- Knowledge base
-
/
Transport i drogownictwo
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- / Transport publiczny
- / Udogodnienia dla pasażerów
null Czwarta linia metra
Linia M4 połączy 9 dzielnic, pokona bariery komunikacyjne przecinające miasto (linie kolejowe, arterie drogowe), stworzy dogodne węzły przesiadkowe do innych środków transportu miejskiego.
Trasa i stacje
Linia M4 połączy dzielnice: Białołęka, Bielany, Żoliborz, Śródmieście, Wola, Ochota, Mokotów, Włochy i Wilanów.
We wstępnych założeniach, linia M4 będzie mieć długość 26 km i 23 stacje, w tym 2 wspólne dla linii M4/M2 i M4/M3, 8 stacji z torami odstawczymi oraz 20 wentylatorni szlakowych.
Na jej trasie będzie kilka węzłów przesiadkowych do linii metra M1 (stacja Marymont), M2 (Rondo Daszyńskiego), M3 (Żwirki i Wigury) i M5 (Plac Narutowicza), a także do naziemnej komunikacji miejskiej oraz linii kolejowych; radomskiej, średnicowej i obwodowej nr 20.
Kiedy ruszą prace
Rozpoczęcie budowy IV linii metra uzależnione jest od wielu czynników. Umowa podpisana przez miasto zakłada, że projekt koncepcyjny będzie gotowy w listopadzie 2027 r. W połowie 2026 roku powinien się zakończyć kolejny ważny etap prac, opisujący uwarunkowania środowiskowe, czyli strefy oddziaływania zaplanowanej infrastruktury metra na sąsiadujące obiekty. Równolegle będą toczyły się prace związane z analizą gruntu – badaniami geologicznymi dla całej linii M4. Na zakończenie tych prac przygotowany zostanie dokument – Projekt koncepcyjny (raport końcowy). Będzie on podstawą do przygotowania projektu budowlanego. Wówczas będą określone terminy prac budowlanych.