Wydawanie uprawnień do kierowania pojazdami

null Przywrócenie uprawnienia, które zostało cofnięte z powodu utraty kwalifikacji z powodu negatywnego wyniku egzaminu kontrolnego

Jeżeli chcesz odzyskać prawo jazdy lub pozwolenie na kierowanie tramwajem utracone z powodu negatywnego wyniku egzaminu sprawdzającego kwalifikacje – tutaj znajdziesz informacje jak to zrobić.
[i] Osoba, która ma prawo jazdy lub pozwolenie na kierowanie tramwajem, w razie uzasadnionych zastrzeżeń co do jej kwalifikacji, sprawdza je w formie egzaminu państwowego (teoria i praktyka). Negatywny wynik egzaminu skutkuje decyzją o cofnięciu uprawnień. 

Krok po kroku

  1. Wypełnij wniosek o wydanie prawa jazdy.
    [!] Formularze dostępne są również w urzędzie.
  2. Do wniosku dołącz wymagane dokumenty. Zabierz ze sobą dokument tożsamości.
  3. Przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy w dzielnicy, w której mieszkasz. Złóż wypełniony wniosek z wymaganymi załącznikami. Zabierz ze sobą dokument tożsamości.
  4. Potwierdzimy w systemie Twoje zameldowanie na pobyt stały lub czasowy. Jeśli nie masz meldunku przedstaw inny dokument, który potwierdza Twoje zamieszkanie we wskazanym miejscu. Zweryfikujemy to podczas Twojej wizyty w urzędzie. Każdy taki przypadek będziemy rozpatrywać indywidualnie.
  5. Odbierz Profil Kandydata na Kierowcę (PKK).
  6. Po uzyskaniu pozytywnej oceny z egzaminu zgłoś się ponownie do urzędu i odbierz decyzję o przywróceniu uprawnienia i prawo jazdy (jeżeli znajduje się w aktach). Na wizytę zabierz ze sobą dokument tożsamości.

[!] Możesz zarezerwować wizytę w urzędzie w Systemie rezerwacji wizyt.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o wydanie prawa jazdy.
  2. Zgoda na przetwarzanie nieobowiązkowych danych osobowych np. numeru telefonu, jeżeli ją wyrażasz.
  3. Kolorowa fotografia o wymiarach 35 x 45 mm.
    [!] Szczegółowe wymogi, jakie musi spełniać, znajdziesz na stronie https://www.gov.pl/web/gov/zdjecie-do-prawa-jazdy.
  4. Jeżeli jesteś cudzoziemcem: karta pobytu, wiza lub inny dokument, który potwierdza legalny pobyt, lub zaświadczenie, że studiujesz w Polsce co najmniej 6 miesięcy.
  5. Oświadczenie o zapoznaniu z treścią art. 233 kk.
  6. Oświadczenie złożone w trybie art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy o kierujących pojazdami.
  7. Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona przez:
    • notariusza lub
    • adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub
    • upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.

[!] W jednostkowych przypadkach możemy wymagać od Ciebie złożenia dodatkowych dokumentów i wyjaśnień.

Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.

Opłaty

10 zł – opłata skarbowa za wydanie decyzji o przywróceniu uprawnień, jeśli nie wymieniasz dokumentu prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem.

Jeżeli konieczna jest wymiana dokumentu (zmieniły się w nim dane) musisz zapłacić:

Możliwe opłaty dodatkowe:

  • 17 zł – opłata skarbowa od złożenia dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
  • 5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.

Opłaty skarbowe możesz zrobić:

  • w kasie urzędu dzielnicy,
  • w opłatomacie jeśli jest dostępny w miejscu, w którym składasz wniosek,
  • przelewem na rachunek bankowy.

Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu: 
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX

Miejsce złożenia i odbioru

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

Twój wniosek rozpatrzymy w terminie:

  • do 2 dni roboczych – jeśli sprawa nie wymaga zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień (wygenerowanie PKK),
  • do 1 miesiąca – jeśli sprawa wymaga postępowania wyjaśniającego,
  • do 2 miesięcy – jeśli sprawa jest szczególnie skomplikowana.

Termin realizacji sprawy liczymy od dnia, w którym złożysz kompletny wniosek.

Tryb odwoławczy

Jeżeli otrzymasz decyzję, możesz się od niej odwołać do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie ul. Obozowa 57. Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy na adres delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich, w której został złożony wniosek.

Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Nie musisz płacić za jego złożenie.

Uwagi

  1. Możemy poprosić Cię o ponowne wypełnienie wniosku, jeśli jest np. wypełniony nieczytelnie.
  2. Zmiana stanu faktycznego, która powoduje zmianę danych zawartych w prawie jazdy lub pozwoleniu na kierowanie tramwajem, związana jest z koniecznością wymiany tego dokumentu. W tej sytuacji nie ponosisz opłaty 10 zł za wydanie decyzji o przywróceniu uprawnień, ale musisz zapłacić za wydanie nowego dokumentu.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 2.09.2024 r.

Nie znalazłeś informacji?