Rozgraniczenie nieruchomości

null Rozgraniczenie nieruchomości

Jeżeli chcesz złożyć wniosek o rozgraniczenia nieruchomości, tutaj dowiesz się, jak to zrobić.
Rozgraniczenie nieruchomości to postępowanie administracyjne, którego celem jest prawne ustalenie przebiegu granic między sąsiadującymi nieruchomościami przez:

  • określenie położenia punktów i linii granicznych, 
  • utrwalenie tych punktów znakami granicznymi na gruncie, 
  • sporządzenie dokumentów geodezyjnych, które umożliwią wyznaczenie granicy i wznowienie znaków granicznych.

[i] Punkty graniczne utrwala się na gruncie znakami granicznymi: naziemnymi i podziemnymi. 
Znaki naziemne wykonuje się z betonu, kamienia naturalnego lub innego trwałego materiału. 
Jako znaki podziemne mogą być użyte rurki drenarskie, butelki, płytki betonowe lub inne podobne przedmioty.
Rozgraniczenie stosuje się w sytuacjach:

  • gdy wystąpił spór co do przebiegu linii granicznej między właścicielami sąsiednich nieruchomości, 
  • gdy wystąpiło zatarcie granic powodujące wątpliwości co do jej przebiegu, 
  • gdy wystąpiły rozbieżności pomiędzy stanem prawnym a faktycznym granicy.

Krok po kroku

  1. Pobierz i wypełnij wniosek o rozgraniczenie nieruchomości.
  2. Podpisz wniosek i dołącz do niego wszystkie wymagane dokumenty.
  3. Wniosek i niezbędne dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru. 
  4. Po zakończeniu postępowania wydamy i przekażemy Ci decyzję z rozstrzygnięciem sprawy.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o rozgraniczenie nieruchomości (PDF, 455KB).
  2. Potwierdzenie zapłaty opłaty skarbowej za wydanie decyzji w postępowaniu administracyjnym o rozgraniczenie nieruchomości.
    [i] Jeśli Twój wniosek dotyczy ustalenia kilku granic, to w sprawie każdej granicy zostanie wydana odrębna decyzja. Za każdą decyzję musisz zapłacić oddzielnie.
  3. Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. 
    Pełnomocnictwo musi zawierać prawidłowo określony zakres umocowania, podpisy, a także dane mocodawcy oraz osoby, której udzielono pełnomocnictwa. 

Aby taki pełnomocnik mógł ustanawiać dalszych pełnomocników, musisz umieścić w pełnomocnictwie takie zastrzeżenie. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa, musi być ona poświadczona przez:

  • notariusza lub
  • adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub
  • upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.

Jeśli chcesz sprawdzić, jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną (PDF, 488KB).

Opłaty

10 zł – opłata skarbowa za wydanie decyzji o rozgraniczeniu.
Jeśli nie zapłacisz właściwej opłaty skarbowej, to wezwiemy Cię do uzupełnienia tej opłaty. Jeśli mimo wszystko nie zapłacisz tej opłaty – zwrócimy Ci niezrealizowany wniosek. 
Koszty postępowania

Koszt postępowania to wynagrodzenie uprawnionego geodety, który bierze udział w postępowaniu. Kosztami postępowania obciążane są strony solidarnie, jednak w zależności od zebranego materiału dowodowego dopuszczamy odstępstwa od tej zasady.
O ostatecznych kosztach dowiesz się jak zakończymy postępowanie. Razem z decyzją, która zakończy postępowanie, wydamy postanowienie o ustaleniu wysokości kosztów postępowania.
Możliwe opłaty dodatkowe:
17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie pobierzemy tej opłaty.
Opłaty skarbowe możesz zapłacić:

  • przelewem na rachunek bankowy urzędu:
    Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
    Centrum Obsługi Podatnika
    21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
  • w dowolnej kasie urzędu,
  • bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, jest dostępny terminal, opłatomat itd.

Miejsce złożenia i odbioru

Wniosek możesz złożyć:

Składam wniosek w urzędzie

  1. Pobierz, wydrukuj i wypełnij wniosek. Podpisz go. 
  2. Dołącz do wniosku wymagane dokumenty.
  3. Złóż wniosek w wybranej siedzibie urzędu lub wyślij go pocztą na adres korespondencyjny urzędu.

