Rejestracja i wyrejestrowanie pojazdów

null Wydawanie tablic indywidualnych na samochody osobowe i motocykle

Indywidualne tablice rejestracyjne to specjalne tablice, które składają się z maksymalnie 7 znaków, na których możesz umieścić własny napis.
Może to być np. imię, pseudonim albo nazwa firmy (od 3 do 5 znaków). Napis może być w dowolnym języku, ale nie może zawierać wulgaryzmów ani obraźliwych słów.

Tablica musi zaczynać się od litery i cyfry, które stanowią wyróżnik województwa – nadaje je urząd np. W9. Pozostałe znaki (od trzeciego do siódmego) możesz wybrać sam. Nie więcej niż dwie ostatnie litery możesz zastąpić cyframi.

[!] Nadanie tablic indywidualnych odbywa się jednocześnie z rejestracją pojazdu.

Jeżeli chcesz mieć na swoim aucie lub motocyklu indywidualne tablice rejestracyjne, tu dowiesz się jak je uzyskać.

Krok po kroku

  1. Sprawdź w naszej wyszukiwarce czy wybrany przez Ciebie wyróżnik jest dostępny.
    [!] Informacja o dostępności wyróżnika jest aktualna w momencie, kiedy ją sprawdzasz. Nie możesz zarezerwować wyróżnika tablic indywidualnych, dopóki nie złożysz wniosku o rejestrację pojazdu.
  2. Wypełnij wniosek o rejestrację pojazdu. Zaznacz, że chcesz mieć tablice indywidualne i wskaż, jaki chcesz mieć wyróżnik tablicy indywidualnej.
    [!] Formularze dostępne są również w urzędzie. 
  3. Do wniosku dołącz wymagane dokumenty wymienione w karcie informacyjnej, która dotyczy Twojej sprawy:
  4. Dokumenty przekaż do urzędu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę firmy. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru. 
  5. Gdy otrzymamy dokumenty, pracownik wpisze wskazany przez Ciebie wyróżnik indywidualny do ewidencji tablic indywidualnych. Jeśli spełnia on wszystkie wymagania i jest dostępny – zamówi tablice indywidualne u producenta tablic. Ich wyprodukowanie może potrwać kilka dni.
  6. Gdy urząd otrzyma wyprodukowane indywidualne tablice rejestracyjne, pracownik skontaktuje się z Tobą i powiadomi, co masz dalej zrobić. 
  7. Cały proces rejestracji zakończy decyzja o rejestracji pojazdu i wydanie dowodu rejestracyjnego, który powinien być gotowy do odbioru w ciągu 30 dni.
    [!] Informacje o przygotowanym do odbioru dowodzie rejestracyjnym możesz sprawdzić samodzielnie na stronie internetowej info-car.pl lub w urzędzie, w którym składasz wniosek.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek właściciela lub właścicieli o rejestrację pojazdu (249).pdf.
  2. Zgoda na przetwarzanie danych osobowych (numer telefonu, adres e-mail) (419).pdf., jeżeli ją wyrazisz.
  3. Dowód opłaty za rejestrację i wydanie tablic indywidualnych.
  4. Pozostałe dokumenty dołącz w zależności od rodzaju Twojej sprawy. Możesz je sprawdzić w naszych pozostałych kartach informacyjnych:

Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną (485 kB).pdf

Opłaty

  • 1 080 zł – tablice indywidualne na pojazd samochodowy wraz z opłatami rejestracyjnymi
  • 580 zł – tablice indywidualne na motocykl wraz z opłatami rejestracyjnymi

Opłaty za wydanie tablic indywidualnych i rejestrację pojazdu możesz zrobić:

  1. w kasie urzędu dzielnicy,
  2. bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.,
  3. przelewem na rachunek bankowy – wybierz rachunek przypisany do dzielnicy, w której będziesz składać wniosek.

W tytule przelewu wpisz:

  • markę i model pojazdu,
  • numer VIN (ten numer ma 17 znaków – sprawdź czy jest prawidłowy zanim wyślesz przelew),
  • wybrane tablice indywidualne.

