null Zmiany nazw ulic w procesie dekomunizacji
W dniu 4 lipca 2019 r. Rada m.st. Warszawy podjęła 6 uchwał, które weszły w życie 3 sierpnia 2019 r. (tj. po upływie 14 dni od opublikowania):
Ulice, których dotyczą powyższe uchwały, były objęte tzw. dekomunizacją.
SPIS NAZW ULIC OBJĘTYCH TZW. DEKOMUNIZACJĄ (XLSX, 18,4 kB)
Aktualne, obowiązujące nazwy ulic i adresy publikowane są w serwisach:
Zmiany nazw ulic
W dniu 2 września 2016 r. weszła w życie ustawa, która nakazuje by osoby, wydarzenia, daty związane z komunizmem lub z innym ustrojem totalitarnym nie były upamiętniane m.in. w nazwach ulic - ustawa o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy jednostek organizacyjnych, jednostek pomocniczych gminy, budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz pomniki (Dz. U. z 2016 r. poz. 744, z 2017 r. poz. 1389 i 2495) – dalej „ustawa dekomunizacyjna”.
Nazwy warszawskich ulic zmienione na podstawie ww. ustawy:
- Uchwała nr LIV/1359/2017 Rady m.st. Warszawy z dnia 31 sierpnia 2017 r. w sprawie zmiany nazwy ulicy w Dzielnicy Białołęka m.st. Warszawy
- Uchwała nr LIV/1360/2017 Rady m.st. Warszawy z dnia 31 sierpnia 2017 r. w sprawie zmiany nazwy ulicy w Dzielnicy Bemowo m.st. Warszawy
- Uchwała nr LIV/1361/2017 Rady m.st. Warszawy z dnia 31 sierpnia 2017 r. w sprawie zmiany nazwy ulicy w Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy
- Uchwała nr LIV/1362/2017 Rady m.st. Warszawy z dnia 31 sierpnia 2017 r. w sprawie zmiany nazwy ulicy w Dzielnicy Targówek m.st. Warszawy
- Uchwała nr LIV/1363/2017 Rady m.st. Warszawy z dnia 31 sierpnia 2017 r. w sprawie zmiany nazwy ulicy w Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy
- Uchwała nr LIV/1364/2017 Rady m.st. Warszawy z dnia 31 sierpnia 2017 r. w sprawie zmiany nazwy ulicy w Dzielnicy Ursynów m.st. Warszawy
przez Radę m.st. Warszawy – wykaz nr 1 (XLSX, 9,7 kB)
przez Wojewodę Mazowieckiego – wykaz nr 2 (XLSX, 17,7 kB) stan na dzień 25.07.2019 r.
Wojewoda Mazowiecki wprowadził zarządzeniami zastępczymi zmiany nazw 50 warszawskich ulic, w dniach: 10.11.2017 r. (47 nazw) i 13.12.2017 r. (3 nazwy).
Miasto stołeczne Warszawa wniosło skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na ww. zarządzenia w przedmiocie zmiany nazw ulic.
WSA uchylił 48 z ww. zarządzeń zastępczych Wojewody Mazowieckiego, 2 utrzymał w mocy.
Wojewoda złożył skargi kasacyjne od 47 wyroków WSA (oprócz wyroku dotyczącego ul. J. Chmiela), Miasto Stołeczne Warszawa złożyło skargi kasacyjne od 2 wyroków WSA.
NSA oddalił złożone przez Wojewodę skargi kasacyjne w dniach: 7.12.2018 r. (44 ulice), 3.04.2019 r. (1 ulica) i 10.04.2019 r. (2 ulice). W dniu 3.04.2019 r. NSA uchylił niekorzystne dla miasta stołecznego Warszawy wyroki WSA (2 ulice). W sprawie ul. J. Chmiela wyrok WSA uprawomocnił się z dniem 01.01.2019 r. Tym samym w tych datach zostały przywrócone poprzednie nazwy 50 ulic (informacja w wykazie nr 2).
Wyroki WSA i NSA publikowane są na stronie internetowej.
Zarządzenia Wojewody publikowane są na stronie internetowej.
Ewidencja miejscowości, ulic i adresów, ewidencja gruntów i budynków
Ww. zmiany nazw ulic wprowadzane są z urzędu w ewidencji miejscowości, ulic i adresów (EMUiA) oraz w ewidencji gruntów i budynków (EGiB), prowadzonych przez Biuro Geodezji i Katastru. Zawiadomienia o zmianie w EGiB przesyłane są do właściwych Wydziałów Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego, celem zaktualizowania adresów w księgach wieczystych.
O zmianie nazwy ulicy powiadamiane są komórki Urzędu m.st. Warszawy, urzędów dzielnic m.st. Warszawy (w tym m.in.: właściwe wydziały budżetowo-księgowe, delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich, prowadzące ewidencję ludności) w dzielnicach, Urząd Statystyczny, Zarząd Dróg Miejskich, Poczta Polska S.A.
