Wstecz

Rejestracja pojazdu używanego zakupionego w Polsce

Komunikat

Od 1 lutego 2022 r., składając wniosek o przerejestrowanie pojazdu używanego, zakupionego w Polsce, możesz pozostać przy dotychczasowym numerze rejestracyjnym. Warunek – tablice muszą być białe oraz posiadać unijne gwiazdy na niebieskim tle. Pamiętaj również, że tablice muszą być czytelne, czyli utrzymane w należytym stanie oraz niepogięte. Jeżeli tablice rejestracyjne zakupionego pojazdu nie spełnią tych warunków będziemy musieli przerejestrować Twoje auto na nowe numery, co będzie wiązało się z wyższą opłatą.

Kupiłeś/kupiłaś używany pojazd? Masz 30 dni na zawiadomienie o nabyciu pojazdu. Jeśli tego nie zrobisz nałożymy na Ciebie karę od 200 do 1000 zł. Z powodu COVID-19 termin został wydłużony do 60 dni. Szczegółowe informacje znajdziesz w karcie informacyjnej „Zawiadomienie o nabyciu pojazdu”.

Sprzedałeś/sprzedałaś swoje auto? Masz 30 dni na zawiadomienie o zbyciu pojazdu. Jeśli tego nie zrobisz nałożymy na Ciebie karę od 200 do 1000 zł. Z powodu COVID-19 termin został wydłużony do 60 dni. Szczegółowe informacje znajdziesz w karcie informacyjnej „Zawiadomienie o zbyciu zarejestrowanego pojazdu”.

Krok po kroku

Tłumaczenie na język angielskiTłumaczenie na język rosyjskiTłumaczenie na język ukraiński

 

 

  1. Pobierz, wydrukuj i wypełnij wniosek oraz zgodę1. Formularze dostępne są również w urzędzie.
  2. Do wniosku dołącz wymagane dokumenty w oryginale.
  3. Zabierz ze sobą dokument tożsamości.
  4. Udaj się do urzędu dzielnicy właściwego ze względu na miejsce zamieszkania, złóż wniosek wraz z załącznikami oraz stosowną opłatą. 
  5. Możesz zarezerwować wizytę w urzędzie poprzez System rezerwacji wizyt m.st. Warszawy (kliknij w link rezerwacje.um.warszawa.pl). Pamiętaj, że zarezerwowanie jednego terminu wizyty upoważnia Cię do załatwienia tylko jednej sprawy – np. zarejestrowania jednego pojazdu.
  6. Jeżeli pojazd stanowi współwłasność, wymagamy obecności wszystkich współwłaścicieli lub musisz mieć udzielone przez nich pełnomocnictwa.
  7. Pracownik potwierdzi w systemie Twoje zameldowanie na pobyt stały lub czasowy. Jeśli nie posiadasz meldunku musisz przedstawić inny dokument, który zweryfikujemy podczas obsługi. Każdy taki przypadek będzie rozpatrywany indywidulanie.
  8. Otrzymasz decyzję o czasowej rejestracji pojazdu wraz z pozwoleniem czasowym ważnym na okres nieprzekraczający 30 dni, tablicami rejestracyjnymi oraz nalepką kontrolną, jeżeli jest wymagana.
  9. Zaktualizuj ubezpieczenie OC pojazdu.
  10. Odbierz decyzję o rejestracji pojazdu wraz z dowodem rejestracyjnym przed upływem terminu ważności pozwolenia czasowego. Informacje o przygotowanym do odbioru dowodzie rejestracyjnym uzyskasz we właściwym urzędzie lub na stronie internetowej info-car.pl. Przy odbiorze dowodu rejestracyjnego zwróć pozwolenie czasowe oraz przedstaw ważną polisę OC.

Pod tym linkiem możesz sprawdzić jakie, w świetle przepisów RODO, masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie.

