Projekty i programy lokalne

null Inicjatywa lokalna

Inicjatywa lokalna to forma współpracy jednostek samorządu terytorialnego z ich mieszkańcami, w celu wspólnego realizowania zadania publicznego na rzecz społeczności lokalnej.

Kto może składać wnioski?

Wniosek o realizację inicjatywy lokalnej może złożyć minimum dwoje mieszkańców Warszawy (bez względu na wiek i zameldowanie) lub w ich imieniu organizacja pozarządowa.

Jak i gdzie uzyskać pomoc?

W każdej dzielnicy zostali powołani koordynatorzy ds. inicjatywy lokalnej, którzy chętnie udzielą informacji i pomogą przy pisaniu wniosków. Spis wszystkich koordynatorów znajduje się na stronie internetowej (otwarcie w nowym oknie)

Jakie pomysły można realizować w ramach inicjatywy lokalnej?

Pomysły muszą wpisywać się w jeden z obszarów Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w tym: działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych; działalność charytatywna; działalność na rzecz kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego; rewitalizacja; promocja i organizacja wolontariatu; edukacja, oświata i wychowanie; działalność w sferze kultury fizycznej; turystyki; ochrony przyrody.

Jak składać wniosek o inicjatywę lokalną?

  • Wnioski o inicjatywę lokalną składamy w formie papierowej na formularzu. Formularz dostępny jest na stronie internetowej (otwarcie w nowym oknie)

  • Najwygodniej złożyć wniosek w Wydziale Obsługi Mieszkańców (WOM) w tej dzielnicy, w której planowana jest realizacja inicjatywy.

  • Nie ma określonego terminu składania wniosków – można to robić cały rok.

  • Najlepiej jednak złożyć wniosek 3 miesiące przed planowaną realizacja inicjatywy. Urząd na jego rozpatrzenie ma od 30 do 60 dni, do tego dochodzi czas na ustalenie szczegółów, przygotowanie umowy i zakup materiałów oraz zamówienie usług.

  • Czas realizacji inicjatywy może być dłuższy niż jeden rok kalendarzowy/budżetowy.

Realizacja inicjatywy lokalnej

  • Po pozytywnej ocenie wniosku następuje podpisanie umowy. Na jej podstawie obie strony (wnioskodawcy i Urząd m.st. Warszawy) zobowiążą się do realizacji konkretnych zadań.

  • Mieszkańcy w realizacje inicjatywy lokalnej angażują się przede wszystkim w formie pracy społecznej, ale również wkładu rzeczowego i finansowego.

  • W ramach inicjatywy lokalnej urząd miasta nie przekazuje bezpośrednio pieniędzy.

  • Urząd miasta może zlecić i opłacić prace (np. budowlane), zapłacić na wynajem sprzętu (np. sceny czy nagłośnienia), kupić materiały (np. deski, kredki).

Więcej informacji o inicjatywie lokalnej w m.st. Warszawie znajdziecie na stronie internetowej (otwarcie w nowym oknie)

Nie znalazłeś informacji?