- Knowledge base
-
/
Podatki i opłaty
- Działalność gospodarcza
- Edukacja
- Kultura, turystyka i sport
- Odpady komunalne; Woda i kanalizacja
- Planowanie przestrzenne; nieruchomości; geodezja; architektura; lokale
- Porządek i bezpieczeństwo
- Społeczeństwo obywatelskie
- Sprawy obywatelskie
- Sprawy społeczne i zdrowotne
- Środowisko i zwierzęta
- Transport i drogownictwo
- / Podatki i opłaty lokalne
null Wydawanie zaświadczeń o niezaleganiu bądź stwierdzających zaległość z tytułu podatków
Jeśli chcesz otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu bądź stwierdzające zaległość w podatkach, tutaj dowiesz się jak to zrobić.
[!] Zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach i opłatach lokalnych wydawane przez Urząd m.st. Warszawy nie mają zastosowania do postępowania o wydanie lub wymianę karty pobytu. W tych sprawach wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach musisz złożyć w urzędzie skarbowym w którym się rozliczasz.
Krok po kroku
- Wypełnij wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu bądź stwierdzającego stan zaległości w podatkach lub wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z tytułu podatków dla spadkodawcy lub zbywającego.
- Podpisz wniosek lub daj go do podpisu osobie, która jest uprawniona do reprezentowania Cię.
- Do wniosku dołącz wszystkie wymagane dokumenty.
- Wniosek wraz z załącznikami przekaż do urzędu. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Szczegółowe informacje o nich znajdziesz w sekcji Miejsce złożenia i odbioru.
- Jeśli pozytywnie rozpatrzymy Twój wniosek, wydamy Ci zaświadczenie.
[!] Jeśli chcesz osobiście odebrać zaświadczenie, wskaż we wniosku miejsce odbioru (konkretny urząd dzielnicy lub Centrum Obsługi Podatnika).
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z tytułu podatków lub wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z tytułu podatków dla spadkodawcy lub zbywającego.
[!] Wnioski w formacie .docx oraz pdf znajdziesz w sekcji Pliki do pobrania. - Pełnomocnictwo – jeśli w sprawie reprezentuje Cię pełnomocnik:
- jeśli pełnomocnik działa na podstawie pełnomocnictwa ogólnego – złóż kopię tego pełnomocnictwa poświadczoną za zgodność z oryginałem,
- jeśli osoba, która Cię reprezentuje nie ma pełnomocnictwa ogólnego – złóż wypełniony druk pełnomocnictwa szczególnego (wzór PPS-1).
- Dowód zapłaty opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia i za ewentualne pełnomocnictwo – pokwitowanie np. z kasy w urzędzie lub potwierdzenie przelewu.
- Upoważnienie do odbioru zaświadczenia – jeśli nie możesz samodzielnie odebrać zaświadczenia.
- Osobę upoważnioną do odbioru zaświadczenia wskaż w treści wniosku o wydanie zaświadczenia. Jeśli we wniosku nie wskażesz takiej osoby, to w chwili odbioru zaświadczenia musi mieć ona pisemne upoważnienie od Ciebie.
- Dokument, który potwierdza, że jesteś spadkobiercą – jeśli jest Ci potrzebne zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach przez osobę zmarłą.
[!] Dokumenty, które dołączasz do wniosku, musisz złożyć w oryginale lub jako kopię potwierdzoną za zgodność z oryginałem.
Jeśli chcesz sprawdzić jakie masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie, przeczytaj naszą Klauzulę informacyjną.
Opłaty
- Wysokość opłaty skarbowej wynosi:
- 21 zł od każdego egzemplarza zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach i opłatach lokalnych,
- 17 zł od każdego pełnomocnictwa.
- Opłatę skarbową za wydanie zaświadczenia oraz za pełnomocnictwo można zapłacić
- w dowolnej kasie urzędu dzielnicy
- w kasie Urzędu m.st. Warszawy, przy Al. Jerozolimskich 44 (sala obsługi na parterze)
- przelewem lub przekazem na rachunek bankowy:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
W tytule przelewu napisz za co jest ta opłata, np. „Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o niezaleganiu” – podaj też imię i nazwisko osoby, której dotyczy opłata.
Miejsce złożenia i odbioru
Wniosek możesz złożyć:
- osobiście w urzędzie:
- w sali obsługi Centrum Obsługi Podatnika, ul. Obozowa 57, 01-161 Warszawa,
- w wydziale obsługi mieszkańców w Twoim urzędzie dzielnicy,
- w kancelarii ogólnej urzędu, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa,
- przez internet na stronach: ePUAP lub e-Doręczenia,
- pocztą na adres: Biuro Długu i Restrukturyzacji Wierzytelności Urzędu m.st. Warszawy, Al. Jerozolimskie 44, 00-024 Warszawa.
Składam wniosek w urzędzie
- Pobierz i wypełnij wniosek.
- Podpisz wniosek.
- Dołącz do wniosku wymagane dokumenty.
- Złóż wniosek wraz załącznikami w wybranej siedzibie urzędu lub wyślij go pocztą na adres korespondencyjny urzędu.
Jeżeli chcesz osobiście złożyć wniosek w urzędzie, możesz zarezerwować wizytę w systemie rezerwacji wizyt.