Jeśli chcesz osobiście złożyć wniosek w Biurze Geodezji i Katastru, możesz zarezerwować wizytę w systemie rezerwacji wizyt.

Składam wniosek przez internet

Aby skorzystać z tej opcji, musisz mieć profil zaufany lub adres i skrzynkę do e-Doręczeń.
Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.

  1. Wejdź na stronę https://www.mobywatel.gov.pl/, zaloguj się. 
  2. Wybierz sposób złożenia dokumentów – przez skrzynkę ePUAP lub e-Doręczeń. 
  3. Przygotuj wniosek, dołącz wymagane dokumenty i wyślij je.  

[!] E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Jeśli chcesz skorzystać z tego systemu, musisz złożyć wniosek o założenie adresu do doręczeń elektronicznych (ADE). Więcej o tym dowiesz się ze strony https://www.gov.pl/web/e-doreczenia
Jak będziemy przekazywać Ci pisma w sprawie:
Pisma w sprawie przekażemy Ci na adres korespondencyjny podany we wniosku (pocztą), przez ePUAP, przez e-Doręczenia. Pisma w sprawie możesz też odebrać osobiście w urzędzie, w którym złożysz wniosek. Zanim to zrobisz – skontaktuj się i umów z pracownikiem urzędu. 
Jeżeli ustanowisz pełnomocnika, pisma doręczymy pełnomocnikowi. Jeżeli ustanowisz kilku pełnomocników, doręczymy je tylko jednemu pełnomocnikowi. Możesz wskazać takiego pełnomocnika. Jeśli go nie wskażesz, to wybierzemy go sami.

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

Na Twój wniosek odpowiemy w ciągu 1 miesiąca lub 2 miesięcy (w przypadku sprawy skomplikowanej). Poinformujemy Cię pisemnie co dalej będzie się działo w Twojej sprawie.

[!] Postępowanie o rozgraniczenie nieruchomości nie jest typowym postępowaniem administracyjnym, ponieważ jest z zasady postępowaniem cywilnym. Postępowanie to rozpoczyna się wydaniem postanowienia o wszczęciu postępowania, a nie od dnia w którym dostaniemy Twój wniosek. Niezbędny jest udział specjalisty – uprawnionego geodety, którego Prezydent m.st. Warszawy upoważni do działań w postępowaniu rozgraniczeniowym. Upoważniony geodeta, w wyznaczonym przez Prezydenta m.st. Warszawy czasie, prowadzi w ramach postępowania administracyjnego działania analityczne, terenowe i przygotowuje dokumentację, która jest włączana do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Na te czynności przewidziane jest średnio 6 miesięcy, nie licząc procedury wyłonienia geodety w oparciu o przepisy prawo zamówień publicznych.

Dlatego po wydaniu postanowienia o wszczęciu postępowania Prezydent m.st. Warszawy określi przewidywany termin wydania decyzji.

