Dodatki mieszkaniowe, obniżki i pomoc w spłacie zadłużenia
null Pomoc w spłacie zadłużenia czynszowego (restrukturyzacja, odpracowanie, ulgi i dodatki mieszkaniowe)
Miasto Stołeczne Warszawa stara się pomóc lokatorom, którzy mają zaległości w opłatach czynszowych. Osoby zadłużone mogą skorzystać z rożnych form pomocy takich jak:
-
restrukturyzacja zadłużenia (częściowa spłata z umorzeniem reszty długu),
-
odpracowanie zadłużenia,
-
dodatki i ulgi mieszkaniowe.
Restrukturyzacja zadłużenia
Miasto Stołeczne Warszawa, zgodnie z uchwałą radnych Nr XIII/295/2019 , oferuje dłużnikom czynszowym nowe narzędzie pomocy.
Warszawiacy i warszawianki mają 24 miesiące na przystąpienie do programu i elastycznie dobrane raty – miesięczne czy kwartalne oraz nawet do 10 lat na spłatę zadłużenia. Nowe narzędzie umarzania długów ma pomóc mieszkańcom w wydostaniu się z trudnej sytuacji życiowej.
I. Okres obowiązywania narzędzia
od dnia wejścia w życie uchwały tj. 29 czerwca 2019 r. do 30 grudnia 2030 roku.
II. Kto może skorzystać
-
pełnoletnia osoba, która ma trudności ze spłatą zadłużenia za zajmowane mieszkanie gminne (w tym socjalne);
-
pełnoletnia osoba, która już nie mieszka w mieszkaniu komunalnym, ale ciągle ma niespłacone zadłużenie za to mieszkanie;
-
pełnoletnia osoba, która odpowiada solidarnie za długi np. po dziadkach, rodzicach, partnerach.
III. Warunki przystąpienia do restrukturyzacji
-
posiadanie zadłużenia na dzień składania wniosku oraz na 31.12.2018 r. (jeżeli obecnie osoba posiada zadłużenie, ale nie miała go na 31.12.2018 r. wówczas nie może skorzystać z tego narzędzia);
-
dopuszcza się restrukturyzację długu w przypadku, gdy osoba zadłużona ma zarejestrowaną działalność gospodarczą w mieszkaniu gminnym, ale pod warunkiem, że nie prowadzi jej w tym mieszkaniu;
-
prawidłowe korzystanie z mieszkania (brak interwencji za zakłócanie porządku i bezpieczeństwa w budynku, itp.);
-
złożenie wniosku w terminie do 24 miesięcy od wejścia w życie uchwały, czyli najpóźniej do 29.06.2021 r. (do burmistrza dzielnicy lub dyrektora Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami w dzielnicy);
-
zawarcie umowy. Istotnym elementem jest, że osoby zainteresowane restrukturyzacją mogą i powinny skorzystać z pomocy i doradztwa w dzielnicy lub ZGN-ie w zakresie wyboru wariantu.
IV. Formy restrukturyzacji – do wyboru
Podstawowa jednorazowa
- spłata 40% zadłużenia w ciągu 3 miesięcy od podpisania umowy;
- terminowe płacenie bieżących opłat przez 4 lata od podpisania umowy;
- umorzenie 60% zadłużenia po wywiązaniu się z warunków umowy.
Podstawowa ratalna
- spłata 60% zadłużenia w ratach w okresie od 1 roku do 5 lat, gdy dług nie przekracza 10 000 zł lub do 10 lat, gdy dług przekracza 10 000 zł (wysokość rat uzależniona od kwoty zadłużenia i możliwości płatniczych);
- wpłata pierwszej raty może być dokonana w dowolnej zadeklarowanej kwocie, ale nie mniej niż 50 zł i będzie dokonana w terminie 1 miesiąca od podpisania umowy;
- kolejne raty mogą być wpłacane w systemie miesięcznym lub w innym systemie niż miesięczny (jeżeli sytuacja finansowa dłużnika wskazuje na korzyści z takiego rozwiązania i daje większą pewność na pomyślne zakończenie umowy np. wynagrodzenie pobierane w systemie innym niż miesięczny);
- terminowe płacenie bieżących opłat przez cały okres obowiązywania umowy;
- umorzenie 40% zadłużenia po wywiązaniu się z warunków umowy.
Specjalna dla osób ogrzewających mieszkania energią elektryczną
-
spłata 40% zadłużenia w ratach w okresie od 1 roku do 5 lat, gdy dług nie przekracza 10 000 zł lub do 10 lat, gdy dług przekracza 10 000 zł (wysokość rat uzależniona od kwoty zadłużenia i możliwości płatniczych);
-
wpłata pierwszej raty może być dokonana w dowolnej zadeklarowanej kwocie, ale nie mniej niż 50 zł i będzie dokonana w terminie 1 miesiąca od podpisania umowy;
-
kolejne raty mogą być wpłacane w systemie miesięcznym lub w innym systemie niż miesięczny (jeżeli sytuacja finansowa dłużnika wskazuje na korzyści z takiego rozwiązania i daje większą pewność na pomyślne zakończenie umowy np. wynagrodzenie pobierane w systemie innym niż miesięczny);
-
terminowe płacenie bieżących opłat przez cały okres obowiązywania umowy;
-
umorzenie 60% zadłużenia po wywiązaniu się z warunków umowy.
