null Dotacje dla mieszkańców na modernizację kotłowni

Możesz uzyskać dotację na modernizację kotłowni, jeśli:

  1. masz nieruchomość w Warszawie i jej głównym źródłem ciepła jest:
    • kocioł gazowy, eksploatowany minimum 10 lat lub z otwartą komorą spalania,
    • kocioł lub palenisko na paliwo stałe klasy 3, 4 lub 5,
    • kocioł na olej opałowy.
  2. zlikwidujesz stare źródło ciepła i zastąpisz je:
    • pompą ciepła powietrze-woda (możesz wybrać jedną dodatkową instalację: panele fotowoltaiczne, turbiny wiatrowe albo kolektory słoneczne),
    • gruntową pompą ciepła (możesz wybrać jedną dodatkową instalację: panele fotowoltaiczne, turbiny wiatrowe albo kolektory słoneczne),
    • indywidualnym węzłem cieplnym (ciepło sieciowe),
    • źródłem ciepła zasilanym energią elektryczną (możesz wybrać jedną dodatkową instalację: panele fotowoltaiczne, turbiny wiatrowe albo kolektory słoneczne).

Możesz uzyskać też dodatkową kwotę na magazyn energii, jeśli wykonasz instalację fotowoltaiczną albo instalację turbin wiatrowych.
Wnioski przyjmujemy od 1 stycznia do 31 marca 2025 r. na realizację inwestycji w 2025 r.
[!] Najpierw podpisz z nami umowę o udzielenie dotacji. Dopiero potem możesz zacząć realizować inwestycję i ponosić wydatki.
Kwoty dotacji:

Krok po kroku

  1. Wypełnij wniosek o udzielenie dotacji na realizację inwestycji polegających na modernizacji kotłowni w nieruchomościach, które są ogrzewane źródłami ciepła na paliwo stałe, olej opałowy lub paliwo gazowe.
  2. Podpisz wniosek i dołącz do niego wszystkie wymagane dokumenty.
  3. Wszystkie niezbędne dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
  4. Jeśli pozytywnie rozpatrzymy Twój wniosek, zaprosimy Cię na podpisanie umowy o udzielenie dotacji. Po podpisaniu umowy możesz zacząć realizować inwestycję i ponosić wydatki. 
  5. Wybierz wykonawcę inwestycji. Pamiętaj, że pieniądze z dotacji przekażemy po zakończeniu prac i całego procesu.
  6. Po zrealizowaniu inwestycji złóż rozliczenie dotacji w urzędzie. Druk rozliczenia jest załącznikiem do umowy o udzielenie dotacji. 
  7. Po akceptacji rozliczenia, dotację przekażemy na wskazany przez Ciebie rachunek bankowy.

Wymagane dokumenty

Wniosek o udzielenie dotacji na realizację inwestycji polegających na modernizacji kotłowni w nieruchomościach, które są ogrzewane źródłami ciepła na paliwo stałe, olej opałowy lub paliwo gazowe.

  1. Fotografia źródeł ciepła na paliwo stałe, olej opałowy lub paliwo gazowe, które są przeznaczone do trwałej likwidacji.
  2. Dokument, który potwierdza, że kocioł na paliwo gazowe eksploatowany jest minimum 10 lat lub ma otwartą komorę spalania. 

    [!] Dokument musi być wystawiony przez osobę z odpowiednimi uprawnieniami m.in. w zakresie instalacji i urządzeń cieplnych, gazowych. Powinien zawierać informacje o roku produkcji i danych technicznych kotła na paliwo gazowe.

    [!] Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą (w tym działalność gospodarczą w sektorze rolnym lub rybołówstwa) bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania, to musisz złożyć dodatkowe dokumenty. Pełną listę tych dokumentów znajdziesz w sekcji Pliki do pobrania.
  3. Pełnomocnictwo – jeśli wnioskodawcę reprezentuje pełnomocnik.

    Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.