Tryb odwoławczy

  1. Jeśli dostaniesz od nas postanowienie o wszczęciu postępowania rozgraniczeniowego, nie możesz złożyć na nie zażalenia.
  2. Jeśli otrzymasz decyzję o rozgraniczeniu nieruchomości, ale jest ona dla Ciebie niesatysfakcjonująca, możesz w ciągu 14 dni od jej otrzymania zażądać przekazania sprawy do sądu.
  3. Gdy otrzymasz decyzję umarzającą postępowanie administracyjne z uwagi na ugodę zawartą przed geodetą, możesz odwołać się od niej do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie ul. Obozowa 57. Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy (dostarcz je do urzędu, który przekazał Ci tę decyzję). Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Skutki ugody można podważyć tylko przed sądem powszechnym. Nie musisz płacić za złożenie odwołania. Jeśli strony nie wniosą odwołania od decyzji w terminie, decyzja staje się ostateczna, prawomocna i nie będzie można jej już zaskarżyć do sądu administracyjnego.
  4. Gdy otrzymasz decyzję (wydaną na podstawie art. 34 ust.2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne) umarzającą postępowanie administracyjne i przekazującą sprawę z urzędu do rozpatrzenia sądowi, możesz odwołać się od niej do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie ul. Obozowa 57. Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy. Dostarcz je do urzędu, który przekazał Ci tę decyzję. Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Nie musisz płacić za złożenie odwołania.
    Jeśli strony nie wniosą odwołania od decyzji w terminie, decyzja staje się ostateczna, prawomocna i nie będzie można jej już zaskarżyć do sądu administracyjnego.
  5. Gdy otrzymasz postanowienie orzekające o obciążeniu kosztami postępowania, możesz wnieść zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego Warszawie ul. Obozowa 57. Zażalenie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy. Dostarcz je do urzędu, który przekazał Ci to postanowienie. Na złożenie zażalenia masz 7 dni od daty otrzymania postanowienia. Nie musisz płacić za złożenie zażalenia.
  6. Możesz zrzec się prawa do wniesienia odwołania w terminie 14 dni od daty doręczenie decyzji: 
    • decyzji umarzającej postępowanie administracyjne z uwagi na ugodę zawartą przed geodetą 
      oraz 
    • od decyzji umarzającej postępowanie administracyjne i przekazującej sprawę z urzędu do rozpatrzenia sądowi.

Aby to zrobić, złóż nam oświadczenie, że się go zrzekasz. W dniu, w którym ostatnia ze stron postępowania zrzeknie się prawa do wniesienia odwołania, decyzja staje się ostateczna, prawomocna i nie będzie można jej już zaskarżyć do sądu administracyjnego.

Uwagi

  1. Jeśli złożysz niekompletny wniosek (np. będzie brakować podpisu, pełnomocnictwa, na które się powołujesz), wezwiemy Cię do jego uzupełnienia. Na uzupełnienie wyznaczymy Ci termin, ale nie będzie on krótszy niż 7 dni licząc od daty odebrania wezwania. Jeśli nie uzupełnisz wniosku w tym terminie, pozostawimy go bez rozpoznania.
  2. Na każdym etapie prowadzenia Twojej sprawy możemy wezwać Cię do uzupełnienia wniosku, albo udzielenia dodatkowych wyjaśnień.
  3. W trakcie postępowania możemy występować do innych organów z prośbą o podanie dodatkowych informacji niezbędnych do rozpatrzenia wniosku.
  4. Jeżeli nie jesteś stroną postępowania, czyli nie posiadasz tytułu prawnego do żadnej z nieruchomości wskazanych we wniosku, możemy wydać postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania, na które będzie Ci przysługiwać prawo do wniesienia zażalenia.
  5. Jeżeli nie będzie przeszkód do prowadzenia postępowania, zawiadomimy pisemnie właścicieli (użytkowników wieczystych, władających) nieruchomości sąsiednich o złożonym wniosku. W wyznaczonym terminie osoby te mogą się wypowiedzieć, na temat złożonego wniosku. Następnie wydamy postanowienie o wszczęciu postępowania w sprawie rozgraniczenia nieruchomości.
  6. Jeżeli w trakcie prowadzonych czynności stwierdzimy, że postępowanie w sprawie ustalenia granic zostało już wcześniej zakończone ostateczną decyzją lub prawomocnym orzeczeniem sądu, czy też w innych uzasadnionych przypadkach, wydamy decyzję o umorzeniu postępowania jako bezprzedmiotowego. Od decyzji tej możesz się odwołać do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie ul. Obozowa 57. Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy. Dostarcz je do urzędu, który przekazał Ci tę decyzję. Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Nie musisz płacić za złożenie odwołania.
  7. Jeśli, po przeprowadzeniu wstępnych czynności wyjaśniających, nie będziemy mieli podstaw do umorzenia postępowania, podejmiemy działania w celu wyłonienia uprawnionego geodety. O złożonych ofertach (w których wskazane zostały kwoty wynagrodzenia geodetów) oraz terminie realizacji prac poinformujemy strony pisemnie, aby mogły się wypowiedzieć na temat wybranej oferty.
  8. Czynności przy ustaleniu przebiegu granicy wykonuje tylko geodeta upoważniony przez Prezydenta m.st. Warszawy w toku postępowania rozgraniczeniowego.
  9. Poinformujemy pisemnie Ciebie oraz pozostałe strony postępowania o zawarciu umowy z wybranym geodetą oraz o wydanym dla niego upoważnieniu. 
  10. W procesie ustalenia przebiegu granicy geodeta najpierw weźmie pod uwagę istniejące dowody:
    • dane zgromadzone w operacie ewidencji gruntów i budynków, 
    • dokumentację przyjętą do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
    • dokumenty znajdujące się w aktach ksiąg wieczystych prowadzonych dla nieruchomości, 
    • dokumenty wskazane we wniosku, 
    • inne dokumenty uzyskane od uczestników postępowania.

