- Baza wiedzy
-
/
Transport i drogownictwo
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- / Sprawy komunikacyjne
- / Wydawanie uprawnień do kierowania pojazdami
Wydawanie uprawnień do kierowania pojazdami
null Przywrócenie uprawnienia, które zostało cofnięte z powodu utraty kwalifikacji z powodu negatywnego wyniku egzaminu kontrolnego
Jeżeli chcesz odzyskać prawo jazdy lub pozwolenie na kierowanie tramwajem utracone z powodu negatywnego wyniku egzaminu sprawdzającego kwalifikacje – tutaj znajdziesz informacje jak to zrobić.
[i] Osoba, która ma prawo jazdy lub pozwolenie na kierowanie tramwajem, w razie uzasadnionych zastrzeżeń co do jej kwalifikacji, sprawdza je w formie egzaminu państwowego (teoria i praktyka). Negatywny wynik egzaminu skutkuje decyzją o cofnięciu uprawnień.
Krok po kroku
- Wypełnij wniosek o wydanie prawa jazdy.
[!] Formularze dostępne są również w urzędzie. - Do wniosku dołącz wymagane dokumenty. Zabierz ze sobą dokument tożsamości.
- Przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy w dzielnicy, w której mieszkasz. Złóż wypełniony wniosek z wymaganymi załącznikami. Zabierz ze sobą dokument tożsamości.
- Potwierdzimy w systemie Twoje zameldowanie na pobyt stały lub czasowy. Jeśli nie masz meldunku przedstaw inny dokument, który potwierdza Twoje zamieszkanie we wskazanym miejscu. Zweryfikujemy to podczas Twojej wizyty w urzędzie. Każdy taki przypadek będziemy rozpatrywać indywidualnie.
- Odbierz Profil Kandydata na Kierowcę (PKK).
- Po uzyskaniu pozytywnej oceny z egzaminu zgłoś się ponownie do urzędu i odbierz decyzję o przywróceniu uprawnienia i prawo jazdy (jeżeli znajduje się w aktach). Na wizytę zabierz ze sobą dokument tożsamości.
[!] Możesz zarezerwować wizytę w urzędzie w Systemie rezerwacji wizyt.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wydanie prawa jazdy.
- Zgoda na przetwarzanie nieobowiązkowych danych osobowych np. numeru telefonu, jeżeli ją wyrażasz.
- Kolorowa fotografia o wymiarach 35 x 45 mm.
[!] Szczegółowe wymogi, jakie musi spełniać, znajdziesz na stronie https://www.gov.pl/web/gov/zdjecie-do-prawa-jazdy. - Jeżeli jesteś cudzoziemcem: karta pobytu, wiza lub inny dokument, który potwierdza legalny pobyt, lub zaświadczenie, że studiujesz w Polsce co najmniej 6 miesięcy.
- Oświadczenie o zapoznaniu z treścią art. 233 kk.
- Oświadczenie złożone w trybie art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy o kierujących pojazdami.
- Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona przez:
- notariusza lub
- adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub
- upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
[!] W jednostkowych przypadkach możemy wymagać od Ciebie złożenia dodatkowych dokumentów i wyjaśnień.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
10 zł – opłata skarbowa za wydanie decyzji o przywróceniu uprawnień, jeśli nie wymieniasz dokumentu prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem.
Jeżeli konieczna jest wymiana dokumentu (zmieniły się w nim dane) musisz zapłacić:
- 100 zł za wydanie prawa jazdy (więcej informacji w karcie Zmiana stanu faktycznego wymagającego zmiany danych zawartych w prawie jazdy),
- 30 zł za wydanie pozwolenia na kierowanie tramwajem (więcej informacji w kacie Zmiana stanu faktycznego wymagającego zmiany danych zawartych w pozwoleniu na kierowanie tramwajem). Pierwsza zmiana adresu zamieszkania jest bezpłatna – urzędnik wpisze adnotację w pkt 9 pozwolenia na kierowanie tramwajem (jeżeli dokument nie został zafoliowany).
Możliwe opłaty dodatkowe:
- 17 zł – opłata skarbowa od złożenia dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
- 5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.
Opłaty skarbowe możesz zrobić:
- w kasie urzędu dzielnicy,
- w opłatomacie jeśli jest dostępny w miejscu, w którym składasz wniosek,
- przelewem na rachunek bankowy.
Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX
Miejsce złożenia i odbioru
Sprawę możesz załatwić osobiście w delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy w dzielnicy, w której mieszkasz.
Termin odpowiedzi
Twój wniosek rozpatrzymy w terminie:
- do 2 dni roboczych – jeśli sprawa nie wymaga zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień (wygenerowanie PKK),
- do 1 miesiąca – jeśli sprawa wymaga postępowania wyjaśniającego,
- do 2 miesięcy – jeśli sprawa jest szczególnie skomplikowana.
Termin realizacji sprawy liczymy od dnia, w którym złożysz kompletny wniosek.
Tryb odwoławczy
Jeżeli otrzymasz decyzję, możesz się od niej odwołać do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie ul. Obozowa 57. Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy na adres delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich, w której został złożony wniosek.
Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Nie musisz płacić za jego złożenie.
Uwagi
- Możemy poprosić Cię o ponowne wypełnienie wniosku, jeśli jest np. wypełniony nieczytelnie.
- Zmiana stanu faktycznego, która powoduje zmianę danych zawartych w prawie jazdy lub pozwoleniu na kierowanie tramwajem, związana jest z koniecznością wymiany tego dokumentu. W tej sytuacji nie ponosisz opłaty 10 zł za wydanie decyzji o przywróceniu uprawnień, ale musisz zapłacić za wydanie nowego dokumentu.
Podstawa prawna
- Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Ustawa z 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 20 maja 2016 r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
Wersja 1.0 z 2.09.2024 r.