Wydawanie uprawnień do kierowania pojazdami

null Wymiana prawa jazdy z powodu upłynięcia terminu ważności

Jeśli Twoje prawo jazdy utraciło ważność i chcesz je przedłużyć, tutaj znajdziesz informacje jak to zrobić.
[i] Jeżeli masz bezterminowe prawo jazdy to dokument ten musisz wymienić w latach 2028–2033. Do tego czasu, jeżeli nie pojawią się inne okoliczności np. zmiana danych osobowych, nie musisz wymieniać prawa jazdy.

Krok po kroku

  1. Wypełnij wniosek o wydanie prawa jazdy.
  2. Do wniosku dołącz wymagane dokumenty.
  3. Wniosek oraz wymagane dokumenty przekaż do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich dzielnicy, w której mieszkasz. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
  4. Prawo jazdy powinno być gotowe do odbioru w ciągu 30 dni. Informację o tym czy już możesz je odebrać uzyskasz we właściwym urzędzie lub na stronie internetowej info-car.pl
  5. Odbierz prawo jazdy – na wizytę zabierz ze sobą dokument tożsamości.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o wydanie prawa jazdy.
  2. Zgoda na przetwarzanie nieobowiązkowych danych osobowych np. numeru telefonu, jeżeli ją wyrażasz.
  3. Orzeczenie lekarskie – o ile jest wymagane (szczegóły znajdziesz w sekcji Uwagi).
  4. Orzeczenie psychologiczne – o ile jest wymagane (szczegóły znajdziesz w sekcji Uwagi)
  5. Kolorowa fotografia o wymiarach 35 x 45 mm.
    [!] Szczegółowe wymogi, jakie musi spełniać, znajdziesz na stronie https://www.gov.pl/web/gov/zdjecie-do-prawa-jazdy.
  6. Kserokopia dotychczasowego prawa jazdy.
  7. Jeżeli jesteś cudzoziemcem: karta pobytu, wiza lub inny dokument, który potwierdza legalny pobyt lub zaświadczenie, że studiujesz co najmniej 6 miesięcy.
  8. Dowód opłaty za wydanie prawa jazdy.
  9. Oświadczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
  10. Oświadczenie o przebywaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
  11. Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona przez:
    • notariusza lub
    • adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub
    • upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.

[!] W jednostkowych przypadkach możemy wymagać od Ciebie złożenia dodatkowych dokumentów i wyjaśnień.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.

Opłaty

100 zł – opłata za wydanie prawa jazdy.
Opłatę za prawo jazdy możesz zrobić:

  1. w kasie urzędu dzielnicy,
  2. w opłatomacie – jeśli jest dostępny w miejscu, w którym składasz wniosek,
  3. przelewem na rachunek bankowy – wybierz rachunek przypisany do dzielnicy, w której będziesz składać wniosek.

Możliwe opłaty dodatkowe:
17 zł – opłata skarbowa od złożenia dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku) lub rodzeństwu jest bezpłatne zwolnione z opłaty skarbowej.
5 zł – opłata skarbowa za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.
Opłaty skarbowe możesz zrobić:

  • w kasie urzędu dzielnicy,
  • w opłatomacie – jeśli jest dostępny w miejscu, w którym składasz wniosek,
  • przelewem na rachunek bankowy.

Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu: 
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX.

Miejsce złożenia i odbioru

Sprawę możesz załatwić osobiście w urzędzie lub przez internet.
Załatwiam sprawę osobiście:
[!] Do urzędu zabierz ze sobą dokument tożsamości np. dowód osobisty, paszport.

  1. Przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich dzielnicy, w której mieszkasz. Złóż wypełniony wniosek z wymaganymi załącznikami.
    [!] Formularze dostępne są również w urzędzie.
  2. Potwierdzimy w systemie Twoje zameldowanie na pobyt stały lub czasowy. Jeśli nie masz meldunku, przedstaw inny dokument, który potwierdzi Twój adres zamieszkania – zweryfikujemy go podczas obsługi. Każdy taki przypadek będziemy rozpatrywać indywidualnie.
  3. Prawo jazdy powinno być gotowe do odbioru w ciągu 30 dni. Informację o tym czy już możesz je odebrać uzyskasz we właściwym urzędzie lub na stronie internetowej info-car.pl.
  4. Przyjdź do urzędu i odbierz nowe prawo jazdy.

[!] Jeśli chcesz osobiście złożyć wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w Systemie rezerwacji wizyt.
Załatwiam sprawę przez internet:

Wniosek możesz złożyć drogą elektroniczną przez skrzynkę Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych (PWPW) na stronie https://www.esp.pwpw.pl/. Aby to zrobić musisz mieć tam założone konto.

  1. Zaloguj się do skrzynki PWPW.
  2. Wypełnij wniosek o wydanie prawa jazdy.
  3. Dołącz dokumenty wymienione w sekcji Wymagane dokumenty. Muszą być w formie skanu lub zdjęcia.
  4. Wniosek podpisz:
    • profilem zaufanym ePUAP albo
    • bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
  5. Przed wydaniem prawa jazdy zgłoś się do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich dzielnicy, w której mieszkasz i przedstaw:
  6. Prawo jazdy wyślemy Ci pocztą na adres wskazany we wniosku – musisz pokwitować odbiór.

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

  • Przygotowanie dokumentu prawa jazdy do wydania – do 9 dni roboczych.
  • Sprawy, które wymagają postępowania wyjaśniającego — do 1 miesiąca.
  • Sprawy szczególnie skomplikowane – do 2 miesięcy.

Termin realizacji sprawy liczymy od dnia, w którym złożysz kompletny wniosek.

Tryb odwoławczy

Jeżeli otrzymasz decyzję, możesz się od niej odwołać do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie (ul. Obozowa 57). Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy (na adres delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich, w której został złożony wniosek).
Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Nie musisz płacić za jego złożenie.

Uwagi

  1. Do wniosku załączasz orzeczenie lekarskie lub psychologiczne (w przypadku kategorii C, C+E, D, D+E) o braku przeciwwskazań do kierowania pojazdami, jedynie w przypadku gdy termin ważności prawa jazdy został ustalony na podstawie tych orzeczeń.
  2. Jeżeli upłynął termin ważności prawa jazdy, które było wydane na 15 lat, a urząd posiada w aktach bezterminowe orzeczenie lekarskie lub psychologiczne nie musisz składać nowych orzeczeń.
  3. Jeżeli upłynął termin ważności prawa jazdy, który został ustalony na podstawie terminowych orzeczeń, wydanych np. na 10 lat, to w takiej sytuacji do przedłużenia terminu ważności prawa jazdy konieczne będzie przedłożenie nowego orzeczenia lekarskiego lub psychologicznego lub obu.
  4. Możemy poprosić Cię o ponowne wypełnienie wniosku, jeśli wniosek jest np. wypełniony nieczytelnie.
  5. Od 19 stycznia 2013 r. prawa jazdy wydawane są maksymalnie na 15 lat – po upływie tego czasu, musisz wyrobić nowy dokument. 

Podstawa prawna

Wersja 2.0 z 11.04.2025 r.

Nie znalazłeś informacji?