[i] Analiza dokumentów przez geodetę może potrwać nawet kilka miesięcy.

  1. Po przeanalizowaniu przez geodetę dostępnych dokumentów otrzymasz, podobnie jak pozostałe strony postępowania, pisemne wezwanie do stawienia się w miejscu wskazanym przez geodetę w wyznaczonym terminie. Wezwanie to dostaniesz co najmniej 7 dni przed wyznaczonym terminem.
  2. Jeśli nie przyjdziesz na umówione spotkanie bez usprawiedliwienia, geodeta i tak wykona swoją pracę.
  3. Jeśli dowody zebrane przez geodetę wystarczą do ustalenia przebiegu granic, geodeta:
  • pokazuje przebieg granicy, 
  • stabilizuje punkty graniczne, 
  • sporządza protokół graniczny, 
  • mierzy granice i trwałe (ważne dla przebiegu granicy) elementy zagospodarowania terenu. 

[!] Brak podpisów lub nieusprawiedliwiona nieobecność stron nie wstrzymuje pracy geodety.

  1. Jeśli zebrane dowody są niewystarczające do ustalenia przebiegu granicy, geodeta przyjmuje:
    • zgodne oświadczenia stron o przebiegu granicy 
      lub 
    • oświadczenie jednej ze stron, gdy druga strona w toku czynności na gruncie nie składa oświadczenia i nie kwestionuje przebiegu granicy. 
      Geodeta stabilizuje punkty graniczne, sporządza protokół graniczny, wykonuje pomiar granicy i trwałych elementów zagospodarowania terenu.
  2. Jeśli zebrane dowody są niewystarczające do ustalenia przebiegu granic, a pomiędzy stronami jest spór co do przebiegu granicy, geodeta zachęca do zawarcia ugody granicznej. Przedstawia stronom wszystkie dowody i argumenty za proponowanym przebiegiem granicy, a także informuje o tym, że w razie braku ugody sprawa zostanie przekazana do rozpatrzenia sądowi. W przypadku zawarcia ugody granicznej geodeta:
  • stabilizuje punkty graniczne,
  • sporządza protokół graniczny, 
  • wykonuje pomiar granicy i trwałych elementów zagospodarowania terenu. 

[!] Aby ugoda miała moc ugody sądowej, muszą ją podpisać wszystkie strony postępowania. 

