- Baza wiedzy
-
/
Transport i drogownictwo
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- / Drogownictwo
- / Zgody i zezwolenia
Zgody i zezwolenia
null ZDM - wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogi pod obiekt handlowy
Zarządca drogi
Zezwolenia na zajęcie pasa drogi pod obiekt handlowy oznacza zezwolenia na handel, stanowisko targowe, targowisko, kioski, stoiska sezonowe świąteczne – Boże Narodzenie, Wielkanoc, Wszystkich Świętych i inne, ogródki gastronomiczne sezonowe i stałe.
Należy sprawdzić czy ulica, przy której ma być umieszczony obiekt znajduje się w wykazie ulic należących do ZDM (lista ulic - otwarcie w nowym oknie).
W przypadku stoiska handlowego niezbędne jest także sprawdzenie wykazu miejsc do prowadzenia handlu obwoźnego w danej dzielnicy i zweryfikowanie czy przewidziane jest stoisko handlowe we wnioskowanym miejscu. Każda z dzielnic w drodze uchwały ustala wykaz stoisk handlowych na własnym obszarze. Zarząd Dróg Miejskich może rozważyć możliwość wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego w celu umieszczenia stoiska handlowego wyłącznie w miejscach, terminach oraz z asortymentem wskazanymi w uchwale konkretnej dzielnicy.
Umieszczenie ogródków gastronomicznych w pasach drogowych reprezentacyjnej przestrzeni publicznej m. st. Warszawy (m.in. Trakt Królewski – ul. Krakowskie Przedmieście, ul. Nowy Świat, pl. Trzech Krzyży, Al. Ujazdowskie, ul. Francuska, ul. Świętokrzyska, ul. Senatorska) powinno być w zgodzie z ust. 3 załącznika nr 7 Zarządzenia nr 870/2015 Prezydenta m. st. Warszawy z dnia 17.06.2015 r.
Z kolei w przypadku stoiska handlowego należy także ustalić czy stanowisko to nie jest udostępnione innemu podmiotowi.
Wnioski
Wymagane dokumenty
Do wniosku należy załączyć następujące dokumenty:
Kiosk handlowy:
-
szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1:1000 lub 1:500 (aktualny podkład geodezyjny), z zaznaczeniem lokalizacji kiosku handlowego i podaniem jej wymiarów,
-
pełnomocnictwo z dokumentem potwierdzającym wniesienie opłaty skarbowej – jeżeli wnioskodawca reprezentowany będzie w postępowaniu przez pełnomocnika,
-
pisemne uzasadnienie wniosku w zakresie wskazania okoliczności faktycznych i przedstawienia stosownych dowodów na okoliczność, że umieszczenie kiosku handlowego stanowi „szczególnie uzasadniony przypadek”.
Ogródek gastronomiczny:
-
szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1:1000 lub 1:500 (aktualny podkład geodezyjny), z zaznaczeniem granic i podaniem planowanej powierzchni zajęcia pasa drogowego,
-
zatwierdzony projekt organizacji ruchu (wykonanie projektu leży w gestii wnioskodawcy),
-
oświadczenie stwierdzające, że ogródek gastronomiczny będzie usytuowany wyłącznie przed użytkowanym lokalem i nie będzie zasłaniał witryn lokali sąsiednich,
-
informację o tym czy w ogródku gastronomicznym będą usytuowane parasole lub markiza oraz czy na tych obiektach będą umieszczone reklamy. W przypadku występowania reklam, należy wskazać powierzchnię zajętą pod reklamy oraz ich treść, prawo do dysponowania lokalem (np. umowa najmu lokalu),
-
pisemne uzasadnienie wniosku w zakresie wskazania okoliczności faktycznych i przedstawienia stosownych dowodów na okoliczność, że umieszczenie ogródka gastronomicznego stanowi „szczególnie uzasadniony przypadek”,
-
pełnomocnictwo z dokumentem potwierdzającym wniesienie opłaty skarbowej – jeżeli wnioskodawca reprezentowany będzie w postępowaniu przez pełnomocnika.
Stoisko handlowe:
-
szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1:1000 lub 1:500 (aktualny podkład geodezyjny), z zaznaczeniem lokalizacji stoiska handlowego i podaniem jego wymiarów,
-
oryginał projektu organizacji ruchu, zatwierdzonego przez Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym. Wykonanie projektu organizacji ruchu lezy w gestii wnioskodawcy,
-
pisemne uzasadnienie wniosku w zakresie wskazania okoliczności faktycznych i przedstawienia stosownych dowodów na okoliczność, że umieszczenie stoiska handlowego stanowi „szczególnie uzasadniony przypadek”.
