Rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji obywateli

null Skargi do Urzędu m.st. Warszawy

Jeśli chcesz złożyć do urzędu skargę np. na działania pracowników, ich zaniechania, przewlekłe załatwianie spraw, tutaj dowiesz się jak to zrobić.

Krok po kroku

  1. Napisz skargę do Urzędu m.st. Warszawy. 
  2. Podpisz skargę. Możesz dołączyć do niej kopie dokumentów.
  3. Skargę przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
  4. Po rozpatrzeniu skargi przekażemy Ci naszą odpowiedź listownie lub przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej.

Wymagane dokumenty

  1. Skarga do urzędu. Dla ułatwienia możesz skorzystać z wzoru skargi.
    [!] Podaj swoje imię i nazwisko (nazwę) oraz adres. Bez tych danych nie rozpatrzymy Twojej skargi. Szczegółowe informacje znajdziesz w sekcji Uwagi.
  2. Jeśli składasz wniosek w imieniu innej osoby – zgoda tej osoby.

[i] Nie musisz załączać żadnych dodatkowych dokumentów. Warto jednak dołączyć takie dokumenty, które pozwolą nam lepiej zrozumieć Twoją sprawę.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.

Opłaty

Nie musisz płacić za złożenie skargi.

Miejsce złożenia i odbioru

Skargę możesz złożyć:

Składam skargę w urzędzie

  1. Wypełnij lub napisz skargę i podpisz ją.
  2. Dołącz do skargi dodatkowe dokumenty, jeśli takie masz.
  3. Złóż skargę w wybranej siedzibie urzędu lub wyślij ją pocztą na adres korespondencyjny urzędu.
  4. Odpowiedź przekażemy Ci na adres korespondencyjny podany w skardze (listownie, przez ePUAP lub e-doręczenia).

Składam skargę przez ePUAP
Aby skorzystać z tej opcji musisz mieć profil zaufany lub podpis kwalifikowany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.

  1. Wejdź na stronę www.gov.pl.
  2. Kliknij przycisk Złóż wniosek. 
  3. System przeniesie Cię na stronę profilu zaufanego. Zaloguj się na swoje konto.
  4. Postępuj zgodnie z pojawiającymi się komunikatami.
  5. Sprawdź i podpisz zgłoszenie. Potwierdzenie wysłania zgłoszenia otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP. 
  6. Odpowiedź przekażemy Ci na Twoją skrzynkę ePUAP lub listownie na Twój adres korespondencyjny, jeśli tak podasz w skardze.

[!] E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Jeśli chcesz skorzystać z tego systemu, musisz złożyć wniosek o założenie adresu do doręczeń elektronicznych (ADE). Więcej o tym dowiesz się ze strony https://www.gov.pl/web/e-doreczenia.

Jednostka odpowiedzialna

Biuro Kontroli Urzędu m.st. Warszawy

Przy ul. Niecałej 2 w Warszawie działa Punkt informacji skargowej. Punkt obsługuje Wydział Skarg i Wniosków. Tutaj pomożemy Ci złożyć skargę. Udzielimy też informacji o Twojej skardze.
Kontakt do Wydziału Skarg i Wniosków:

  • telefonicznie: tel. 22 443 32 35, 22 443 32 36, 
  • faksem: 22 443 99 66, 
  • pocztą na adres e-mail: skargi@um.warszawa.pl.

Wydział przekazuje skargi do odpowiednich komórek i koordynuje proces ich rozpatrywania. 

Termin odpowiedzi

Na Twoją skargę odpowiemy w ciągu miesiąca. Jeśli będziemy potrzebować więcej czasu na jej rozpatrzenie – poinformujemy Cię o tym i wyznaczymy nowy termin odpowiedzi.

Pisma w sprawie przekażemy Ci na adres korespondencyjny, który podasz w skardze (listownie, przez ePUAP lub e-Doręczenia). Jeśli chcesz, abyśmy przesłali Ci odpowiedź elektronicznie z użyciem bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu – poinformuj nas o tym.

Skargi posłów, senatorów i radnych, które wnieśli w swoim imieniu lub przekazali do załatwienia w imieniu innej osoby, rozpatrujemy w ciągu 14 dni.

Tryb odwoławczy

Jeśli nie zgadzasz się z otrzymaną odpowiedzią, możesz złożyć ponowną skargę. Napisz z czym się nie zgadzasz i uzasadnij dlaczego.

Ponowna skarga powinna zawierać nowe argumenty i zarzuty. Jeśli ich nie podasz i powtórzysz argumenty z pierwszej skargi, które w odpowiedzi uznaliśmy za bezzasadne, to możemy podtrzymać swoje stanowisko. Nie zawiadomimy Cię o tym, tylko wpiszemy odpowiednią adnotację do akt sprawy.

Uwagi

  1. Skargi, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu skarżącego – pozostawiane są bez rozpoznania (§ 8 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków).
  2. Nie możesz złożyć skargi telefonicznie. Skargę możesz złożyć ustnie do protokołu w obecności pracownika urzędu, który sporządza protokół (§ 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków).
  3. Jeżeli skarga będzie niezrozumiała albo nieczytelna, wezwiemy Cię do uzupełnienia jej lub złożenia wyjaśnień w terminie 7 dni. Jeśli nie uzupełnisz skargi, pozostawimy ją bez rozpoznania.(§ 8 ust. 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków).
  4. Skargi złożone w urzędzie rejestruje Wydział Skarg i Wniosków w Biurze Kontroli Urzędu m.st. Warszawy. Wydział ten koordynuje proces ich rozpatrywania.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 31.01.2025 r.

Nie znalazłeś informacji?