..........................................
1 Jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych kontaktowych.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek właściciela o rejestrację pojazdu.
  2. Zgoda na przetwarzanie danych osobowych, jeżeli zostanie wyrażona.
  3. Dowód własności pojazdu (dowodem własności jest w szczególności jeden z następujących dokumentów: faktura VAT potwierdzająca nabycie pojazdu, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, umowa dożywocia, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, umowa przewłaszczenia np. banku, pierwotna umowa przewłaszczenia wraz z oświadczeniem o zwrotnym przeniesieniu prawa własności i oświadczeniem o całkowitej spłacie zadłużenia).
  4. Dowód rejestracyjny pojazdu z aktualnym terminem badania technicznego.
  5. Karta pojazdu (jeżeli była wydana).
  6. Tablice rejestracyjne.
  7. Dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, jeżeli w sprawie występuje pełnomocnik (wzór przykładowego pełnomocnictwa).
  8. W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest osoba fizyczna wymagany jest dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu).
  9. W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest osoba prawna wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (do wglądu). Sprawy związane z rejestracją pojazdu w imieniu osoby prawnej mogą załatwić wyłącznie osoby do tego upoważnione.

W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest cudzoziemiec przebywający na terenie RP, firma zagraniczna lub zagraniczne: ośrodki kultury, fundacje, korespondenci prasowi wymagane są:

  1. dokument tożsamości cudzoziemca: paszport oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów wraz z potwierdzeniem czasowego zameldowania cudzoziemca:
    – wiza Schengen lub wiza krajowa,
    karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy,
    zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej,
    karta pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej,
    dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela Unii Europejskiej,
    karta stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej,
    karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, nadanie statusu uchodźcy, udzielenie ochrony uzupełniającej lub zgoda na pobyt tolerowany.
  2. zaświadczenie o dokonaniu wpisu do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy (do wglądu) firma zagraniczna. Ośrodki kultury, fundacje, korespondenci prasowi umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje (do wglądu).

Opłaty

  1. Opłaty z tytułu spraw komunikacyjnych można dokonać przelewem lub przekazem na rachunek bankowy (kliknij w link ”rachunek bankowy”) Urzędu m.st. Warszawy dla właściwego urzędu dzielnicy, bądź bezpośrednio w kasie urzędu dzielnicy, według właściwości miejscowej dla załatwianej sprawy.
  • W tytule wpłaty należy wpisać markę, model pojazdu i jego numer rejestracyjny bądź w przypadku braku numeru rejestracyjnego numer VIN.
Opłaty komunikacyjne za wydanie: Samochód

Przyczepa/

naczepa/

Ciągnik rolniczy
Motocykl Motorower
Tablice rejestracyjne zwyczajne 80,00 zł 40,00 zł 40,00 zł 30,00 zł
Tablice rejestracyjne indywidualne 1000,00 zł - 500,00 zł -
Dowód rejestracyjny 54,00 zł 54,00 zł 54,00 zł 54,00 zł
Pozwolenie czasowe 13,50 zł 13,50 zł 13,50 zł 13,50 zł
Nalepka kontrolna 18,50 zł - - -
Nalepka legalizacyjna 12,50 zł 12,50 zł 12,50 zł 12,50 zł
Opłata ewidencyjna 2,00 zł 1,50 zł 1,50 zł 1,50 zł
RAZEM (w przypadku zwyczajnych tablic rej.) 180,50 zł 121,50 zł 121,50 zł 111,50 zł
RAZEM (w przypadku pozostawienia dotychczasowych tablic rej. z wydaniem pozwolenia czasowego)* 81,00 zł 81,00 zł 81,00 zł 81,00 zł
RAZEM (w przypadku indywidualnych tablic rej.) 1100,50 zł - 581,50 zł -
Przerejestrowanie pojazdu z zachowaniem dotychczasowego numeru rejestracyjnego, bez wydania pozwolenia czasowego** 67,00 zł 67,00 zł 67,00 zł 67,00 zł

*dotyczy białych, niezniszczonych tablic rejestracyjnych wydanych przez Urząd m.st. Warszawy.

**dotyczy białych, niezniszczonych tablic rejestracyjnych z unijnymi gwiazdkami na niebieskim tle, wydanych przez polskie organy rejestrujące.

  1. 17 zł opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
  • Zapłaty opłaty skarbowej za udzielone pełnomocnictwo można dokonać przelewem lub przekazem na rachunek bankowy (kliknij w link ”rachunek bankowy”) lub w dowolnej kasie Urzędu m.st. Warszawy.
  • Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.

