowiedzi
Jeśli pozytywnie rozpatrzymy Twój wniosek, skontaktujemy się z Tobą telefonicznie aby ustalić termin i sposób podpisania umowy. Podpisywanie umów rozpoczynamy w II kwartale roku, na który zaplanowana jest realizacja inwestycji.
Tryb odwoławczy
W tej sprawie nie możesz złożyć odwołania.
Uwagi
- Możesz rozpocząć realizację inwestycji i ponosić wydatki dopiero po zawarciu umowy o udzielenie dotacji.
- W formularzu możesz wpisać wybrany przez Ciebie numer rachunku bankowego, na który po zakończeniu i rozliczeniu inwestycji przekażemy dotację. Może to być Twój rachunek lub rachunek bankowy wykonawcy.
- Po zakończeniu prac Ty i Twój wykonawca musicie podpisać protokół odbioru wykonanej inwestycji.
- Musisz dostać od wykonawcy oryginał faktury lub rachunku za usługę. Pamiętaj o kolejności czynności – wykonawca może wystawić fakturę lub rachunek dopiero po tym, jak podpiszecie protokół odbioru wykonanej inwestycji.
- Protokół odbioru instalacji węzła cieplnego musi podpisać też przedstawiciel operatora sieci ciepłowniczej.
- Pamiętaj, że pieniądze z dotacji przekażemy po zakończeniu prac i całego procesu.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Uchwała nr XIX/487/2019 Rady m.st. Warszawy z 26 września 2019 r. w sprawie zasad udzielania dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji na terenie m.st. Warszawy, służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej, zmieniona uchwałą nr LXXII/2404/2022 Rady m.st. Warszawy z 17 listopada 2022 r. i uchwałą nr XI/380/2024 z 17 października 2024 r. (Dz. Urz. Woj. Mazowieckiego z 2019 r. poz. 11646 z późn. zm.)
Wersja 1.0 z 14.01.2025 r.
- PK-01-01 Druk pełnomocnictwa (edytowalny) (Opens New Window)
- PK-01-01 Wniosek o udzielenie dotacji na realizację inwestycji polegających na modernizacji kotłowni w nieruchomościach, które są ogrzewane źródłami ciepła na paliwo stałe, olej opałowy lub paliwo gazowe (Opens New Window)
- PK-01-01 Lista dodatkowych dokumentów wymaganych od przedsiębiorców (Opens New Window)
- PK-01-01 Formularz pomocy de minimis (edytowalny) (Opens New Window)