Wydawanie uprawnień do kierowania pojazdami

null Zmiana stanu faktycznego, który wymaga zmiany danych zawartych w prawie jazdy np. zmiana nazwiska, terminu ważności orzeczenia lekarskiego

Jeżeli zmieniły się dane zawarte w dokumencie prawa jazdy np. nazwisko, w ciągu 30 dni musisz złożyć wniosek o jego wymianę. Tu dowiesz się jak to zrobić.
[i] Jeśli zmieniasz adres zamieszkania nie musisz wymieniać prawa jazdy.

Krok po kroku

  1. Wypełnij wniosek o wydanie prawa jazdy.
  2. Do wniosku dołącz wymagane dokumenty.
  3. Wniosek oraz wymagane dokumenty przekaż do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich dzielnicy, w której mieszkasz. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
  4. Prawo jazdy powinno być gotowe do odbioru maksymalnie w ciągu 30 dni. Informację o tym czy już możesz je odebrać uzyskasz we właściwym urzędzie lub na stronie internetowej info-car.pl.
  5. Odbierz prawo jazdy – na wizytę zabierz ze sobą dokument tożsamości.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o wydanie prawa jazdy.
  2. Zgoda na przetwarzanie nieobowiązkowych danych osobowych np. numeru telefonu, jeżeli ją wyrażasz.
  3. Orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami – jeżeli prawo jazdy straciło ważność.
  4. Kolorowa fotografia o wymiarach 35 x 45 mm – szczegółowe wymogi, jakie musi spełniać, znajdziesz na stronie https://www.gov.pl/web/gov/zdjecie-do-prawa-jazdy.
  5. Kserokopia dotychczasowego prawa jazdy oraz oryginał do wglądu.
  6. Jeżeli jesteś cudzoziemcem: karta pobytu, wiza lub inny dokument, który potwierdza Twój legalny pobyt w Polsce lub zaświadczenie, że studiujesz co najmniej 6 miesięcy.
  7. Dowód opłaty za wydanie prawa jazdy.
  8. Oświadczenie o zapoznaniu z treścią art. 233 kk.
  9. Oświadczenie złożone w trybie art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy o kierujących pojazdami.
  10. Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona przez:
    • notariusza lub
    • adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub
    • upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.

[!] W jednostkowych przypadkach możemy wymagać od Ciebie złożenia dodatkowych dokumentów i wyjaśnień.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną

Opłaty

100 zł – opłata za wydanie prawa jazdy.
Opłatę za prawo jazdy możesz zrobić:
  1. w kasie urzędu dzielnicy,
  2. w opłatomacie jeśli jest dostępny w miejscu, w którym składasz wniosek,
  3. przelewem na rachunek bankowy – wybierz rachunek przypisany do dzielnicy, w której będziesz składać wniosek.
Możliwe opłaty dodatkowe:
17 zł – opłata skarbowa od złożenia dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku) lub rodzeństwu jest bezpłatne zwolnione z opłaty skarbowej.
5 zł – opłata skarbowa za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.
Opłaty skarbowe możesz zrobić:
  • w kasie urzędu dzielnicy,
  • w opłatomacie jeśli jest dostępny w miejscu, w którym składasz wniosek,
  • przelewem na rachunek bankowy.
Możesz zrobić przelew na rachunek bankowy urzędu: 
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX.

Miejsce złożenia i odbioru

Sprawę możesz załatwić osobiście w urzędzie lub przez internet.
Załatwiam sprawę osobiście:

  1. Przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich dzielnicy, w której mieszkasz. Złóż wypełniony wniosek z wymaganymi załącznikami.
    [!] Formularze dostępne są również w urzędzie.
  2. Zabierz ze sobą dokument tożsamości.
  3. Potwierdzimy w systemie Twoje zameldowanie na pobyt stały lub czasowy. Jeśli nie masz meldunku, przedstaw inny dokument, który potwierdzi Twój adres zamieszkania – zweryfikujemy go podczas obsługi. Każdy taki przypadek będziemy rozpatrywać indywidualnie.
  4. Prawo jazdy powinno być gotowe do odbioru maksymalnie w ciągu 30 dni. 
  5. Odbierz prawo jazdy.

[!] Jeśli chcesz osobiście złożyć wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w Systemie rezerwacji wizyt.
Załatwiam sprawę przez internet:
Wniosek możesz złożyć drogą elektroniczną przez skrzynkę PWPW S.A. na stronie https://www.esp.pwpw.pl/. Aby to zrobić musisz mieć założone tam konto.

  1. Zaloguj się do skrzynki PWPW.
  2. Wypełnij wniosek o wydanie prawa jazdy.
  3. Dołącz dokumenty wymienione w sekcji Wymagane dokumenty w formie skanu lub zdjęcia.
  4. Wniosek podpisz:
    • profilem zaufanym ePUAP albo
    • bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
  5. Przed wydaniem prawa jazdy zgłoś się do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich dzielnicy, w której mieszkasz i przedstaw:
  6. Prawo jazdy wyślemy Ci pocztą na adres wskazany we wniosku – musisz pokwitować odbiór.

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

  • Przygotowanie dokumentu prawa jazdy do wydania – do 9 dni roboczych.
  • Sprawy, które wymagają postępowania wyjaśniającego — do 1 miesiąca.
  • Sprawy szczególnie skomplikowane – do 2 miesięcy.

Termin realizacji sprawy liczymy od dnia, w którym złożysz kompletny wniosek.

Tryb odwoławczy

Jeżeli otrzymasz decyzję, możesz się od niej odwołać do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie ul. Obozowa 57. Odwołanie złóż za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy na adres delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich, w której został złożony wniosek.
Na złożenie odwołania masz 14 dni od daty otrzymania decyzji. Nie musisz płacić za jego złożenie.

Uwagi

Możemy poprosić Cię o ponowne wypełnienie wniosku, jeśli wniosek jest np. wypełniony nieczytelnie.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 11.04.2024 r.

Nie znalazłeś informacji?