Uwaga: numery porządkowe w adresach przy ulicach wymienionych w wykazach nr 1 i nr 2 nie ulegają zmianie. Aktualne, obowiązujące adresy i nazwy z bazy EMUiA publikowane są na stronach: https://adresy.um.warszawa.pl/, https://ulice.um.warszawa.pl/
Tabliczki adresowe
Oznakowanie budynku/nieruchomości tabliczką z właściwym numerem porządkowym i nazwą ulicy należy do obowiązków właściciela/użytkownika nieruchomości (art. 47b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne, Dz. U. z 2017 r. poz. 2101 z późn. zm.).
Opłaty i ważność dokumentów po wprowadzeniu nowych nazw uchwałami Rady m.st. Warszawy (wykaz nr 1) i zarządzeniami zastępczymi Wojewody (wykaz nr 2)
Zgodnie z art. 5 ustawy dekomunizacyjnej:
-
Pisma oraz postępowania sądowe i administracyjne w sprawach dotyczących ujawnienia w księgach wieczystych oraz uwzględnienia w rejestrach, ewidencjach i dokumentach urzędowych zmiany nazwy dokonanej na podstawie ustawy są wolne od opłat.
-
Zmiana nazwy dokonana na podstawie ustawy nie ma wpływu na ważność dokumentów zawierających nazwę dotychczasową.
Uwaga: przepis ten ma wyłącznie zastosowanie w przypadku zmiany nazw ulic wprowadzonych uchwałami Rady m.st. Warszawy, wymienionych w wykazie nr 1, oraz zarządzeniami zastępczymi Wojewody, wymienionych w wykazie nr 2.
Ww. przepis nie ma zastosowania przy kolejnych zmianach nazw ulic wymienionych w wykazie nr 2, tj. przy przywróceniu przez sąd poprzednich nazw ani przy ewentualnej kolejnej zmianie nazw tych ulic.
Ewidencja ludności - dowody osobiste, prawa jazdy
Dokumentów tych nie trzeba wymieniać.
Zgodnie z art. 88, 89 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych ( Dz. U. z 2017 r. poz. 1464 z późn. zm.) wymiana dowodu osobistego w związku ze zmianą adresu nie jest konieczna - dokument ten zachowuje swoją ważność do upłynięcia jego terminu ważności. Adres umieszczony w tym dokumencie nie potwierdza faktycznego adresu zameldowania, a zmiana adresu nie stanowi podstawy do jego wymiany.
Zgodnie z § 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 lutego 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. poz. 406), prawa jazdy wydane przed dniem wejścia w życie tego rozporządzenia, zgodnie z wzorami określonymi w przepisach dotychczasowych, zachowują ważność przez okres, na który zostały wydane, i nie podlegają wymianie w przypadku zmiany adresu zamieszkania posiadacza dokumentu.
Zmiana wpisu w CEIDG, KRS
Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność podlegającą wpisowi w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub w KRS, powinni dokonać zmian w tym rejestrze, jeżeli wpisy obejmują dane adresowe, w których zmieniła się nazwa ulicy.
Banki oraz instytucje
Zmianę adresu w bankach i innych instytucjach należy zgłaszać indywidualnie, zgodnie z przyjętymi przez te podmioty zasadami.
Pytania
Jaka jednostka jest odpowiedzialna za powiadomienie właścicieli nieruchomości o zmianie adresu po wprowadzeniu z dniem 10 listopada zarządzenia Wojewody Mazowieckiego wydane w związku z art. 6 ustawy z dnia 1 kwietnia 2016 r. o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, wprowadzające zmiany nazw 47 ulic?
Właściwym w zakresie adresów i nazw ulic w Warszawie jest Biuro Geodezji i Katastru.
Ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne (art. 47 ust.5) przewiduje zawiadamianie właścicieli nieruchomości o ustaleniu numeru porządkowego. W takich przypadkach powiadamiani są pisemnie wszyscy właściciele nieruchomości ujawnieni w ewidencji gruntów i budynków, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. W przypadku zarządzeń zastępczych Wojewody, numery porządkowe pozostały bez zmian, zmieniła się natomiast nazwa ulicy. Przepisy nie przewidują indywidualnego powiadamiania właścicieli nieruchomości w takich przypadkach, ponieważ zarządzenie jest aktem prawa miejscowego publikowanym w Dzienniku Urzędowym Woj. Maz. W tym przypadku Biuro Geodezji i Katastru poinformowało pisemnie właścicieli nieruchomości o zmianach nazw listem zwykłym z tym, że w przypadku wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych wysyłana była informacja tylko do wspólnot i spółdzielni, z prośbą o umieszczenie tej informacji na tablicach informacyjnych w budynkach wielorodzinnych.