Wyrejestrowanie
Zawiadomienie o zbyciu zarejestrowanego pojazdu
Krok po kroku
I. PRZEZ INTERNET
Załatw sprawę za pośrednictwem miejskiego portalu e-usług Moja Warszawa, korzystając z profilu zaufanego. Znajdziesz tu również usługi realizowane przez ePUAP.
II. W URZĘDZIE
- Pobierz, wydrukuj i wypełnij druk zawiadomienia o zbyciu pojazdu oraz zgodę. Formularze dostępne są również w urzędzie.
- Do zawiadomienia dołącz wymagane dokumenty.
- Zabierz ze sobą dokument tożsamości.
- Udaj się do urzędu dzielnicy, w którym pojazd jest zarejestrowany, złóż zawiadomienie wraz z załącznikami.
- Możesz zarezerwować wizytę w urzędzie poprzez System rezerwacji wizyt m.st. Warszawy (kliknij w link rezerwacje.um.warszawa.pl). Pamiętaj, że zarezerwowanie jednego terminu wizyty upoważnia Cię do załatwienia tylko jednej sprawy – np. zarejestrowania jednego pojazdu.
- Jeżeli pojazd stanowi współwłasność – wymagana jest obecność wszystkich dotychczasowych współwłaścicieli lub udzielone przez nich pełnomocnictwa.
- Zamieszkanie należy potwierdzić zameldowaniem na pobyt stały lub czasowy. Inny sposób potwierdzenia zamieszkania ma charakter indywidualny i będzie rozpatrywany w trakcie złożenia wniosku.
- Otrzymasz potwierdzenie przyjęcia zawiadomienia.
- Poinformuj ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu.
- Wniosek możesz złożyć również przez platformę ePUAP.
III. ZA POŚREDNICTWEM PLACÓWKI POCZTOWEJ
- Pobierz, wydrukuj i wypełnij druk zawiadomienia o zbyciu pojazdu oraz zgodę. Formularze dostępne są również w urzędzie.
- Do wniosku dołącz kserokopie wymaganych dokumentów.
-
Wniosek wraz z załącznikami wyślij listem poleconym za potwierdzeniem odbioru przesyłki do urzędu dzielnicy właściwego ze względu na miejsce zamieszkania, a w przypadku cudzoziemców do Biura Administracji i Spraw Obywatelskich.
Wymagane Dokumenty
- Druk zawiadomienia o zbyciu pojazdu.
- Zgoda na przetwarzanie danych osobowych.
- Dokument, na podstawie którego nastąpiło zbycie pojazdu (np. umowa kupna-sprzedaży, faktura).
- Dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, jeżeli w sprawie występuje pełnomocnik (wzór przykładowego pełnomocnictwa).
W przypadku gdy dotychczasowym właścicielem pojazdu jest osoba fizyczna wymagany jest dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu).
W przypadku gdy dotychczasowym właścicielem pojazdu jest osoba prawna wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (do wglądu).
Sprawy związane z zawiadomieniem o zbyciu pojazdu w imieniu osoby prawnej mogą załatwić wyłącznie osoby do tego upoważnione.
W przypadku gdy dotychczasowym właścicielem pojazdu jest cudzoziemiec przebywający na terenie RP, firma zagraniczna lub zagraniczne: ośrodki kultury, fundacje, korespondenci prasowi wymagane są:
- dokument tożsamości cudzoziemca: paszport oraz jeden z wymiennych niżej dokumentów wraz z potwierdzeniem czasowego zameldowania cudzoziemca:
– wiza Schengen lub wiza krajowa,
– karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy,
– zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej,
– karta pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej,
– dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela Unii Europejskiej,
– karta stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej,
– karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, nadanie statusu uchodźcy, udzielenie ochrony uzupełniającej lub zgoda na pobyt tolerowany. - zaświadczenie o dokonaniu wpisu do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy (do wglądu) – firma zagraniczna. Ośrodki kultury, fundacje, korespondenci prasowi – umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje (do wglądu).
Opłaty
- 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (jeżeli w sprawie występuje pełnomocnik).
- Zapłaty opłaty skarbowej można dokonać w dowolnej kasie urzędu dzielnicy, przelewem lub przekazem na rachunek bankowy: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Centrum Obsługi Podatnika, nr: 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070.
- Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
Miejsce złożenia i odbioru
- Miejski portal e-usług Moja Warszawa
- Organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu. Możesz zarezerwować wizytę w urzędzie.
- Dokumenty można złożyć osobiście, za pośrednictwem poczty lub poprzez platformę ePUAP.
Jednostka odpowiedzialna
Biuro Administracji i Spraw Obywatelskich (dla pojazdów zarejestrowanych na terenie m.st. Warszawy).
Termin odpowiedzi
- Niezwłocznie – sprawy nie wymagające zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień.
- Do 1 miesiąca – sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego.
- Do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane.
Tryb odwoławczy
Brak.
Uwagi
Właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o nabyciu lub zbyciu pojazdu. Niedopełnienie obowiązku zawiadomienia o nabyciu lub zbyciu pojazdu w ustawowym terminie skutkuje nałożeniem kary w wysokości od 200 PLN do 1000 PLN. Z uwagi na ogłoszony na terytorium RP stan epidemii powyższy termin został wydłużony do 60 dni, licząc od dnia nabycia lub zbycia pojazdu. Wydłużony termin obowiązuje od 1 lipca 2021 r. do dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19.
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu składa dotychczasowy właściciel (figurujący w dowodzie rejestracyjnym) w urzędzie, w którym pojazd był zarejestrowany.
Zgodnie z art. 78 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz.110) właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o:
- nabycia lub zbycia pojazdu,
- zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.
Podane informacje mają charakter ogólny i wynikają z przepisów prawa.
W jednostkowych przypadkach może być wymagane złożenie dodatkowych dokumentów i wyjaśnień.
Podstawa prawna
- Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
- Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach
- Ustawa z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
Pliki do pobrania:
-
AO-05-15 Oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (otwiera nowe okno)
-
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu (otwiera nowe okno)
-
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych (otwiera nowe okno)
-
Wniosek o rejestrację_wyrejestrowanie pojazdu (otwiera nowe okno)
-
Wniosek o rejestrację_wyrejestrowanie pojazdu - wersja EDYTOWALNA (otwiera nowe okno)