Zabytki
null Refundacja na prace przy zabytku dotycząca usuwania pseudograffiti
Miasto Stołeczne Warszawa co roku przyznaje dotacje na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach. Nabory wniosków o dofinansowanie prac planowanych i na refundację kosztów prac przeprowadzonych prowadzimy oddzielnie, na różnych formularzach.
Dotacja może otrzymać osoba lub jednostka organizacyjna, która ma tytuł prawny do zabytku. Terminy składania wniosków są stałe dla poszczególnych kategorii wniosków.
Dla wszystkich refundacji – od 1 do 30 kwietnia każdego roku. Wniosek może dotyczyć prac, które zostały wykonane w okresie 3 lat poprzedzających rok złożenia wniosku.
Refundacja może być udzielona na prace przy zabytku, który jest położony na terenie Warszawy. Zabytek musi być:
- indywidualnie wpisany do rejestru zabytków
lub - indywidualnie ujęty w gminnej ewidencji zabytków.
Krok po kroku
- Wypełnij wniosek o udzielenie refundacji na prace przy zabytku dotyczący usuwania pseudograffiti.
- Podpisz wniosek i dołącz do niego wymagane dokumenty.
- Wniosek i niezbędne dokumenty przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
- Jeśli wniosek będzie niekompletny powiadomimy Cię o tym telefonicznie, mejlowo lub listownie.
- Rozpatrzymy wniosek i poinformujemy Cię o rozstrzygnięciu.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o udzielenie refundacji na prace przy zabytku dotyczący usuwania pseudograffiti.
- Dokument, który potwierdza tytuł prawny do zabytku.
- Dokumenty, które potwierdzają status prawny wnioskodawcy (dotyczy jednostek organizacyjnych):
- dokumenty nadania NIP i REGON – dotyczy wszystkich jednostek z wyłączeniem podmiotów wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego;
- aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego – dotyczy podmiotów wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego;
- zaświadczenie z Urzędu Wojewódzkiego lub Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji – dotyczy kościołów i związków wyznaniowych;
- uchwała w sprawie powołania zarządu – dotyczy wspólnot mieszkaniowych.
- Decyzja o wpisie do rejestru zabytków lub zaświadczenie wydane przez Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, które potwierdza wpis do rejestru.
- Ważne pozwolenie organu ochrony zabytków:
- na prowadzenie prac, których dotyczy wniosek – dla obiektów wpisanych do rejestru zabytków
- postanowienie organu ochrony zabytków, które uzgadnia pozwolenie na budowę – dla prac w obiektach ujętych w gminnej ewidencji zabytków, na które zostało wydane pozwolenie na budowę.
- Jeden z poniższych dokumentów:
- ważne pozwolenie na budowę
lub - jeśli wniosek dotyczy robót budowlanych – dokument, który potwierdza zgłoszenie, że organ architektoniczno-budowlany nie wniósł sprzeciwu (wraz z oświadczeniem wnioskodawcy lub zaświadczeniem).
- ważne pozwolenie na budowę
- Projekt budowlany lub szczegółowy program prac.
- Szczegółowy kosztorys planowanych prac – musi być on sporządzony na podstawie powszechnie stosowanych Katalogów Nakładów Rzeczowych. Jeśli brakuje odpowiedniej normy dla specjalistycznych prac konserwatorskich i restauratorskich, dopuszczamy wycenę indywidualną lub wycenę na podstawie Zasad Wynagradzania Artystów Plastyków Konserwatorów Restauratorów Dóbr Kultury.
- Dokumentacja fotograficzna w formie elektronicznej w formacie JPG lub PNG, która pokazuje aktualny stan zabytku – widoki ogólne zabytku oraz detale, których dotyczy wniosek (np. na CD, pendrivie lub jako załączniki w systemie Moja Warszawa 19115).
- Jeśli jesteś przedsiębiorcą – dołącz oświadczenie lub zaświadczenie o pomocy de minimis otrzymanej w ciągu minionych trzech lat oraz informacje niezbędne do udzielenia takiej pomocy. W szczególności chodzi o informacje o prowadzonej działalności gospodarczej i innych dofinansowaniach otrzymanych na prace objęte wnioskiem.
- Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona przez:
- notariusza lub
- adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub
- upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą klauzulę informacyjną.
Opłaty
Nie musisz płacić za złożenie wniosku.
Możliwe opłaty dodatkowe:
17 zł – opłata skarbowa od złożenia dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.
Opłaty skarbowe możesz zrobić:
- w kasie urzędu dzielnicy,
- bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.,
- przelewem na rachunek bankowy.
Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX w sprawie XXX.
Miejsce złożenia i odbioru
Wniosek możesz złożyć:
- osobiście w urzędzie:
- w kancelarii Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków przy ul. Nowy Świat 18/20, 00-373 Warszawa,
- w kancelarii ogólnej urzędu, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa,
- pocztą na adres biura: Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa,
- przez internet:
[!] Liczy się data wpływu do urzędu, a nie data nadania.
Składam wniosek w urzędzie
- Pobierz i wypełnij wniosek o refundację na prace przy zabytku dotyczący usuwania pseudograffiti.
- Podpisz wniosek.
- Skompletuj i dołącz wymagane dokumenty.
- Gotowy wniosek i wymagane dokumenty złóż w Biurze Stołecznego Konserwatora Zabytków lub w kancelarii ogólnej lub wyślij go pocztą na adres biura.
Składam wniosek przez internet
Aby skorzystać z tej opcji musisz mieć profil zaufany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.
- Wejdź na miejski portal e-usług Moja Warszawa i zaloguj się.
- Z katalogu usług wybierz: Architektura, plany i zabytki, a następnie „Wniosek o udzielenie refundacji na prace przy zabytku dotyczący usuwania pseudograffiti ”. Możesz też skorzystać z Refundacje za usunięcie pseudograffiti z zabytku – mojaWARSZAWA.
- Wypełnij wniosek.
- Dołącz wymagane dokumenty.
- Wyślij wniosek. Musisz potwierdzić go podpisem potwierdzonym profilem zaufanym.
Jak będziemy przekazywać Ci pisma w sprawie
Pisma przekażemy Ci na adres korespondencyjny podany we wniosku (pocztą, na adres do doręczeń elektronicznych, e-mailem). Pisma w sprawie możesz też odebrać osobiście w miejscu złożenia wniosku, jeśli zgłosisz to wcześniej pracownikowi urzędu. Jeżeli ustanowisz pełnomocnika, pisma doręczymy pełnomocnikowi.
Termin odpowiedzi
Wniosek będzie rozpatrywany w kilku etapach. O wynikach poinformujemy Cię po posiedzeniu komisji dotacyjnej.
Informacje o dotacjach na prace planowane są na przełomie stycznia i lutego.
Tryb odwoławczy
W tej sprawie nie możesz złożyć odwołania.
Uwagi
- Tytuł prawny musi wnikać z: prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego lub stosunku zobowiązaniowego.
- Złożenie wniosku nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji. Decyduje o tym liczba uzyskanych punktów w poszczególnych etapach oceny oraz wysokość środków przeznaczonych w budżecie m.st. Warszawy na ten cel w danym roku.
Podstawa prawna
Uchwała nr X/333/2024 z 2024-09-19 Rady m.st. Warszawy z 19 września 2024 r. w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków, położonym na obszarze m.st. Warszawy.
Wersja 1.0 z 14.04.2025 r.