- Knowledge base
-
/
Transport i drogownictwo
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Podatki i opłaty
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- / Sprawy komunikacyjne
- / Rejestracja i wyrejestrowanie pojazdów
null Wydanie wtórnika znaków legalizacyjnych
Jeżeli znaki legalizacyjne w formie naklejek, które są umieszczone na tablicach rejestracyjnych Twojego pojazdu uległy zniszczeniu lub odkleiły się, musisz złożyć wniosek o wydanie ich wtórnika. Tutaj przeczytasz jak to zrobić.
[!] Jeżeli zmienił się Twój adres zamieszkania musisz złożyć wniosek o przerejestrowanie pojazdu.
Krok po kroku
- Wypełnij wniosek o wydanie wtórnika znaków legalizacyjnych oraz zgodę na przetwarzanie danych osobowych (nr telefonu i adresu e-mail) – jeśli ją wyrazisz. Podpisz dokumenty.
[!] Wszystkie formularze dostaniesz m.in. na miejscu w urzędzie. - Udaj się do urzędu, w którym Twój pojazd jest zarejestrowany. Złóż wszystkie wymagane dokumenty, przynieś tablice rejestracyjne oraz potwierdzenie opłaty.
[!] Jeżeli pojazd jest nie tylko Twoją własnością, to wszyscy właściciele muszą przyjść do urzędu. Możesz załatwić sprawę w ich imieniu, ale musisz mieć wtedy od wszystkich osób pełnomocnictwa lub złożyć oświadczenie, że działasz za ich zgodą. - Pracownik urzędu potwierdzi w systemie Twoje zameldowanie na pobyt stały lub czasowy.
- Jeśli masz polskie obywatelstwo, ale nie masz meldunku, pracownik urzędu może poprosić Cię o przedstawienie innego dokumentu, który potwierdzi, że mieszkasz pod wskazanym adresem np. zeznania rocznego PIT-37, umowy o pracę ze wskazanym adresem zamieszkania, umowy najmu mieszkania. Każdy taki przypadek będziemy rozpatrywali indywidualnie.
- Jeśli jesteś cudzoziemcem musisz mieć obowiązkowo meldunek stały lub czasowy.
- Urzędnik naklei nowe znaki legalizacyjne na Twojej tablicy lub tablicach rejestracyjnych. Musisz je w tym celu przekazać urzędnikowi wraz z wnioskiem. Tablice zwrócimy Ci od razu.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wydanie wtórnika znaków legalizacyjnych.
- Zgoda na przetwarzanie dodatkowych danych osobowych (nr telefonu i adres e-mail), jeżeli ją wyrazisz.
- Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik. Jeśli chcesz złożyć kopię pełnomocnictwa musi być ona poświadczona za zgodność z oryginałem przez:
- notariusza lub,
- adwokata lub radcę prawnego, który jest pełnomocnikiem w sprawie lub,
- upoważnionego pracownika urzędu, który prowadzi sprawę. Musisz wtedy okazać również oryginał dokumentu.
- Oświadczenie o działaniu za zgodą większości współwłaścicieli – jeżeli nie jesteś jedynym właścicielem pojazdu.
- Oświadczenie o utracie lub zniszczeniu znaków legalizacyjnych.
- Dowód rejestracyjny pojazdu.
- Tablice rejestracyjne.
- Jeśli składasz wniosek jako osoba fizyczna przedstaw do wglądu dokument tożsamości, np. dowód osobisty, paszport.
