- Baza wiedzy
-
/
Transport i drogownictwo
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- / Sprawy komunikacyjne
- / Wyrejestrowanie
Wyrejestrowanie
null Wyrejestrowanie pojazdu z powodu zniszczenia (kasacji) za granicą
Krok po kroku
- Pobierz, wydrukuj i wypełnij wniosek oraz zgodę1. Formularze dostępne są również w urzędzie.
- Do wniosku dołącz wymagane dokumenty w oryginale.
- Zabierz ze sobą dokument tożsamości.
- Udaj się do urzędu dzielnicy, w którym pojazd jest zarejestrowany, złóż wniosek wraz z załącznikami oraz stosowną opłatą.
- Możesz zarezerwować wizytę w urzędzie poprzez System rezerwacji wizyt m.st. Warszawy (kliknij w link rezerwacje.um.warszawa.pl). Pamiętaj, że zarezerwowanie jednego terminu wizyty upoważnia Cię do załatwienia tylko jednej sprawy – np. wyrejestrowania jednego pojazdu.
- Jeżeli pojazd stanowi współwłasność, wymagamy obecności wszystkich współwłaścicieli lub musisz mieć udzielone przez nich pełnomocnictwa.
- Pracownik urzędu potwierdzi w systemie Twoje zameldowanie na pobyt stały lub czasowy.
- Jeśli masz polskie obywatelstwo, ale nie masz meldunku, musisz przedstawić inny dokument, który zweryfikujemy podczas obsługi, np. zeznanie roczne PIT-37, umowę o pracę ze wskazanym adresem zamieszkania, umowę najmu mieszkania. Każdy taki przypadek będziemy rozpatrywali indywidualnie
- Jeśli jesteś cudzoziemcem musisz mieć obowiązkowo meldunek stały lub czasowy.
- Otrzymasz decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu.
- Poinformuj ubezpieczyciela pojazdu o wyrejestrowaniu pojazdu.
Wymagane dokumenty
- Wniosek właściciela o wyrejestrowanie pojazdu.
- Zgoda na przetwarzanie danych osobowych, jeżeli zostanie wyrażona.
- Dowód rejestracyjny pojazdu, a w przypadku jego utraty stosowne oświadczenie.
- Tablice rejestracyjne, a w przypadku ich utraty stosowne oświadczenie.
- Dokument potwierdzający zniszczenie (kasację) pojazdu za granicą.
- Dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, jeżeli w sprawie występuje pełnomocnik (wzór pełnomocnictwa).
- W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest osoba fizyczna wymagany jest dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu).
- W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest osoba prawna wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (do wglądu). Sprawy związane z wyrejestrowaniem pojazdu w imieniu osoby prawnej mogą załatwić wyłącznie osoby do tego upoważnione.
W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest cudzoziemiec przebywający na terenie RP, firma zagraniczna lub zagraniczne: ośrodki kultury, fundacje, korespondenci prasowi wymagane są:
- dokument tożsamości cudzoziemca: paszport oraz jeden z wymiennych niżej dokumentów wraz z potwierdzeniem czasowego zameldowania cudzoziemca:
- wiza Schengen lub wiza krajowa,
- karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy,
- zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej,
- karta pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej,
- dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela Unii Europejskiej,
- karta stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej,
- karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, nadanie statusu uchodźcy, udzielenie ochrony uzupełniającej lub zgoda na pobyt tolerowany.
- zaświadczenie o dokonaniu wpisu do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy (do wglądu) – firma zagraniczna. Ośrodki kultury, fundacje, korespondenci prasowi – umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje (do wglądu).
Opłaty
- 10 zł – opłata skarbowa za wydanie decyzji.
- 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
- Zapłaty opłaty skarbowej można dokonać w dowolnej kasie urzędu dzielnicy, przelewem lub przekazem na rachunek bankowy: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Centrum Obsługi Podatnika 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070.
- Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
Miejsce złożenia i odbioru
Organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu.
Jednostka odpowiedzialna
Biuro Administracji i Spraw Obywatelskich (dla pojazdów zarejestrowanych na terenie m.st. Warszawy).
Termin odpowiedzi
- Niezwłocznie – sprawy nie wymagające zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień.
- Do 1 miesiąca – sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego.
- Do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane.
Tryb odwoławczy
Jeśli otrzymasz decyzję możesz odwołać się od niej do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie ul. Obozowa 57. Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy, który wydał decyzję:
- jeśli masz polskie obywatelstwo – w delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której mieszkasz,
- jeśli jesteś cudzoziemcem – w delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której jesteś zameldowany,
- jeśli prowadzisz firmę zagraniczną – w Biurze Administracji i Spraw Obywatelskich na ul. L. Kruczkowskiego 2.
Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Nie musisz płacić za złożenie odwołania.
Uwagi
- Pojazd podlega wyrejestrowaniu przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu.
- W przypadku gdy dane wnioskodawcy (właściciela) są niezgodne z danymi zawartymi w dowodzie rejestracyjnym, do wniosku o wyrejestrowanie pojazdu należy dołączyć dokumenty potwierdzające przeniesienie prawa własności pojazdu.
- Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się do wniosku o wyrejestrowanie wraz z ich tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego lub właściwego konsula.
- Organy właściwe w sprawach rejestracji pojazdów są obowiązane do przeprowadzania kontroli spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (nieokazanie ważnej polisy OC nie wpływa na pozytywne załatwienie sprawy, skutkuje natomiast powiadomieniem Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego o nieprzedłożeniu dokumentu).
Podane informacje mają charakter ogólny i wynikają z przepisów prawa.
W jednostkowych przypadkach może być wymagane złożenie dodatkowych dokumentów i wyjaśnień.
Podstawa prawna
- Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
- Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Ustawa z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
- Ustawa z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 2 kwietnia 2022 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników
- Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
- Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
- Ustawa z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności