Rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji obywateli

null Petycje do Urzędu m.st. Warszawy

Petycja to pismo, które zawiera żądanie np. o zmianę przepisów prawa, podjęcia jakiegoś działania na rzecz osoby, która składa petycję lub życia zbiorowego.

Petycję może złożyć każda osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Może to być też grupa osób lub grupa podmiotów. Jeśli chcesz złożyć petycję, tutaj dowiesz się jak to robić.

Krok po kroku

  1. Napisz petycję do Urzędu m.st. Warszawy. 
  2. Podpisz petycję. Możesz też dołączyć do niej kopie dokumentów. 
  3. Petycję przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
  4. Po rozpatrzeniu petycji przekażemy Ci naszą odpowiedź. Opublikujemy ja też na stronie Publikatora informacji o petycjach złożonych do Urzędu m.st. Warszawy.

Wymagane dokumenty

  1. Petycja do urzędu. Musi ona zawierać:
    • imię i nazwisko (nazwę) oraz miejsce zamieszkania (siedziby) – jeśli petycję składa grupa, to każda osoba i podmiot, który należy do tej grupy, musi podać te informacje,
    • adres do korespondencji,
    • informacje do kogo jest skierowana (adresat petycji),
    • opis w jakiej sprawie ją składasz, o co wnosisz, co chcesz zmienić itd.,
    • wskazanie reprezentanta grupy oraz jego danych – jeśli petycję składa grupa osób.
  2. Jeśli składasz petycję w interesie innej osoby – zgoda tej osoby.

[i] Nie musisz załączać żadnych dodatkowych dokumentów. Warto jednak dołączyć takie dokumenty, które pozwolą nam lepiej zrozumieć Twoją sprawę.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.

Opłaty

Nie musisz płacić za złożenie petycji.

Miejsce złożenia i odbioru

Petycję możesz złożyć:

Składam petycję w urzędzie

  1. Napisz petycję i podpisz ją.
  2. Dołącz do petycji dodatkowe dokumenty, jeśli takie masz.
  3. Złóż petycję w wybranej siedzibie urzędu lub wyślij ją pocztą na adres korespondencyjny urzędu.
  4. Odpowiedź przekażemy Ci na adres korespondencyjny podany w petycji. Opublikujemy ja też na stronie Publikatora informacji o petycjach złożonych do Urzędu m.st. Warszawy.

Składam petycję przez ePUAP
Aby skorzystać z tej opcji musisz mieć profil zaufany lub podpis kwalifikowany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.

  1. Wejdź na stronę www.gov.pl.
  2. Kliknij przycisk Złóż wniosek. 
  3. System przeniesie Cię na stronę profilu zaufanego. Zaloguj się na swoje konto.
  4. Postępuj zgodnie z pojawiającymi się komunikatami.
  5. Sprawdź i podpisz zgłoszenie. Potwierdzenie wysłania zgłoszenia otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP. 
  6. Odpowiedź przekażemy Ci na Twoją skrzynkę ePUAP lub inny adres korespondencyjny, jeśli tak podasz we wniosku.

[!] E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Jeśli chcesz skorzystać z tego systemu, musisz złożyć wniosek o założenie adresu do doręczeń elektronicznych (ADE). Więcej o tym dowiesz się ze strony https://www.gov.pl/web/e-doreczenia.

Jednostka odpowiedzialna

Biuro Kontroli Urzędu m.st. Warszawy

Przy ul. Niecałej 2 w Warszawie działa Punkt informacji skargowej. Punkt obsługuje Wydział Skarg i Wniosków. Tutaj pomożemy Ci złożyć petycję. Udzielimy też informacji o Twojej petycji.
Kontakt do Wydziału Skarg i Wniosków:

  • telefonicznie: tel. 22 443 32 35, 22 443 32 36, 
  • faksem: 22 443 99 66, 
  • pocztą na adres e-mail: skargi@um.warszawa.pl.

Termin odpowiedzi

Na Twoją petycję odpowiemy w ciągu 3 miesięcy. Jeśli będziemy potrzebować więcej czasu na jej rozpatrzenie – poinformujemy Cię o tym i wyznaczymy nowy termin odpowiedzi.

Pisma w sprawie przekażemy Ci na adres korespondencyjny, który podasz w petycji (pisemnie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej). Jeśli chcesz, abyśmy przesłali Ci odpowiedź elektronicznie z użyciem bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu – poinformuj nas o tym.

Tryb odwoławczy

W tych sprawach nie ma trybu odwoławczego. Oznacza to, że nie możesz odwołać się ani złożyć skargi na sposób rozpatrzenia petycji.

Uwagi

  1. Nie każde pismo zatytułowane „petycja” jest petycją. O tym czy pismo jest petycją decyduje jego treść.
  2. Nie możesz złożyć petycji ustnie czy telefonicznie. Petycje można złożyć tylko pisemnie albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
  3. Petycja powinna zawierać (art. 4 ust. 2 ustawy o petycjach):
    • oznaczenie podmiotu, który składa petycję. Jeśli jest to grupa podmiotów, to w petycji trzeba wskazać oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję;
    • wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu, który składa petycję oraz adresu do korespondencji. Jeśli petycję składa grupa podmiotów, to w petycji trzeba wskazać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów,
    • oznaczenie do kogo kierowana jest petycja (jej adresat);
    • wskazanie co jest przedmiotem petycji.
  4. Petycja pozostanie bez rozpoznania jeśli nie będzie zawierać (art. 7 ust. 1 Ustawy o petycjach):
    • oznaczenia, kto ją składa (w przypadku grupy podmiotów oznaczenia wszystkich członków tej grupy i jej reprezentanta),
    • miejsca zamieszkania lub siedziby (w przypadku grupy każdego członka tej grupy i jej reprezentanta),
    • adresu do korespondencji (w przypadku grupy podmiotów – adresu do korespondencji reprezentanta grupy).
  5. Jeśli petycja nie będzie zawierała informacji do kogo jest skierowana i jaki jest jej przedmiot, wezwiemy Cię do jej uzupełnienia. Jeśli nie uzupełnisz petycji w terminie 14 dni, pozostawimy ją bez rozpoznania.
  6. Na stronie Publikatora informacji o petycjach złożonych do Urzędu m.st. Warszawy możesz zapoznać się z petycjami, które wpłynęły do naszego urzędu oraz ze sposobem ich rozpatrzenia.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 31.01.2025 r.

Nie znalazłeś informacji?