null Sprzątanie jezdni

Kalendarz sprzątania

Kalendarz sprzątania ulic dostępny jest na stronie Zarządu Oczyszczania Miasta.

Warszawskie ulice są sprzątane każdej nocy. Co tydzień 1300 km dróg jest czyszczonych na mokro według ustalonego harmonogramu.

Sprzątanie, które zleca Zarząd Oczyszczania Miasta, odbywa się nocami i obejmuje część stołecznych dróg. Pozostałe ulice, o kategorii gminnej, podlegają urzędom 18 warszawskich dzielnic, drogi ekspresowe Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, uliczki osiedlowe – administracjom i wspólnotom mieszkaniowym.

Oczyszczanie jezdni latem

Sprzątanie jezdni na zlecenie Zarządu Oczyszczania Miasta dotyczy dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych.

W czasie mycia ulic zanieczyszczenia są zmywane z całej szerokości jezdni wodą pod dużym ciśnieniem. Podczas zamiatania także używana jest woda, która zwilża szczotki. Czyszczone są też takie elementy jak: opaski, zatoki przystankowe i zatoki parkingowe, tzw. martwe pola oraz utwardzone pasy, które rozdzielają jezdnie. Na odcinkach, gdzie chodnik przylega bezpośrednio do jezdni, zamiatarki sprzątają krawężnik i chodnik do szerokości 0,5 m.

To, czy prace są wykonane prawidłowo, sprawdzają całodobowo kontrolerzy ZOM. Ważnym narzędziem nadzoru jest GPS, w który wyposażona jest każda zamiatarka i zmywarka. Dzięki satelitarnemu systemowi kontroli, ZOM na bieżąco monitoruje, gdzie i ile pojazdów pracuje. System dostarcza też szeregu innych informacji technicznych, np. czy kierowca zgodnie z wymaganiami używa wody.

Oczyszczanie jezdni zimą

Zimą Zarząd Oczyszczania Miasta odpowiada za odśnieżanie i zabezpieczanie przed śliskością dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych oraz tych gminnych, którymi kursuje komunikacja miejska. To łącznie ok. 1500 km.

ZOM decyduje o tym, żeby rozpocząć działania związane z zapobieganiem i likwidacją śliskości wtedy, gdy warunki pogodowe lub stan nawierzchni stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu. W tym procesie bardzo istotne są raporty o faktycznym stanie stołecznych ulic. Składają je kontrolerzy ZOM oraz firmy, które realizują zimowe utrzymanie dróg. Takie informacje napływają ponadto od innych służb miejskich, tj.: Stołecznego Centrum Bezpieczeństwa, Straży Miejskiej, Policji, Pogotowia Drogowego ZDM, Służby Ruchu ZTM. Po analizie zebranych informacji, jeśli jest taka potrzeba, zapada decyzja o rozpoczęciu akcji.

Zarówno sprzątaniem, jak i zimowym utrzymaniem dróg w Warszawie zajmują się także właściciele nieruchomości, zarządcy i administratorzy, urzędy dzielnic, Zarząd Terenów Publicznych, Zarząd Praskich Terenów Publicznych, Zarząd Zieleni m.st. Warszawy oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Więcej o zimowym utrzymaniu Warszawy https://warszawa19115.pl/-/zimowe-oczyszczanie-m-st-warszawy-odsniezanie oraz https://zom.waw.pl/zima

Ścieżki rowerowe

Od 1 kwietnia 2022 roku zimowe i letnie oczyszczanie dróg dla rowerów zlokalizowanych poza jezdnią w pasach drogowych dróg krajowych (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych), wojewódzkich i powiatowych jest realizowane przez Zarząd Oczyszczania Miasta.

Najczęściej zadawane pytania

Dlaczego prace zmywarek i zamiatarek odbywają się w nocy?

Zamiatarki i zmywarki, aby osiągnąć zamierzony efekt, utrzymują prędkość ok. 10 km/h. Prace wykonywane w ciągu dnia przez tak wolno poruszające się pojazdy o dużych gabarytach mogłyby doprowadzić do utrudnień w ruchu. Z tego powodu ulice są oczyszczane nocami.

Jak często sprzątane są ulice?

To, jak często sprzątana jest ulica, ustala jej zarządca. Zarząd Oczyszczania Miasta odpowiada za czystość części ulic w mieście - 1300 km. Te drogi sprzątane są na mokro przynajmniej raz w tygodniu. Zamiatarki i zmywarki wyjeżdżają każdej nocy. W kalendarzu na stronie www.zom.waw.pl można sprawdzić, kiedy sprzątana jest konkretna ulica.

Jak wygląda sprzątanie ulic w Warszawie?

Każdej nocy ulice są sprzątane w innej części miasta. Te prace odbywają się systematycznie i tylko nocami, co może oczywiście wpływać na komfort mieszkańców. Zamiatarki i zmywarki to duże, specjalistyczne pojazdy, które poruszają się z niedużą prędkością i generują większy hałas niż samochody osobowe. Sprzątanie ulic w ciągu dnia byłoby o wiele większą uciążliwością, dlatego odbywa się wtedy, kiedy w mieście nie ma intensywnego ruchu.

Kto sprząta ulice po wypadkach?