Istnieje możliwość łączenia tego wariantu z wariantem podstawowym w przypadku, gdy dług dotyczy zarówno okresu w którym mieszkanie ogrzewane było energią elektryczną oraz okresu, gdy mieszkanie ogrzewane było w innej formie np. co.
Specjalna dla osób solidarnie odpowiedzialnych za długi
- spłata 60% „swojej” części zadłużenia (wyliczenie kwoty wg. wzoru) w ratach w okresie od 1 roku do 5 lat, gdy dług nie przekracza 10 000 zł lub do 10 lat, gdy dług przekracza 10 000 zł (wysokość rat uzależniona od kwoty zadłużenia i możliwości płatniczych);
- wpłata pierwszej raty może być dokonana w dowolnej zadeklarowanej kwocie, ale nie mniej niż 50 zł i będzie dokonana w terminie 1 miesiąca od podpisania umowy;
- kolejne raty mogą być wpłacane w systemie miesięcznym lub w innym systemie niż miesięczny (jeżeli sytuacja finansowa dłużnika wskazuje na korzyści z takiego rozwiązania i daje większą pewność na pomyślne zakończenie umowy np. wynagrodzenie pobierane w systemie innym niż miesięczny);
- terminowe płacenie bieżących opłat przez cały okres obowiązywania umowy,
- zwolnienie z 40% zadłużenia od „swojej” części po wywiązaniu się z warunków umowy.
V. Pomoc przy wyborze wariantów i realizacji umowy
-
dłużnik wstępnie deklaruje wariant we wniosku;
-
wspólnie wypracowuje się najkorzystniejsze rozwiązanie po analizie możliwości finansowych dłużnika, tak aby dostosować optymalnie czas umowy do wysokości rat możliwych do wpłaty przez dłużnika;
-
stały kontakt z dłużnikiem i szybka interwencja w przypadku zdarzeń losowych uniemożliwiających czasowo kontynuowanie umowy.
VI. Dodatkowe korzyści i możliwości
-
dopuszcza się dwukrotną zwłokę w opłatach bieżących lub ratach w każdym roku kalendarzowym, ale nie dłuższą niż 21 dni;
-
gdy nastąpi zwłoka w opłatach w związku ze zdarzeniami losowymi, umowa będzie mogła być kontynuowana pod warunkiem, że w ciągu 2 miesięcy od wystąpienia zwłoki, dłużnik wystąpi o udzielenie pomocy;
-
przywilej do kontynuowania umowy, gdy dłużnik solidarny wpłaci niższą kwotę opłat bieżących niż należne, ale po uzyskaniu zgody;
-
w przypadku śmierci dłużnika, który zawarł umowę, spadkobiercy mogą zawrzeć umowę o kontynuowaniu tej umowy, jeżeli złożą stosowny wniosek w terminie do 12 m-cy od daty śmierci;
-
możliwość ubiegania się o przywrócenie tytułu prawnego do lokalu po zawarciu umowy (o ile powodem wypowiedzenia umowy był dług).
-
lokatorzy, którzy podpisali umowę o restrukturyzację zadłużenia, w przypadku wystąpienia trudności spowodowanych COVID-19, mogą ustalić nowe terminy płatności zarówno zaległych należności jak i bieżących opłat. Warunkiem jest złożenie wniosku/podania w terminie do 2 miesięcy od zakończenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.
Odpracowanie zadłużenia
W stosunku do osób, których zadłużenie przekracza możliwość spłaty tego zadłużenia, wprowadzono w 2014 roku nowy instrument ułatwiający spłatę zaległości i częściowe rozwiązanie problemu zadłużenia lokali mieszkalnych, tj. „świadczenie niepieniężne”, które zostało ustalone Zarządzeniem nr 5586/2014 Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 14 lutego 2014 r. w sprawie spłaty zadłużenia za korzystanie z lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu m.st. Warszawy w formie świadczenia niepieniężnego.
Jak skorzystać z programu?
Mieszkaniec lokalu komunalnego powinien złożyć wniosek o zamianę długu na świadczenie niepieniężne do Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami lub burmistrza dzielnicy, w której mieszka. Potem uzgodnić zakres i rodzaj prac oraz podpisać porozumienie. Po wykonaniu prac następuje zmniejszenie długu o „odpracowaną” kwotę.
Pozostałe formy pomocy
-
możliwości udzielania obniżki naliczonego czynszu dla osób uzyskujących niskie dochody, przy czym uzyskanie tej obniżki możliwe jest, gdy opóźnienie w zapłacie czynszu jest mniejsze niż trzy pełne okresy płatności;
-
możliwości przyznawania dodatków mieszkaniowych;
-
możliwości ubiegania się o ulgę w spłacie zadłużenia wraz z wykazem dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia sprawy;
-
możliwości zamiany lokalu, w ramach mieszkaniowego zasobu m.st. Warszawy, na lokal o niższych kosztach utrzymania;
-
właściwym miejscowo ośrodku pomocy społecznej, przy czym informacja ta zawiera dane kontaktowe, w szczególności adres ośrodka i numer telefonu do właściwej komórki organizacyjnej.