- Jeśli składasz wniosek jako osoba prawna, np. spółka kapitałowa, przedstaw do wglądu aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
[!] Sprawy związane z rejestracją pojazdu w imieniu osoby prawnej może załatwić wyłącznie osoba do tego upoważniona. - Jeżeli jesteś cudzoziemcem, przedstawicielem firmy zagranicznej lub zagranicznego ośrodka kultury, fundacji lub korespondentem prasowym przedstaw:
- do wglądu dokument tożsamości – paszport, potwierdzenie czasowego lub stałego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów:
- wiza Schengen lub wiza krajowa,
- karta pobytu wydana w związku z udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt czasowy,
- zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej (UE),
- karta pobytu członka rodziny obywatela UE,
- dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela UE,
- karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE,
- karta pobytu wydana w związku z:
- udzieleniem zezwolenia na zamieszkanie na pobyt stały,
- zezwoleniem na pobyt rezydenta długoterminowego UE,
- nadaniem statusu uchodźcy,
- udzieleniem ochrony uzupełniającej,
- udzieleniem zgody na pobyt tolerowany,
- dla firmy zagranicznej – do wglądu zaświadczenie o wpisie do ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydane przez Ministra Gospodarki lub aktualny odpis z KRS dla oddziału zagranicznego przedsiębiorcy,
- dla ośrodków kultury, fundacji, korespondentów prasowych – do wglądu: umowy międzynarodowe, zaświadczenia z ambasad, akredytacje.
- do wglądu dokument tożsamości – paszport, potwierdzenie czasowego lub stałego zameldowania oraz jeden z wymienionych niżej dokumentów:
[!] Załączniki do wniosku musisz złożyć w oryginale.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
12,50 zł – opłata za wydanie wtórnika znaków legalizacyjnych
Opłatę możesz zrobić:
- w kasie urzędu dzielnicy,
- bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.,
- przelewem na rachunek bankowy – wybierz rachunek przypisany do urzędu dzielnicy, w której będziesz składać wniosek.
W tytule przelewu wpisz:
- markę i model pojazdu,
- numer VIN (ten numer ma 17 znaków – sprawdź czy jest prawidłowy zanim wyślesz przelew),
- numer rejestracyjny.
Możliwe dodatkowe opłaty:
- 5 zł – opłata za poświadczenie kopii dokumentu za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu. Opłatę liczymy za poświadczenie każdej zaczętej strony. Jeśli składasz oryginały lub dokumenty już poświadczone za zgodność z oryginałem – nie będziemy pobierać tej opłaty.
- 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.
Opłaty skarbowe możesz zrobić:
- w kasie urzędu dzielnicy lub innej dowolnej kasie Urzędu m.st. Warszawy,
- bezgotówkowo na miejscu – jeśli tam, gdzie składasz wniosek, dostępny jest terminal, opłatomat itd.,
- przelewem na rachunek bankowy urzędu:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co wnosisz opłatę np. opłata za pełnomocnictwo dla XXX XXXX w sprawie XXXXX nr VIN pojazdu, którego dotyczy.
Miejsce złożenia i odbioru
Sprawę możesz załatwić osobiście – przyjdź do delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w dzielnicy, w której pojazd jest zarejestrowany.
[!] Jeśli chcesz złożyć wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w Systemie rezerwacji wizyt. Rezerwacja jednego terminu wizyty upoważnia Cię do załatwienia tylko jednej sprawy.
Termin odpowiedzi
- Niezwłocznie – sprawy, które nie wymagają informacji lub wyjaśnień lub zbierania dowodów.
- Do 1 miesiąca – sprawy, które wymagają postępowania wyjaśniającego.
- Do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane.
Tryb odwoławczy
W tej sprawie nie możesz złożyć odwołania.
Uwagi
Brak dodatkowych uwag.
Podstawa prawna
- Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
- Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Ustawa z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
- Ustawa z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
- Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości (sejm.gov.pl)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 kwietnia 2012 w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku legalizacyjnego
Wersja 1.0 z 29.04.2025 r.
- Oświadczenie o utracie znaków legalizacyjnych (edytowalny) (Opens New Window)
- Oświadczenie o działaniu za zgodą współwłaścicieli pojazdu (Opens New Window)
- Oświadczenie o działaniu za zgodą współwłaścicieli pojazdu (edytowalny) (Opens New Window)
- Oświadczenie o utracie znaków legalizacyjnych (Opens New Window)
- Wniosek o wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego (Opens New Window)
- Upoważnienie (404 kB).pdf (Opens New Window)
- Zgoda na przetwarzanie danych osobowych (419 kB).pdf (Opens New Window)