- Knowledge base
-
/
Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- Transport i drogownictwo
- / Zezwolenia na alkohol
null Zezwolenia na alkohol – pytania
Zezwolenia
Czy na piwo bezalkoholowe potrzebne jest zezwolenie?
Zgodnie z art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2021 r. poz. 1119), napojem alkoholowym jest produkt przeznaczony do spożycia zawierający alkohol etylowy pochodzenia rolniczego w stężeniu przekraczającym 0,5% objętościowych alkoholu. Oznacza to, że sprzedaż napojów zawierających poniżej 0,5% alkoholu nie wymaga zezwolenia.
Czy można sprzedawać alkohol przez internet?
Nie można. Wydanie alkoholu może odbywać się wyłącznie w sklepie, którego właściciel ma zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych. Sprzedaż przez internet to sprzedaż napojów alkoholowych poza punktem wskazanym w zezwoleniu.
W jaki sposób przedsiębiorca może zapewnić płynność sprzedaży alkoholu w sytuacji, gdy kończy mu się zezwolenie? Czy w trakcie trwania ważności wydanego zezwolenia może wystąpić o kolejne? Z jakim wyprzedzeniem? Czy procedura wygląda tak samo (dokumenty, oględziny punktu sprzedaży)? Pytanie dotyczy wszystkich rodzajów zezwoleń (sklep, gastronomia itp.).
Przedsiębiorca prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych, może wystąpić z wnioskiem o wydanie kolejnego zezwolenia w tym samym punkcie jeszcze przed upływem ważności posiadanego zezwolenia.
Wydanie nowej decyzji następuje średnio w ciągu 30 dni od złożenia kompletnego wniosku. W wyjątkowych sytuacjach, gdy konieczne jest postępowanie wyjaśniające, termin rozpatrzenia wniosku może być dłuższy.
Aby zapewnić ciągłość sprzedaży napojów alkoholowych w placówce, przedsiębiorca powinien wystąpić o kolejne zezwolenie, co najmniej 30 dni przed upływem ważności posiadanego zezwolenia.
Zarówno przy pierwszym zezwoleniu jak i kolejnym, do wniosku należy dołączyć (sklepy i gastronomia):
-
tytuł prawny do lokalu
-
decyzję sanitarną zatwierdzającą zakład do prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych
-
zgodę właściciela, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli lokal usytuowany jest w budynku mieszkalnym wielorodzinnym.
Zezwolenie jest udzielane na określony czas i po terminie wskazanym w treści decyzji wygasa. Aby mogło być wydane kolejne zezwolenie obowiązujące w tym samym punkcie, nawet dla tego samego przedsiębiorcy, procedura administracyjna rozpoczyna się od nowa.
Czy przy zmianie tylko nazwy firmy (sklep) trzeba ponownie występować o zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży i ponownie dokonywać opłat, czy wystarczy zgłosić tylko zmianę nazwy firmy ?
Sama zmiana nazwy punktu sprzedaży wymaga jedynie pisma informującego o tej zmianie. Wystąpienie o ponowne zezwolenie niezbędne jest wówczas, gdy zmiana pociąga za sobą wygaśnięcie zezwolenia, np. w przypadku, gdy łączy się ona ze zmianą rodzaju działalności punktu sprzedaży lub zmianą składu osobowego wspólników spółki cywilnej.
W jakiej odległości można otworzyć sklep monopolowy od żłobka, przedszkola, szkoły?
W Uchwale LXX/1924/2018 Rady m.st. Warszawy z dnia z dnia 5 lipca 2018 r.w sprawie ustalenia zasad usytuowania na terenie m.st. Warszawy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, określone są placówki i odległość w § 1.
Rada m.st. Warszawy nie wskazała w swojej uchwale żłobków i przedszkoli jako "obiekty chronione", to znaczy, że na terenie Warszawy nie obowiązuje kryterium odległości punktów sprzedaży napojów alkoholowych od tych placówek. Natomiast szkoła, zgodnie z zapisem uchwały, nie może znajdować się w odległości mniejszej niż 50 m od sklepu, w którym sprzedawane są napoje alkoholowe.
Zgodnie z art.12 ust. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jedynie Rada gminy/miasta jest właściwa do ustalania, w drodze uchwały, zasad usytuowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych na terenie danej gminy/miasta.
Czy do pubu, restauracji, baru można przyjść ze swoim alkoholem jeśli właściciel lokalu nie ma zezwolenia na sprzedaż alkoholu?
Zgodnie z art. 14 ust. 2a ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2021 r. poz. 1119) „Zabrania się spożywania napojów alkoholowych w miejscu publicznym, z wyjątkiem miejsc wyznaczonych do ich spożycia na miejscu, w punktach sprzedaży tych napojów”.
Każdy lokal gastronomiczny, jako miejsce powszechnie dostępne, jest miejscem publicznym. Zatem spożywanie napojów alkoholowych jest możliwe jeżeli prowadzący punkt sprzedaży posiada zezwolenie na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych.
Nie jest prawnie uregulowane natomiast, spożywanie napojów alkoholowych za zgodą właściciela lokalu jeżeli nie posiada on zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w tej lokalizacji.
Jak uzyskać duplikat zezwolenia na sprzedaż alkoholu (oryginał zagubiony)?
Przedsiębiorca, który zgubił oryginał zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych powinien zwrócić się o wydanie uwierzytelnionej kopii dokumentu do urzędu dzielnicy, w której odbierał zezwolenie. Za poświadczenie pobierana jest opłata skarbowa w wysokości 5 zł od każdej pełnej lub zaczętej strony.
Zakaz nocnego handlu alkoholem
Zakaz dotyczy wyłącznie Śródmieścia i Pragi-Północ
Warszawscy radni zdecydowali o wprowadzeniu zakazu nocnego handlu alkoholem w dwóch dzielnicach – Śródmieściu i Pradze-Północ. Oznacza to, że od godziny 22:00 do 6:00 rano w sklepach, na stacjach benzynowych i stoiskach detalicznych w lokalach gastronomicznych nie będzie można kupić alkoholu.
Zakaz nie obejmie lokali gastronomicznych. Bary, puby i restauracje będą mogły nadal sprzedawać napoje alkoholowe do spożycia na miejscu w dotychczasowych godzinach otwarcia.
Zmiany od 1 listopada 2025
Nowe przepisy wchodzą 1 listopada 2025 roku. Celem wprowadzenia nocnego zakazu jest poprawa bezpieczeństwa w nocy oraz ograniczenie przypadków zakłócania porządku publicznego.
Kiedy zakaz obejmie całą Warszawę?
Na wiosnę przyszłego roku (2026) ma zostać przedstawiony Radzie m.st. Warszawy projekt uchwały, który rozszerzy nocny zakaz na wszystkie dzielnice stolicy. Jeśli radni przyjmą dokument, zakaz sprzedaży alkoholu w godzinach nocnych zacznie obowiązywać w całej Warszawie najpóźniej od 1 czerwca 2026 roku.
Więcej informacji, a także pytania i odpowiedzi znajdziesz w artykule AK/3913/A Zakaz nocnego handlu alkoholem.