- Knowledge base
-
/
Kultura, turystyka i sport
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- Transport i drogownictwo
- / Stypendia i wyróżnienia m.st. Warszawy
null Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej
Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej (WNEK) to konkurs, który honoruje osoby zaangażowane w przedsięwzięcia, inicjatywy i programy z zakresu edukacji kulturalnej.
Głównym celem jest wyróżnienie najlepszych warszawskich animatorek i animatorów, edukatorek i edukatorów, nauczycielek i nauczycieli, artystów i artystek, aktywistów i aktywistek poprzez realizowane przez nich/nie projekty w instytucjach kultury (domach kultury, muzeach, teatrach, galeriach), szkołach, przedszkolach i placówkach wychowania pozaszkolnego, uczelniach wyższych, organizacjach pozarządowych, bibliotekach.
Projekty muszą być zrealizowane w roku poprzedzającym aktualną edycję nagrody i/lub w roku bieżącym, za który przyznawane jest wyróżnienie.
Edycja 2025
Do konkursu zgłoszono 164 projekty. Wyróżnionych zostało 20 projektów oraz Nagroda Specjalna. Pula nagród, podobnie jak w ubiegłym roku, wyniosła 120 tys. złotych.
Laureaci
-
Grand Prix i Nagroda Specjalna
Kapituła przyznała Grand Prix Annie Skatulskiej i Justynie Gumiennej z Bemowskiego Centrum Kultury za projekt „Teatr Społecznościowy On The Stage”, który w lekki i radosny sposób wzmacnia lokalną społeczność. Z kolei Nagrodę Specjalną otrzymała Alicja Borkowska – współzałożycielka „Strefy Wolnosłowej”. Kapituła wyróżniła animatorkę za niezłomną pracę twórczą i aktywistyczną na rzecz migrantów oraz za nawiązywanie dialogu i relacji z tymi, którzy często są odrzucani i marginalizowani.
-
Dziedzictwo kulturowe i tożsamość
W kategorii Dziedzictwo kulturowe i tożsamość pierwsze miejsce zajęli Maria Kuczyńska, Katarzyna Anuszewska oraz Mariusz Grabarski za projekt „Tajemnice Mordoru... i okolic”, zrealizowany w Domu Kultury KADR. Trzecie miejsce przyznano Mirosławie Niemirskiej Wilk, Anecie Mrozek, Anecie Netzel, Joannie Braun Pacek oraz Karinie Drachal za projekt „Na ludowo z Ochotą”, zrealizowany w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 280 im. Tytusa Chałubińskiego w Warszawie. Kapituła konkursu nie przyznała II nagrody w tej kategorii.
-
Różnorodne i wielokulturowe społeczeństwo
W kategorii Różnorodne i wielokulturowe społeczeństwo pierwsze miejsce nie zostało przyznane. Drugie miejsce ex aequo zajęły dwa zespoły: Dorota Kowalkowska i Dominika Górecka za projekt „FORUM. SEND ME S.O.S”, zrealizowany przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży Assitej oraz Shin Mazur i Anna Zubelewicz-Jeruzalska za projekt „Speed debating – otwarte spotkania dla osób, które lubią rozmawiać”.
Trzecie miejsce zajęły Anna Bińka i Katarzyna Mill za projekt „Mapa wielokulturowego Mazowsza”, zrealizowany przez Stowarzyszenie „Pracownia Etnograficzna im. Witolda Dynowskiego”.
-
Środowisko naturalne i klimat
W kategorii Środowisko naturalne i klimat pierwsze miejsce nie zostało przyznane. Drugie miejsce zajęła Julia Sarzyńska za projekt „Warsztaty leśne. Odkrywamy tajemnice Natury”. Trzecie miejsce przyznano Darii Idzik-Kober i Izabeli Jastrzębowskiej za projekt „Dzieci i młodzież segregują odzież, czyli sposoby na tekstylia w Szkole Podstawowej nr 319”.
