- Baza wiedzy
-
/
Transport i drogownictwo
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- / Jednostki pływające
Jednostki pływające
null Przydzielenie i rezerwacja numeru rejestracyjnego dla jednostki pływającej w budowie, a w przypadku jachtu morskiego – rezerwacja nazwy
Jeśli jesteś właścicielem jednostki pływającej, możesz złożyć wniosek o przydzielenie i rezerwację numeru rejestracyjnego. Dla jachtu morskiego możesz również wskazać proponowaną nazwę jednostki. Usługa ta przewidziana jest dla jednostek w budowie, aby umożliwić oznakowanie kadłuba przez stocznię.
[!] Numer rejestracyjny rezerwowany jest maksymalnie na 7 miesięcy, licząc od dnia złożenia kompletnego wniosku. Rezerwowany numer zostanie zachowany, jeżeli jednostka w tym czasie zostanie zarejestrowana. Numer rejestracyjny nadawany jest przez System REJA24 i nie masz możliwości wyboru lub wskazania własnego, preferowanego numeru.
Krok po kroku
- Wypełnij wniosek o przydzielenie numeru rejestracyjnego lub rezerwację nazwy oraz zgodę na przetwarzanie danych osobowych – jeśli ją wyrazisz. Podpisz dokumenty.
[!] Wszystkie formularze dostaniesz m.in. na miejscu w urzędzie. - Do wniosku dołącz pozostałe wymagane dokumenty i dowód opłaty. Przekaż je do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
- Sprawdzimy, czy dokumenty są kompletne i nie zawierają błędów. Jeśli nie będziemy mieli zastrzeżeń, otrzymasz od nas decyzję.
[i] Jeśli masz pytania, skontaktuj się z nami pod numerem telefonu 22 443 29 87 lub napisz na adres e-mail: Sekretariat.BAiSO@um.warszawa.pl.
Wymagane dokumenty
- Wniosek właściciela o przydzielenie numeru rejestracyjnego lub rezerwację nazwy.
- Zgoda na przetwarzanie dodatkowych danych osobowych, jeżeli ją wyrazisz.
- Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik.
Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa, musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez:- notariusza lub
- adwokata albo radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub
- upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
- Dokumenty, które poświadczają dane i adres właściciela i współwłaścicieli oraz armatora jednostki pływającej:
- podmiot, który nie jest osobą fizyczną musi przedstawić jeden z niżej wymienionych dokumentów:
- odpis, wyciąg albo zaświadczenie z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) albo innego właściwego rejestru
- inny dokument wystawiony przez uprawniony organ, który stwierdza: pełną nazwę podmiotu, NIP albo odpowiedni identyfikator, siedzibę oraz imiona i nazwiska osób uprawionych do działania w imieniu podmiotu;
- oświadczenie właściciela lub współwłaściciela – w którym podaje adres zamieszkania i adres do doręczeń właściciela, współwłaściciela lub armatora.
- podmiot, który nie jest osobą fizyczną musi przedstawić jeden z niżej wymienionych dokumentów:
- Dokumenty, które poświadczają dane jednostki pływającej.
- Dowód opłaty za wydanie decyzji administracyjnej.
[!] Opłaty nie zwrócimy Ci, nawet jeśli wydamy decyzję o odmowie rejestracji lub jeśli pozostawimy Twoją sprawę bez rozpoznania, gdy nie uzupełnisz braków formalnych. - Jeśli składasz wniosek jako osoba fizyczna, przedstaw do wglądu dokument tożsamości, np. dowód osobisty lub paszport.
- Jeśli składasz wniosek jako osoba prawna, np. spółka kapitałowa – przedstaw do wglądu aktualny odpis z KRS.
[!] Sprawy związane z przydzieleniem i rezerwacją numeru rejestracyjnego dla jednostki pływającej w budowie, która jest własnością osoby prawnej, może załatwić w jej imieniu wyłącznie osoba do tego upoważniona.
[!] Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącz wraz z ich tłumaczeniem na język polski. Tłumaczenie musi sporządzić tłumacz przysięgły lub potwierdzić właściwy konsul. Jeśli w Polsce nie ma tłumacza przysięgłego danego języka, możesz przedstawić tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego państwa, z którego jednostka pływająca została sprowadzona.
[!] Deklaracja zgodności CE nie wymaga tłumaczenia.
Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale lub jako uwierzytelnioną kopię. Jeśli chcesz złożyć zwykłą kserokopię dokumentu, pokaż pracownikowi urzędu jego oryginał. Pracownik potwierdzi wtedy zgodność kopii tego dokumentu z oryginałem za dodatkową opłatą.
Jeśli chcesz sprawdzić, jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
10 zł – opłata skarbowa za wydanie decyzji administracyjnej.
Możliwe dodatkowe opłaty:
- 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
- 5 zł – opłata skarbowa za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.
Opłaty skarbowe możesz zrobić:
- w dowolnej kasie urzędu,
- bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.,
- przelewem na rachunek bankowy:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę, np. opłata za wydanie decyzji w sprawie XXX lub opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX.
Miejsce złożenia i odbioru
Sprawę możesz załatwić:
- osobiście,
- przez internet.
Załatwiam sprawę osobiście:
- Przyjdź na ul. Kruczkowskiego 2 do Wydziału Ewidencji Ludności i Rejestracji Pojazdów dla dzielnicy Śródmieście (Biuro Administracji i Spraw Obywatelskich). Złóż wniosek o wydanie decyzji wraz z załącznikami.
[!] Jeżeli jednostka pływająca jest nie tylko Twoją własnością, to wszyscy właściciele muszą przyjść do urzędu. Możesz załatwić sprawę w ich imieniu, ale musisz mieć wtedy od wszystkich osób pełnomocnictwa. - Sprawdzimy, czy dokumenty są kompletne i nie zawierają błędów.
- Jeśli będą kompletne i poprawne, otrzymasz od nas decyzję.
[!] Jeśli chcesz osobiście złożyć wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w Systemie rezerwacji wizyt. Rezerwacja jednego terminu wizyty upoważnia Cię do załatwienia tylko jednej sprawy np. złożenia 1 wniosku. Jeśli masz więcej spraw – zarezerwuj odpowiednią liczbę wizyt.
Załatwiam sprawę przez internet:
Wniosek możesz złożyć przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą:
- Zaloguj się do rządowego portalu REJA24. Jeżeli nie masz konta, musisz je założyć w tym portalu.
- Złóż wniosek – przejdź przez kolejne sekcje portalu REJA24. Jako organ rejestrujący wskaż Prezydenta m.st. Warszawy.
- Jeżeli wniosek będzie kompletny, dostaniesz informację o możliwości odbioru decyzji.
- Przyjdź do urzędu na ul. Kruczkowskiego 2 i odbierz decyzję. Przy odbiorze przedstaw oryginały dokumentów, które są załącznikami do wniosku.
[i] Nie zapomnij zabrać dokumentu tożsamości.
Termin odpowiedzi
Wydanie decyzji o rezerwacji trwa do 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.
Tryb odwoławczy
Jeśli otrzymasz decyzję odmowną, możesz odwołać się od niej do:
- Ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej – dla jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację jest informacja o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych.
- Ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej – dla jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację jest informacja o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.
Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy na adres korespondencyjny: Biuro Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa, lub osobiście w wydziale Biura Administracji i Spraw Obywatelskich przy ul. Kruczkowskiego 2.
Na złożenie odwołania masz 14 dni. Nie musisz płacić za jego złożenie.
Uwagi
- Nazwa jednostki pływającej:
- powinna być zwięzła,
- może składać się z liter i znaków używanych w języku polskim oraz cyfr arabskich lub rzymskich,
- nie może być dłuższa niż 33 znaki,
- nie może być tożsama w pisowni lub wymowie z pisownią lub wymową używaną do oznaczenia służb ratowniczych i ich działań,
- nie może zawierać wyrazów lub zwrotów powszechnie uznawanych za wulgarne lub obelżywe.
Podstawa prawna
- Ustawa z 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
- Ustawa o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. oraz 2019 r. poz. 1716)
- Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z 15 stycznia 2020 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z 30 września 2019 r. w sprawie powierzenia prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m i administrowania nim
Wersja 1.0 z 11.07.2025 r.
- AO-11-02 Wniosek o rezerwację numeru (otwiera nowe okno)
- AO-11-02 dane jednostki - rezerwacja numeru (otwiera nowe okno)
- AO-11-02 formularz dla wnioskującego (otwiera nowe okno)
- AO-11-02 formularz dla właściciela (otwiera nowe okno)
- AO-11-02 załącznik do formularza dla właściciela (otwiera nowe okno)
- AO-11-02 oświadczenie - pouczenie (otwiera nowe okno)