Opłaty komunikacyjne za wydanie:

Samochód

Motocykl

Tablice rejestracyjne indywidualne

1000 zł

500 zł

Dowód rejestracyjny

54 zł

54 zł

Pozwolenie czasowe

13,50 zł

13,50 zł

Nalepka legalizacyjna

12,50 zł

12,50 zł

Razem

1080 zł

580 zł

Miejsce złożenia i odbioru

Sprawę możesz załatwić:

  • osobiście,
  • przez internet.

Załatwiam sprawę osobiście:

  1. Wypełnij wniosek o rejestrację pojazdu oraz zgodę na przetwarzanie nieobowiązkowych danych osobowych  – jeśli ją wyrazisz. Podpisz dokumenty.

[!] Formularze dostaniesz również na miejscu w urzędzie.

  1. Do wniosku dołącz pozostałe wymagane dokumenty dotyczące wybranej sprawy:

[!] Jeżeli pojazd jest nie tylko Twoją własnością, to wszyscy właściciele muszą przyjść z Tobą do urzędu lub mogą udzielić Ci pełnomocnictwa do załatwienia sprawy w ich imieniu. Musisz mieć wtedy pełnomocnictwa od każdego właściciela pojazdu osobno.

  1. Pracownik urzędu potwierdzi w systemie Twoje zameldowanie na pobyt stały lub czasowy.
    • Jeśli masz polskie obywatelstwo, ale nie masz meldunku, pracownik urzędu może poprosić Cię o przedstawienie innego dokumentu, który potwierdzi, że mieszkasz pod wskazanym adresem, np. zeznania rocznego PIT-37, umowy o pracę ze wskazanym adresem zamieszkania, umowy najmu mieszkania. Każdy taki przypadek będziemy rozpatrywali indywidualnie.
    • Jeśli jesteś cudzoziemcem musisz mieć obowiązkowo meldunek stały lub czasowy.
  2. Sprawdzimy czy pozostałe dokumenty są kompletne i nie zawierają błędów. Jeśli będą kompletne i poprawne – wystąpimy do producenta o wykonanie indywidualnych tablic rejestracyjnych z wybranym przez Ciebie wyróżnikiem.
  3. Kiedy otrzymamy tablice od producenta, skontaktujemy się z Tobą i poinformujemy o możliwości odbioru tablic i dokończeniu procesu rejestracji pojazdu. Musisz przyjść wtedy do urzędu.
  4. Otrzymasz wówczas zalegalizowane tablice rejestracyjne indywidualne i decyzję o czasowej rejestracji pojazdu. Wydamy Ci też pozwolenie czasowe, które jest ważne przez 30 dni – w tym czasie zastępuje ono dowód rejestracyjny.
  5. Gdy masz już decyzję o czasowej rejestracji, musisz zaktualizować ubezpieczenie OC pojazdu.
  6. W ciągu 30 dni Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW) przygotuje Twój dowód rejestracyjny. Informację o tym czy jest gotowy do odbioru sprawdzisz na stronie internetowej info-car.pl lub w urzędzie, w którym składasz wniosek.
  7. Przyjdź do urzędu przed upływem terminu ważności pozwolenia czasowego i odbierz decyzję o rejestracji pojazdu i dowód rejestracyjny. Przy odbiorze dowodu rejestracyjnego koniecznie zwróć nam pozwolenie czasowe oraz przedstaw ważną polisę OC.

[!] Nowy dowód rejestracyjny możesz odebrać tylko, gdy od dnia złożenia wniosku o rejestrację do dnia odbioru decyzji i stałego dowodu rejestracyjnego nie nastąpiła zmiana w zakresie prawa własności pojazdu czyli pojazd nie został sprzedany lub przekazany darowizną innej osobie. Jeżeli odbierzesz stały dowód rejestracyjny wraz z decyzją o rejestracji w momencie, gdy nie jesteś już właścicielem pojazdu, może zostać skierowane przeciwko Tobie zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa poświadczenia nieprawdy przez wprowadzenie w błąd funkcjonariusza publicznego.

