Zabytki
null Pozwolenia na prowadzenie prac konserwatorskich, które polegają na usunięciu drzew lub krzewów z terenu wpisanego do rejestru zabytków parku, ogrodu lub innej formy zaprojektowanej zieleni
Aby usunąć drzewa lub krzewy z terenu wpisanego do rejestru zabytków parku, ogrodu lub innej formy zaprojektowanej zieleni, musisz mieć odpowiednie pozwolenie. Tutaj dowiesz się co musisz zrobić, żeby je uzyskać.
Krok po kroku
- Wypełnij wniosek o pozwolenie na prowadzenie prac konserwatorskich, które polegają na usunięciu drzew lub krzewów z terenu wpisanego do rejestru zabytków parku, ogrodu lub innej formy zaprojektowanej zieleni. Podpisz go.
- Dołącz wszystkie wymagane dokumenty.
- Wniosek i niezbędne dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
- Zapłać opłatę skarbową.
- Rozpatrzymy Twój wniosek i wydamy decyzję o pozwoleniu na przeprowadzeniu prac konserwatorskich lub o odmowie jego wydania.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o pozwolenie na prowadzenie prac konserwatorskich, które polegają na usunięciu drzew lub krzewów z terenu wpisanego do rejestru zabytków parku, ogrodu lub innej formy zaprojektowanej zieleni.
- Program prowadzenia prac konserwatorskich, w którym wskażesz drzewa przeznaczone do wycinki, wyjaśnisz dlaczego muszą zostać usunięte oraz podasz dane autora programu.
- Dokument, który potwierdza, że masz tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, który uprawnia Cię do występowania z tym wnioskiem.
- Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona przez:
- notariusza lub
- adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub
- upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
Jeśli chcesz sprawdzić, jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą klauzulę informacyjną.
Opłaty
82 zł – opłata skarbowa za wydanie pozwolenia.
Możliwe dodatkowe opłaty:
- 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
- 5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie pobierzemy tej opłaty.
Te opłaty możesz zrobić:
- w kasie urzędu dzielnicy,
- w opłatomacie – jeśli jest dostępny w miejscu, w którym składasz wniosek,
- przelewem na rachunek bankowy.
Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX.
Miejsce złożenia i odbioru
- Przez internet:
- na stronie www.gov.pl – przez skrzynkę ePUAP lub e-Doręczenia
- Osobiście w urzędzie:
- w kancelarii w holu głównym Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków Urzędu m.st. Warszawy, ul. Nowy Świat 18/20, 00-373 Warszawa.
- w kancelarii ogólnej urzędu – Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa,
- Pocztą na adres: Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków Urzędu m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa
Składam wniosek przez internet
Aby skorzystać z tej opcji, musisz mieć profil zaufany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.
- Wejdź na stronę www.gov.pl, zaloguj się.
- Wybierz sposób złożenia dokumentów – przez skrzynkę ePUAP lub e-Doręczeń.
- Przygotuj wniosek i dołącz wymagane dokumenty i wyślij je.
[!] E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Jeśli chcesz skorzystać z tego systemu, musisz złożyć wniosek o założenie adresu do doręczeń elektronicznych (ADE). Więcej o tym dowiesz się ze strony https://www.gov.pl/web/e-doreczenia.
Składam wniosek osobiście w urzędzie
- Pobierz, wydrukuj i wypełnij wniosek. Podpisz go.
- Dołącz wszystkie niezbędne załączniki.
- Złóż wniosek i zapłać opłatę skarbową.
- Jeśli Twój wniosek nie będzie kompletny, wezwiemy Cię do uzupełnienia wniosku. Gdy nie uzupełnisz dokumentów we wskazanym terminie, wniosek pozostawimy bez rozpatrzenia. Aby uzyskać pozwolenie, konieczne będzie złożenie nowego wniosku.
- Wydamy Ci decyzję, gdy zakończymy postępowanie.
Jak będziemy przekazywać Ci pisma w sprawie
- Pisma w sprawie przekażemy Ci na adres korespondencyjny, który podasz we wniosku – pocztą, przez ePUAP lub system e-Doręczeń na Twój adres do doręczeń elektronicznych (ADE).
- Pisma w sprawie możesz też odebrać osobiście w urzędzie, w którym złożysz wniosek. Zanim to zrobisz – skontaktuj się i umów z pracownikiem urzędu.
Termin odpowiedzi
Na twój wniosek odpowiemy w ciągu:
- 1 miesiąca lub
- 2 miesięcy, jeśli sprawa będzie szczególnie skomplikowana.
Terminy te liczymy od dnia wszczęcia postępowania, czyli od dnia w którym dostaniemy Twój wniosek wraz z kompletem dokumentów.
Tryb odwoławczy
Po otrzymaniu decyzji możesz odwołać się od niej do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy w Biurze Stołecznego Konserwatora Zabytków. Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Nie musisz płacić za złożenie odwołania.
Uwagi
- Decyzja pozytywna, którą od nas dostaniesz, będzie zawierać warunek, który polega na obowiązku kierowania pracami lub samodzielnego ich wykonywania przez osobę, która musi spełniać określone wymagania.
- Będziesz zobowiązany, aby w określonym terminie przekazać do Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków dane takiej osoby oraz dokumenty potwierdzające jej kwalifikacje.
- Osoba, która samodzielnie będzie wykonywać lub kierować pracami konserwatorskimi oraz pracami restauratorskimi przy zabytkach, które są parkami wpisanymi do rejestru albo innego rodzaju zorganizowaną zielenią wpisaną do rejestru, to taka, która:
- ukończyła studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, których program obejmuje zajęcia lub grupy zajęć umożliwiające nabycie wiedzy i umiejętności w tym zakresie,
- po rozpoczęciu studiów drugiego stopnia lub po zaliczeniu szóstego semestru jednolitych studiów magisterskich, przez co najmniej 9 miesięcy brała udział w pracach konserwatorskich lub pracach restauratorskich prowadzonych przy tego rodzaju zabytkach wpisanych do rejestru, lub
- była zatrudniona przy tych pracach w muzeum będącym instytucją kultury.
- Prace o charakterze technicznym może wykonywać osoba, która:
- ma świadectwo ukończenia szkoły średniej zawodowej oraz tytuł zawodowy albo wykształcenie średnie lub średnie branżowe i dyplom zawodowy albo dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe, w zawodach związanych z pielęgnacją zieleni, albo przez co najmniej 9 miesięcy brała udział w tego rodzaju pracach prowadzonych przy zabytkach wpisanych do rejestru lub była zatrudniona przy tych pracach w muzeum będącym instytucją kultury.
Podstawa prawna
- Art. 36 ust. 1 pkt 1 oraz art. 37b ust. 1 pkt 1-3 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami
- § 3 ust. 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 2 sierpnia 2018 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 81) w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, prac restauratorskich i badań konserwatorskich przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków albo na Listę Skarbów Dziedzictwa oraz robót budowlanych, badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, a także badań archeologicznych i poszukiwań zabytków
Wersja 1.0 z 12.03.2025 r.