null Pozwolenie na prowadzenie poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych, w tym zabytków archeologicznych, przy użyciu wszelkiego rodzaju urządzeń elektronicznych i technicznych oraz sprzętu do nurkowania
Aby poszukiwać zabytków z wykrywaczem metali musisz mieć odpowiednie pozwolenie, które jest wydawane w drodze decyzji administracyjnej. Tutaj dowiesz się co musisz zrobić, żeby je uzyskać.
Krok po kroku
- Wypełnij wniosek o pozwolenie na poszukiwania zabytków. Podpisz go.
- Dołącz wszystkie wymagane dokumenty.
- Wniosek i niezbędne dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
- Zapłać opłatę skarbową.
- Rozpatrzymy Twój wniosek i wydamy decyzję o pozwoleniu na prowadzenie poszukiwań lub odmówimy wydania takiego pozwolenia.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o pozwolenie na prowadzenie poszukiwań.
- Program poszukiwań zabytków, który określa zakres i sposób ich prowadzenia.
[!] Program poszukiwań musi być podpisany przez autora. - Dokument, który potwierdza, że masz tytuł prawny do korzystania z nieruchomości. Posiadanie go uprawnia Cię do występowania z tym wnioskiem.
- Zgoda właściciela lub posiadacza nieruchomości na prowadzenie poszukiwań albo oświadczenie, że właściciel lub posiadacz nie udzielił tej zgody – jeśli z wnioskiem występuje podmiot, który zamierza prowadzić badania.
- Zgoda dyrektora parku narodowego albo regionalnego dyrektora ochrony środowiska –jeśli badań archeologicznych będą prowadzone na terenie parku narodowego albo rezerwatu przyrody.
- Mapa topograficzna w skali 1:10 000 lub większej lub prezentacja kartograficzna bazy danych obiektów topograficznych (BDOT10k), z zaznaczonym obszarem planowanych poszukiwań zabytków.
- Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona przez:
- notariusza lub
- adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub
- upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale lub jako uwierzytelnioną kopię. Jeśli chcesz złożyć zwykłą kserokopię dokumentu, pokaż pracownikowi urzędu jego oryginał. Pracownik urzędu potwierdzi wtedy zgodność kopii dokumentu z przedstawionym oryginałem za dodatkową opłatą.
Jeśli chcesz sprawdzić, jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą klauzulę informacyjną.
Opłaty
82 zł – opłata skarbowa za wydanie pozwolenia.
Możliwe dodatkowe opłaty:
- 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
- 5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie pobierzemy tej opłaty.
Opłaty skarbowe możesz zrobić:
- w dowolnej kasie urzędu,
- bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.
- przelewem na konto.
Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co płacisz np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX.
Miejsce złożenia i odbioru
- Przez internet:
- na stronie www.gov.pl – przez skrzynkę ePUAP lub e-Doręczenia
- Osobiście w urzędzie:
- w kancelarii w holu głównym Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków Urzędu m.st. Warszawy, ul. Nowy Świat 18/20..
- w kancelarii ogólnej urzędu – Al. Jerozolimskie 44.
- Pocztą na adres: Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków Urzędu m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa
Składam wniosek przez internet
Aby skorzystać z tej opcji, musisz mieć profil zaufany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.
- Wejdź na stronę www.gov.pl, zaloguj się.
- Wybierz sposób złożenia dokumentów – przez skrzynkę ePUAP lub e-Doręczeń.
- Przygotuj wniosek i dołącz wymagane dokumenty i wyślij je.
[!] E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Jeśli chcesz skorzystać z tego systemu, musisz złożyć wniosek o założenie adresu do doręczeń elektronicznych (ADE). Więcej o tym dowiesz się ze strony https://www.gov.pl/web/e-doreczenia.
Składam wniosek osobiście w urzędzie
- Pobierz i wypełnij wniosek.
- Podpisz wniosek.
- Dołącz do wniosku wymagane dokumenty.
- Zapłać opłatę skarbową.
- Złóż wniosek w wybranej siedzibie urzędu lub wyślij go pocztą na adres korespondencyjny urzędu.
Jak będziemy przekazywać Ci pisma w sprawie
Pisma w sprawie przekażemy Ci na adres korespondencyjny, który podasz we wniosku – pocztą, przez ePUAP lub system e-Doręczeń na Twój adres do doręczeń elektronicznych (ADE).
Pisma w sprawie możesz też odebrać osobiście w urzędzie, w którym złożysz wniosek. Zanim to zrobisz – skontaktuj się i umów z pracownikiem urzędu.
Termin odpowiedzi
Na twój wniosek odpowiemy w ciągu:
- 1 miesiąca lub
- 2 miesięcy, jeśli sprawa będzie szczególnie skomplikowana.
Terminy te liczymy od dnia wszczęcia postępowania, czyli od dnia w którym dostaniemy Twój wniosek wraz z kompletem dokumentów.
Tryb odwoławczy
Po otrzymaniu decyzji możesz odwołać się od niej do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy w Biurze Stołecznego Konserwatora Zabytków. Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Nie musisz płacić za złożenie odwołania.
Uwagi
- Jeśli Twój wniosek nie będzie kompletny, wezwiemy Cię do uzupełnienia wniosku. Gdy nie uzupełnisz dokumentów we wskazanym terminie, wniosek pozostawimy bez rozpatrzenia. Aby uzyskać pozwolenie, konieczne będzie złożenie nowego wniosku.
- W programie poszukiwań zabytków:
- Podaj nam szczegółowe informacje, które pozwolą ocenić wpływ Twoich poszukiwań na zabytki.
- Napisz jak głęboko będziesz naruszał strukturę gruntu, co zrobisz z odkrytymi zabytkami, jak zadokumentujesz i zabezpieczysz swoje odkrycia.
- Możesz napisać w jakim terminie planujesz przeprowadzić poszukiwania – na tej podstawie określimy termin ważności pozwolenia.
- Jeśli w poszukiwaniach będzie brało udział więcej osób, to decyzja o wydaniu zgody na prowadzenie poszukiwań, którą od nas dostaniesz, będzie zawierała warunek, który polega na przekazaniu nam przez osobę kierującą poszukiwaniami, imion i nazwisk pozostałych osób, które biorą udział w poszukiwaniach.
- Pozwolenie może zawierać także inne warunki i obowiązki, które musisz spełnić.
Podstawa prawna
- Art. 36 ust. 1 pkt 12 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami
- § 10 ust. 1 i 3 Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 2 sierpnia 2018 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 81) w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, prac restauratorskich i badań konserwatorskich przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków albo na Listę Skarbów Dziedzictwa oraz robót budowlanych, badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, a także badań archeologicznych i poszukiwań zabytków.
Wersja 1.0 z 4.07.2025 r.
- KZ-03-02 Wniosek o wydanie pozwolenia na poszukiwanie ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych, w tym zabytków archeologicznych (Opens New Window)
- KZ-03-02 Wniosek o wydanie pozwolenia na poszukiwanie ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych, w tym zabytków archeologicznych (edytowalny) (Opens New Window)