-
Procesy twórcze
W kategorii Procesy twórcze pierwsze miejsce zajęły Dorota Ogrodzka i Iga Dzięgielewska za projekt „Młodzieżowa Koalicja Performatywna na Czas Chaosu”, zrealizowany przez Stowarzyszenie Pedagogów i Pedagożek Teatru. Drugie miejsce przyznano Damianowi Kalicie i Katarzynie Tadeusz za projekt „Elementarz teatralny”, zrealizowany przez Teatr Studio. Trzecie miejsce zdobyły Aneta Brzozowicz i Ilona Osemka za projekt „Dotknąć muzyki i emocji”, zrealizowany w Przedszkolu Publicznym nr 143 „Mali odkrywcy”.
-
Kompetencje przyszłości
W kategorii Kompetencje przyszłości pierwsze miejsce zdobyli Agnieszka Saks i Leszek Nurzyński za projekt „Wszystko jest w porządku” realizowany w Żoliborskim Domu Kultury. Drugie miejsce zajęły Hanna Kłoszewska, Katarzyna Kulińska i Alicja Balcerak za projekt „Chewruta. Lekcje rozmowy” przygotowany przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.
Na trzecim miejscu znalazły się Marta Przybył, Karolina Iwańczyk i Maria Nowak – autorki projektu „Letnia Szkoła dla edukatorów i edukatorek” realizowanego przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej.
-
Wspólnoty lokalne
W kategorii Wspólnoty lokalne pierwsze miejsce zdobyli Izabela Krużyńska, Kajetan Gołębiowski, Agnieszka Dołęga, Zofia Dworakowska, Natalia Gretzyngier, Michał Dębski, Julia Mazur, Mikołaj Makutunowicz i Katarzyna Lewandowska za projekt „Nasz dom. Historie Smolnej 8”. Inicjatywę przygotował zespół Domu w Alejach i zespół Sztuk Społecznych we współpracy ze studentkami i studentami Uniwersytetu Warszawskiego.
Drugie miejsce przypadło Agacie Brzozowicz i Julii Kunikowskiej za projekt „Ursynowscy wytwórcy w oczach najmłodszych – tworzenie archiwum społecznego na Ursynowie” realizowany przez Ursynowskie Centrum Kultury Alternatywy.
Na trzecim miejscu znalazły się Marta Palińska, Ewa Pietraszek, Dorota Stolarska-Kultys i Dorian Widawski – autorzy projektu „W stronę historii oddolnych. Powołanie Grochowskiego Archiwum Społecznego, wystawa fotografii, cykl warsztatów i spotkań” przygotowanego przez Dom Sztuki.
-
Procesy włączające i dostępność
W kategorii Procesy włączające i dostępność pierwsze miejsce zdobyli Aleksandra Smereczyńska i Tomasz Korpanty za projekt „Muzyka nie wyklucza”, którego autorzy są związani z Klubokawiarnią „Życie jest fajne” oraz Jerry Music School.
Drugie miejsce zajęły Katarzyna Wodarska-Ogidel, Agnieszka Leśniak i Marta Zembrzuska-Kasprzak za projekt „Dotknąć teatru” realizowany przez Teatr Wielki – Operę Narodową.
Na trzecim miejscu znaleźli się Martyna Skrednów i Tomasz Daszczuk – autorzy projektu „Sztuka Działa 2025” przygotowanego przez Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej.