Opłaty

Nie musisz płacić za złożenie wniosku.
Możliwe dodatkowe opłaty
17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
Z opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa zwolnieni są:

  1. małżonkowie, wstępni (rodzice, dziadkowie), zstępni (dzieci, wnuki) lub rodzeństwo;
  2. organizacje pożytku publicznego, jeżeli składają wniosek o dokonanie czynności urzędowej wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i wolontariacie;
  3. osoby, które przedstawią zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa.

Opłatę skarbową możesz zapłacić:

  1. w dowolnej kasie urzędu,
  2. przelewem na rachunek bankowy: Urząd m.st. Warszawy, Centrum Obsługi Podatnika
    Numer rachunku: 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
    W tytule przelewu napisz za co płacisz, np. Opłata skarbowa za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXX.

Miejsce złożenia i odbioru

Wniosek możesz złożyć:

  • za pośrednictwem miejskiego portalu e-usług Moja Warszawa, korzystając z profilu zaufanego, 

Przycisk z logo Moja Warszawa, link przenosi do e-usług.

  • za pośrednictwem platformy ePUAP lub e-Doręczenia,
  • osobiście w urzędzie:
    • w wydziale obsługi mieszkańców w dowolnym urzędzie dzielnicy,
    • w Kancelarii ogólnej urzędu, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa,
  • pocztą na adres: Biuro Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej Urzędu m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa.

Składam wniosek przez internet
Aby skorzystać z tej opcji musisz mieć profil zaufany lub podpis kwalifikowany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.

  1. Wejdź na miejski portal e-usług Moja Warszawa i zaloguj się.
  2. Wybierz odpowiedni wniosek o dofinansowanie i wypełnij go.
  3. Do wniosku dołącz wymagane załączniki.
  4. Złóż wniosek.
  5. Na portalu Moja Warszawa otrzymasz potwierdzenie złożenia wniosku.

[!] e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Jeśli chcesz skorzystać z tego systemu, musisz złożyć wniosek o założenie adresu do doręczeń elektronicznych (ADE). Więcej o tym dowiesz się ze strony https://www.gov.pl/web/e-doreczenia.
Miejsce odbioru umowy i złożenia rozliczenia:
Umowę o udzielenie dotacji możesz podpisać w Wydziale Dotacji w Biurze Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej (pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa). Tam też możesz złożyć rozliczenie dotacji.

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

Jeśli pozytywnie rozpatrzymy Twój wniosek, skontaktujemy się z Tobą telefonicznie aby ustalić termin i sposób podpisania umowy. Podpisywanie umów rozpoczynamy w II kwartale roku, na który zaplanowana jest realizacja inwestycji.

Tryb odwoławczy

W tej sprawie nie możesz złożyć odwołania.

Uwagi

  1. Możesz rozpocząć realizację inwestycji i ponosić wydatki dopiero po zawarciu umowy o udzielenie dotacji.
  2. W formularzu możesz wpisać wybrany przez Ciebie numer rachunku bankowego, na który po zakończeniu i rozliczeniu inwestycji przekażemy dotację. Może to być Twój rachunek lub rachunek bankowy wykonawcy.
  3. Po zakończeniu prac Ty i Twój wykonawca musicie podpisać protokół odbioru wykonanej inwestycji.
  4. Musisz dostać od wykonawcy oryginał faktury lub rachunku za usługę. Pamiętaj o kolejności czynności – wykonawca może wystawić fakturę lub rachunek dopiero po tym, jak podpiszecie protokół odbioru wykonanej inwestycji.
  5. Protokół odbioru instalacji węzła cieplnego musi podpisać też przedstawiciel operatora sieci ciepłowniczej.
  6. Pamiętaj, że pieniądze z dotacji przekażemy po zakończeniu prac i całego procesu.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska
  2. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
  3. Uchwała nr XIX/487/2019 Rady m.st. Warszawy z 26 września 2019 r. w sprawie zasad udzielania dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji na terenie m.st. Warszawy, służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej, zmieniona uchwałą nr LXXII/2404/2022 Rady m.st. Warszawy z 17 listopada 2022 r. i uchwałą nr XI/380/2024 z 17 października 2024 r. (Dz. Urz. Woj. Mazowieckiego z 2019 r. poz. 11646 z późn. zm.)

Wersja 1.0 z 14.01.2025 r.

Did not find the information?