Wypadki i kolizje to codzienność w tak dużym mieście jak Warszawa. Na jezdniach zostają po nich elementy karoserii, rozbite szkło czy rozlane paliwo. To zagrożenie dla użytkowników dróg, dlatego tak ważne jest szybkie uporządkowanie jezdni. Na miejscu zdarzeń drogowych, obok Policji, Staży Pożarnej czy Pogotowia Ratunkowego, stawia się także Pogotowie Porządkowe Zarządu Oczyszczania Miasta. Jest ono w gotowości do działania przez 24 godziny na dobę przez cały rok. Oprócz pozostałości po wypadkach sprząta także płyny, które wyciekły z samochodów oraz zgubione ładunki. Działa również w czasie imprez sportowych, uroczystości czy manifestacji.

Kto odpowiada za sprzątanie ulic?

Najkrócej mówiąc – zarządca drogi. Zarząd Oczyszczania Miasta organizuje sprzątanie 1300 km dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych. Które to ulice, można sprawdzić w wyszukiwarce Kalendarz sprzątania na stronie www.zom.waw.pl, w której podane są również informacje jak często prowadzone są porządki. Za ulice gminne odpowiadają urzędy dzielnic, ekspresowe – GDDKiA, a za osiedlowe – zarządcy osiedli.

Co ze sprzątaniem torowisk tramwajowych?

Torowiska tramwajowe, ze względu na specyfikę tej części pasa drogowego, objęte są specjalnymi porządkami. Zamiatarki i zmywarki mogą na nie wjechać tylko w czasie nocnej przerwy w kursowaniu tramwajów. Trwa ona ok. 4 godzin. Torowiska, tak jak ulice, są czyszczone na mokro. Na tych, na których nie mogą działać pojazdy – np. przy ul. Grochowskiej – porządki realizują ekipy z miotłami.

Kto sprząta chodniki?

Każdy chodnik ma swojego zarządcę. Zarząd Oczyszczania Miasta organizuje sprzątanie 4 mln m kw. terenów dla pieszych, jest to część chodników oraz tereny przystanków i kładki. Za te chodniki, które przylegają do nieruchomości, odpowiada jej zarządca. O czystość pozostałych dbają urzędy dzielnic, Zarząd Praskich Terenów PublicznychZarząd Terenów PublicznychZarząd Zieleni m.st. Warszawy oraz zarządcy osiedli.

Chodniki, którymi zajmuje się ZOM, są regularnie zamiatane. Najbardziej uczęszczane miejsca, jak węzły przesiadkowe czy część terenów w Śródmieściu, są zamiatane codziennie.

Na Krakowskim Przedmieściu, Nowym Świecie, ul. Świętokrzyskiej i Placu Pięciu Rogów o porządek na chodnikach dbają zarządcy nieruchomości, do których te chodniki przylegają. Jednak ze względu na reprezentacyjny charakter tych miejsc, ZOM wspiera ich w sprzątaniu. Chodniki myją tam szorowarki, czyli nieduże pojazdy, które dokładnie czyszczą nawierzchnię na mokro.

Jak sprzątane są przystanki autobusowe i tramwajowe?

Ponad 4,5 tys. przystanków autobusowych i tramwajowych jest objętych opieką Zarządu Oczyszczania Miasta. Chodniki na przystankach są regularnie zamiatane, a wiaty czyszczone wodą pod ciśnieniem. W razie potrzeby bieżące porządki robią grupy interwencyjnego sprzątania, które usuwają z przystanków nielegalne ogłoszenia i pseudograffiti, a także zaśmiecenia.

ZOM zajmuje się także pętlami komunikacji miejskiej i opiekuje się znajdującą na nich zielenią. Jest też inicjatorem dekorowania pętli roślinami sezonowymi. Kwiatowe kompozycje mają wśród pasażerów bardzo pozytywne recenzje, a przy sezonowej zmianie ukwiecenia mieszkańcy chętnie włączają się w akcję adopcji bratków i pelargonii, którym dają drugi dom w swoich ogrodach i na balkonach.

Ile koszy na śmieci jest w Warszawie?

W Warszawie jest ok. 32 tys. ulicznych koszy na śmieci. Mają różnych zarządców, którzy odpowiadają za ich opróżnianie, a także stan techniczny i estetykę. Zarząd Oczyszczania Miasta zajmuje się 13 tys. koszy, połowa z nich stoi na przystankach komunikacji miejskiej, a pozostałe na chodnikach i przy przejściach dla pieszych.

Jak często są opróżniane kosze na śmieci?

Śmieci z koszy są usuwane codziennie. Mowa o 13 tys. koszy, za które odpowiada ZOM. Są kosze, które ekipy porządkowe opróżniają nawet 8 razy w ciągu doby, to np. te na najbardziej popularnych przystankach.

Zarząd Oczyszczania Miasta dba nie tylko o opróżnianie, ale i o estetykę koszy. Są one regularnie myte, także z pseudograffiti. Co roku z bazgrołów czyszczone jest ponad 1000 koszy.

Gdzie można zgłosić zaśmiecenie, uszkodzoną wiatę, pomazany kosz?

Wszystkie uwagi, ale też i pomysły i wnioski dotyczące czystości i porządku w mieście, warto zgłaszać do Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115, bo przecież czysta Warszawa, to wspólna sprawa. Można to zrobić przez stronę internetową, czat, telefon i aplikację. To najlepsze miejsce do szybkiego zgłoszenia nieprawidłowości, interwencje są przekazywane od razu do właściwego zarządcy terenu.

Nie znalazłeś informacji?