Miejsce złożenia i odbioru

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

  1. Niezwłocznie sprawy nie wymagające zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień.
  2. Do 1 miesiąca sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego.
  3. Do 2 miesięcy sprawy szczególnie skomplikowane.

Tryb odwoławczy

Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

Uwagi

  1. Od 1 lutego 2022 r. składający wniosek o rejestrację pojazdu może wnioskować o zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego, w tym tablic (tablicy) rejestracyjnych, jeżeli pojazd był już zarejestrowany na terytorium RP i posiada tablice (tablicę) rejestracyjne białe z unijnymi gwiazdkami. Dodatkowo tablice (tablica) muszą być czytelne i utrzymane w należytym stanie. W takim przypadku starosta, dokonując rejestracji pojazdu, wydaje decyzję o rejestracji pojazdu i dowód rejestracyjny oraz dokonuje legalizacji dotychczasowych tablic (tablicy) rejestracyjnych. Jeżeli tablice rejestracyjne nie spełniają powyższych wymogów podlegają wymianie czyli pojazd zostanie przerejestrowany na nowe numery.
  2. Właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o nabyciu (szczegóły znajdziesz w karcie informacyjnej AO/05/31/Klub zbyciu pojazdu (szczegóły znajdziesz w karcie informacyjnej AO/05/15/K). Niedopełnienie obowiązku zawiadomienia o nabyciu lub zbyciu pojazdu w ustawowym terminie skutkuje nałożeniem kary w wysokości od 200 PLN do 1000 PLN. Z uwagi na ogłoszony na terytorium RP stan epidemii powyższy termin został wydłużony do 60 dni, licząc od dnia nabycia lub zbycia pojazdu. Wydłużony termin obowiązuje do dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19.
  3. Obowiązek przedstawienia dowodu rejestracyjnego i tablic rejestracyjnych nie dotyczy zarejestrowanego pojazdu zakupionego od Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Sił Zbrojnych RP, Służby Celnej.
  4. W przypadku gdy dane zbywcy pojazdu są niezgodne z danymi zawartymi w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu (jeżeli była wydana), do wniosku o rejestrację pojazdu należy dołączyć wszystkie dokumenty potwierdzające fakt przeniesienia prawa własności.
  5. W przypadku zagubienia karty pojazdu lub dowodu rejestracyjnego przed ponowną rejestracją należy przedłożyć zaświadczenie wydane przez ostatni organ rejestrujący, potwierdzające dane zawarte w zagubionym dokumencie.
  6. Organy właściwe w sprawach rejestracji pojazdów są obowiązane do przeprowadzania kontroli spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (nieokazanie ważnej polisy OC nie wpływa na pozytywne załatwienie sprawy, skutkuje natomiast powiadomieniem Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego o nieprzedłożeniu dokumentu).
  7. Osoby fizyczne i prawne będące właścicielami samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, ciągników siodłowych i balastowych o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony, przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton, autobusów są zobowiązane do uiszczenia podatku od środków transportowych. Opłatę podatku można wnieść w urzędzie dzielnicy właściwym ze względu na miejsce zamieszkania osoby fizycznej bądź siedzibę firmy lub w Centrum Obsługi Podatnika przy ul. Obozowej 57 w Warszawie lub przelewem na numer rachunku bankowego (szczegóły tego podatku znajdziesz w karcie informacyjnej COP/01/02/K).  
  8. W przypadku gdy właścicielem ww pojazdów jest cudzoziemiec lub oddział / przedstawicielstwo firmy zagranicznej, opłatę podatku od środków transportowych należy wnieść w urzędzie dzielnicy zgodnie z miejscem zamieszkania cudzoziemca lub siedziby oddziału / przedstawicielstwa firmy zagranicznej.
  9. Podane informacje mają charakter ogólny i wynikają z przepisów prawa. 
  10. W jednostkowych przypadkach może być wymagane złożenie dodatkowych dokumentów i wyjaśnień.

Podstawa prawna


Nie znalazłeś informacji?