Edycja 2024
Laureaci nagrody
GRAND PRIX 2024
-
Kamila Falęcka, Marcelina Gorczyńska – projekt „Turnus na Wolskiej” Turnus na Wolskiej
Nagroda specjalna
-
Anna Płachecka – Bielański Ośrodek Kultury
Kategoria: Różnorodne i wielokulturowe społeczeństwo
-
I miejsce: Katarzyna Jedynak – projekt „Mozaika Wielokulturowa” Wolskie Centrum Kultury
-
II miejsce: Alicja Brudło, Joanna Sułek-Malinowska – projekt „ART CAMP - letni obóz artystyczny” Ośrodek Kultury Ochoty
-
III miejsce: Svetlana Kohutnytska – projekt „Wielokulturowe Centrum Młodzieżowe” Muzeum Sztuki Nowoczesnej
Kategoria: Środowisko naturalne i klimat
-
I miejsce: Monika Sejbuk-Radziwonka - projekt „RODZINNY KLUB PRZYRODNICZY – Natura miejscem przygód” Bemowskie Centrum Kultury, Las na Bemowie
-
II miejskie: Dominika Dzieniszewska, Beata Frankowska-Patrzykont – projekt „Wyprawy do brzucha miasta” Mazowiecki Instytut Kultury
-
III miejsce: Maria Hulist – projekt Zielone OKO "W cieniu drzewa" Ośrodek Kultury Ochoty
Kategoria: Kompetencje przyszłości
-
I miejsce: Monika Matusiak, Iwo Kondefer – projekt „Opowiadanie światów” Fundacja Dostępnej Kultury Wizualnej Wielozmysły
-
II miejsce: Patryk Czarnecki – projekt „Breaking dla Każdego” Ośrodek Kultury Ochoty
Kategoria: Procesy twórcze
-
I miejsce: Iga Kania, Agata Leśniak, Olga Zientarzewska – projekt „Różowa Rewolucja” - Szkoła Podstawowa nr 374 im. gen. Piotra Szembeka w Warszawie, Dzielnica Praga Południe
-
II miejsce:Natalia Królak, Karolina Kowalczyk - projekt „Margines mojego ciała”, Nowy Teatr Międzynarodowe Centrum Kultury
-
III miejsce: Monika Misztal Szlaska – projekt „Spontaniczna Grupa DZIELNY KOLEKTYW”, Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy Wypożyczalnia dla Dorosłych i Młodzieży nr 86
Kategoria: Dziedzictwo kulturowe i tożsamość
-
I miejsce: Hanna Sabat, Xawery Stańczyk – projekt „Skwer Rzeźby na Woli”, Wolskie Centrum Kultury
-
II miejsce: Natalia Sopoćko, Dorota Suchecka, Magdalena Mierzejewska – projekt „Młode ok(N)o Warszawy”, Ognisko Pracy Pozaszkolnej Ochota
-
III miejsce: Andrzej Chybowski, Ewa Chybowska – projekt „Kolonia Wawelberga Festiwal Hipolita i Ludwiki - Zielona Kolonia”, Kolonia Wawelberga Stowarzyszenie Mieszkańców i Przyjaciół
Kategoria: Wspólnoty lokalne
-
I miejsce: Magdalena Turska-Chotkiewicz – projekt „Ślubuję Ci...”, Dom Kultury Zacisze, Targówek
-
II miejsce: Patryk Zaremba, Marcin Mitzner – projekt „Szkolny Survival”, Szkoła Podstawowa nr 267 im. Juliusza Słowackiego w Warszawie w Dzielnicy Żoliborz
-
III miejsce: Beata Stpiczyńska – projekt „Taniec Towarzyski dla każdego”, Bemowskie Centrum Kultury
Kategoria: Procesy włączające i dostępność
-
I miejsce: Maria Tkaczyk, Maria Mazińska – projekt „Słowa mają moc. Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną współtworzy teksty ETR na plac zabaw w warszawskim ZOO”, Miejski Ogród Zoologiczny im. Antoniny i Jana Żabińskich w Warszawie; Klub NIE Z TEJ BAJKI – placówka rehabilitacyjno-terapeutyczna dla osób z autyzmem i podobnymi zaburzeniami”; Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy nr 1 im. Kazimierza Kirejczyka
-
II miejsce: Olga Gronowska-Pszczoła – projekt „Świat książką malowany”, Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy nr 4 (współpraca Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy, Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka, Korczakianum Pracownia Muzeum Warszawy).
Więcej informacji
Warszawska Nagroda Edukacji Kultualnej - Kultura (um.warszawa.pl)