  1. Jeśli geodeta nie może ustalić przebiegu granicy ani na podstawie zebranych dowodów, ani na podstawie oświadczeń stron, a strony nie zawarły ugody granicznej, geodeta:
    • wykonuje tymczasowe utrwalenie punktów granicznych za pomocą drewnianego palika lub farby,
    • wykonuje pomiar granic:
      • wskazanych przez strony,
      • określonych na podstawie dokumentów, 
      • przebiegających według ostatniego spokojnego stanu posiadania (okresu, w którym między właścicielami sąsiednich nieruchomości nie było sporów co do przebiegu granicy), 
      • jeśli nie ma możliwości określenia ostatniego spokojnego stanu posiadania – zgodnie ze stanem istniejącym na gruncie,
    • sporządza protokół graniczny,
    • opracowuje dodatkowy dokument dotyczący przebiegu granic zwany opinią.
  2. Geodeta przekazuje nam dokumentację rozgraniczenia nieruchomości, która zawiera w zależności od przypadku: protokół graniczny, akt ugody, opinię.
  3. Sprawdzamy, czy czynności zostały wykonane poprawnie przez geodetę i czy dokumenty są wykonane zgodne z przepisami prawa.
  4. Gdy stwierdzimy wadliwe wykonanie czynności geodety, dokumenty są mu zwracane do poprawy. Może to oznaczać, że strony będą musiały ponownie stawić się w wyznaczonym przez geodetę miejscu i terminie, co może wydłużyć czas trwania postępowania.
  5. Jeśli dokumentacja geodezyjna została wykonana prawidłowo, sporządzamy pozytywny protokół weryfikacji. Geodeta przekazuje część techniczną dokumentacji do włączenia do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
  6. Po uzupełnieniu akt postępowania o dokumentację rozgraniczenia nieruchomości, strony dostaną pisemne zawiadomienie, że mogą zapoznać się, we wskazanym terminie, z całym materiałem dowodowym skompletowanym w aktach sprawy. 
  7. Po upływie terminu do zapoznania się z aktami sprawy stronom postępowania zostanie doręczona decyzja, która zakończy postępowanie,. Dla każdej granicy wskazanej we wniosku wydawana jest oddzielna decyzja.
  8. Jeśli przebieg granic został ustalony na podstawie zebranych dowodów lub na podstawie zgodnego oświadczenia stron lub oświadczenia jednej ze stron, gdy druga strona w toku postępowania nie składa oświadczenia i nie kwestionuje przebiegu granicy, wydajemy decyzję o ustaleniu granicy. 
  9. Jeśli przebieg granicy został ustalony na podstawie ugody granicznej, wydajemy decyzję o umorzeniu postępowania administracyjnego. Za tę decyzję nie płacisz opłaty skarbowej. Poinformujemy Cię, że możesz wystąpić z wnioskiem o zwrot opłaty skarbowej. Następnie zwrócimy Ci opłatę skarbową na rachunek bankowy wskazany przez Ciebie we wniosku. 
  10. Jeśli przebieg granic nie został ustalony, nie można było wydać decyzji na podstawie zebranych dowodów lub oświadczenia stron, nie było ugody, wtedy wydajemy decyzję o umorzeniu postępowania administracyjnego i przekazaniu z urzędu sprawy do rozpatrzenia przez sąd. Sąd rozpatruje sprawy o rozgraniczenie nieruchomości w trybie postępowania nieprocesowego. Umorzenie postępowania o rozgraniczenie nieruchomości kończy bieg postępowania administracyjnego w sprawie i zamyka stronom możliwość dochodzenia swych praw i obowiązków przed organem administracyjnym. Za tę decyzję nie płacisz opłaty skarbowej. Poinformujemy Cię, że możesz wystąpić z wnioskiem o zwrot opłaty skarbowej. Następnie zwrócimy Ci opłatę skarbową na rachunek bankowy wskazany przez Ciebie we wniosku.
  11. Jeśli nikt nie wniósł odwołania lub żądania przekazania sprawy do rozpatrzenia przez sąd powszechny, decyzja staje się ostateczna i wykonalna.
  12. Jeśli przebieg granic został ustalony, ostateczna decyzja jest ujawniana w ewidencji gruntów i budynków. Zawiadomienia o wprowadzonej zmianie są wysyłane do organu podatkowego, oraz do sądu wieczysto-księgowego w przypadku zmian danych objętych działem I-O księgi wieczystej.
  13. Sprawdź czy zmiany zostały wprowadzone w księdze wieczystej. Jeśli sąd nie naniósł zmian, na podstawie naszych dokumentów, musisz samodzielnie zawnioskować do sądu wieczysto-księgowego.
  14. Razem z decyzją w sprawie, wydamy Ci postanowienie o wysokości kosztów postępowania, wraz ze wskazaniem osób obciążonych tymi kosztami oraz termin do zapłaty należności. Jeśli nie zapłacisz w terminie wskazanej w postanowieniu należności, to skierujemy sprawę do egzekucji. 
  15. Jeśli przebieg granic nie został ustalony, a sprawa została przekazana do sądu powszechnego, dostaniesz z sądu pismo w tej sprawie.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 6.08.2025 r.

Nie znalazłeś informacji?