- Baza wiedzy
-
/
Społeczeństwo obywatelskie
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- Transport i drogownictwo
- / Wnioski, skargi i petycje
-
/
Rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji obywateli
Rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji obywateli
null Petycje do Urzędu m.st. Warszawy
Petycja to pismo, które zawiera żądanie np. o zmianę przepisów prawa, podjęcia jakiegoś działania na rzecz osoby, która składa petycję lub życia zbiorowego.
Petycję może złożyć każda osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Może to być też grupa osób lub grupa podmiotów. Jeśli chcesz złożyć petycję, tutaj dowiesz się jak to robić.
Krok po kroku
- Napisz petycję do Urzędu m.st. Warszawy.
- Podpisz petycję. Możesz też dołączyć do niej kopie dokumentów.
- Petycję przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
- Po rozpatrzeniu petycji przekażemy Ci naszą odpowiedź. Opublikujemy ja też na stronie Publikatora informacji o petycjach złożonych do Urzędu m.st. Warszawy.
Wymagane dokumenty
- Petycja do urzędu. Musi ona zawierać:
- imię i nazwisko (nazwę) oraz miejsce zamieszkania (siedziby) – jeśli petycję składa grupa, to każda osoba i podmiot, który należy do tej grupy, musi podać te informacje,
- adres do korespondencji,
- informacje do kogo jest skierowana (adresat petycji),
- opis w jakiej sprawie ją składasz, o co wnosisz, co chcesz zmienić itd.,
- wskazanie reprezentanta grupy oraz jego danych – jeśli petycję składa grupa osób.
- Jeśli składasz petycję w interesie innej osoby – zgoda tej osoby.
[i] Nie musisz załączać żadnych dodatkowych dokumentów. Warto jednak dołączyć takie dokumenty, które pozwolą nam lepiej zrozumieć Twoją sprawę.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
Nie musisz płacić za złożenie petycji.
Miejsce złożenia i odbioru
Petycję możesz złożyć:
- osobiście w urzędzie:
- w wydziale obsługi mieszkańców w dowolnym urzędzie dzielnicy m.st. Warszawy,
- w kancelarii ogólnej urzędu (Al. Jerozolimskie 44 w Warszawie),
- punkt informacji skargowej (ul. Niecała 2 w Warszawie, parter, pokój nr 4),
- przez internet:
- na stronie Publikatora informacji o petycjach złożonych do Urzędu m.st. Warszawy,
- na stronach: Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) lub e‑Doręczenia,
- e-mailem na adres: skargi@um.warszawa.pl,
- faksem na numer 22 443 99 66,
- pocztą na adres: Biuro Kontroli Urzędu m.st. Warszawy, ul. Niecała 2, 00-098 Warszawa.
Składam petycję w urzędzie
- Napisz petycję i podpisz ją.
- Dołącz do petycji dodatkowe dokumenty, jeśli takie masz.
- Złóż petycję w wybranej siedzibie urzędu lub wyślij ją pocztą na adres korespondencyjny urzędu.
- Odpowiedź przekażemy Ci na adres korespondencyjny podany w petycji. Opublikujemy ja też na stronie Publikatora informacji o petycjach złożonych do Urzędu m.st. Warszawy.
Składam petycję przez ePUAP
Aby skorzystać z tej opcji musisz mieć profil zaufany lub podpis kwalifikowany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.
- Wejdź na stronę www.gov.pl.
- Kliknij przycisk Złóż wniosek.
- System przeniesie Cię na stronę profilu zaufanego. Zaloguj się na swoje konto.
- Postępuj zgodnie z pojawiającymi się komunikatami.
- Sprawdź i podpisz zgłoszenie. Potwierdzenie wysłania zgłoszenia otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP.
- Odpowiedź przekażemy Ci na Twoją skrzynkę ePUAP lub inny adres korespondencyjny, jeśli tak podasz we wniosku.
[!] E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Jeśli chcesz skorzystać z tego systemu, musisz złożyć wniosek o założenie adresu do doręczeń elektronicznych (ADE). Więcej o tym dowiesz się ze strony https://www.gov.pl/web/e-doreczenia.
Jednostka odpowiedzialna
Biuro Kontroli Urzędu m.st. Warszawy
Przy ul. Niecałej 2 w Warszawie działa Punkt informacji skargowej. Punkt obsługuje Wydział Skarg i Wniosków. Tutaj pomożemy Ci złożyć petycję. Udzielimy też informacji o Twojej petycji.
Kontakt do Wydziału Skarg i Wniosków:
- telefonicznie: tel. 22 443 32 35, 22 443 32 36,
- faksem: 22 443 99 66,
- pocztą na adres e-mail: skargi@um.warszawa.pl.
Termin odpowiedzi
Na Twoją petycję odpowiemy w ciągu 3 miesięcy. Jeśli będziemy potrzebować więcej czasu na jej rozpatrzenie – poinformujemy Cię o tym i wyznaczymy nowy termin odpowiedzi.
Pisma w sprawie przekażemy Ci na adres korespondencyjny, który podasz w petycji (pisemnie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej). Jeśli chcesz, abyśmy przesłali Ci odpowiedź elektronicznie z użyciem bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu – poinformuj nas o tym.
Tryb odwoławczy
W tych sprawach nie ma trybu odwoławczego. Oznacza to, że nie możesz odwołać się ani złożyć skargi na sposób rozpatrzenia petycji.
Uwagi
- Nie każde pismo zatytułowane „petycja” jest petycją. O tym czy pismo jest petycją decyduje jego treść.
- Nie możesz złożyć petycji ustnie czy telefonicznie. Petycje można złożyć tylko pisemnie albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
- Petycja powinna zawierać (art. 4 ust. 2 ustawy o petycjach):
- oznaczenie podmiotu, który składa petycję. Jeśli jest to grupa podmiotów, to w petycji trzeba wskazać oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję;
- wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu, który składa petycję oraz adresu do korespondencji. Jeśli petycję składa grupa podmiotów, to w petycji trzeba wskazać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów,
- oznaczenie do kogo kierowana jest petycja (jej adresat);
- wskazanie co jest przedmiotem petycji.
- Petycja pozostanie bez rozpoznania jeśli nie będzie zawierać (art. 7 ust. 1 Ustawy o petycjach):
- oznaczenia, kto ją składa (w przypadku grupy podmiotów oznaczenia wszystkich członków tej grupy i jej reprezentanta),
- miejsca zamieszkania lub siedziby (w przypadku grupy każdego członka tej grupy i jej reprezentanta),
- adresu do korespondencji (w przypadku grupy podmiotów – adresu do korespondencji reprezentanta grupy).
- Jeśli petycja nie będzie zawierała informacji do kogo jest skierowana i jaki jest jej przedmiot, wezwiemy Cię do jej uzupełnienia. Jeśli nie uzupełnisz petycji w terminie 14 dni, pozostawimy ją bez rozpoznania.
- Na stronie Publikatora informacji o petycjach złożonych do Urzędu m.st. Warszawy możesz zapoznać się z petycjami, które wpłynęły do naszego urzędu oraz ze sposobem ich rozpatrzenia.
Podstawa prawna
Wersja 1.0 z 31.01.2025 r.