null Odszkodowania za nieruchomości wywłaszczone
Tutaj dowiesz się, jak wnioskować o odszkodowanie za nieruchomość, jeśli jesteś właścicielem lub spadkobiercą wywłaszczonej nieruchomości, czyli takiej, której:
- prawo własności lub
- prawo użytkowania wieczystego
zostało odebrane przez:
- Skarb Państwa lub
- jednostkę samorządu terytorialnego
w drodze:
- decyzji administracyjnej lub
- na podstawie przepisów wymienionych w art. 216 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Krok po kroku
- Wypełnij wniosek o ustalenie odszkodowania za nieruchomość wywłaszczoną.
- Podpisz wniosek i dołącz do niego wymagane dokumenty.
- Wniosek i niezbędne dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
- Po zakończeniu postępowania wydamy i przekażemy Ci decyzję z rozstrzygnięciem sprawy.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o ustalenie odszkodowania na podstawie art. 128 ust. 1 i art. 129 ust. 5 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami za wywłaszczoną nieruchomość.
- Dokument, na podstawie którego nieruchomość stała się własnością Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego (decyzja wywłaszczeniowa, akt notarialny, inny dokument).
- Dokument, który potwierdza Twoje prawo własności do wywłaszczonej nieruchomości na dzień jej wywłaszczenia.
- Postanowienie o nabyciu spadku lub akt notarialny, który poświadcza dziedziczenie.
- Orzeczenie (decyzja) o stwierdzeniu nieważności decyzji wywłaszczeniowej, w części dotyczącej ustalenia i wypłaty odszkodowania.
- Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa, musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez:
- notariusza lub
- adwokata albo radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub
- upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
[!] Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale lub jako uwierzytelnioną kopię. Jeśli składasz zwykłą kserokopię dokumentu, pokaż pracownikowi urzędu jego oryginał lub uwierzytelnioną kopię. Pracownik urzędu potwierdzi wtedy zgodność tego dokumentu z oryginałem za dodatkową opłatą.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
Nie musisz płacić za złożenie wniosku.
Możliwe dodatkowe opłaty:
5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony.
Opłatę możesz zrobić:
- w dowolnej kasie urzędu,
- bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek , dostępny jest terminal, opłatomat itd.,
- przelewem na rachunek bankowy.
Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz, za co wnosisz opłatę np. opłata za poświadczenie kopii dokumentu – XX stron.
Miejsce złożenia i odbioru
Wniosek możesz złożyć:
- Osobiście:
- w punkcie obsługi interesantów Biura Spraw Dekretowych przy ul. L. Kruczkowskiego 2 (parter);
- w wydziale obsługi mieszkańców w Twoim urzędzie dzielnicy;
- w kancelarii ogólnej urzędu, Al. Jerozolimskie 44 (parter).
- Pocztą na adres: Biuro Spraw Dekretowych Urząd m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00‑024 Warszawa, z powołaniem się na numer sprawy (jeśli taki został już nadany).
- Przez internet: na stronie www.gov.pl – przez ePUAP lub e-Doręczenia.
Składam wniosek osobiście:
- Pobierz i wypełnij wniosek. Podpisz go.
- Dołącz wszystkie wymagane dokumenty.
- Złóż dokumenty w wybranym przez siebie miejscu.
- Po zakończeniu postępowania przekażemy Ci decyzję z rozstrzygnięciem sprawy.
Składam wniosek przez internet:
Aby skorzystać z tej opcji, musisz mieć profil zaufany lub podpis kwalifikowany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.
- Wejdź na stronę www.gov.pl, zaloguj się.
- Wybierz sposób złożenia dokumentów – przez skrzynkę ePUAP lub e-Doręczeń.
- Przygotuj wniosek, dołącz wymagane dokumenty i wyślij je.
E-doręczenie to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Jeśli chcesz skorzystać z tego systemu, musisz złożyć wniosek o założenie ADE. Więcej o tym dowiesz się ze strony https://www.gov.pl/web/e-doreczenia.
Jak będziemy przekazywać Ci pisma w sprawie:
Pisma w sprawie przekażemy Ci na adres korespondencyjny podany we wniosku (pocztą), przez ePUAP, przez e-Doręczenia. Możesz też odebrać je osobiście w punkcie obsługi interesantów Biura Spraw Dekretowych przy ul. L. Kruczkowskiego 2.
Termin odpowiedzi
Twoją sprawę rozpatrzymy w terminie:
- do 1 miesiąca od momentu wszczęcia postępowania – jeśli w sprawie musimy przeprowadzić postępowanie wyjaśniające;
- do 2 miesięcy – jeśli sprawa jest szczególnie skomplikowana.
Do tych terminów nie wliczamy:
- terminów przewidzianych w przepisach na realizację określonych czynności,
- okresów zawieszenia postępowania,
- okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo przyczyn niezależnych od naszego urzędu.
Powiadomimy Cię o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie. Podamy też przyczyny oraz nowy termin. To samo dotyczy opóźnień z przyczyn niezależnych od nas.
Tryb odwoławczy
Od decyzji możesz odwołać się w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie złóż do Wojewody Mazowieckiego, ale za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy.
Jeśli Twój wniosek otrzymaliśmy po 1 czerwca 2017 r., to możesz zrzec się prawa do wniesienia odwołania w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. Aby to zrobić, złóż nam oświadczenie, że się go zrzekasz. W dniu, w którym ostatnia ze stron postępowania zrzeknie się prawa do wniesienia odwołania, decyzja stanie się ostateczna, prawomocna i nie będzie można jej już zaskarżyć do sądu.
Uwagi
Zakończenie postępowania przez Biuro Spraw Dekretowych zależy od możliwości pozyskania dokumentacji geodezyjnej, architektonicznej i prawnej.
Podstawa prawna
Wersja 2.0 z 9.07.2025 r.
- SD-01-02 Wniosek o ustalenie odszkodowania na podstawie art. 128 ust. 1 i art. 129 ust. 5 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami za wywłaszczoną nieruchomość (edytowalny) (Opens New Window)
- SD-01-02 Wniosek o ustalenie odszkodowania na podstawie art. 128 ust. 1 i art. 129 ust. 5 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami za wywłaszczoną nieruchomość (Opens New Window)