Targowisko:
-
szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1:1000 lub 1:500 (aktualny podkład geodezyjny), z zaznaczeniem granic i podaniem planowanej powierzchni zajęcia pasa drogowego,
-
zatwierdzony projekt organizacji ruchu. Wykonanie projektu leży w gestii wnioskodawcy,
-
oświadczenie, że na targowisku nie będzie prowadzona działalność handlowa, w tym promocyjna i informacyjna, produktami powodującymi lub mogącymi powodować działanie podobne do substancji psychotropowych lub odurzających, w szczególności tzw. „”dopalaczami”, nawet jeżeli produkty te nie są przeznaczone do spożycia,
-
pisemne uzasadnienie wniosku w zakresie wskazania okoliczności faktycznych i przedstawienia stosownych dowodów na okoliczność, że umieszczenie targowiska stanowi „szczególnie uzasadniony przypadek”,
-
pełnomocnictwo z dokumentem potwierdzającym wniesienie opłaty skarbowej – jeżeli wnioskodawca reprezentowany będzie w postępowaniu przez pełnomocnika.
UWAGA!
W przypadku posiadania opinii niżej wymienionych instytucji prosimy o załączenie:
-
Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego – Wydziału Ochrony Krajobrazu Miasta,
-
Zarząd Zieleni m. st. Warszawy (jeżeli zajęcie pasa drogowego dotyczy terenów zielonych, lub w przypadku ingerencji w drzewostan),
-
Burmistrz Dzielnicy, na której obiekt miałby zostać zlokalizowany (w przypadku kiosku handlowego i targowiska,
-
Konserwator Zabytków, jeżeli obiekt miałby zostać zlokalizowany na terenie objętym opieką konserwatora zabytków.
Opłaty
Wysokość opłaty za zajęcie pasa drogowego ustala się jako iloczyn powierzchni obiektu, stawki opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego przypisanej dla poszczególnej kategorii drogi (powiatowa/wojewódzka/krajowa) oraz liczby dni zajmowania pasa drogowego (zajęcie pasa drogowego przez okres krótszy niż 24 godziny jest traktowane jak zajęcie pasa drogowego przez 1 dzień). Wysokość dziennych stawek opłat za zajęcie pasa drogowego określono w Uchwale Nr XXXI/666/2004 (otwarcie w nowym oknie) Rady m. st. Warszawy z dnia 27 maja 2004 roku.
Z powodu pandemii koronawirusa Rada m. st. Warszawy przegłosowała zniżki dla osób prowadzących działalność gospodarczą, którzy zajmują teren pasa drogowego. Zgodnie z najnowszą nowelizacją uchwały z 27 maja 2004 roku (Uchwała Nr XXXIX/1244/2020 Rady m. st. Warszawy z 19 listopada 2020 roku - otwarcie w nowym oknie), restauratorzy za zezwolenie na ustawienie ogródka gastronomicznego, kawiarnianego i piwnego płacą o 75 proc. mniej niż standardowo, a na zezwolenia na organizację targowisk, pawilony handlowe, kioski, szyldy i markizy, słupy ogłoszeniowe oraz gabloty informacyjne i reklamowe jest rabat w wysokości 50 proc.
Jeśli zaś rząd w związku z pandemią wprowadzi ograniczenia, które spowodują, że działalność gospodarcza nie będzie mogła być prowadzona, przedsiębiorcy za zajęcie pasa drogowego zapłacą „groszową” stawkę (1gr/m2/dzień).
Miejsce złożenia i odbioru dokumentów
Osobiście:
Kancelaria Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie
ul. Chmielna 120
w godz. 7.30 – 15.30
Pocztą na adres:
Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie
ul. Chmielna 120
00-801 Warszawa.
Tryb odwoławczy
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Warszawie – odwołanie składa się w terminie 14 dni od dnia odbioru decyzji za pośrednictwem Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.
UWAGA!
Złożenie wniosku nie upoważnia strony do zajęcia wnioskowanego terenu. Za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządca drogi wymierza w drodze decyzji administracyjnej karę pieniężną w wysokości dziesięciokrotnej opłaty.
Kontakt
Wydział Pasa Drogowego – Zespół ds. Obiektów Handlowych
telefon: 22 55 89 159/187/189/190/371/435/436/487