null Wpisanie lub wykreślenie adnotacji o zastawie rejestrowym w dowodzie rejestracyjnym

Jeżeli na Twoim pojeździe został ustanowiony zastaw rejestrowy to musisz złożyć w urzędzie wniosek o wpisanie takiej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym Twojego pojazdu. Musisz zgłosić w urzędzie informację również jeśli możesz już wykreślić taką informację z dowodu rejestracyjnego swojego pojazdu. Tutaj przeczytasz jak to zrobić.

Krok po kroku

  1. Wypełnij druk zgłoszenia zmiany i podpisz go. Do niego dołącz pozostałe wymagane dokumenty.

[!] Wszystkie formularze dostaniesz m.in. na miejscu w urzędzie. 

  1. Udaj się do urzędu, w którym Twój pojazd jest zarejestrowany. Złóż wszystkie wymagane dokumenty oraz potwierdzenie opłaty.

[!] Jeżeli pojazd jest nie tylko Twoją własnością, to wszyscy właściciele muszą przyjść do urzędu. Możesz załatwić sprawę w ich imieniu, ale musisz mieć wtedy od wszystkich osób pełnomocnictwa lub złożyć oświadczenie, że działasz za ich zgodą.

  1. Pracownik urzędu potwierdzi w systemie Twoje zameldowanie na pobyt stały lub czasowy.
  • Jeśli masz polskie obywatelstwo, ale nie masz meldunku, pracownik urzędu może poprosić Cię o przedstawienie innego dokumentu, który potwierdzi, że mieszkasz pod wskazanym adresem np. zeznania rocznego PIT-37, umowy o pracę ze wskazanym adresem zamieszkania, umowy najmu mieszkania. Każdy taki przypadek będziemy rozpatrywali indywidualnie.
  • Jeśli jesteś cudzoziemcem musisz mieć obowiązkowo meldunek stały lub czasowy.
  1. Pracownik wpisze lub wykreśli adnotację o zastawie rejestrowym w dowodzie rejestracyjnym. Od razu zwróci Ci dokument z adnotacją.

Wymagane dokumenty

  1. Zgłoszenie zmiany w dowodzie rejestracyjnym.
  2. Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez:
  • notariusza lub,
  • adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub,
  • upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
  1. Dowód rejestracyjny pojazdu.
  2. Jeśli zgłaszasz wpisanie zastawu rejestrowego dołącz jeden z poniższych dokumentów (oryginał do wglądu):
  • aktualny lub pełny odpis z rejestru zastawów,
  • zaświadczenie wydane przez Centralną Informację o Zastawach Rejestrowych, które wskazuje, że dany podmiot, jako zastawca określonego przedmiotu zastawu rejestrowego, jest wpisany do rejestru zastawów pod daną pozycją rejestru zastawów.

[i] Więcej informacji o tym jak otrzymać takie zaświadczenie znajdziesz na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości.

  1. Jeśli zgłaszasz wykreślenie zastawu rejestrowego dołącz jeden z poniższych dokumentów (oryginał do wglądu):
  • odpis prawomocnego postanowienia sądu, który prowadzi rejestr zastawów, o wykreśleniu zastawu rejestrowego na pojeździe,
  • pisemna informacja o wykreśleniu zastawu rejestrowego pod danym numerem pozycji rejestru zastawów oraz z podaniem daty wykreślenia oraz nazwy sądu, który wydał postanowienie o wykreśleniu tego.

[i] Więcej informacji o tym jak otrzymać taki dokument znajdziesz na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości.

  1. Jeśli składasz wniosek jako osoba fizyczna przedstaw do wglądu dokument tożsamości, np. dowód osobisty, paszport.
  2. Jeśli składasz wniosek jako osoba prawna, np. spółka kapitałowa, przedstaw do wglądu aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).

[!] Sprawy związane z rejestracją pojazdu w imieniu osoby prawnej może załatwić wyłącznie osoba do tego upoważniona.

  1. Jeżeli jesteś cudzoziemcem, przedstawicielem firmy zagranicznej lub zagranicznego ośrodka kultury, fundacji lub korespondentem prasowym przedstaw:
    1. do wglądu dokument tożsamości – paszport, potwierdzenie czasowego lub stałego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów:
    • wiza Schengen lub wiza krajowa,
    • karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy,
    • zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej (UE),
    • karta pobytu członka rodziny obywatela UE,
    • dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela UE,
    • karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE,
    • karta pobytu wydana w związku z:
      • udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały, 
      • zezwoleniem na pobyt rezydenta długoterminowego UE,
      • nadaniem statusu uchodźcy, 
      • udzieleniem ochrony uzupełniającej, 
      • udzieleniem zgody na pobyt tolerowany,
  2. dla firmy zagranicznej – do wglądu zaświadczenie o wpisie do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z KRS dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy,
  3. dla ośrodków kultury, fundacji, korespondentów prasowych – do wglądu: umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje.

Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.

Opłaty

Wpisanie lub wykreślenie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym jest bezpłatne

 Możliwe dodatkowe opłaty:

  • 5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.
  • 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.

Opłaty skarbowe możesz zrobić:

  • w dowolnej kasie urzędu,
  • bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.,
  • przelewem na rachunek bankowy urzędu:

Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX nr VIN pojazdu, którego dotyczy.

Miejsce złożenia i odbioru

Sprawę możesz załatwić osobiście – przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której pojazd jest zarejestrowany.

[!] Jeśli chcesz złożyć wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w Systemie rezerwacji wizyt. Rezerwacja jednego terminu wizyty upoważnia Cię do załatwienia tylko jednej sprawy.

Jednostka odpowiedzialna

Termin odpowiedzi

  1. Niezwłocznie – sprawy, które nie wymagają informacji lub wyjaśnień lub zbierania dowodów.
  2. Do 1 miesiąca – sprawy, które wymagają postępowania wyjaśniającego.
  3. Do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane.

Tryb odwoławczy

W tej sprawie nie możesz się odwołać.

Uwagi

Brak dodatkowych uwag.

Podstawa prawna

Wersja 1.0 z 11.06.2025 r.

Did not find the information?