null Wydanie dodatkowej tablicy rejestracyjnej lub jej wtórnika do oznaczenia bagażnika, który zakrywa tylną tablicę rejestracyjną

Jeżeli chcesz zamontować bagażnik rowerowy na Twoim samochodzie (na haku holowniczym), który zasłoni tylną tablicę rejestracyjną pojazdu, musisz go oznaczyć dodatkową tablicą rejestracyjną. Tutaj przeczytasz jak ją uzyskać.

[!] Dodatkową tablicę urząd wydaje dla pojazdu samochodowego. Nie możemy jej wydać dla motocykla.

Krok po kroku

  1. Wypełnij wniosek o wydanie dodatkowej tablicy rejestracyjnej lub o wtórnik takiej tablicy – jeżeli posiadana przez Ciebie dodatkowa tablica na bagażnik została zniszczona lub zgubiona. Wypełnij też zgodę na przetwarzanie danych osobowych (nr telefonu i adresu e-mail) – jeśli ją wyrazisz. 
  2. Podpisz te dokumenty. Do wniosku dołącz też pozostałe wymagane dokumenty.
    [!] Wszystkie formularze dostaniesz m.in. na miejscu w urzędzie. 
  3. Udaj się do urzędu, w którym Twój samochód jest zarejestrowany, złóż wszystkie wymagane dokumenty oraz potwierdzenie opłaty.
    [!] Jeżeli pojazd jest nie tylko Twoją własnością, to wszyscy właściciele muszą przyjść do urzędu. Możesz załatwić sprawę w ich imieniu, ale musisz mieć wtedy od wszystkich osób pełnomocnictwa lub złożyć oświadczenie, że działasz za ich zgodą. 
  4. Pracownik urzędu potwierdzi w systemie Twoje zameldowanie na pobyt stały lub czasowy.
    • Jeśli masz polskie obywatelstwo, ale nie masz meldunku, pracownik urzędu może poprosić Cię o przedstawienie innego dokumentu, który potwierdzi, że mieszkasz pod wskazanym adresem np. zeznania rocznego PIT-37, umowy o pracę ze wskazanym adresem zamieszkania, umowy najmu mieszkania. Każdy taki przypadek będziemy rozpatrywali indywidualnie.
    • Jeśli jesteś cudzoziemcem musisz mieć obowiązkowo meldunek stały lub czasowy.
  5. Po sprawdzeniu wszystkich dokumentów, zamówimy dodatkową tablicę lub jej wtórnik.
  6. Przyjdź do urzędu we wskazanym przez pracownika terminie i odbierz tablicę rejestracyjną. Przy odbiorze przedstaw ważną polisę OC oraz dowód rejestracyjny, w którym pracownik wpisze adnotację urzędową. 
    [!] Jeżeli tablica nie jest Ci już potrzebna – możesz ją zwrócić i wówczas pracownik wykreśli adnotację w dowodzie rejestracyjnym.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek  o wydanie dodatkowej tablicy rejestracyjnej lub jej wtórnika.
  2. Zgoda na przetwarzanie dodatkowych danych osobowych (nr telefonu i adres e-mail), jeżeli ją wyrazisz.
  3. Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez: 
    • notariusza lub,
    • adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub,
    • upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu. 
  4. Oświadczenie o działaniu za zgodą większości współwłaścicieli – jeżeli nie jesteś jedynym właścicielem pojazdu i działasz za zgodą współwłaściciela.
  5. Dowód rejestracyjny pojazdu – przy odbiorze tablicy rejestracyjnej.
  6. Oświadczenie o utracie dodatkowej tablicy, złożone pod odpowiedzialnością karną z art. 233 kk – jeśli składasz wniosek o wydanie wtórnika dodatkowej tablicy rejestracyjnej.
  7. Jeśli składasz wniosek jako osoba fizyczna przedstaw do wglądu dokument tożsamości, np. dowód osobisty, paszport.
  8. Jeśli składasz wniosek jako osoba prawna np. spółka kapitałowa, przedstaw do wglądu aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
    [!] Sprawy związane z wydaniem dodatkowej tablicy rejestracyjnej lub jej wtórnika w imieniu osoby prawnej może załatwić wyłącznie osoba do tego upoważniona.
  9. Jeżeli jesteś cudzoziemcem, przedstawicielem firmy zagranicznej lub zagranicznego ośrodka kultury, fundacji lub korespondentem prasowym przedstaw:
    1. do wglądu dokument tożsamości – paszport, potwierdzenie czasowego lub stałego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów:
      • wiza Schengen lub wiza krajowa,
      • karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy,
      • zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej (UE),
      • karta pobytu członka rodziny obywatela UE,
      • dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela UE,
      • karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE,
      • karta pobytu wydana w związku z:
        • udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały, 
        • zezwoleniem na pobyt rezydenta długoterminowego UE,
        • nadaniem statusu uchodźcy, 
        • udzieleniem ochrony uzupełniającej, 
        • udzieleniem zgody na pobyt tolerowany,
    2. dla firmy zagranicznej – do wglądu zaświadczenie o wpisie do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z KRS dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy,
    3. dla ośrodków kultury, fundacji, korespondentów prasowych – do wglądu: umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje.

Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.

Opłaty

40 zł – opłata za wydanie dodatkowej tablicy rejestracyjnej lub jej wtórnika,
12,50 zł – opłata za wydanie znaków legalizacyjnych.
Łączna oplata to 52,50 zł.
Opłaty komunikacyjne możesz zrobić:

  1. w kasie urzędu dzielnicy,
  2. bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.,
  3. przelewem na rachunek bankowy – wybierz rachunek przypisany do urzędu dzielnicy, w której będziesz składać wniosek.

W tytule przelewu wpisz:

  • markę i model pojazdu, 
  • numer VIN (ten numer ma 17 znaków – sprawdź czy jest prawidłowy zanim wyślesz przelew),
  • numer rejestracyjny.

Możliwe dodatkowe opłaty:

  • 5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.
  • 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.

Opłaty skarbowe możesz zrobić:

  • w kasie urzędu dzielnicy lub w dowolnej kasie Urzędu m.st. Warszawy,
  • bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.,
  • przelewem na rachunek bankowy urzędu: 

Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX nr VIN pojazdu, którego dotyczy.

Miejsce złożenia i odbioru

Sprawę możesz załatwić osobiście – przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której pojazd jest zarejestrowany.
[!] Jeśli chcesz złożyć wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w Systemie rezerwacji wizyt. Rezerwacja jednego terminu wizyty upoważnia Cię do załatwienia tylko jednej sprawy.

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

  1. Niezwłocznie – sprawy, które nie wymagają informacji lub wyjaśnień lub zbierania dowodów.
  2. Do 1 miesiąca – sprawy, które wymagają postępowania wyjaśniającego.
  3. Do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane.

Tryb odwoławczy

W tej sprawie nie możesz złożyć odwołania.

Uwagi

  1. Dodatkowa tablica na bagażnik będzie miała ten sam numer rejestracyjny co numer rejestracyjny Twojego pojazdu. 
  2. Samochód musi mieć tablice rejestracyjne zgodne ze wzorem określonym rozporządzeniem i wyróżnikiem powiatu właściwym dla organu, który zarejestrował pojazd na terytorium Polski.
  3. O dodatkową tablicę rejestracyjną możesz wnioskować na każdym etapie rejestracji pojazdu. 

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 28.04.2025 r.

Did not find the information?