null Pozwolenia na prowadzenie prac konserwatorskich, które polegają na usunięciu drzew lub krzewów z terenu wpisanego do rejestru zabytków parku, ogrodu lub innej formy zaprojektowanej zieleni

Aby usunąć drzewa lub krzewy z terenu wpisanego do rejestru zabytków parku, ogrodu lub innej formy zaprojektowanej zieleni, musisz mieć odpowiednie pozwolenie. Tutaj dowiesz się co musisz zrobić, żeby je uzyskać.

Krok po kroku

  1. Wypełnij wniosek o pozwolenie na prowadzenie prac konserwatorskich, które polegają na usunięciu drzew lub krzewów z terenu wpisanego do rejestru zabytków parku, ogrodu lub innej formy zaprojektowanej zieleni. Podpisz go.
  2. Dołącz wszystkie wymagane dokumenty.
  3. Wniosek i niezbędne dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
  4. Zapłać opłatę skarbową.
  5. Rozpatrzymy Twój wniosek i wydamy decyzję o pozwoleniu na przeprowadzeniu prac konserwatorskich lub o odmowie jego wydania.
     

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o pozwolenie na prowadzenie prac konserwatorskich, które polegają na usunięciu drzew lub krzewów z terenu wpisanego do rejestru zabytków parku, ogrodu lub innej formy zaprojektowanej zieleni.
  2. Program prowadzenia prac konserwatorskich, w którym wskażesz drzewa przeznaczone do wycinki, wyjaśnisz dlaczego muszą zostać usunięte oraz podasz dane autora programu.
  3. Dokument, który potwierdza, że masz tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, który uprawnia Cię do występowania z tym wnioskiem. 
  4. Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona przez:
  • notariusza lub
  • adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub
  • upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.

Jeśli chcesz sprawdzić, jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą klauzulę informacyjną.

Opłaty

82 zł – opłata skarbowa za wydanie pozwolenia.

Możliwe dodatkowe opłaty:

  • 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
  • 5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie pobierzemy tej opłaty.

Te opłaty możesz zrobić:

  • w kasie urzędu dzielnicy,
  • w opłatomacie – jeśli jest dostępny w miejscu, w którym składasz wniosek,
  • przelewem na rachunek bankowy.

Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu: 
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX.

Miejsce złożenia i odbioru

  1. Przez internet: 
  • na stronie www.gov.pl – przez skrzynkę ePUAP lub e-Doręczenia 
  1. Osobiście w urzędzie:
  • w kancelarii w holu głównym Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków Urzędu m.st. Warszawy, ul. Nowy Świat 18/20, 00-373 Warszawa.
  • w kancelarii ogólnej urzędu – Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa,
  1. Pocztą na adres: Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków Urzędu m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa 

Składam wniosek przez internet

Aby skorzystać z tej opcji, musisz mieć profil zaufany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.

  1. Wejdź na stronę www.gov.pl, zaloguj się.
  2. Wybierz sposób złożenia dokumentów – przez  skrzynkę ePUAP lub e-Doręczeń.
  3. Przygotuj wniosek i dołącz wymagane dokumenty i wyślij je. 

[!] E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Jeśli chcesz skorzystać z tego systemu, musisz złożyć wniosek o założenie adresu do doręczeń elektronicznych (ADE). Więcej o tym dowiesz się ze strony https://www.gov.pl/web/e-doreczenia.

Składam wniosek osobiście w urzędzie

  1. Pobierz, wydrukuj i wypełnij wniosek. Podpisz go.
  2. Dołącz wszystkie niezbędne załączniki.
  3. Złóż wniosek i zapłać opłatę skarbową.
  4. Jeśli Twój wniosek nie będzie kompletny, wezwiemy Cię do uzupełnienia wniosku. Gdy nie uzupełnisz dokumentów we wskazanym terminie, wniosek pozostawimy bez rozpatrzenia. Aby uzyskać pozwolenie, konieczne będzie złożenie nowego wniosku. 
  5. Wydamy Ci decyzję, gdy zakończymy postępowanie.

Jak będziemy przekazywać Ci pisma w sprawie 

  1. Pisma w sprawie przekażemy Ci na adres korespondencyjny, który podasz we wniosku – pocztą, przez ePUAP lub system e-Doręczeń na Twój adres do doręczeń elektronicznych (ADE).
  2. Pisma w sprawie możesz też odebrać osobiście w urzędzie, w którym złożysz wniosek. Zanim to zrobisz – skontaktuj się i umów z pracownikiem urzędu.
     

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

Na twój wniosek odpowiemy w ciągu:

  • 1 miesiąca lub 
  • 2 miesięcy, jeśli sprawa będzie szczególnie skomplikowana. 

Terminy te liczymy od dnia wszczęcia postępowania, czyli od dnia w którym dostaniemy Twój wniosek wraz z kompletem dokumentów.

Tryb odwoławczy

Po otrzymaniu decyzji możesz odwołać się od niej do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy w Biurze Stołecznego Konserwatora Zabytków. Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Nie musisz płacić za złożenie odwołania.

Uwagi

  1. Decyzja pozytywna, którą od nas dostaniesz, będzie zawierać warunek, który polega na obowiązku kierowania pracami lub samodzielnego ich wykonywania przez osobę, która musi spełniać określone wymagania. 
  2. Będziesz zobowiązany, aby w określonym terminie przekazać do Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków dane takiej osoby oraz dokumenty potwierdzające jej kwalifikacje.
  3. Osoba, która samodzielnie będzie wykonywać lub kierować pracami konserwatorskimi oraz pracami restauratorskimi przy zabytkach, które są parkami wpisanymi do rejestru albo innego rodzaju zorganizowaną zielenią wpisaną do rejestru, to taka, która:
  • ukończyła studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, których program obejmuje zajęcia lub grupy zajęć umożliwiające nabycie wiedzy i umiejętności w tym zakresie,
  • po rozpoczęciu studiów drugiego stopnia lub po zaliczeniu szóstego semestru jednolitych studiów magisterskich, przez co najmniej 9 miesięcy brała udział w pracach konserwatorskich lub pracach restauratorskich prowadzonych przy tego rodzaju zabytkach wpisanych do rejestru, lub
  • była zatrudniona przy tych pracach w muzeum będącym instytucją kultury.
  1. Prace o charakterze technicznym może wykonywać osoba, która:
  • ma świadectwo ukończenia szkoły średniej zawodowej oraz tytuł zawodowy albo wykształcenie średnie lub średnie branżowe i dyplom zawodowy albo dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe, w zawodach związanych z pielęgnacją zieleni, albo przez co najmniej 9 miesięcy brała udział w tego rodzaju pracach prowadzonych przy zabytkach wpisanych do rejestru lub była zatrudniona przy tych pracach w muzeum będącym instytucją kultury.

Podstawa prawna

  1. Art. 36 ust. 1 pkt 1 oraz art. 37b ust. 1 pkt 1-3 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami
  2. § 3 ust. 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 2 sierpnia 2018 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 81) w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, prac restauratorskich i badań konserwatorskich przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków albo na Listę Skarbów Dziedzictwa oraz robót budowlanych, badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, a także badań archeologicznych i poszukiwań zabytków

Wersja 1.0 z 12.03.2025 r.

Nie znalazłeś informacji?