[!] Jeśli chcesz osobiście złożyć wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w Systemie rezerwacji wizyt. Rezerwacja jednego terminu wizyty upoważnia Cię do załatwienia tylko jednej sprawy np. zarejestrowania jednego pojazdu. Jeśli masz więcej spraw lub pojazdów – zarezerwuj odpowiednią liczbę wizyt.

Załatwiam sprawę przez internet:

Możesz zarejestrować pojazd przez internet przez skrzynkę Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych (PWPW) na stronie https://www.esp.pwpw.pl/ – musisz mieć założone konto w Elektronicznej Skrzynce Podawczej PWPW (ESP).

[!] Wszystkie informacje oraz powiadomienia będziesz otrzymywać na swoją ESP.

  1. Wniosek elektroniczny możesz podpisać:
    • podpisem potwierdzonym profilem zaufanym albo
    • bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
  2. Do wniosku dołącz dokumenty w formie skanu lub zdjęcia. Listę wymaganych dokumentów znajdziesz w sekcji Wymagane dokumenty w karcie informacyjnej o procedurze, która jest właściwa dla Twojej sprawy:
  3. Po otrzymaniu wniosku musimy go zweryfikować. Jeśli wszystkie dane będą prawidłowe i kompletne, wezwiemy Cię do przekazania nam oryginałów wymaganych dokumentów. Wezwanie otrzymasz drogą elektroniczną na skrzynkę ESP, z której otrzymaliśmy wniosek.
  4. Przekaż nam wymagane dokumenty pocztą za potwierdzeniem odbioru lub przesyłką kurierską za zwrotnym pokwitowaniem odbioru na swój koszt.
  5. Po ich otrzymaniu i weryfikacji skontaktujemy się z Tobą drogą elektroniczną w celu uzgodnienia przesłania pocztą za potwierdzeniem odbioru (na Twój koszt): pozwolenia czasowego, zalegalizowanych indywidualnych tablic rejestracyjnych, decyzji o czasowej rejestracji pojazdu.
  6. Gdy otrzymasz już decyzję o rejestracji, musisz ubezpieczyć swój pojazd jeszcze w tym samym dniu.
  7. W ciągu 30 dni poinformujemy Cię drogą elektroniczną o możliwości odbioru dowodu rejestracyjnego. Możesz to zrobić osobiście w urzędzie. Po uzgodnieniu z nami możemy również przesłać Ci go pocztą za potwierdzeniem odbioru na Twój koszt.

[!] Jeżeli odbierzesz stały dowód rejestracyjny wraz z decyzją o rejestracji w momencie, gdy nie jesteś już właścicielem pojazdu, może zostać skierowane przeciwko Tobie zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa poświadczenia nieprawdy przez wprowadzenie w błąd funkcjonariusza publicznego.

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

  1. Niezwłocznie – sprawy, które nie wymagają informacji, wyjaśnień lub zbierania dowodów.
  2. Do 1 miesiąca – sprawy, które wymagają postępowania wyjaśniającego.
  3. Do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane.

Tryb odwoławczy

Jeśli otrzymasz decyzję odmowną możesz odwołać się od niej do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie ul. Obozowa 57. Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy, który wydał decyzję:

Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Nie musisz płacić za złożenie odwołania.

Uwagi

  1. Tablice rejestracyjne są przypisane do pojazdu, a nie do właściciela. Dotyczy to również tablic indywidualnych. Oznacza to, że kiedy sprzedasz samochód z indywidualnymi tablicami, to nie może ich zatrzymać ani zamówić takich samych dla innego pojazdu. Natomiast nowy właściciel pojazdu może zachować tablice, które są na sprzedawanym samochodzie. 
  2. Tablice rejestracyjne indywidualne są tworzone ze zbioru następujących 25 liter: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, U, V, W, X, Y i Z oraz cyfr od 0 do 9.
  3. Na tablicach rejestracyjnych indywidualnych – pierwsza litera i cyfra stanowią wyróżnik województwa, zaś kolejne litery stanowią wyróżnik indywidualny pojazdu, w którym nie więcej niż dwie ostatnie litery możesz zastąpić cyframi.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 25.11.2025 r.

Nie znalazłeś informacji?