Składam wniosek przez internet
Aby skorzystać z tej opcji musisz mieć profil zaufany lub podpis kwalifikowany. Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego – załóż go online.
- Wejdź na elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – epuap.gov.pl.
- Wybierz pismo ogólne do podmiotu publicznego – w miejscu wyboru organu wpisz Urząd Miasta Stołecznego Warszawy. Sprawdź jak prawidłowo wybrać sprawę.
- Do wniosku dołącz wypełniony i podpisany wniosek oraz wymagane załączniki.
- Złóż wniosek.
- Na swoją skrzynkę ePUAP otrzymasz potwierdzenie złożenia wniosku.
[!] E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Jeśli chcesz skorzystać z tego systemu, musisz złożyć wniosek o założenie adresu do doręczeń elektronicznych (ADE). Więcej o tym dowiesz się ze strony https://www.gov.pl/web/e-doreczenia.
Zaświadczenie możesz odebrać:
- w urzędzie dzielnicy,
- w Centrum Obsługi Podatnika,
- za pośrednictwem Poczty Polskiej,
- za pośrednictwem platformy ePUAP lub systemu e-Doręczeń.
[!] Podaj we wniosku sposób i ewentualne miejsce odbioru. Jeśli chcesz odebrać zaświadczenie przez internet, podaj również adres skrzynki odbiorczej na platformie ePUAP lub w systemie e-Doręczeń.
Jednostka odpowiedzialna
Biuro Długu i Restrukturyzacji Wierzytelności Urzędu m.st. Warszawy
- Numery kontaktowe:
- 22 443 09 76
- 22 443 09 73
- 22 443 19 83
- Adres e-mail do kontaktu: zaswiadczenia@um.warszawa.pl (na ten adres nie wysyłaj wniosków o wydanie zaświadczenia).
Termin odpowiedzi
Tryb odwoławczy
Jeśli otrzymasz postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia lub odmowie wydania zaświadczenia o żądanej treści, to możesz odwołać się w terminie 7 dni od dnia doręczenia tego postanowienia. Odwołanie skieruj do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie (ul. Obozowa 57, 01‑161 Warszawa), ale za pośrednictwem Prezydenta m.st. Warszawy. Oznacza to, że odwołanie składasz w naszym urzędzie (patrz sekcja Miejsce złożenia i odbioru).
Uwagi
- Dokumenty, które dołączasz do wniosku, musisz złożyć w oryginale lub jako kopię potwierdzoną za zgodność z oryginałem.
- Jeśli chcesz otrzymać więcej niż jedno zaświadczenie, to napisz we wniosku, ile potrzebujesz egzemplarzy. Za każdy egzemplarz musisz zapłacić osobną opłatę skarbową – 21 zł za jeden egzemplarz. Oznacza to, że np. za 3 egzemplarze zapłacisz 63 zł.
- We wniosku możesz podać numer telefonu (nie masz takiego obowiązku). Pomoże nam to jednak szybciej skontaktować się z Tobą, jeśli złożony wniosek będzie niekompletny lub potrzebne będzie wyjaśnienie jego treści. Aby pracownik urzędu mógł skorzystać z tego numeru, na ostatniej stronie wniosku złóż podpis pod oświadczeniem o wyrażeniu zgody na jego przetwarzanie.
- Osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej, powinny we wniosku podać swój PESEL.
- Pełnomocnictwo na druk PPS-1 wypełnij, jeśli osoba, która Cię reprezentuje w sprawie o wydanie zaświadczenia nie ma pełnomocnictwa ogólnego. Jeśli w sprawie reprezentuje się pełnomocnik, który działa na podstawie pełnomocnictwa ogólnego, to do wniosku dołącz tylko kopię tego pełnomocnictwa potwierdzoną za zgodność z oryginałem. Pamiętaj, że niezależnie od sytuacji musisz zapłacić opłatę skarbową za złożone pełnomocnictwo.
- Jeśli potrzebne jest Ci zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach przez osobę zmarłą, wypełnij wniosek o wydanie zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach zbywającego-spadkodawcy. Zaznacz wtedy na wniosku, że wydanie zaświadczenia ma odbyć się w trybie art. 306f. We wniosku podaj swoje dane (jako wnioskodawca), a poniżej dane osoby zmarłej, której zaświadczenie ma dotyczyć. Do wniosku dołącz dokument, który potwierdza, że jesteś spadkobiercą (oryginał lub kopię potwierdzoną za zgodność z oryginałem).
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2015 w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie wzorów pełnomocnictwa szczególnego i pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzorów zawiadomień o zmianie, odwołaniu i wypowiadaniu tych pełnomocnictw
Wersja 1.0 z 9.01.2024 r.
- Wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu bądź stwierdzającego stan zaległości w podatkach zbywającego lub spadkodawcy (Opens New Window)
- Wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu bądź stwierdzającego stan zaległości w podatkach zbywającego lub spadkodawcy (edytowalny) (Opens New Window)
- Wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu bądź stwierdzającego stan zaległości w podatkach (Opens New Window)
- Pełnomocnictwo szczególne na wzorze PPS_1 (Opens New Window)
- Wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu bądź stwierdzającego stan zaległości w podatkach (edytowalny) (Opens New Window)